Diskuse k článku

Polemika: Volat po změně vedení Grantové agentury smysl má!

Cožpak k hlavnímu problému podfinancování musíme snášet ještě problémy další a zbytečné, způsobované vedením GAČR? ptá se Václav Hořejší.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Prateta3

aha
http://www.isvav.cz/projectDetail.do?rowId=TE01020028 celkemVýše podpory ze státního rozpočtu193 231 tis. Kč Cílem projektu je umožnit převod lékových kandidátů do komerční praxe.
0/0
18.3.2014 16:34
Foto

Prateta3

ctenarCP nechápu
v čem je problém?
0/0
18.3.2014 16:31
Foto

Prateta3

ctenarCP, co ještě víte? :-)
http://www.tacr.cz/dokums_raw/predstaveni_vyzkumne_rady_mf.pdf z http://www.tacr.cz/index.php/cz/o-ta-cr/organizacni-struktura/vyzkumna-rada.html=zástupce ředitele Ústavu organické chemie a biochemie (ÚOCHB) pro strategický rozvoj Martin Fusekz http://byznys.ihned.cz/c1-61802780-ekonom-kolegove-profesora-holeho-shani-miliony-dolaru-testuji-lek-na-obezitu a ten výzkum je tunel?
0/0
18.3.2014 16:24
Foto

Jiri Janecek

Omlouvám se za delší odmlčení...
... jen pár poznámek.1. Víceméně za tarif pracuje skoro celý civilizovaný svět...2. Předpokládal jsem přirozeně, že úroveň těch tarifů by se přiblížila té úrovni civilizovaného světa. Nevím jak u AV, ale na VŠ by to čistě teoreticky mělo vést i k tomu, že společnost by zvýšila kontrolu nad obsazováním míst (mj i protože by jich bylo bylo méně).
0/0
25.3.2014 5:59
Foto

Mf

Proč byli do panelu vybráni
Proč byli do panelu vybráni lidé publikujících převážně v regionálních časopisech je něco, co bych skutečně rád věděl. Výběr z navržených kandidátů byl ale vždy jaksi tajemný. Nikdo se nikdy nedozvěděl, proč byli vybráni ti, a nebyli vybráni oni.Nicméně není možné velkohubě prohlašovat (tím teď nemyslím vás, ale vedení GA ČR), že v panelech sedí ti nejlepší vědci.Bylo by docela zajímavé zjišťovat zkušenosti z různých oborů, jak to s kvalifikací členů panelů SKUTEČNĚ je.
0/0
18.3.2014 21:16
Foto

Jiri Janecek

...
No, volat po změně vedení GAČR smysl bezesporu má, pokud je cílem změna vedení GAČR... Pokud by mělo jít o zlepšení vynakládaní grantových prostředků, asi by bylo lepší třeba zkusit volat po tom, aby vědci (a VŠ pedagogové) pracovali jen a pouze za tarifní mzdu... Opustit ty zvrácené libertariánské bláboly o konkureci, schopných a méně schopných, které neplatí pořádně ani v prostředí tržní firmy, natož v autonomě-řízeném neziskovém systému financovaném z veřejných prostředků.Jinak samozřejmě lze od vedení GAČR vyžadovat lepší komunikaci a předvídatelnost. Nemusí to být zcela neměnný systém, ale proč by dnes nemohli naznačit, jak si to představují v roce 2017... Proč by nemohl být zveřejněný každý zápis z zjednání, každá stížnost a odpověď na ni, nebo třeba i každá žádost a posudek? To je ale možné žádat i od současného vedení...
0/0
18.3.2014 19:24
Foto

J69a88n 18K84u85n32e28s 5552654982314

nizka uspesnost
Ja tedy nizkou uspesnost soucasnemu vedeni GACR za vinu kladu. Penez je malo taky kvuli nesmyslnemu pozadavku vyplacet z grantu mzdy resitelu a dalsich seniornich pracovniku. To, jak GACR tento pozadavek zduvodnuje povazuju za sprominutim debilni. Mimochodem nevim, ze by takto granty v nejake vyspele zemi fungovaly (funguji tak treba v Polsku, ktere nasim vzorem asi jeste neni). Hlavni prakticky dusledek je, ze overheady nejsou delarovanych 20%, ale mnohem vic. Treba v moji instituci si redidel nechava 40% z takto usporenych mzdovych prostredku.
0/0
18.3.2014 17:37
Foto

Mf

Ne zcela informovaný kolega Hocek
Jak prof. Hocek v diskusi u minulého článku napsal, že v panelech jsou ti nejlepší odborníci. GA ČR ostatně v jednom ze stanovisek píše „jejichž členové jsou podle náročných kritérií vybíráni z nejlepších odborníků v této zemi.“Jak již bylo také řečeno, a platí to pro prof. Hocka a několik dalších diskutujících, vystupují na základě omezené zkušenosti ze svých oborů a svých pracovišť a to vztahují na situaci ostatních oborů i ostatních pracovišť. Já jsem se podíval na složení jednoho nejmenovaného panelu z oblasti sociálních věd a zjistil jsem, že je to ještě horší, než jsem si myslil. Jednak se nejedná o lidi z renomovaných pracovišť, ale z větší části z regionálních univerzit (v zásadě samozřejmě nic proti tomu). Ovšem většina z nich má těžce problematické „renomé“. Jejich publikační činnost je převážně ve sbornících jejich vlastních fakult či sbornících z různých domácích konferencí. Když zahraniční, tak je to buď známý podvodnický WSEAS či podobně podvodnické turecké konference, které nerecenzované příspěvky vydávají v Procedia - Social and Behavioral Sciences (je to ve Scopusu). Mimo jiné jsem si povšiml, že jedna z těchto autorit udává též článek v dosti prestižním časopise vydávané Elsevierem. Avšak žádná databáze mi podobný článek neukazuje a v udávaném čísle se vůbec nevyskytuje Když si představím, že tito „nejrenomovanější“ odborníci mají rozhodnout v prvním kole, který z návrhů se vyřadí a dostane tak na rok ban, vůbec nemám chuť nic podávat. Jak vím, tito lidé rádi k recenzování přistupují „jak to, že on si troufne něco dělat, když já nic nedělám“ a zatlučou to. To je tedy realita GA ČR, skryta ze různé arogantně prohlašované fráze.
0/0
18.3.2014 16:41
Foto

V.Hořejší

proboha,
a kde by to tedy podle tebe skoncilo???
0/0
18.3.2014 14:45
Foto

D49a16l98i58b24o36r 49S60t55y26s 3530310971331

.....
Na institucionální podporu je nás moc. Pro zajímavost uvádím, jak by se změnily rozpočty VVŠ, kdyby se komplet financovaly podle koeficientu K bez nezaměstnanosti (bylo prezentováno na reprezentativní komisi VŠ). K tomu je třeba ještě připočíst čisté RVO a specifický výzkum, což obojí sleduje podobné trendy. Jen by se některé obory nesměly financovat. Nejsem takový radikál, abych si myslel, že takto by to mohlo fungovat. Určitě jsou obory, které patří do terciárního vzdělávání a nemají výzkumný charakter. Jejich náklady nechť se vyčíslí, ať se definuje požadavek, který stát má, a podle toho ať se platí. Pro zbytek bych preferoval uvažovat o školném, tam se hodí. Změna A+K v %Veřejná vysoká škola57,48%UK -25,97%JU-47,06%UJEP 18,22%MU-1,24%UP-27,82%VFU Brno-29,78%OU-51,04%UHK-53,84%SU26,67%ČVUT47,32%VŠCHT Praha-11,55%ZČU-18,55%TUL-21,12%UPa7,01%VUT v Brně-38,24%VŠB-TUO-53,82%UTB ve Zlíně-6,73%VŠE-38,20%ČZU v Praze-27,32%MENDELU-7,36%AMU v Praze-0,47%AVU v Praze6,97%VŠUP v Praze-6,02%JAMU-80,84%VŠP Jihlava-92,85%VŠTE
0/0
28.4.2014 12:22
Foto

Ctenarcp

Já také nikde netvrdím, že byste hlavu do oprátky nejapnými
náznaky strkal vy osobně. Na to máte jiné ;-). Já upozorňuji, že soukromé podnikání nemá vypadat takto: http://www.isvav.cz/findProjectByFilter.do?typVyhledavani=advanced&prjIntCode=&prjIntName=&druhSoutezeKod=&kodSouteze=&providerCode=&updateForm=&celkoveNakladyMin=&celkoveNakladyMax=&celkoveNakladyStatniMin=&celkoveNakladyStatniMax=&categoryCode=&activityType=&activityCode=&branchCode=&typOboru=1&keyword=&currentYear=2014&stavPosledniFazeKod=&stavFazeKod=&stavovyFiltrRok=2014&yearStartFrom=&yearStartTo=&yearEndFrom=&yearEndTo=&pocetPrijemcuMin=&pocetPrijemcuMax=&pocetSpoluprijemcuMin=&pocetSpoluprijemcuMax=&pocetVysledkuMin=&pocetVysledkuMax=&evalCode=&rolePrijemce=2&orgName=APIGENEX&orgICO=&kodSubjektu=&kategorieSubjektu=&nazevOrgJednotky=&kodOrgJednotky=&prijmeniPrijemce=&jmenoPrijemce=&vyzOrgRok=2014&vyzOrgPoskyt=any&vyzOrg=0&roleResitele=3&personSurname=&personName=&sortType=0&formType=1
0/0
18.3.2014 10:23
Foto

Ctenarcp

Jsem přesvědčen, že víte, že kromě virostatik
si nemáte šanci ani škrtnout. Že jste odborně způsobilý vhlédnout do problematik. To je to nejhorší, když zasvěcení vědí, že hrají divadlo před státní kasou. V projektu jsou privátní subjekty, které inkasují veřejné prostředky za extrémně drahou servisní činnost. Proč těm projektům nevěří soukromí investoři? Proč rizikový kapitál supluje TAČR, kde čirou náhodou sedí citovaný pan profesor? Nejen on. Právě tohle je skandální. Té čtvrt miliardy patří základnímu výzkumu. Nikoliv http://www.firmyvpraze.cz/detail/91562-read-vufb-spol-s-r-o Budete-li tak plamenně hájit status quo, může vás zavalit historie, o které asi nemáte příme vědomosti, ale chobotnici přikrmujete. Holý uspěl a držel se při tom při zemi.
0/0
18.3.2014 10:00
Foto

Ctenarcp

Veřejný sektor
Andrew Stott byl jedním z lidí, kteří před čtyřmi lety ve Velké Británii stáli za projektem takzvaných otevřených dat. Od té doby tamní vláda a úřady zpřístupnily více než polovinu z odhadovaného množství smluv, faktur a dalších údajů, které nyní jsou přístupné prakticky každému. http://zpravy.aktualne.cz/domaci/expert-otevrena-data-mohou-primet-stat-fungovat-pro-lidi/r~de417d18ad4911e38484002590604f2e/
0/0
18.3.2014 8:37
Foto

Ctenarcp

Řekněme, že o tom něco málo vím,
slibná toxikologie jistě potěší investora, kterému tak úplně nezáleží na tom, že daná látka nemá vlastně žádný terapeutický efekt. Existuje i horší varianta. Že se bude "obchodovat" s látkami, které mají nějaký účinek, ale od samého začátku se ví, že jako lék nebudou použitelné. Taková Kellyho metoda výroby zlata z cizího zlata, za peníze, rozumíte? Pořád to opakuji. Stačí provést social networking analysis. Kdo s kým a za kolik.
0/0
18.3.2014 8:20
Foto

V.Hořejší

"logicky krok"
Pane kolego,ustavy AV (aspon ty, ktere dobre znam) funguji v podstate jako "graduate schools".Na nasem ustavu mame asi 100 doktorandu a 50 diplomantu, nasi pracovnici zajistuji asi 30 semestralnich prednasek (zakladnich i specializovanych, pro magistersky i doktorsky stupen, ale i bakalarsky).Ja napriklad uz 25 let ucim na Prirodovedecke fakulte zakladni kurs imunologie, v poslednich cca 10 letech pro 150-200 studentu (ktere je potreba take vyzkouset...).Pokud nekdo na nasem ustavu opakovane nesezene grantovou podporu, je jeho skupina zrusena - rozhodne to neni tak (jak si zrejme predstavujete), ze nic nedela a bere jen plat.
0/0
18.3.2014 8:03
Foto

Ctenarcp

Jen z TAČR
240 milionů. Stačí jen trochu více chtít, otevřít okna, vyvětrat - někoho tedy i nakopat. A bude zase o něco lépe.
0/0
18.3.2014 7:59
Foto

...
ano, v soucasne dobe se z inst. prostredku zaplati predevsim provoz pracovist a malo zbude na skutecny vyzkum. To je ale dane tim, ze je tech prostredku malo (a provoz pracovist proste neco stoji). kdyby jich bylo vic, zbylo by IMHO vic i na vyzkum.tohle nemam ze svoji hlavy, ale z vyse zmineneho auditu technopolisu, coz je pokud vim nejkompletnejsi audit ceske vedy. Doporucuji k precteni.
0/0
18.3.2014 7:58
Foto

V.Hořejší

to neni tak docela blabol
Ja si take myslim, ze se to s temi granty uz prehnalo; kdybych byl nejakym "mocnym carem", asi bych zkusil tak na 10 let system zmenit tak, ze by velka vetsina penez sla do institucionalniho financovani; usetrila by se spousta casu a penez za psani grantu, zprav, posudku...Samozrejme by to bylo spojeno s jinymi riziky, ale ve svete existuji instituce, ktere takto funguji (NIH, MRC, do znacne miry MPI).Psal jsem o tom pred casem:http://www.ceskapozice.cz/magazin/scitech/grantovy-system-podpory-zakladniho-vyzkumu-%E2%80%93-pomaha-nebo-skodi
0/0
18.3.2014 7:57
Foto

Ctenarcp

No právě
Inhibitory serinové racemasy se tak stávají možnými léky pro neurodegenerativní onemocnění, včetně Alzheimerovy a Parkinsonovy nemoci. D-serin je v mozku syntetisován enzymem serinovou racemasou. http://www.uochb.cz/web/structure/232.html?lang=cz Další projekty, na jejichž budoucím možném komerčním využití Centrum vývoje originálních léčiv pracuje, jsou v různých fázích vývoje. Poměrně daleko je i projekt zaměřený na onemocnění typu Alzheimer a obecně na choroby centrálního nervového systému."Tento projekt je společný s Fyziologickým ústavem AVČR a propojení expertizy obou pracovišť přináší velmi zajímavé výsledky. Máme k dispozici látky, které mají žádoucí účinky ve zvířecích modelech, ale ještě je mnoho práce při optimalizaci dalších vlastností i v oblasti ochrany duševního vlastnictví," říká Fusek. http://byznys.ihned.cz/c1-61802780-ekonom-kolegove-profesora-holeho-shani-miliony-dolaru-testuji-lek-na-obezitu
0/0
18.3.2014 7:55
Foto

...
Myslim ze vedci jsou dost inteligentni na to, aby pochopili ze GACR ma k dispozici omezene mnozstvi penez a tudiz muze podporit omezene mnozstvi grantu. Myslim ze nikdo neklade ani soucasnemu vedeni GACRu za vinu malou uspesnost (krome nedostatecne reakce predsednictva na predidatelny vyvoj). To je otazka rozdeleni penez v RVVI a jak jsem uz psal, tak zvysovani rozpoctu GACRu nevidim jako uplne nejstastnejsi reseni.Ja si myslim, ze pokd by VH neprehazoval poradi grantu, umel rozumne komunikovat, konecne si doslapl na SEFIRu aby GRIS nepadal a nebral uvazky na grantech za vedkyne na materske, tak by byl GACR vyrazne duveryhodnejsi.
0/0
18.3.2014 7:53
Foto

Ctenarcp

Ano, to je naprosto přesné
Politická vrchnost nemá pro jednání odpovídající skupinu reprezentantů vědy. Takže v kontaktním pásmu proliferují individualisté. Tu psychiatr, který nechybí v žádném bulváru a zná ho i poslední teta z Horní Dolní. Nebo spravedlivá cyklistka, skautka, obdivovatelka štramáka Karla a expertka na cestování v čase. A samozřejmě odbornice na CNS a volbami získanou imunitu ( metodou očkování veřejnosti historkami o kmenových buňkách). Takže opravdu, ctižádostiví vědci budou muset být schopni vytvořit reprezentaci a opravdu se naučit komunikovat s přemoudřelými žurnalisty. Přiblblé každodenní šoty o lécích na rakovinu, Alzheimerovu chorobu, obezitu a jiné neduhy škodí snad více než mlčení. Že, kouzelníci z ÚOCHB? Tohle už je nehorázné plkání. Snad nikdo nebude tak drzý a nerozumný, aby uvedené sliby hájil jako oprávněné:http://byznys.ihned.cz/c1-61802780-ekonom-kolegove-profesora-holeho-shani-miliony-dolaru-testuji-lek-na-obezitu Protože když občas připomínám nemajetného Rittiga, nemohu pominout některé subjekty z tzv. privátní sféry, které něco málo zprivatizovaly, hodně toho dostaly formou státní/veřejné podpory a v úhrnu toho vlastní činností zase tolik nevydělaly. Citace:Centrum dotuje z veřejných peněz Technologická agentura České republiky. Na osm let přiklepla vědcům 240 milionů korun. „Devět partnerů dostává 30 milionů korun ročně. Konsorcium do toho vkládá řádově 15 milionů korun ze svého,“ prozrazuje Fusek.http://www.rozhlas.cz/zpravy/veda/_zprava/1124330 Kohopak najdeme v TAČR?http://www.tacr.cz/index.php/cz/o-ta-cr/organizacni-struktura/vyzkumna-rada.html http://www.tacr.cz/index.php/cz/o-ta-cr/organizacni-struktura/predsednictvo.html Koho zde?http://www.uochb.cz/web/structure/1185.html?lang=cz http://www.czechbio.org/cs/content/showPage/clenove-18 http://www.czechbio.org/cs/content/showPage/organizacni-struktura-37(ještě nedávno byl místopředsedou kdopak? ;-))))) A stačí si to poskládat, a hned je jasné, co učinit, aby TAČR neškodil státnímu rozpočtu. Příjemný den všem, kdo mají možnost a chtějí zasáhnout proti sociální rakovině.
0/0
18.3.2014 7:37
Foto

Ctenarcp

Pane kolego,
vy šíříte trudnomyslnost. Prof. Zahradník byl s premiérem v Německu. Třeba se zmínil o situaci v RVVI. Co myslíte?http://chyla.bigbloger.lidovky.cz/c/117636/Zahradnik-nebo-Mateju.html A třeba se někdo prof. Fuska zeptá v nějakém přímém přenosu, co ví o Alzheimerově chorobě, na kterou prý má nadějný lék. A sláva ÚOCHB splaskne stejně, jako se blíží jeho skromnější budoucnost. Třeba trochu splasknete i Vy, ale budete zase optimističtější :-).
0/0
18.3.2014 7:29
Foto

D48a11l56i71b52o86r 69S42t93y38s 3910920311761

Jenže tohle je politika
A čeští vědci mají tendenci utopit se ve "vnitřní" politice "v rámci akademické obce". Na politiku vně akademické obce pak nezbývá čas, čas od času se pohodí pár melounů.Složení vědeckých poradců premiéra, které anticipuje profil budoucí RVVI, ukazuje spíš na zachování metody s výměnou stran. Kroky a vyjádření rektorů UK, Palackého univerzity nebo ČVUT naopak docela k optimismu vedou. Takže uvidíme.
0/0
18.3.2014 6:45
Foto

D38a95l29i81b51o61r 32S94t22y21s 3790280931661

.....
Není to jen finanční kontrola, ale mezinárodní hodnocení soutěže na začátku, mezinárodní kontrola uzavírání smluv (mimochodem Technopolis) a mezinárodní peer review s on site visit průběžně. Pánové, kdo se tím může pochlubit?Problémy jsou dva: 1) Na začátku se neřeklo, že toto jsou peníze pro venkov a po dobu příštích 14 let si pro peníze na výzkum vedoucí ke zvýšení poznání choďte do VpK a na výzkum vedoucí k výrobku do OPPI. GAČR, TAČR, ISPROFIN, instucionální prostředky AVČR apod. měly být po tuto dobu pro venkov uzavřeny. Tím se stalo, že mnozí z nejlepších venkovských vědců VaVpI, VpK a OPPI ignorovali a fungovali dál svým vlastním způsobem. A proto nejsou (některé) infrastruktury ani ty nejlepší, ani ty nejlépe obsazené. Je třeba najít mechanismus - například mezinárodní peer review s on-site visit - jak vybrat ty, které se za pět let stanou standardní budovou VŠ nebo AV. 2) V důsledku 1) teď, když došlo na lámání chleba, nemohl být venkov ze souteží TAČR, GAČR apod. vyloučen. Protože na venkově je pořád spousta lidí mimo VaVpI / VpK.Navíc tam bylo vyjádření náměstka Hajna, který řekl, že žádnou udržitelnost financovat nebudeme. Ono to bylo v jádru dobře, příjemci by skutečně měli být tlačeni k tomu, aby udržitelnost financovali ze svého RVO (= rozvoje výzkumných organizací). Stavěli je přece pro svůj rozvoj, ne? Ale interpretace v Bruselu byla jiná a tudíž vznikl NPU, jinak by bylo VaVpI zastaveno.Pro pořádek, příjemci jsou instituce, tedy nikoliv fakulty nebo třeba jednotlivé laboratoře. Holt některé obory / laboratoře / fakulty, které by neuspěly ve VaVpI, by zanikly. Z PO4 se ale financovaly i běžné výukové budovy, takže mnohé námitky, které již zazněly, nejsou na místě.
0/0
18.3.2014 6:21
Foto

D50a26l25i67b19o60r 47S31t71y83s 3230220601161

.......
Kdybych měl vybrat jednu komisi, která rozhoduje o opravdu velkých penězích, tak tady http://www.msmt.cz/vyzkum-a-vyvoj/rada-pro-velke-infrastruktury
0/0
18.3.2014 5:37
Foto

J22a70n 66K31u14n71e32s 5582954702794

Zrusme tedy AV
Po tom, co navrhujete, je ovsem logickym krokem zruseni Akademie ved. Pokud bude vetsina vyzkumu financovana z grantu, neni AV nic jineho nez univerzita, na ktere se neuci. Takova instituce nema smysl. Na VS ten, kdo nema grant, alespon uci. Na AV, ale budou lide bez grantu uplne vyhozene penize. (Ze takovi lide byt musi vyplyva z logiky systemu grantu, nebot soutez bez porazenych taky nedava smysl).
0/0
18.3.2014 5:14
Foto

Ctenarcp

Předseda Vědecké rady GAČR se ptal
http://jcmf.cz/sites/default/files/Z-5_Pravne_relevantni_postup_a_stanovisko_k_RVVI.pdf
0/0
17.3.2014 23:03
Foto

Petr Svoboda

kolik
Michale, kolik % sveho celkoveho rozpoctu by podle teme mela instituce optimalne zajistovat z grantu? Ja bych optimalne potreboval cca 1 milion rocne zcela volnych prostredku na provoz, ktere mi skoro nikdo jiny nez ustav nemuze poskytnout ... ale nemam je, protoze je nema ustav.
0/0
17.3.2014 22:46
Foto

Mf

Vzpomínám si na staré časy,
Vzpomínám si na staré časy, kdy Petr Matějů, tehdy ještě opoziční poslanec US se snažil o očistu fungování GA ČR. Za pomoci médií vydatně kritizoval neprůhledné fungování orgánů GA ČR a nečinnost kontrolní rady. Pak se stal P. Matějů předsedou a funguje to stejně. Zápisy z jednání orgánů GA ČR dlouho nebyly k dispozici. Kontrolní rada – stejně tak, jako to kdysi P. Matějů kritizoval – vše řeší tak, že stížnost je neodůvodněná. A arogance v komunikaci s veřejností, jak bylo mnohokrát řečeno.Uvedu jednu svoji zkušenost. Jistý rok, už nevím jaký, jsem nedostal grant a vyžádal si posudky. Tehdy bylo ve stanovách GA ČR napsáno, že dva ze třech posudků musí být zahraniční. A já měl všechny tři české. Tak jsem napsal kontrolní radě stížnost a dozvěděl se, že má stížnost je neoprávněná…
0/0
17.3.2014 22:24
Foto

Petr Svoboda

gut
... to mi uniklo. Jsem potesen, protoze jeho angazma v GACRu me prudilo.
0/0
17.3.2014 22:24