Pasta, Point a Tron vystavují v Bruselu

Trio předních představitelů české graffiti a streetartové scény představuje v Pražském domě své nejnovější plakáty a grafické obrazy.

István Léko 16.7.2011
 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy foto: archivČeská pozice

Skrývají se za pseudonymy Pasta, Point a Tron a patří mezi přední představitele a dnes již legendy české graffiti a streetartové scény. Jejich nejnovější plakáty a grafické obrazy, které byly poprvé uvedeny na výstavě Corners v galerii Source v čínské Šanghaji, mají od 7. července možnost zhlédnout návštěvníci Pražského domu v Bruselu.

Podle ředitelky domu Lucie Čadilové by výstava Can you dig it? měla trvat až do poloviny září. Vernisáže se účastnila i česká velvyslankyně Milena Vicenová společně s dalšími představiteli Evropské komise a Evropského parlamentu.

V Šanghaji se trio umělců představilo v rámci doprovodné výstavy premiérového uvedení výstavy Metropolis na Expu 2010 v Číně, na které Pasta, Point a Tron vystavovali své velkorozměrné objekty. Can you dig it? čerpá také z konceptu výstavy „Boutique“, která se v březnu letošního roku uskutečnila v pražské The Chemistry Gallery.

Pro výstavu v Pražském domě však všichni zúčastnění umělci připravili také nové práce. Can you dig it? je uvede v jejich klasické poloze: Pastu s pop-artovým vtipem a nadhledem, Pointa s charakteristickou geometrickou abstrakcí a Trona s klasickým air brush-graffiti-komiksem. Všechna vystavená díla byla vytvořena v limitovaných edicích a bude možné je během konání výstavy rovněž zakoupit.

Vystavující umělci:

PASTA (Zdeněk Řanda, 1979): streetartový umělec a grafický designér patří k průkopníkům české streetartové a graffiti scény. Působí jako vydavatel a šéfredaktor českého streetart-graffiti magazínu Clique. Podílel se na vzniku první české knihy mapující vývoj graffiti v Čechách – In Graffiti We Trust. Ulice zdobí sítotisky, samolepkami, záplavou plakátů s výraznými texty a subvertisingem. Vytváří čistý grafický styl s kořeny v americkém pop-artu a reklamy 60. let, jeho práce odkazuje na Andyho Warhola, Roye Lichtensteina, či Claese Oldenburga. Nepravidelně navrhuje také oblečení a design výrobků. V září představí v pražské The Chemistry Gallery svoji samostatnou výstavu Peep show.

POINT (Jan Kaláb, 1978): český umělec, absolvent AVU, jeden z průkopníků české graffiti scény, jehož práce navazují na tradici české geometrické abstrakce. V patnácti letech  udělal svůj první graffiti piece, o rok později namaloval svůj první panel. V roce 2000 navštívil New York, kde vytvořil vrchol své ilegální tvorby několika panely na newyorském metru a one man barevným whole carem. V roce 2001 posunul hranice graffiti a stal se jedním z prvních autorů plastikových 3D graffiti na světě. V červnu představil svoji novou tvorbu na plátnech na výstavě Kaláb 33, která probíhala v uměleckém prostoru Trafačka.

TRON (Michal Škapa, 1978): patří k expresivnější vlně českých writerů s velkým množstvím realizací. Věnuje se nespočetnému množství grafických činností, od časopisů Rooftop, Free Magazine a Upstream, přes vizuály festivalů, knih, obalů CD hudebních skupin, webdesign či tvorbu vlastních fontů až po design plakátů a pozvánek na kulturní akce. V září představí své nové práce na výstavě 00 nic, která bude probíhat v Praze v uměleckém prostoru Trafačka.

Slovníček pojmů:

• writer: osoba malující graffiti
  • piece: kus, jedna práce writera
  • panel: graffiti na vlaku pod okny
  • one man barevný whole car: barevné graffiti přes celou plochu vagonu vytvořené jedním writerem;obecně je považován za vrchol nelegální tvorby writera
  • airbrush: technika ruční malby nejen graffiti prováděná speciálními stříkacími pistolemi
  • subvertising: spojení anglických výrazů subversion (svržení) a advertising (inzerování reklamy); jde zejména o parodování komerčních i politických billboardů, pouličních bannerů a jiných forem outdoorové reklamy, a to umazáváním, přepisováním nebo doplňováním slov či obrázků do původních sloganů a sdělení

VernisážBruselská vernisáž: zleva Tron, Point, ředitelka Pražského domu Lucie Čadilová, ředitel The Chemistry Gallery Petr Hájek a Pasta.