Diskuse k článku

Švédská hokejová ostuda: Stará vlajka Běloruska jen okolo ramen

Zákaz mávat běloruskou opoziční zástavou na mistrovství světa v hokeji připomněl stinnou stránku neutrality Švédska za studené války.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Fojt

Švédská hokejová ostuda: Stará vlajka Běloruska jen okolo ramen
Prosím autora o korektnost a přesnost. Když už píše o historii vlajky, tak by to mělo být správně...Nejedná se o běloruskou opoziční vlajku, jedná se vlajku s půltisiciletou historií, která je opozicí používána jako historický národní symbol proti současné běloruské vlajce, která je modifikací vlajky BSSR.Nejstarší vyobrazení této historické běloruské vlajky se zachovalo na obraze zachycujícím vítěznou bitvu běloruských vojsk nad moskevskými útočníky u Maskovce nedaleko Orši roku 1514.http://svobodne-belorusko.wz.cz/symboly.htm 
0/0
13.5.2013 10:02
Foto

D58a85n 62M14a74c57e37k

Pane Fojte, když si pozorně
Pane Fojte, když si pozorně přečtete, co píšu o historii vlajky, tak uvidíte, že ji neomezuji na "opoziční vlajku", nýbrž obecně uvádím, že se v Bělorusku používala před nastolením sovětské vlády v roce 1919, což nijak nepopírá její údajnou půltisiciletou historii. Současnou běloruskou vlajku, proti níž se opozice užíváním historické bílo-červeno-bílé vlajky vymezuje, podobně jako Vy popisuji jako modifikaci vlajky BSSR. Myslím, že mezi námi není sporu.
0/0
16.5.2013 10:39
Foto

Dalibor Pátek

romantizace protikoloniálních hnutí?
"Romantizovalo si protikoloniální hnutí v rozvojovém světě..."Jestli vy si spíše neromantizujete Britské impérium. Viz napříkladhttp://www.guardian.co.uk/world/2013/may/05/mau-mau-victims-kenya-settlement(do českých médií se to samozřejmě nedostalo)Z článku mám dojem, že dle autora kdo není správný jestřáb a udržuje vlastní zahraniční politiku, musí být nutně přisluhovač rudého bloku. A incident s vlajkami je pouze záminka se o tom rozepsat.Olof Palme je známý tím, že nešetřil kritikou jak na východ tak na západ a udržoval si ve svých názorech konzistenci. Mimo jiné odsoudil okupaci Československa a následně kritizoval normalizační režim. Co už se dnes evidentně nehodí do krámu je kritika bombardování Hanoie, Batistova režimu na Kubě či apartheidu v JAR...
0/0
10.5.2013 0:22
Foto

Článek je o ničem
Článek je vlastně o ničem. Ale když už...1. Vlajky v hledišti - jakékoliv - jsou problém, podněcují vždy spíše nacionální výlevy než přátelství mezi národy a státy. Se sportem mají jen máloco společného. Kdyby nebyly zákazy obecně tak zprofanované, byl bych osobně pro zákaz absolutní.2. Když pořadatelská země a příslušná sportovní asociace nějakou zemi pozve, rozumí se samo sebou, že se i postará o to, aby nebyla tupena její legální vláda, její symboly atd., atd. - i když třeba s její politikou nesouhlasíme.3. Používání nějaké vlajky kolaborantským režimem během okupace je dostatečným důvodem pro její diskvalifikaci navždy.4. Bez srpu a kladiva se nemůže jednat o vlajku "Běloruské soc.rep."5. Výrok: "Bílá vlajka s červeným pruhem se v Bělorusku používala před nastolením sovětské vlády v roce 1919..." zavádí - nejspíš záměrně - nepoučeného čtenáře k představě, že rokem 1919 skončila nějaká historie do té doby samostatného státu, což je stručně řečeno nesmysl (Rusko, Polsko, Litva...).6. Výrok: "Skutečností, že z hlediska Západu nezachovávalo Švédsko v bipolárním konfliktu „neutralitu“, se Stockholm netrápil" může být pravdivý. Asi stejně jako že "z hlediska Východu nezachovávalo Švédsko v bipolárním konfliktu neutralitu".7. Když se někomu něco zalíbí, nepíšeme, že se v tom "shlédl" (...a shlédlo se v tamním Hnutí...) Správně je "ZHLÉDL"! P.S. Dikce vašeho příspěvku svádí k myšlence, že vraždu sociálnědemokratického premiéra Olafa Palmeho osobně asi považujete za správný čin. Ostatně pokud ho nezabili ustašovci, kterým Švédsko poskytovalo azyl, odpráskli ho nejspíš pravicoví správňáci z řad tamní policie, že.
0/0
8.5.2013 6:19
Foto

D39a85n 71M96a18c62e92k

 1. Vlajky v hledišti -
 1. Vlajky v hledišti - jakékoliv - jsou problém, podněcují vždy spíše nacionální výlevy než přátelství mezi národy a státy. Se sportem mají jen máloco společného. Kdyby nebyly zákazy obecně tak zprofanované, byl bych osobně pro zákaz absolutní. Nebýt zákazy "tak zprofanované", absolutně byste zakázal vlajky v hledišti? A co rovnou zakázat mezistátní utkání? Podněcují přeci nacionální výlevy spíše než přátelství mezi národy. 2. Když pořadatelská země a příslušná sportovní asociace nějakou zemi pozve, rozumí se samo sebou, že se i postará o to, aby nebyla tupena její legální vláda, její symboly atd., atd. - i když třeba s její politikou nesouhlasíme. Hmm, takže "pravicoví správňáci" z řad západoberlínské policie, kteří v roce 1967 odpráskli Benno Ohnesorga, se jen starali, aby nebyla tupena legální vláda perského šáha. To se rozumí samo sebou, že? 3. Používání nějaké vlajky kolaborantským režimem během okupace je dostatečným důvodem pro její diskvalifikaci navždy. Zřejmě jste v roce 1989 nenosil na klopě trikoloru: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Flag_of_Bohmen_und_Mahren.svg 4. Bez srpu a kladiva se nemůže jednat o vlajku "Běloruské soc.rep." http://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_Byelorussian_SSR.svghttp://en.wikipedia.org/wiki/File:Flag_of_Belarus_(1995-2012).svg 6. Výrok: "Skutečností, že z hlediska Západu nezachovávalo Švédsko v bipolárním konfliktu „neutralitu“, se Stockholm netrápil" může být pravdivý. Asi stejně jako že "z hlediska Východu nezachovávalo Švédsko v bipolárním konfliktu neutralitu". Ano, o to v článku právě jde, že z hlediska Moskvy nezachovávalo Švédsko v bipolárním konfliktu neutralitu, neboť bylo v rozvojovém světě spolehlivou pravou rukou SSSR. 
0/0
8.5.2013 22:23
Foto

K vašim replikám
1. Nedělejte, že nerozumíte! Vlajky patří na stožáry, ne pod prdele fanoušků na stadionech, ne jako pončo, když je po propařené noci k ránu chladno. Nebo... Kdo neskáče, není Čech! Hop,hop,hop?2. Ano, ano. Perský šahínšáh, požíval od svých přátel na Západě, a od Američanů zejména, ochrany a obdivu skutečně až nekritického, to jste dobře připomněl. Co má ale zásah proti studentsko-levicovým protestům v BRD před téměř padesáti léty společného s formálními a nedůslednými opatřeními na stadionech v dnešním Švédsku? Neříká se právě takové argumentaci "Mimo mísu"?3/4. Na ty vlajky jsem se už díval a opakuji, že když na vlajce nenísrp a kladivo, není to vlajka "Běloruské SSR bez srpu a kladiva".6. Jestli měl SSSR všechny své "pravé ruky" takové, jako byla ta švédská, vysvětluje to, proč se mu nepodařilo rozšířit stalinský model do celého světa.
0/0
14.5.2013 7:00
Foto

D82a89n 62M19a60c77e33k

K Vašim odpovědím na mé repliky
1. K pokřiku "Kdo neskáče, není Čech!" není přeci žádná vlajka zapotřebí. Jak už jsem psal ve své první replice, mezistátní utkání ze své podstaty podněcují spíše nacionální výlevy než přátelství mezi národy. Nechtěl byste je tedy rovnou zakázat? 2. Připomenutím osudového zásahu proti protestům provázejícím návštěvu perského šáha v BRD jsem chtěl naznačit, že v liberálních demokraciích by snad lidé měli mít svobodu nenásilně vyjádřit nesouhlas s politikou jakékoliv vlády - ať už cizí či domácí. 3. Na mou repliku na Váš komentář, že "Používání nějaké vlajky kolaborantským režimem během okupace je dostatečným důvodem pro její diskvalifikaci navždy", už jste nereagoval. Předpokládám tedy, že jste v roce 1989 "protektorátní" trikoloru na klopě nosil.  4. I diskutér Fojt, který o běloruských vlajkách zjevně ví víc než já, popisuje současnou běloruskou vlajku jako modifikaci vlajky BSSR. 6. Ve své původní replice jsem napsal, že Švédsko bylo pravou rukou Moskvy v ROZVOJOVÉM světě a do jeho velké části se marx-leninský model skutečně rozšířit podařilo. 
0/0
16.5.2013 11:11
Foto

Buzuluks

Dovoluji si upozornit, že
Dovoluji si upozornit, že ruští fanoušci prakticky na všech sportovních zápasech kdekoli mávají vlajkou SSSR, a to i nyní ve Švédsku. Tyto však nikdo nezakazuje. Občas vídám mávat vlajkami neuznaného Podněsterska a Jižní Osetie. Pokud tedy Mezinárodní hokejová federace vymáhá svá pravidla, měla by být konzistentní a zakázat i tyto vlajky.
0/0
9.5.2013 10:05