Prorazí nový kulturní kanál ČT Art zdi „akademického ghetta“?

Implantovat do prime-timu koňskou dávku kultury je odvážné i rozumné, pokud program nesklouzne do pseudointelektuálnosti.

Jan Rejžek bude jedním z moderátorů nových diskusních pořadů na ČT Art. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Jan Rejžek bude jedním z moderátorů nových diskusních pořadů na ČT Art. | foto: © ČTKČeská pozice
Jan Rejžek bude jedním z moderátorů nových diskusních pořadů na ČT Art.

Na poslední srpnový den Česká televize naplánovala zahájení vysílaní dvou nových kanálů ČT :D a ČT Art. Druhý jmenovaný by měl podle jeho výkonného ředitele Tomáše Motla nejen reflektovat, ale i spoluvytvářet kulturní prostředí. To je silná vize.

Minimálně do konce roku budou oba zmíněné kanály sloučeny pod jeden – dětská stanice vyplní denní program, kulturní zase pokryje prime-time a noční vysílání, zhruba do jedné hodiny ranní. Provoz ČT :D a ČT Art přijde dle dnes už bývalé tiskové mluvčí Michaely Fričové na 232 milionů ročně, přičemž budou finance čerpány z fondů televizních poplatků.

Programová koncepce

Česká televize by tím poprvé v historii mohla mít komplexní kulturní koncepci, která je v současnosti roztříštěna mezi několik pravidelných pořadů orientovaných tímto směrem (Artmix, Kulturama, Film 2013 a Kultura v regionech), filmové bloky, ojediněle vysílané přenosy apod. V propagaci a zpřístupňování kultury by tím do jisté míry suplovala vytyčenou, ale kulhající koncepci státu pod hlavičkou ministerstva kultury.

Vznik ČT Art by měl ulevit ČT 2, která se bude dále profilovat dokumentárním směrem. Kulturama zůstane v programu ČT 24, téměř všechny kulturní pořady se však přesunou na kulturní kanál, kde navíc budou doplněny o nové, například Artefakty (kritická talk-show), U zavěšené knihy (magazín o novinkách české i světové literatury), Tečka páteční noci (magazín o současné hudbě) či Divadložije!.

Diskusní pořady, s nimiž se počítá v rámci původní tvorby, budou tvořit 45 procent programu

Diskusní pořady, s nimiž se počítá v rámci původní tvorby, budou tvořit 45 procent programu, mají reflektovat témata rezonující českou společností, zároveň se však chtějí tvůrci vyhnout tomu, co Motl nazývá „ghettem akademičnosti“. Když ředitel nového kulturního kanálu hovoří o hlídání krajností, pseudointelektuálnosti a přílišné odbornosti, není těžké vybavit si například kritický pořad Katovna vysílaný po roce 2000. Mimochodem, jeden z tvůrců Katovny Jan Rejžek, bude jedním z moderátorů nových diskusních pořadů.

ČT Art bude každý večer začínat s úderem osmé hodiny večerní 20minutovou zpravodajskou relací Události v kultuře. Vedení nového kanálu na tiskové konferenci oznámilo, že tuto práci budou mít na starost redaktoři působící na ČT 24, například pražská redakce se rozšířila pouze o dvě nová jména. Otázkou zůstává, jak se – s ohledem na vytíženost dosavadních reportérů – povede týmu Petra Viziny (vedoucího redakce kulturního zpravodajství ČT) každý den přinášet 20 minut důležitých a zajímavých zpráv z oblasti kultury.

Asi třetinu programu budou tvořit výběry z archivu ČT, další část pak akvizice, to znamená nakoupené pořady a dokumenty, cizojazyčné filmy, hudební koncerty a podobně. Velkou šanci by měli dostat mladí filmaři, jejichž celovečerní i studentské snímky mají mít na novém kanálu místo.

Podpoří ČT Art kulturní gramotnost?

Nový kanál by v kombinaci s ČT :D mohl k obrazovkám přitáhnout mladší publikum, které od tohoto typu média dezertovalo s nástupem internetu

Generální ředitel ČT Petr Dvořák říká, že cílem kulturně laděného kanálu nebude ukusovat velká sousta z koláče sledovanosti. Počítá se s řádově několika desítkami tisíc diváků, kteří se podle Motla řadí ke vzdělanější části populace. Tímto krokem by se Česká televize mohla nejen posunout k zákonem zakotvenému ideálu vyvážené nabídky pořadů, který má odrážet „rozmanitost názorů a politických, náboženských, filozofických a uměleckých směrů, a to s cílem posílit vzájemné porozumění a toleranci a podporovat soudržnost pluralitní společnosti“. Především by mohla, i v kombinaci s ČT :D k obrazovkám přitáhnout mladší publikum, které od tohoto typu média dezertovalo s nástupem internetu.

Jde o to, zda se tvůrcům nového kanálu ČT opravdu povede prorazit zdi „ghetta akademičnosti“ (což jistě nebude lehké, neboť hranice mezi pseudointelektuálností, přílišnou odborností a relevantní výpovědní hodnotou bývá často neostrá). To by mohlo být z hlediska zvýšení kulturní gramotnosti záslužnější než – s nadsázkou řečeno – nošení dříví do intelektuálního lesa, lidem, kteří se v dané oblasti pohybují a mají o podstatných událostech a trendech kulturního světa přehled.

Chtít po nějaké instituci, aby – byť i z dlouhodobého hlediska – změnila přístup většinové české společnosti, která kulturu vesměs nepovažuje za něco, oč je třeba obzvlášť pečovat, by byl gigantický požadavek. Implantovat do prime-timu koňskou dávku kultury je však odvážné i rozumné, pakliže se zmíněný příkop jen neprohloubí.

Počet příspěvků: 2, poslední 25.7.2013 09:32 Zobrazuji posledních 2 příspěvků.