Články autora
Komu a kam patří historické památky?

Nárokovat si památky na základě místa jejich původu a považovat je za základ národní identity, znamená vytvářet umělé spojení mezi místem původu památek a lidmi, kteří toto území obývají dnes.
Odpadu se nelze vyhnout. A už vůbec ne na Vánoce.

Industrializovaná výroba zlepšila výrobu zboží, které se již nevyplatí opravovat. Na Vánoce pak velí západní zvyk dárek v obalu na jedno použití znovu zabalit, a to do vánočního balicího papíru. A ten následně nasytí kontejnery.
Svět netvoří izolované kultury

Tradiční knihy antropologů o jiných kulturách se dříve podobaly příručkám vzorného chování. Těmito příručkami se již není možné řídit. Antropologické poznatky jsou fragmentární a pravdivé jen kontextuálně, protože takový je i současný lidský svět.
Poznatek paleoantropologie: Pod kůží jsme všichni Afričané

Evoluci lidstva nelze vyprávět jako ságu osamělého hrdiny, který si klestí cestu od primitivnosti k dokonalosti. Rozdíly mezi lidmi, jako jsou barva kůže či tvar vlasů, vznikly během uplynulých 60 tisíc let, když se přizpůsobovali různým klimatům. Fosilní nálezy svědčí o věčném nomádství lidského rodu. Lidstvo je neustále v pohybu.
Milostný život mezi domorodci jako fikce a skutečnost

Setkáním americké kulturní antropoložky Margaret Meadové (v románu Nelly Stonová) a jejího manžela Rea Fortuna (Fenwick či Fen) na začátku 30. let 20. století na Nové Guinei s Gregorym Batesonem (Andrew Bankson) vznikl milostný trojúhelník a román americké spisovatelky Lily Kingové.
Jak vyřešit záhadu altruismu

Motivů k altruistickému chování může být nesčetně mnoho a některé z nich se jevit sobecké. Při řešení altruismu nás musí zajímat pouze to, zda chování prospívá, nebo neprospívá blahu skupiny.
Není žádný osud. Pouze to, co se světem a se sebou provedeme.
Jaký je smysl lidské existence? Ptá se americký entomolog Edward O. Wilson. Dle něho jsou lidé výsledkem víceúrovňového výběru se všemi ctnostmi i neřestmi.
Proč nedůvěřujeme kresbě stejně jako textu nebo fotografii?
Přivykli jsme slovu jako spolehlivému prostředku prezentace. Oproti němu fotografie a kresby je možné „číst“ různými způsoby. Nejnižší spolehlivost přisuzujeme kresbě, jelikož předpokládáme, že na rozdíl od fotografie nezachycuje skutečnost věrně. Jaká je povaha očitého svědectví a jak jsme schopní ho spolehlivě zprostředkovat druhým?
Proč se lidé chovají sociálně?
Kdekomu vadí, když se někdo chová sebestředně, fixluje a zneužívá výhod společnosti, pokud se tak nechová sám. Tvrzení, že úspěšnost skupiny je ovlivněna geneticky, jak vyplývá z tezí amerického entomologa E. O. Wilsona, se však nachází příliš blízko myšlence o „vyvolené rase“.
Jak nabourat mýty o zahalování muslimek a islámu
Proč se může kus látky stát natolik žhavým a citlivým tématem jak pro nemuslimy, tak pro muslimy? Nelze chápat snahy zakázat muslimkám zahalovat se jako ozvěnu 19. století, jež se vyznačovalo latentní erotickou touhou Evropanů svléknout „Orientálky“?
O kanibalismu aneb Jak byl sněden Michael Rockefeller
Příběh v knize amerického cestovatele Carla Hoffmana je v souladu s asmatskou kosmologií, lokálními událostmi a napjatou mezinárodní politickou situací. Naznačuje, jak geopolitické spory o území ovlivnily osud obdivovatele primitivního umění a potomka významné americké rodiny.
Jsme předurčeni přírodou, nebo kulturou?
Vědecké diskuse o biologické a kulturní determinaci se mohou jevit vzdálené běžnému životu. Odvíjejí se však od nich představy o uspořádání společnosti, o tom, co je a není přirozené, a promítají se například do názorů, zda mají registrovaní partneři mít právo adoptovat děti.
Úzkostlivý pohled do černé skříňky dějin antropologie
Poslední kniha zesnulého antropologa George Warda Stockinga umožňuje pochopit vývoj antropologie do druhé poloviny 20. století. Rozebírá v ní i svou profesní kariéru a život a nabízí vhled do akademické politiky, v níž se odrážejí změny americké společnosti.
Porod jako kulturní konstrukt společnosti
Západní technické pojetí porodu je výrazem víry ve vládu technologií nad přírodou a touhy dostat pod kontrolu přirozené, ale nevyzpytatelné tělesné procesy. Z tohoto hlediska je kultura nad přírodou, jejíž nedokonalosti věda a technika napravuje.
Imaginární představa Západu: „Islámsko“ a „muslimské ženy“

Na základě existence mytické země získávají nevládní organizace a nadnárodní instituce obrovské finanční prostředky na záchranu muslimek.
O autorovi
Martin Soukup
