Články autora

Postup a návraty Aleny Kučerové

Alena Kučerová: U plotu (Můj krásný kout, 2011). Výšivka.

Výstava Aleny Kučerové v pražském Topičově salonu není tradičně pojímanou retrospektivou. O to více potěší zjištění, že umělkyně stále pracuje, a naplňuje tak svou hlavní devizu: vnímání, prožívání a zpodobování obyčejného neobyčejným způsobem.

8.5.2015

Na území mýtů: Je všechno jinak?

Lukáš Rittstein: Vnitřní hlas (2012). Highway series. Ocel, laminát, Peugeot,...

V pražském DOXu se nedávno otvírala výstava Barbory Šlapetové a Lukáše Rittsteina, která je pokračováním jejich průzkumu odlišného světa.

25.4.2015

Sochařské blues Jasana Zoubka

Pohled do instalace výstavy Jasan Zoubek: Mezi vrstvami.

Výstava v Artinpark Gallery v průhonickém parku nabízí práce Jasana Zoubka v různých materiálech i rozměrech. Jeho tvorba souznívá s jakousi magickou měkkou geometrií, s pradávnou rituální praxí…

10.4.2015

Intimní duchovnost a uvolněná imaginace Petra Pastrňáka

Petr Pastrňák: Bez názvu (2013), akryl, plátno, 120 x 200 cm.

Původem ostravský výtvarník dělí svůj čas a pobývání mezi ateliér v Praze a indický ašram i pronajatý byt v jižním vnitrozemí Indie. Jak se tato zkušenost projevuje na jeho obrazech?

28.3.2015

Oskar Kokoschka vášnivý a pravdivý

Oskar Kokoschka: Karlův most a Hradčany (1934).

Výstavu světově proslulého Rakušana s českými kořeny původně připravilo Kunstforum v německém Řezně, v pražském Veletržním paláci je doplněna o práce související s Prahou.

20.3.2015

„Těžká kláda“ Milana Grygara

Pohled do expozice v Městské knihovně v Praze.

Výtvarná práce Milana Grygara vždy jevila rysy tradicí nezatížených experimentů. Projevují se zvláště na přibližování či spíše propojování vizuálního a akustického konceptu. Zdařilý průřez Grygarovou tvorbou je k vidění v Městské knihovně v Praze.

14.3.2015

Příjemná magie oživlé veteše

František Skála: Z cyklu Světelné boxy – Svatý stůl (2012). 50 x 66 cm.

Pryč jsou doby, kdy kýč a umění stály zřetelně a odděleně proti sobě. S relativizujícím časem postmodernismu i se stále důraznější tvůrčí nadsázkou a ironií se toto „škatulkování“ změnilo a v mnoha ohledech vytratilo. O tom ví své také František Skála (1956), jehož rozsáhlá výstava se odehrává ve Východočeské galerii v Pardubicích.

9.1.2015

Barokní „kafkárna“ stále oslovuje

Giovanni Battista Piranesi: Pohled na křižovatku antických cest Via Appia...

Národní galerie v Praze a Archiv hl. m. Prahy spojily síly a výsledkem by mohla být kandidatura na „výstavu roku“. V Clam-Gallasově paláci na Starém Městě probíhá expozice díla Giovanniho Battisty Piranesiho – umělce z 18. století –, která propojila nadčasové umělecké hodnoty a zájem či vkus dnešního publika.

26.12.2014

Oldřich Tichý: Náhody neexistují

Oldřich Tichý: Jaro o Velikonocích (2014). Olej, plátno, 100 x 180 cm.

Galerie hl. m. Prahy se rozhodla ukázat dílo spíše nenápadného solitéra či dobrovolného „vyhnance“, který se před časem rozhodl nastálo pobývat stranou kulturního centra a denně živených kontaktů.

28.11.2014

Bohumil Kubišta zraje jako víno. Nejen v Ostravě.

Bohumil Kubišta: Kavárna (1910). Olej, plátno (Galerie moderního umění v Hradci...

Praha může Ostravě jen závidět skvělou a komplexní výstavu Bohumila Kubišty (1884–1918) v Galerii výtvarného umění. Představuje dílo zrozené v krátké životní etapě. Vypjatý a mnohdy strádající osud v mnohém odráží i měnící se atmosféru na počátku 20. století.

14.11.2014

Vymítač ďábla i vyznavač krvavého humoru

Josef Váchal: Sen mrtvého (1918).

Dům U Kamenného zvonu na pražském Staroměstském náměstí je jako stvořený pro dílo Josefa Váchala. Gotické interiéry – potemnělé menší sály, zákoutí a těsné chodby již tak navozují tajemnou atmosféru. Nyní je v nich vystavena jeho jedinečná a vrstevnatá celoživotní tvorba.

23.10.2014

O prolínání obyčejného a posvátného

Veronika Šrek Bromová: Bee Face - skládačka (2011).

Aktuální expozice Veroniky Šrek Bromové přináší zprávu o dalším směřování umělkyně: její originalita a naléhavost se propojila s civilností, smysl pro fantaskno a tajemno s pravdivostí, zkušenosti a názory s přetrvávajícím úžasem. Její tvorba netrpí „nastalými rodinnými povinnostmi“, ale naopak.

4.10.2014

Neviditelná výstava Tomáše Vaňka

Dílo Particip č. 178 vytvořil Tomáš Vaněk „na objednávku“ PLATO – platformy...

Architekt Josef Pleskot proměnil bývalou průmyslovou halu ostravského Trojhalí v jakési kryté nádvoří – upravenou plochu pro běžnou městskou činnost a zábavu. Místo je však za jistých okolností výzvou pro uměleckou produkci. Ve Vaňkově případě jde o prezentaci nehmotnou a neviditelnou.

14.9.2014

Souzvuk energií Elsi a Františka Kynclových

Z výstavy Dialog sil v pražském Topičově salonu.

Dílo Františka Kyncla mohlo proniknout do ČR až po roce 1989. Jeho postoj ho připravil o nejednu nabídku galerijních nákupčích, čímž přišel o věhlas evropského formátu, který by si zasloužil. V Topičově salonu nyní probíhá výstava Kynclových prací doplněná o několik děl jeho manželky Elsi.

1.8.2014

Peruánské vize Otto Plachta

Otto Placht: Suchým listem (2014). Tempera, neon, akryl, plátno, 150 x 120 cm.

V těchto dnech probíhá v Galerii Václava Špály v Praze mimořádná „exotická“ výstava. V jejích prostorách představuje své nejnovější obrazy malíř Otto Placht (1962), který uplynulých 20 let pobýval především v amazonské džungli.

19.7.2014

O autorovi

Radan Wagner

Radan Wagner | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Vystudoval dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Je kurátorem, recenzentem, publicistou a malířem na volné noze. Dříve pracoval na různých postech v oblasti kultury. V letech 2004 až 2009 byl šéfredaktorem časopisu Revue Art. Věnuje se především současnému českému umění.