Diskuse k článku

Příliš strašidelná maturita...

Napětí kolem slohových prací a státní maturity sílí. Vyřadili bychom pro nedodržení formy a stylu i velké literární talenty doby minulé?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Staracek

konkrétní příklad
Jeden za všechny: Studentka gymnázia, jedničkářka, úspěšná účastnice literárních soutěží na republikové úrovni, těžší forma, téma:  "Jak jsem se stal pověrčivým" - vypravování. V posledním odstavci dospěla k závěru, že v pátek 13. se jí nic špatného nestalo a tedy neměla důvod stát se pověrčivou. Výsledek - odklon od tématu - nedostatečně O bodů! Bez gramatických chyb, jen se pisatelka nestala pověrčivou . Je to odklon od tématu?Z pohledu "naší" čestinářky by práce byla bez problémů na dvojku za 25 bodů.Ten rozptyl mne děsí.
0/0
10.6.2012 17:09
Foto

Milmen

reakce na skippera
Velkou chybu nevidím jen ve sponzorování, to je spíše okrajová záležitost. Rychlý propad našeho školství souvisí i s mnoha jinými věcmi. Jednou z nich je financování škol, které je založeno na počtu žáků. Čím více jich škola přijme, tím více peněz. Většina středních škol už přijímací zkoušky z tohoto důvodu ani nedělá, všechny se snaží jen nabrat co nejvíce studentů bez ohledu na kvalitu. Kdyby se financoval počet tříd, nikoli počet jedinců (přičemž by byl stanoven minimální možný počet žáků ve třídě, např. 20), alespoň k nějakému výběru by to vedlo. S tím souvisí i upadající úroveň základních škol, které nemusí bojovat o svou pověst počtem přijatých žáků na střední školy - berou se v podstatě všichni. A s tím dále souvisí i nedostatek kvalitních učňovských středisek, kam by odcházeli nepřijatí žáci. Na druhou stranu rapidně narostl počet soukromých středních škol, které bez problémů přijímají žáky, kteří z nejrůznějších důvodů neuspěli ve státních středních školách, jejich úroveň (soukromých škol) je z větší části doslova mizerná a navíc polykají i ohromnou část státních peněz.A to nemluvím o propadu mravních hodnot ve společnosti jeko celku.
0/0
8.6.2012 20:26
Foto

Tywoniakova

Kdo je vinný za zničené duše?
Maturita jako zkouška dospělosti měla vždy auru náročnosti a důstojnosti.CERMAT to zničil a nastolil jen atmosféru teroru a byrokratické slepé mašinérie. Jazykové talenty se děsí matematiky, matematičtí géniové se třesou před stupidním hodnocením slohů. Češi si opět vymysleli zrůdný systém proti povznesení inteligence národa. Je třeba se jen našprtat na minimální počet bodů. A chytří se bojí si nastavovat laťku výše, protože se systémem se nedá diskutovat a spravedlnost ani zdravý rozum neexistuje. Jestli je v Anglii cílem naučit děti kriticky myslet a umět se  vyjadřovat, což se cvičí psaním esejů, tak to je v ČR nežádoucí. Jestli se ve Francii učí studenti pracovat s informacemi a učí se vyjadřovat názory a postoje v diskusi s pedagogy, tak to je leckde na hranici trestnosti. Cílem CERMATU jsou šedivé, unifikované a poslušné a manipulovatelné "krychličky". Kdybych byla rodičem toho vietnamského studenta z Uherského Hradiště (viz zpráva:Vietnamský student skočil z okna gymnázia, neudělal maturitu z češtiny1. června 2012  ), obvinila bych CERMAT i konkrétní osobu jejího ředitele z vytvoření podmínek , které zapříčinily smrt toho studenta. Tyto škody na nové generaci, která by  se měla stát novou hnací silou společnosti, jsou skutečně nezanedbatelné a neměly by se dopouštět.
0/0
7.6.2012 11:23
Foto

Lu

Úrovně maturity vs. úrovně prací
Jedna věc mě ještě zaráží. V článku není nikde zmíněno, jaké úrovně byly zmiňované kreativitu nehodnotící práce. Řešit kreativitu na takhle obecné úrovni je nesmysl. Jednalo-li se o práce základní úrovně, nikdo kreativitu neočekával. Kreativní student si má automaticky vzít úroveň vyšší a dokázat, že dokáže formulovat myšlenky jasně, zřetelně a ztvárnit je zajímavým a čtivým způsobem. Navíc, pokud se takový "psavec" rozhodl z lenosti si dát nižší úroveň, zadání ho zákonitě muselo svazovat. "Student" základní úrovně má dokázat, že je plus mínus gramotný.  Tady je jednoznačně chyba na straně Cermatu, protože nedokáže prodat mezi studenty vyšší úroveň.  
0/0
6.6.2012 14:53
Foto

Nostradamus

kreativní učitelé
Už se těším, až pod tlakem mas (a z historie víme, kam to obvykle vede) a žurnalistických "elit" se zruší státní maturity resp. písemné práce a učitelé pakbezostyšně budou v každodenní práci používat Cermatem vytvořená kritéria.
0/0
6.6.2012 11:03
Foto

S. Marková

Cermatu jde jen a pouze o
Cermatu jde jen a pouze o prachy.Tak jako je celá naše společnost prosáklá touhou po zisku,je jí prosáklý i CERMAT.Vůbec nejde o zkvalitnění školství,vůbec nejde o nějakou objektivitu,jde pouze a jen o prachy!CERMAT bude dělat vše,aby se udržel u koryta a dokázal svou důležitost.Vše  podřízuje formě(viz skvělý článek paní Hochmanové-odkaz v předchozím komentáři).Aby splnil společenské zadání a nepřišel o svůj zlatý liz.Když jsem se dověděla,jak se hodnotí písemky spadla mi brada.Nejde o kreativitu,nejde o to,aby text měl hlavu a patu,jde pouze o formu,o hloupé škatulky,o zalajnování.V 21.století,kdy kreativita hýbe světem se snaží naše školství srovnat studenty do škatulí,vychovat z nich stádo.Ovladatelné stádo,které bude bučet na povel shora,pracovat bez reptání a platit své věrchušce daně.Je mi z toho úzko a těch děcek je mi moc líto.Bože chraň nás před těmi mamonářskými zrůdami,které ovládají naši zemi!PS:Přestože od zahájení maturit uběhl přes měsíc,studenti mají za sebou ústní zkoušky,dokonce i maturitní večírek,do dneška NEVÍ,zda maturitu udělali!!!Výsledky budou znát 7.června-gymnázium Kyjov. 
0/0
6.6.2012 10:51
Foto

Lu

Jiný obsah = jiné téma a
Jiný obsah = jiné téma a tudíž opět propadnete. Jednoduché.  Můj příklad je naprosto v pořádku. 
0/0
6.6.2012 9:41
Foto

S. Marková

Váš případ v pořádku
Váš případ v pořádku není.Pokud by to bylo,tak jak říkáte,těžko by měli hodnotitelé rozptyl bodů 10-30.Viz odkaz na server Česká škola
0/0
6.6.2012 10:56
Foto

Lu

Pokud někdo napíše místo
Pokud někdo napíše místo dopisu návod, každý hodnotitel by to měl posoudit jako nulu z hlediska dodržení (resp. nedodržení) slohového útvaru. Je-li dopis dopisem, ale místo hodinek řeší holínky, opět nula, protože nedodržel téma.  Pokud se hodnotitelé v tomhle různí s takovým rozptylem, je něco špatně v kvalitě hodnotitele a školení, nicméně po teoretické stránce tu problém není. Nedodržení útvaru a tématu se hodnotilo vždycky (rozuměj po staru) známkou nedostatečně. Nevím proč by to teď mělo být jiné. 
0/0
6.6.2012 14:47
Foto

V17í50t 71P33á71t42e49k 8976901369617

Jestli jednou bude na MŠMT ministr, který oboru rozumí,
umí řídit, má dlouhodobou koncepci... a také dost odvahy, pozná se to mj. z toho, že zruší CERMAT.(Bylo-li tam vytvořeno co dlouhodobě hodnotného, zrušením se to neztratí. Ale systém fungování, struktura, začlenění v rezortu - to všechno je špatně. O osobě ředitele nemluvě, ta už je v takových případech buď odrazem nebo příčinou špatné koncepce, podle toho od kdy tam dotyčný smrdí.)
0/0
6.6.2012 8:43
Foto

Lu

Jednostranně?
       Dlouhodobě je mi zle z pana Zeleného. Jeho projev na ČT24 nebo ve včerejším tisku dokazuje, že je to arogantní hňup, jež netuší, co se v jeho úřadu děje. V tomto ohledu souhlasím s všeobecným názorem veřejnosti i novinářů.      Učitelé a novináři nesouhlasí s kategoriemi - i já k nim mám své výhrady, ale pokud šéfredaktor novin zadá úkol napiš článek o ledňáčních a vy mu přinesete elaborát na téma lednice, nejspíše vás nepochválí. A stejné je to s maturitou. Bylo-li  zadáno "Napište příteli dopis, ve kterém ho požádáte o odvoz na víkend v horách, kam se nemáte jak jinak dostat." a vy budete psát o tom, jak skvěle jste se měli v Anglii, nebo že potřebujete peníze na auto, asi text nepřinese kýžený efekt a tudíž je k ničemu a odsouzen k nulovému hodnocení. Buďme v tomto pragmatičtí.      Téma je jasně dáno, nicméně posouzení útvaru může být subjektivní.  Pokud práce alespoň částečně splňuje, jak má útvar vypadat a je naprosto vpořádku pravopisně i volbou slov atd., není důvod ji nechat "rupnout". Pravidlo, které jsem si pro tento účel vytvořil, zní: Dělej, co máš, ne to, co si myslíš, že máš dělat.     Závěrem si pojďme říct, k čemu vlastně maturita slouží. Není to ukázka tvůrčích schopností - pokud studentům jde o předvedení autorského potenciálu, mají olympiády v ČJ; Maturita je jen a pouze důkaz toho, že dokážou ve stanoveném čase vytvořit text na dané téma v mezích útvaru. (autor příspěvku je Cermatem certifikovaný hodnotitel AJ)       
0/0
6.6.2012 8:30
Foto

Lsd

Ano, buďme pragmatičtí, ale
Ano, buďme pragmatičtí, ale váš příklad je poněkud nešťastný, protože formálně pořád píši dopis, byť s jiným obsahem. Kdybych místo dopisu příteli napsal návod jak ovládat mikrovlnou troubu, tak pochopím, že propadnu.
0/0
6.6.2012 8:52
Foto

Martin Cabejšek

Děkuji za smysluplný příspěvek.
   Prosím pište dále. Myslím zejména věcné hodnocení ve zbytku článku.   V případě Zeleného souhlasíte se všeobecným názorem veřejnosti a novinářů. Hmm. Vy máte ale odvahu.o)
0/0
8.6.2012 13:34
Foto

Urban

Něco podobného se dělo
i u písemných zkoušek z angličtiny, kdy striktní dodržení tématu mělo přednost nad jazykovou úrovní.
0/0
6.6.2012 6:14
Foto

Lu

Ano, nedodržení zadání ruku v
Ano, nedodržení zadání ruku v ruce s vysokou úrovní jazyka je dost častý problém dobrých studentů, kteří se neobtěžují číst zadání a píší "co chtějí". Ale kdo si (mimo našich mocných) může v životě dělat, co chce... 
0/0
6.6.2012 8:32
Foto

M48a78r77t74i92n 49R31y91c98h85l64í27k

A jeden zajímavý link...
na článek Daniely Hochmanové: Co se děje v hodnocení písemných prací z češtiny? na serveru Česká škola. Hezký den, rmt
0/0
6.6.2012 5:42