Nejednoznačné Grammy a nová tvář popu

Zdá se, že vzhledem k roztříštěnosti výsledků nelze ani zaujmout jasné stanovisko. Vyhráli ti nejpopulárnější, či nejkreativnější interpreti?

Macklemore (vpravo) a Ryan Lewis pózují s cenami pro objev roku a nejlepší rapovou nahrávku, skladbu a album. foto: © ReutersČeská pozice

Macklemore (vpravo) a Ryan Lewis pózují s cenami pro objev roku a nejlepší rapovou nahrávku, skladbu a album.

V noci z neděle na pondělí se kulturně-sportovní svatostánek Staples Center v Los Angeles stal opět svědkem udílení hudebních cen Grammy. Zdá se, že vzhledem k roztříštěnosti výsledků nelze ani zaujmout jasné stanovisko. Vyhráli ti nejpopulárnější, či nejkreativnější interpreti?

Třecí plochou letošních Grammy se stalo duo Macklemore & Ryan Lewis. Dvojice amerických umělců tvoří zvláštní směsici popu, nekonfliktních tanečních odrhovaček a střízlivého rapu. Obrovskou popularitu potvrzují stamilionová sledovanost jejich příspěvků na YouTube (oficiální klip ke skladbě Thrift Shop už sahá po hranici půl miliardy zhlédnutí) i fakt, že jejich společná deska The Heist posbírala celosvětově už pět platinových alb.

Do jaké míry je album The Heist kalkulem a do jaké autentickou výpovědí? Na tuto otázku není vůbec lehké odpovědět – jako by se zdálo, že poměry se vyrovnávají podle toho, jaká je zrovna poptávka. Jestliže však právě ona opravdu řídí směřování mainstreamové hudby, začíná se potvrzovat názor mnoha pozorných hudebních kritiků – populární hudba si začíná budovat novou estetiku, do níž prosakují prvky nezávislé kultury.

Macklemore & Ryan Lewis: Thrift Shop, featuring Wanz

I Macklemore & Ryan Lewis, kteří vydali album na vlastním, na majoritních vydavatelstvích nezávislém labelu Macklemore LLC, ve svých klipech kromě toho, že „život je jedna velká party“, zdůrazňují boj za práva gayů a leseb nebo atmosféru „thrift shopů“, americký mix second handu a charitativní sběrny. Vždyť kdo by se nechtěl bavit, a ještě u toho vykonat něco dobrého?

Jak známo, Grammy nedostane žádný Honza z Horní Dolní, ale pouze prokazatelně komerčně úspěšný interpret, který už překročil určitou metu. Když přičteme i zvýšený zájem o práva sexuálních menšin (Madonna během vystoupení zmíněného dua oddala během hromadné svatby přes třicet homosexuálních i heterosexuálních párů), není těžké si domyslet, proč Macklemore & Ryan Lewis vyhráli při letošních Grammy objev roku a tři rapové kategorie (album, nahrávka, skladba roku).

Naděje na „rekultivaci“ popu

Na letošním udílení zazářil i další zástupce „nového popu“. Dvě ze čtyř nominací přetavila ve zlaté gramofonky i sedmnáctiletá novozélandská zpěvačka Ella Yelich-O’Connorová alias Lorde. V bilančním žebříčku nejlepších alb roku 2013 ČESKÁ POZICE o Lorde napsala: „Navzdory nasládlé slupce totiž Lorde cedí svou frustraci z vyprázdněnosti soudobého mainstreamu, glorifikace celebrit, které nic neumějí, a volá po autentických prožitcích. Navíc je Lorde marketingovým majstrštykem, neboť má potenciál nakrmit kromě všežravců i ty, kteří by jinak z popu zvraceli.“

Právě k Lorde jsou upírány velké naděje na určitou formu „rekultivace“ popu, možná větší než dokážou bedra mladé zpěvačky unést. O’Connorová však zatím působí velmi vyrovnaným dojmem, v rámci stability se i sem tam přirozeně pubertálně projeví, například při přebírání ceny za sólovou popovou nahrávku.

Kromě potvrzení výše zmíněného trendu, který probublal z undergroundu až do nejvyšších sfér populární hudby, přinesl 56. ročník cen Grammy ještě několik zajímavých momentů. V krátkosti:

? Udělení ceny za nejlepší rockové album roku 2013 skupině Led Zeppelin za koncertní album Celebration Day. Odborná porota tak asi nemohla vrazit lepší kartu do ruky kritikům rocku, kteří tvrdí, že tento žánr je už dvacet, třicet let mrtvý. Nic proti jedné z největších kapel 20. století, své vavříny už si však sklidila. Celebration Day rozhodně není ani přes svůj vybroušený zvuk výjimečným „živákem“, pokud se tedy za výjimečnost nepovažuje přítomnost legendy a za událost samotný koncert v londýnské 02 Areně z roku 2007. Nehledě na to, že už před devíti lety dostali Led Zeppelin Grammy za celoživotní přínos populární hudbě.

? Žijící polovina The Beatles si po pěti letech zahrála společně na jednom pódiu. Ringo Starr doprovodil na bicí skupinu v čele s Paulem McCartneyem, která v rámci večera uvedla píseň Queenie Eye z jeho nového alba s příznačným názvem New.

? Afroamerické žně se nekonaly. Bývalo zvykem, že černošští interpreti si odnášeli zhruba polovinu ocenění, ať už se jednalo o náhodu, či o snahu posílit rasovou rovnoprávnost. Rapper Kendrick Lamar neproměnil žádnou ze sedmi nominací, producent Pharrell Williams ze stejného počtu tři, pětkrát na své jméno marně čekal Drake. Hiphopová ikona Jay-Z sice nasbírala devět nominací, což byla nejvyšší cifra letošních Grammy, nicméně i on byl nakonec rád, když ukořistil dva gramofonky, o něž se však musel podělit se zpěvákem Justinem Timberlakem.

? Give Life Back to Music. Touto skladbou otevírali francouzští tahouni současného popu Daft Punk svou loňskou desku Random Access Memories, za niž si od odborné poroty vysloužili pět nominací, které proměnili se stoprocentní úspěšností. V rámci večera si robotičtí Daft Punk „střihli“ v českém rozhlasovém éteru už ubíjející píseň Get Lucky s Pharrelem Williamsem a Steviem Wonderem. Jednalo se o další z momentů, který potvrdil, že elektronická hudba je brána vážně i velikány žánrů, kteří mohou na první pohled působit trochu staromilsky.

Kompletní přehled vítězů i nominovaných v osmdesáti vyhlašovaných kategoriích naleznete na stránkách Grammy.