Články autora

Letos by měla většina domácností zaplatit za energie méně než loni

Účet za elektřinu. Ilustrační foto.

Loňský rok cenami energií zamával. Koronavirus zastavil továrny na celém světě, a s tím zlevňovala elektřina a plyn. Získat výhodnějšího dodavatele plynu či elektřiny by mělo být pro domácnosti kvůli koronavirové nejistotě snazší. Nejnižších cen dosáhne ten, kdo se nebojí ozvat. Je ale třeba si dát pozor na záludnosti v nové smlouvě.

13.1.2021

Dědictví solárního průšvihu znemožňuje dosáhnout bezemisní energetiky

Solární elektrárna na Moravě - ilustrační foto.

Stát bude muset už v tomto desetiletí podpořit další solární a větrné elektrárny a bioplynové stanice – i dostavba jaderné elektrárny Dukovany může vyžadovat peníze z rozpočtu či od lidí. Někdo by měl říct, proč se to dělá.

30.6.2020

Koronakrize: Největší propad výroby i exportu v novodobém Česku

Továrna Fraenkische CZ v Okříškách.

České podniky vyrobily meziročně o třetinu méně zboží a vývoz oproti loňskému dubnu klesl o 133 miliard korun. Nejvíce koronavirus dopadl na motor české ekonomiky – výroba aut a jejich dílů se zmenšila zhruba na pětinu. Co se bude dít, je nejisté. Česko i další země se za cenu schodků státních rozpočtů snaží své ekonomiky zachránit.

22.6.2020

Škoda Auto: Letos oproti loňsku výroba v Česku o sto tisíc aut pozadu

Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března.

Škoda Auto čelí propadu stěžejních trhů. Na začátku roku ji zasáhl koronavirus v Číně a poté v Evropě. Škoda i celý koncern Volkswagen však mají dost problémů i bez pandemie. Zákazníkům nemohou kvůli potížím se softwarem předávat ani nové golfy, ani nové octavie. Tyto dva modely jsou přitom pro finanční zdraví celé skupiny zásadní.

15.6.2020

Pandemie srazila výrobu mobilních telefonů v Asii i prodeje na Západě

Mobilní telefon.

Trh s chytrými mobily za první tři měsíce celosvětově poklesl o 13 procent, nejvíce v historii. Zlepšení jen tak nepřijde. To je pro Čechy do značné míry nadějí, že oslabená koruna nepřinese zdražení telefonů, které by za normálních okolností mohla. Výrobci bojují o zmenšující se trh a letos nabídnou levněji nové i prémiové modely.

10.6.2020

Znovuobnovování výroby aut současné problémy automobilek nevyřeší

Automobily u továrny Škody Auto.

Tuzemská výroba aut za první čtyři letošní měsíce poklesla téměř o třetinu, v samotném dubnu o 89 procent. Více než sto tisíc nevyrobených aut má hodnotu desítek miliard korun, které budou české ekonomice chybět. Dramatický pokles dubnové produkce není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec.

1.6.2020

Německo by mohlo podpořit nákup nových aut likvidací starého vozu

Nové logo BMW na elektromobilu Concept i4.

Německé automobilky, například BMW, zmiňují, že bude nutné propouštět. Zatím pracovní místa drží především díky dosavadní vládní podpoře. Kancléřká Angela Merkelová chce podpořit inovativní technologie v automobilovém průmyslu, tedy nákup nových aut. Podmínkou opatření je likvidace starého vozu, proto se pro ně zažil název šrotovné.

20.5.2020

Zlevňování nových ani ojetých automobilů zatím nelze očekávat

Prodej aut. Ilustrační foto.

Navzdory všem slevám se letos prodal jen zlomek aut jako v běžných jarních týdnech. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se ale situace zlepšovala pomalu. I když lidé zase chodí, prodává se méně než dříve. Proto by šlo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících. Jenže jsou i vlivy, jež tlačí ke zdražování.

19.5.2020

Problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky

Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen.

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna a české závody Škody Auto do 27. dubna. Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě, a nejen kvůli karanténě. Kromě Číny se totiž nyní auta neprodávají prakticky nikde.

8.4.2020

Koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Zejména automobilky

Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.

30.3.2020

Zdá se, že na programu dne už není silný nezávislý operátor

David Voska, hlavní vyjednávač za Nordic Telecom.

„Vytvoříte-li prostor pro menší operátory, nepotřebují sice takové investice, ale budou vždy závislí na tom, co jim velká trojka dá za podmínky nebo k čemu donutí regulátor,“ říká v rozhovoru David Voska, hlavní vyjednávač za Nordic Telecom.

25.2.2020

Světový byznys poroste letos kvůli epidemii koronaviru pomaleji

Desinfekce kvůli koronaviru v Číně.

V Číně továrny prodlužují nucené dovolené, někdy kvůli koronaviru. Stále více firem, a nejen v Číně, zavírá, protože nemají díly od čínských dodavatelů. Dopady se nevyhýbají ani Česku. Z Číny se dováží řada automobilových dílů, stejně je pro řadu českých firem důležitý čínský trh. Analytici a snižují odhady vývoje čínské ekonomiky.

18.2.2020

Nižší ceny volání a mobilních dat se zpozdí minimálně o půl roku

Mobilní síť LTE – ilustrační foto.

Aukce kmitočtů měla odstartovat v lednu a do konce pololetí skončit a přinést do státního rozpočtu minimálně šest miliard korun. Nyní se hovoří, že nové podmínky aukce mají být známy do konce června. Přitom resort průmyslu a Český telekomunikační úřad měly podle svých slov stejný cíl – přílákat do Česka čtvrtého mobilního operátora.

10.2.2020

Německo: Za útlum uhelné energetiky odškodné bilion korun

Hnědouhelná elektrárna v německém Gelsenkirchenu.

Němci čekají, že konec uhlí nebude zadarmo. Německá vláda schválila plán odstavit uhlí do roku 2038 a v různých formách odškodnění postupně vyplatit 40 miliard eur. Nemusí však jít o definitivní částku a probíhají další jednání. S útlumem těžby v dolech a uzavíráním elektráren se pojí náklady, které chtějí jejich vlastníci zaplatit.

29.1.2020

ČEZ musí investovat do elektrárny Počerady. Kvůli ekologickým normám

Novým majitelem hnědouhelné elektrárny Počerady bude od roku 2024 skupina...

Uhelnou elektrárnu Počerady má v roce 2024 převzít společnost SEV.en Pavla Tykače. Elektrárna však za uplynulý rok do ovzduší vypustila zhruba 229 kilogramů rtuti, přičemž toto množství je třeba kvůli novým limitům Evropské unie výrazně snížit. Problém ČEZ nemůže přenechat novému majiteli, neboť limity začnou platit už v srpnu 2021.

21.1.2020

O autorovi

Roman Šitner

Spolupracovník redakce.