Film o Harrisonovi: Geniální podnik „Beatles“ ho vlastně nebavil

Dokument George Harrison: Living in The Material World lze považovat za sociologickou sondu, co se člověku může během jeho života přihodit.

Je značně obtížné objevit v mediálně ostře sledovaném příběhu nový pohled či opravdovou novinku. Zejména pokud už několik desetiletí ohromuje generace a snad každý jej zná téměř nazpaměť. V tomto případě jde o skupinu Beatles.

Navzdory tomu se slavný filmový režisér Martin Scorsese o něco podobného pokusil – a podobně zdařile jako v dokumentu o Bobu Dylanovi. V 3,5hodinovém filmovém dokumentu George Harrison: Living in The Material World, který právě uvádějí česká kina, se nevěnuje staré, všem známé legendě, ale zaměřil se pouze na jediného protagonistu z legendární čtveřice John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr a George Harrison. Možná ze skupiny Beatles nejtajemnějšího.

Stále nedořečený příběh

A právě to, že tento příběh zůstává svým způsobem živý a stále nedořečený, jak se posunuje v čase a seznamují se s ním stále noví diváci, je asi největším přínosem Scorseseho dokumentu. Určitý ústup do civilnosti totiž může donekonečna opakovanému příběhu pomoci v jeho „nové“ výpovědi. A to se Scorsesemu podařilo.

Nemusí se neustále vytahovat skandály či dávno odžité mizerné epizody, a tím vystavovat na odiv jejich protagonisty brutálně svlečené do naha

Nemusí se neustále vytahovat skandály či dávno odžité mizerné epizody, a tím vystavovat na odiv jejich protagonisty brutálně svlečené do naha. To vlastně vůbec není třeba, což Scorseseho film citlivě naznačuje. Vždyť si to každý může představit sám.

To je nejlépe vidět, když muzikant a Harrisonův kamarád Eric Clapton o Beatles vypráví, že šlo o naprosto unikátní a výjimečnou partu plnou až jakési rodinné a kolektivní semknutosti, v níž nebyl žádný sólový zpěvák či samostatná hvězda, pouze tvůrčí nesobecký tým. Současně však nedokázali mít od sebe odstup, a proto byli na sebe často hodně zlí.

Pamětnický tón

Dokument detailně nerozpitvává charakterové slabosti slavných „beatlesáků“ ani není oslavou jejich hudby či úspěchu. Spíš se v něm vše odehrává nenápadně, a proto jej lze považovat za sociologickou sondu, co se člověku může během jeho života na tomto světě přihodit.

Scorsese vypráví pouze Harrisonův životní příběh – od školy až po samostatnou životní a uměleckou dráhu. Zachycuje i jeho stárnutí s něčím natolik obtížným, jako je sláva. A je zřejmé, že Beatles byly v Harrisonově životě jen jednou, i když silnou epizodní kapitolou, jak se jeho život a přemýšlení vyvíjely. Film se skládá z vyprávění Harrisonových přátel, bratrů, manželky, dětí, všemožných spolupracovníků a hudebníků a samozřejmě kolegů z bývalé kapely – Paula McCartneyho a Ringo Starra.

Jakoby „pamětnický“ tón nevyvolává nepříjemný a sentimentální pocit, ale je výhodou dokumentu

Ten jakoby „pamětnický“ tón však nevyvolává nepříjemný a sentimentální pocit, ale je výhodou dokumentu. Harrisonův příběh totiž popisuje s odstupem stárnoucích protagonistů „zlatých šedesátých“, čímž mu dodává normálnosti a uvěřitelnosti. Třeba na začátku „beatlesáckého“ fenoménu v sekvenci o drsné zkušenosti 17letých hochů coby námezdních hráčů mezi bordely a všemožnými pajzly v Hamburku či dlouhým líčením Harrisonova pomalého umírání na rakovinu.

Normální chlápci

Film také zachycuje pozoruhodné detaily, například Harrisonovo oblíbené sázení stromů na vlastní zahradě či zasílání pohlednic rodičům v době, kdy už byl hvězdou první velikosti. A v takových detailech spočívá zřejmě největší hodnota Scorseseho dokumentu. Beatles, potažmo Harrison v něm nejsou líčeni jako nedotknutelné a ničím nepoznamenané ikony. Jsou to normální chlápci, co se sešli ve správný čas na správném místě, a přitom dělali tu nesprávnější věc, jakou si dokázali vymyslet – pozoruhodnou hudbu.

Beatles jsou normální chlápci, co se sešli ve správný čas na správném místě a dělali tu nesprávnější věc, jakou si vymysleli – pozoruhodnou hudbu

Ta se také celým filmem v podobě Harrisonových písní prolíná, čímž vlastně nabývá nového, možná až znepokojivého významu. Mezi obrovským množstvím populární hudby šlo sice o jeden z nekonečné řady tehdejších pokusů, jak hrát a zpívat, navzdory tomu měly jejich skladby jedinečnou sílu a nevšední krásu, která svou výjimečností dodnes překvapuje.

Film ale o genialitě Beatles vůbec nic nevypovídá, ani detailně muzikologicky nerozebírá, proč jejich hudba byla vůbec možná. Nechává prostor divákovu zkoumání. Jejich hudba prostě nějakým záhadným způsobem vznikla. Možná jako směsice všemožných ingrediencí, třeba cílevědomosti, pokory, talentu, vtipu, nadhledu, vzájemné úcty a samostatnosti.

Zdatný skladatel

Z filmu také vyplývá, že George Harrison byl zdatným skladatelem, který si s autorskou dvojicí John Lennon-Paul McCartney v ničem nezadal. Nedozvíme se však, jak jeho písně vznikaly – až na slavnou Here Comes The Sun během východu slunce v Harrisonově zahradě –, ani to, jak se v takovém hutném stínu dvojice Lennon–McCartney rodila jeho jedinečná tvůrčí síla.

Režisér Scorsese ani vzpomínající George Harrison však neunavují nářky či žárlivostí. V dokumentu se jednoduše konstatuje, že Harrisona geniální podnik Beatles nebavil – ty věčné a nepříjemné hádky vlastně už dospělých mladíků, kteří se cítili natolik silní, že mohli jít každý svou cestou. Nakonec ani, jak říká Harrison, nemohl dělat nic jiného – vždyť uměl jen hrát na kytaru a zpívat.

Celým dokumentem se pak prolíná Harrisonovo pochybování o smyslu toho všeho, jeho zuřivé celoživotní hledání duchovna nejen prostřednictvím hudby, ale i drog či buddhismu. A občas detailně popisuje své pocity a životní zkušenosti. Například, jak mu byli na konci šedesátých let odporní hippies v legendárním San Francisku, protože byli závislí na drogách a nebyli tvůrčí či nějak aktivní. Ostatně není jediný, kdo se skepticky a realisticky vyjadřuje k tehdejším událostem. Jeho vyprávění během celého filmu vtipně a chytře glosuje Ringo Starr.

Vrchol filmu – vyprávění manželky

Harrisonovým kamarádem byl například i slavný automobilový závodník Jackie Stewart či herci z komediální skupiny Monty Python. Těm, jak vyplývá z dokumentu, Harrison sehnal čtyři miliony dolarů na slavný film Život Briana, čímž si „koupil nejdražší lístek do kina na světě“. Další pozoruhodnou postavou vystupující v dokumentu je indický hráč na sitár Ravi Shankar, ke kterému si Harrison vytvořil téměř synovský vztah. Harrisonův syn Dhani pak popisuje, jak svého tátu dráždil, když jako teenager nosil doma v rámci školní přípravy schválně vojenskou uniformu. A jak si jej však táta nakonec získal, protože se ho při nějakém problému zastal před policií a poslal ji „do prdele“.

Harrison se asi žádnou náhodou stal členem fenomenální tvůrčí dílny, jakou byli Beatles, a složil takové hluboké písně

Vrcholem filmu je jemné a intimní vyprávění Harrisonovy manželky Olivie o jejich vzájemném soužití, stárnutí a manželských krizích. Popisuje detaily ze soukromí, například to, že Harrison měl rád ženy a že bylo těžké se s tím vyrovnat. Poprvé se dozvídáme, jak drsné bylo napadení útočníkem ve vlastním domě. Zběsile okolo sebe bodal nožem, a oni se mu snažili ze všech sil ubránit. Byl to zápas na život a na smrt. Harrison skončil s řadou bodných ran a nefungující plící na jednotce intenzivní péče, jeho žena měla rozbitou hlavou. Oba se pak divili, proč je chtěl někdo bezdůvodně zabít.

Toto drama, jak se ve filmu konstatuje, mělo urychlit Harrisonovu smrt (zemřel v 58 letech 29. listopadu 2001), o níž až do poslední chvíle přemýšlí. Své přemýšlení však nijak nevystavuje na odiv, ani neadoruje Beatles či jejich význam, jen je přesvědčený o duchovním rozměru věcí a lidského stvoření. Harrisson z dokumentu vychází jako silný a pevný člověk, který dokázal mnoho věcí nahlédnout a možná i pochopit. Asi žádnou náhodou se stal členem fenomenální tvůrčí dílny, jakou byli Beatles, a složil takové hluboké písně.

George Harrison: Living in The Material World
REŽIE: Martin Scorsese
PRODUKCE: Olivia Harrisonová, Martin Scorsese, Nigel Sinclair