Diskuse k článku

Operní orchestr Národního divadla už zase „zlobí“

V Národním divadle povstali hráči operního orchestru. Mají výhrady ke koncepci nového ředitele a bojí se „postupné likvidace“.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Leonora 3627528738132

Dobrý den, na články zásadně
Dobrý den, na články zásadně nereaguji, nicméně to, co zde píšete mně skutečně nadzvedlo ze židle...Zaprvé si zjistěte, jak třeba probíhají konkurzy, např na vypsání konkurzu na místo v dechové sekci čekají absolventi AMU, JAMU či jiných hudebně zaměřený škol třeba 10 let, čili argumentace typu raději "1 kvalitní instituce stačí" zkrátka neobstojí. Jestliže si myslíte, že umělecká elita našeho národa by měla opustit ND nebo SO (protože na to nejsou peníze...) a jít pracovat do reklamy nebo jako pokladní (na práci v jiných pozicích zkrátka nejsou kvalifikovaní) je mi Vás opravdu líto. Poté, co jsem si přečetl, jak si "členové kolektivních těles jako „zlobivé děti“ vynucují pozornost", bych se Vás rád zeptal, jestli jste sama přinesla do naší společnosti něco hodnotného, co by se alespoň vzdáleně mohlo rovnat výkonům našich předních těles nebo jestli jste se po absolvování DAMU pouze stala publicistkou, parazitujícím na umění jiných. Další argument: nejsou na to peníze-- nejsou peníze na nic (není to jen umění, ale jedná se o všechny sféry podstivého podnikání) a dnes už vlastně ani mnoho lidí nevěří, že se to vůbec otočí. Lidé bude neustále ostrouhávat a je na čase se zamyslet, jestli je tento systém vlastně funkční  a pro koho. Autorce doporučím, ať si přečte Farmu zvířat od Orwella a zamyslí se. Děkuji za reakci. Fidelio 
0/0
8.2.2013 18:10
Foto

M97a21r52i68e 54R92e65s54l85o77v48á

Zamyslím se :-)
Já fakt nemůžu za to, že umělecké školy absolvuje víc muzikantů než se jich pak hraním uživí. Přece každý z nich je odpovědný za sebe a snad věděl, co dělá, když na tu školu šel. To by taky ND mohlo mít za chvíli orchestr o pěti stech lidech - ta stávající umělecká elita našeho národa ho přece nemůže opustit a ti mladí přece mají dostat místo... 
0/0
8.2.2013 22:52
Foto

Leonora 3367938108582

Já jsem nenapsal nic o
Já jsem nenapsal nic o rozšiřování počtu členů orchestru, tendence je snižovat stavy a to všude. Pouze mne zajímalo, jaký má podle Vás přínos pro společnost redukce (či jak je eufemisticky často psáno zefektivňování) předních uměleckých scén. Opravdu mne nenapadá jediný důvod kromě toho finančního. A nemůžete přece nadřazovat systém nad člověka... 
0/0
9.2.2013 8:15
Foto

M50a19r74i61e 24R24e74s81l56o47v22á

Národní divadlo má 1350
přepočtených úvazků, stojí ročně miliardu korun a divadlo se v něm dělá blbě - teď nemám na mysli uměleckou úroveň, ale proces vzniku inscenací. Ví se to mnoho let a mnoho let se mluví o tom, že by i v Praze mohlo konečně dojít k podobným změnám, jako v okolní Evropě. To jest, že by ty tři soubory - balet, opera a činohra byly menší a víceméně samostatné organismy se společným zázemím dílen, účtárny atd. Aby k tomu mohlo dojít, je třeba úplně racionálně uvažovat o tom, co se v které budově bude hrát podle toho, k čemu je vhodná. A pak se taky zjistí, kolik lidí je pro takový provoz třeba. Myslím, že začít v tomto případě "od člověka" a hledat takové uspořádání, aby všichni mohli zůstat na svých místech, by k ničemu nevedlo.
0/0
9.2.2013 9:03
Foto

D.

Paní Reslová-Otázka jen pro vás
Paní Reslová,když tady tak zkušeně hodnotíte zaměstnance orchestru ND i SOP a asi by jste nejraději ukazovala prstem na ty,jejž do budoucna angažovat na místa "nového" orchestru ND,uvědomte si,že tato místa jsou obsazena a každý!!! hudebník na tuto pozici musel vyhrát konkurz=výběrové řízení. S tím souvisí má otázka jen pro vás: Také jste musela od mala cvičit a cvičit na psací stroj, cvičit a cvičit a vystudovat psaní na PC a nakonec nejvíc cvičit a vyhrát konkurz na hodnotitele hudebníků???? To by mne opravdu zajímalo. Děkuji za odpovědˇ
0/0
8.2.2013 13:55
Foto

M18a28r29i68e 95R50e39s73l18o56v54á

Já přece vůbec nehodnotím hráče orchestru
a jejich umění. To bych si nikdy nedovolila. To je věc příštího šéfa opery nebo dirigenta. Snažím se na problém ND a SOP dívat z pohledu financování a provozu. A v kontextu všeho, co o možnostech rozpočtu ministerstva kultury vím a co vím o tom, kolik stojí opera evropské úrovně, je jasné, že na dvě opery, kde by byli všichni slušně zaplaceni, prostě nejsou peníze. Komentuji možnosti a záměr zřizovatele, který se mi zdá rozumný. Naopak vůbec nerozumím té panice v orchestru. Přece když někdo něco umí, tak se uplatní.
0/0
8.2.2013 22:44
Foto

D.

Kdyby jste někdy zkoušela
Kdyby jste někdy zkoušela vyloudit nějaký tón nebo alespoń zvuk na nějaký hudební nástroj a jak už bylo řečeno, vyhrála konkurz do jakehokoliv orchestru a v něm by jste jak se říká "nosila kůži na trh" za almužnu třeba 20 let a ještě vám každý nový ředitel říkal jak vám nemůže přidat i když peněz je dost ale tabulky jsou dané,a pak by najednou někdo přišel s nápadem všechno zrušit-hlavně operu ND,protože NÁROD SOBĚ  je PŘEŽITEK a nic jiného si nezaslouží, jen neustálou potupu a hanu od lidí jako jste například vy-možná by se vám to taky moc nelíbilo. I když tedˇ mne napadá,že vám asi ano,vy jste v obraze a politicky a ekonomicky uvědomělá...Pro pořádek-zkuste použít kalkulačku a spočítat si kolik takový operní orchestr ročně stojí dańové poplatníky a spočítejte si kolik se ročně v ČR ZTRATÍ NEBO SPÍŠE UKRADNE MILIARD. No, úspora po zrušení jakékoliv kulturní istituce, bude pro stát opravdu velice SPÁSNÁ....Vždytˇ kutura je jen nepotřebný přežitek.....
0/0
9.2.2013 0:05
Foto

M96a66r38i83e 79R42e57s19l80o63v29á

Nejde o to uspořit
ale uspořádat provoz ND a jeho souborů tak, aby to neodporovalo zdravému rozumu. V Návrhu transformace se nic o úsporách nepíše, zato je tam napsáno mnoho o potřebě stabilního a předvídatelného rozpočtu ND. Nikdo operu Národního divadla rušit nechce. Je tam napsáno, že opera ND bude hrát převážně v budově Státní opery, kde bude "doma" prostě proto, že ta budova je jediné skutečně operní divadlo evropských parametrů, které v Praze máme. A pak se tam také píše, že opera ND bude hrát i v Národním divadle a ve Stavovském divadle. V Národním divadle nejspíš repertoár, který mu byl napsán "na míru": Smetanu, Dvořáka, ale jistě i světovou klasiku, ve Stavovském mozartovský repertoár, protože tam po duchu patří. Burian není revolucionář, ale "přítel jistot". V čele ND bude člověk, který tomu vývoji dá čas. Všichni ho znají - a jistě i lidé z operního prostředí - dvacet let, víme, jak se choval, co v Plzni dělal. Lidé se po padesátce nemění. Já prostě tu paniku nechápu. Leda, že by šlo o to, ho otrávit a docílit, aby s tím praštil, a v nastalém chaosu nainstalovat někoho, kdo slíbí, že bude všechno postaru.
0/0
9.2.2013 9:17
Foto

Aris

Takže
to ve finále má vypadat tak, že jeden orchestr a sbor bude pendlovat mezi 3 domy? Kolik představení měsíčně se takto má provádět? Např. sbor nemá alternace. Znamená to, že bude mít zátěž okolo 26 představení a více (vzhledem k poptávce-návštěvnost oper v Praze)? To hlasivky v plném nasazení fyzicky neunesou, takže nezbude než je na představení a zkouškách šetřit, i kdyby dostali sboristé na platu přidáno.Už se ví, jaký záměr je s nemovitostmi ND? Jedná se o Anenský areál, dílny na Flóře, sklady u Apolynáře a velký zájem developerů. Bude místo nich výstavba nových mimo Prahu?Je pro Vás pan Burian garantem směřování k evropské, špičkové kvalitě nových titulů? Zatím se většina představení nového ND odehrávala ve stylu kamarádské výpomoce a podle toho to také vypadá.Největším nešvarem není fungování operních domů, ale tunelování státních peněz lidmi, kteří jsou v jejich vedení. Možností je mnoho. Např. ředitel se rozhodne, že se téměř na všech premiérách bude umělecky podílet(střet zájmů), šéf se rozhodne, že pozve režiséra z ciziny a na oplátku může režírovat u nich. Soukromé firmy spřízněné s nově jmenovaným ředitelem jakoby zázrakem nahradí původní. Divadelní klub je pronajat za symbolickou částku kamarádům  za ůčelem zřízení restaurace........Takže závěrem bych jen dodal, že je mi jedno, kolik divadel v Praze je, pokud  do nich diváci chodí. Vadí mi, že často nejde o umění a umělce, ale hlavně o kšeft.
0/0
9.2.2013 17:14
Foto

M76a86r24i87e 90R58e88s33l39o95v30á

Odpovím, co vím
Opakuji, že Burian jasně řekl, že bude tolik orchestrů a sborů, kolik jich bude pro provoz potřeba, viz rozhovor na ČP.Nemovitosti zatím nikdo neřešil nebo se to aspoň ke mě nedostalo. A že dávám hodně pozor.Kamarádská výpomoc - doufám - nebude. Garantem "směřování k evropské, špičkové kvalitě" by měli být hlavně umělečtí šéfové souborů. To je trochu záhada a vadí mi, že jejich jména ještě neznáme. Za normálních okolností by se měl Burian ucházet o ND s celým týmem, tedy i s konkrétními uměleckými šéfy. Na druhé straně se to pochopit dá, protože ta situace v ND není ani trochu standardní.Ad střet zájmů: Burian říká, že sám režírovat nebude. Tím odpadá možnost, že by něco vyměňoval. Za dvacet let, co vede plzeňské divadlo, neměl žádný korupční skandál. A bufety v plzeňském divadle mají pronajaté živnostníci, každý zvlášť. Bavila jsem se před pár měsíci s paní, která vede ten v Komorním divadle dvě desítky let.Jinak se vámi popisované věci zhusta dějí, lidi si dohazují kšefty a o umění moc nejde. V tom máte pravdu.
0/0
10.2.2013 19:40
Foto

Řešení problému
Myslím, že řešení problému je snadné. Stát zastaví dotace kultuře, a její "podniky" , jako každý jiný státní podnik, budou si hospodařit za to , co si vydělají "svou prací". To je spravedlivé řešení v dnešní situaci. Jak dlouho vydrží zadlužený stát vyhazovat peníze oknem?. Deset let ? A co nastane potom ?
0/0
7.2.2013 8:41
Foto

M41a83r47i34e 26R80e97s95l29o91v12á

nevím, zda je opery zbytečně moc
ale jsem si téměř jistá, že místo dvou mizerně financovaných operních souborů (SOP a ND) má být jen jeden, v němž jsou zpěváci, orchestr i sbor důstojně zaplaceni tak, aby se mohli soustředit na svoji práci. Sloučení obou souborů už v minulém roce proběhlo, ale jen mechanicky, orchestr a sbor se neproměnily vůbec. Teď bude na novém šéfovi jediné opery ND, aby zvážil, jak početný soubor potřebuje a obměnil ho tak, aby v něm byli co nejlepší umělci. Já se domnívám, že bude menší než ten stávající, ale jistá si nejsem. Vím, že Jan Burian je profesionál a neudělá nějakou hloupost, ale velmi bude záležet na novém uměleckém šéfovi opery, jaký soubor vytvoří. Myslím, že expertní tým, jak jsem s jeho členy mluvila, rozhodně neměl na mysli nějaký kolos, spíš naopak.  A  mám taky pocit, že to, čeho se orchestr a sbor nejvíc bojí, je právě zmenšení souboru a tedy případné propouštění.
0/0
7.2.2013 0:06
Foto

Dusan68

Važená paní Reslová, jsem
Važená paní Reslová, jsem trochu ztracený v celé divadelní problematice. Zdá se mi ale, že vy, jako jedna z mála, píšete o kauze nezaujatě a s nadhledem. Mohl bych se vás zeptat na názor? Nemyslíte, že je v Praze zbytečně moc opery? Nerozumím, proč chce Ministerstvo kultury slučovat soubory ND a SOP? Proč raději nevyberou ty nejlepší hráče a zpěváky a nesestaví kvalitní ale menší soubor? Ušetří se peníze a ty se přece mohou využít na hosty, ať už zpěváky, nebo třeba režiséry, dirigenty, tanečníky. Letmo jsem si přečetl závěry expertní komise, ale nikde se o tomto způsobu neuvažuje. Naopak se mi zdá, že tím, co navrhují, vznikne další kolos. Dosavadní práci pana Buriana nedovedu posoudit, ale vy jeho volbu schvalujete. Jak ale může souhlasit se závěry expertů? Nerozumím tomu, o co tady vlastně jde? A už vůbec nerozumím, proč se bouří Národní divadlo, když se nepočítá se zmenšením souborů.Díky za případnou reakci.D.
0/0
6.2.2013 22:25