Diskuse k článku
Šílená vize pro Evropu: střet generací kvůli práci
Nenajde-li se řešení pro pracovní trh, nebude se příští boj odehrávat mezi proletariátem a kapitálem, ale zaměstnanými a nezaměstnanými.
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
PantaleonTak to je oblíbný mýtus.Tak to je oblíbný mýtus. Počet absolventů (2003/2010) - Humanitní školy (4319/14008), Technické školy (7630/18158). ( http://www.uiv.cz).Co se týče nezaměstnanosti absolventů a nástupní mzdy, tak techniky nijak nevybočují. |
![]() |
KornoutVaše data jsou přinejmenšímVaše data jsou přinejmenším podivná. |
![]() |
LpavlicekSčítáte jablka a hrušky (podobně jako úředníci MŠMT)Nemůžete sčítat absolventy bakalářského studia a absolventy magisterského studia. Dojdete poté k nesmyslným výsledkům a interpretacím.MŠMT školy v mnoha oborech dotlačilo k tomu, že původní 4-leté a delší obory musely rozdělit na bakalářské studium a navazující magisterské studium.V následující tabulce je vidět podíl absolventů magistrů (magisterské a navazující magisterské studium) pro jednotlivé skupiny oborů za roky 2003 a 2011. Vedle známých trendů (menší podíl absolventů technických oborů a pedagogických fakult, větší podíl ekonomických a humanitních oborů) je překvapující snížení podílu právníků. Možná by to šlo vysvětlit "cechovní" organizací v oblasti většiny právních profesí. Přírodní vědy a nauky 1 397 6% 2 267 6% Technické vědy a nauky 6 104 27% 8 767 23% Zemědělsko-lesnické a veter. vědy a nauky 951 4% 1 497 4% Zdravotnictví, lékař. a farmac. vědy a nauky 1 615 7% 2 709 7% Humanitní a společenské vědy a nauky 2 368 10% 5 199 13% Ekonomické vědy a nauky 4 750 21% 9 710 25% Právní vědy a nauky 1 276 6% 1 646 4% Pedagogika, učitelství a soc. péče 4 024 18% 6 161 16% Vědy a nauky o kultuře a umění 553 2% 939 2% |
![]() |
PantaleonSouhlasím, že údaje pouze oSouhlasím, že údaje pouze o magistrech mohou mít lepší vypovídací schopnost. Nicméně změna o pár procent nahoru nebo dolu v celkovém počtu absolventů není podle mě sama o sobě tak důležitá. Důležité je, že se techniky při celkovém nárůstu studentů neztratily, takže nedochází k tomu, že by noví vysokoškoláci byli líní, jak naznačoval příspěvek nahoře. Spíše se ukazuje, že se v rozhodování začíná prosazovat trh a studenti tak šli na to, kde cítili nejlepší možnost výdělku (ekonomky). Tomu se samozřejmě i přizpůsobila nabídka, která je u oborů, ke kterým je potřeba jen tužka a papír pružnější. Co se týče právníků, tak ano, "cechovnictví" tam skutečně je. Ukázkou bylo i zabránění ve vzniku soukromé právnické fakulty. Ještě horší je podle mého situace ve zdravotnictví, kde hrozí nedostatek doktorů, na lékařské fakulty je zájemců stále je přetlak , ale kapacity se příliš nerošiřují. O otevření fakulty v Ostravě byl boj. Navíc se lékařské lobby poměrně efektně daří decimovat postgraduální vzdělávání, když si z postgraduálních studentů dělají fakultky lacinou námezdní sílu. |