Články autora

Automobilky nemají prostor na slevy. Ze všech sil se snaží udržet zisk

Automobilka Škoda prezentuje model Fabia jako univerzální kompaktní vůz, určený...

Doba, kdy šlo obstojné auto koupit i pod 200 tisíc korun, skončila. Kdo má na automobil do 300 tisíc korun, najde jen několik modelů a jejich variant. Rozhodovat se nakonec bude jen mezi několika možnostmi, to je nevýhoda oproti vyšším rozpočtům, kde vyhovují desítky modelů a stovky jejich variant. Éra levných aut se jen tak nevrátí.

7.4.2021

Individuální práce patří domů, udělejme z kanceláří místo setkávání

Apolena Weissová, konzultantka poradenské společnosti Capexus.

„Kanceláře kvůli digitalizaci mění svůj účel. Už dlouho nebylo třeba tam chodit dělat individuální práci. Chodili jsme tam především kvůli ostatním lidem a ze zvyku,“ konstatuje v rozhovoru Apolena Weissová, konzultantka poradenské společnosti Capexus.

17.3.2021

Dopady koronavirové pandemie na nájemní bydlení: Nižší i vyšší ceny

Nájemní bydlení (Ilustrační foto).

Loňský rok zamíchal nájemním trhem. Někde přišly dvouciferné propady nájmů, jinde výrazný růst, v průměru však v Česku zůstaly téměř beze změny.

10.3.2021

Jak si vybrat spořicí účet, který úspory alespoň trochu zhodnotí

Jak spořit peníze?

Češi mají v bankách tři biliony korun – téměř 700 tisíc na jednu domácnost. Za své úložky ale téměř nic nedostanou. Navzdory tomu spořicí účty zůstávají pro Čechy základní volbou, kam s úsporami.

3.3.2021

Raketový růst internetových obchodů zvýšil zájem o skladové plochy

Jakub Kodr, společnost CTP. řídí vztahy s novými a současnými nájemci.

Developerská společnost CTP bude letos usilovat, aby její provoz byl uhlíkově neutrální. Jakub Kodr, jenž se stará o rozvoj firmy, v rozhovoru říká, že se to vyplatí.

28.1.2021

Letos by měla většina domácností zaplatit za energie méně než loni

Účet za elektřinu. Ilustrační foto.

Loňský rok cenami energií zamával. Koronavirus zastavil továrny na celém světě, a s tím zlevňovala elektřina a plyn. Získat výhodnějšího dodavatele plynu či elektřiny by mělo být pro domácnosti kvůli koronavirové nejistotě snazší. Nejnižších cen dosáhne ten, kdo se nebojí ozvat. Je ale třeba si dát pozor na záludnosti v nové smlouvě.

13.1.2021

Dědictví solárního průšvihu znemožňuje dosáhnout bezemisní energetiky

Solární elektrárna na Moravě - ilustrační foto.

Stát bude muset už v tomto desetiletí podpořit další solární a větrné elektrárny a bioplynové stanice – i dostavba jaderné elektrárny Dukovany může vyžadovat peníze z rozpočtu či od lidí. Někdo by měl říct, proč se to dělá.

30.6.2020

Koronakrize: Největší propad výroby i exportu v novodobém Česku

Továrna Fraenkische CZ v Okříškách.

České podniky vyrobily meziročně o třetinu méně zboží a vývoz oproti loňskému dubnu klesl o 133 miliard korun. Nejvíce koronavirus dopadl na motor české ekonomiky – výroba aut a jejich dílů se zmenšila zhruba na pětinu. Co se bude dít, je nejisté. Česko i další země se za cenu schodků státních rozpočtů snaží své ekonomiky zachránit.

22.6.2020

Škoda Auto: Letos oproti loňsku výroba v Česku o sto tisíc aut pozadu

Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března.

Škoda Auto čelí propadu stěžejních trhů. Na začátku roku ji zasáhl koronavirus v Číně a poté v Evropě. Škoda i celý koncern Volkswagen však mají dost problémů i bez pandemie. Zákazníkům nemohou kvůli potížím se softwarem předávat ani nové golfy, ani nové octavie. Tyto dva modely jsou přitom pro finanční zdraví celé skupiny zásadní.

15.6.2020

Pandemie srazila výrobu mobilních telefonů v Asii i prodeje na Západě

Mobilní telefon.

Trh s chytrými mobily za první tři měsíce celosvětově poklesl o 13 procent, nejvíce v historii. Zlepšení jen tak nepřijde. To je pro Čechy do značné míry nadějí, že oslabená koruna nepřinese zdražení telefonů, které by za normálních okolností mohla. Výrobci bojují o zmenšující se trh a letos nabídnou levněji nové i prémiové modely.

10.6.2020

Znovuobnovování výroby aut současné problémy automobilek nevyřeší

Automobily u továrny Škody Auto.

Tuzemská výroba aut za první čtyři letošní měsíce poklesla téměř o třetinu, v samotném dubnu o 89 procent. Více než sto tisíc nevyrobených aut má hodnotu desítek miliard korun, které budou české ekonomice chybět. Dramatický pokles dubnové produkce není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec.

1.6.2020

Německo by mohlo podpořit nákup nových aut likvidací starého vozu

Nové logo BMW na elektromobilu Concept i4.

Německé automobilky, například BMW, zmiňují, že bude nutné propouštět. Zatím pracovní místa drží především díky dosavadní vládní podpoře. Kancléřká Angela Merkelová chce podpořit inovativní technologie v automobilovém průmyslu, tedy nákup nových aut. Podmínkou opatření je likvidace starého vozu, proto se pro ně zažil název šrotovné.

20.5.2020

Zlevňování nových ani ojetých automobilů zatím nelze očekávat

Prodej aut. Ilustrační foto.

Navzdory všem slevám se letos prodal jen zlomek aut jako v běžných jarních týdnech. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se ale situace zlepšovala pomalu. I když lidé zase chodí, prodává se méně než dříve. Proto by šlo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících. Jenže jsou i vlivy, jež tlačí ke zdražování.

19.5.2020

Problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky

Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen.

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna a české závody Škody Auto do 27. dubna. Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě, a nejen kvůli karanténě. Kromě Číny se totiž nyní auta neprodávají prakticky nikde.

8.4.2020

Koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Zejména automobilky

Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.

30.3.2020

O autorovi

Roman Šitner

Spolupracovník redakce.