Diskuse k článku
Jak nás popírání boha vzdálilo božímu domu
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
J. Zima 869Velebníčkovi utíkají ovečky?Tak jsem si vzpomněl na náboženskou debatu u feldkuráta Katze...."Zastupuji někoho, kdo neexistuje, a hraju sám úlohu boží. Jestli nechci někomu odpustit hříchy, tak mu je neodpustím, i kdyby mne prosil na kolenou. Ostatně posledních by se našlo sakramentsky málo." S tím souvisí i jeho otázka na jiném místě, zda se kůň může dostat do nebe. No a nakonec si vzpomínám na výrok jednoho rabína, který prohlásil, že žádný bůh není, když viděl tábor smrti v Osvětimi. Tím chci říci, že pokud se někteří lidé potřebují bát nějakého boha, aby se chovali ke svým bližním slušně, tak je to s nimi špatné. Výkřiky o odtažení kostela jsou samozřejmě hloupost, už jen proto, že se jedná o soukromý majetek a každý si může věřit v co chce, ale s bohem, jeho existencí a posmrtným soudem to má málo společného. |
![]() |
M. JandákováRe: Velebníčkovi utíkají ovečky?Vážený pane Zimo. Text, který Vás dovedl k chybnému kázání O hlouposti, rozhodně v ničem nepřipomíná výkřik. A propos, "nějaký bůh" je chybnou formulací, špatným pochopením toho, k čemu se pokoušíte zaujmout postoj (údajně rozumový. Legrační paradox, že?). Základní knihy všech náboženství upozorňují, že B.h je někým a něčím, co nelze tak snadno, konkrétně, zobrazit, a proto je chybou se o to pokoušet: rozumný poslechne imperativ: "Nedělej to!" Hezký víkend! ) |
![]() |
J. Zima 869Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?Myslím, že problém s pochopením máte spíše vy. Výkřikem jsem mínil ten nápis "Die Kirche aus dem Dorf lassen". A formulací "nějaký bůh" byla právě myšlena ona neexistující bytost zmiňovaná v náboženstvích, která se nazývá různými jmény a proto (dle pravidel české gramatiky) bylo použito neurčité zájmeno "nějaký". O zobrazení zde skutečně nešlo. |
![]() |
M. JandákováRe: Velebníčkovi utíkají ovečky?Námitku k výkřiku beru. "Nějaký" již vyjadřuje před-definovanost. Tu Vaši. Vám samotnému nejasnou. |
![]() |
Č. BerkaRe: Velebníčkovi utíkají ovečky?a mají VŠECHNA náboženství základní knihu? Nejlepší knihu mají mormoni- nemusíte luštit příměry a jinotaje...a pak scientologové :-D |
![]() |
Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?V těch táborech smrti Bůh nebyl jen v srdcích těch tyranů, protože jej z odtud vyhnali. Bůh se k nikomu nenutí násilím, to si od samého začátku zakázal. Dejte si pozor, ať se v něčem těm tyranům nezačnte podobat. |
![]() |
J. Zima 869Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?Tato vaše replika vzbuzuje hned několik otázek. 1. Pokud teoreticky připustíme, že bůh existuje, avšak nebyl v srdci tyranů, tak jim zjevně nechyběl a nic si z něho právem nedělali. Mnoho z nich nebylo nikdy potrestáno a dožili v klidu (např. Dr. Josef Mengele). 2. Pokud teoretický bůh nepotrestal takové tyrany, proč vůbec dopustil tak strašnou smrt milionů nevinných lidí? Určitě se v ničem neprovinili více než ti tyrani. 3. Z předchozího plyne závěr, že buď teoretickému bohu na lidech nezáleží a nebo neexistuje. V obou případech se pak nemá cenu jím zabývat, bát se ho, případně mu nějak sloužit. |
![]() |
Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?Opakuji: Bůh si zakázal násilím vstupovat do lidských srdcí, protože by je tím obral o jejich svobodu. Třeba o svobodu se rozhodnout, že jim Bůh nechybí. Svoboda je ten největší dar, který každý člověk má, proto mu ji Bůh zachovává radikálně, za všech okolností, tedy i za cenu, že ji člověk zneužije a že na tom to světě skutečná spravedlnost nebude existovat. Proto dopouští, ale neopouští. Tyto otázky řeší starozákonní kniha Job, doporučuji se s ní aspoň rámcově seznámit. Job, poté, co přišel o všechno, říká: "Pán Bůh dal, Pán Bůh vzal, budiž jméno Páně pochváleno." Chápe, že všechno, co má, i vlastní život, je Božím darem a Bůh si jej může kdykoliv zase vzít a nemusí se z toho člověku nijak zodpovídat. Konečná odpověď na otázky spravedlnosti je možná jedině prizmatem vykoupení, zmrtvýchvstání, zničení smrti a perspektivy věčného života, za který se nám božský Vykupitel osobně zaručil. Dospět k tomuto přijetí může být obtížné, ale časem člověk pochopí, že jakákoliv jiná cesta je čiré z |
![]() |
J. Zima 869Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?Takže z toho vyplývá, že snaha o pozemskou spravedlnost nemá smysl? Že všechno, co vnímáme jako krutost a nespravedlnost je jen jakási boží libovůle o které nelze pochybovat? Asi si neuvědomujete, že jste právě podal další silný argument o neexistenci boha. |
![]() |
Re: Velebníčkovi utíkají ovečky?Boží libovůli by to bylo, kdyby Bůh člověku vládl. Toho se však vzdal na samém počátku ve prospěch procesu, který je přítomen i v této diskusi, ale mnohým uniká:" Předložil jsem Ti dobré i zlé" - to je vlastně splněním člověčí nejvlastnější ambice v ráji. A ty se rozhodni s tím, že neseš odpovědnost za činy plynoucí z Tvého rozhodnutí. Jak by Bůh vládl člověku, který jeho vládu odmítl ? technicky by to šlo, ale nezůstal by integrální. |