Vznik života na Zemi: Zákonitost, nebo úplná náhoda?

Ceny SDGs již čtvrtým rokem ocení iniciativy, produkty nebo služby, jež...

Doktorka Judit Šponerová s kolegy prokazuje, že pro vznik molekul, z nichž mohl vzejít dnešní život, byly třeba stamiliony let reakcí, do nichž energii dodávaly pády meteoritů, výbuchy sopek a záření ze slunce. Možná je ve vesmíru Země jediná, kde se podmínky pro vznik života sešly. Možná se to povedlo často a život je běžný. Nevíme.

17.10.2020

Měli bychom rozlišovat praktickou a teoretickou umělou inteligenci

Vladimír Mařík.

„O superinteligenci se píšou knihy a blbnou se tím lidem hlavy, ale realita je jinde. Musíme se soustředit na algoritmy, které něco opravdového dělají. Víme, proč to dělají, a jak jsme je zkonstruovali, a přinášejí výsledky,“ vysvětluje v rozhovoru profesor Vladimír Mařík, expert na robotiku.

20.9.2020

Dnes je situace pro sestry mnohem lepší než na začátku pandemie

Martina Šochmanová, prezidentka České asociace sester.

„Sestry se připravují na krizové situace, na rozsah této pandemie se však nikdo připravit nemohl. Učíme se za pochodu,“ říká v rozhovoru Martina Šochmanová, prezidentka České asociace sester.

23.4.2020

Svět čeká na vakcínu, která zabrání nemoci covid-19

Úpravy zevnějšku jsou v Asii populární - ilustrační fotografie

Mnoho výzkumných týmů se snaží přijít s lékem na covid-19. Největší pozornost se věnuje lékům na jiná onemocnění. Jejich výhodou je, že prošly klinickými pokusy, ví se o jejich vedlejších účincích, a jsou výrobci, kteří by je mohli dodat. Nevýhodou, že byly vyvíjeny na něco jiného.

18.4.2020

Máme škálu možností, jak nádor odstranit nebo zastavit

Marek Svoboda, ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně.

„Některé diagnózy, kde dříve objevení metastáz znamenalo špatný osud, se nyní daří pomocí imunoterapie či cílené léčby udržovat v chronickém stavu,“ říká v rozhovoru profesor Marek Svoboda, ředitel Masarykova onkologického ústavu v Brně.

26.2.2020

Australské plameny: Mstí se klima za nedostatek ochrany?

Austrálii sužují mohutné požáry. Na snímku jezero Conjola v Novém Jižním Walesu...

Požáry v Austrálii otvírají otázky – od obecných, jak moc za ně může změna klimatu, až po praktické, jak se naučit žít s rizikem.

22.2.2020

Jak roboticky umožnit lidem pracovat i v pokročilém věku

Vezmou nám roboti práci?

Zařízení, které ulehčuje náročnou fyzickou práci – exoskelet –, umožňuje starším lidem, aby její nároky ještě zvládli a vydrželi pracovat déle.

4.1.2020

Varování vědců: Změnu klimatu pravděpodobně nepůjde zastavit

Klimatické změny.

Desítky lékařů, klimatologů, ekonomů, matematiků i politologů připravily zprávu o dopadech změny klimatu na lidské zdraví doplněnou odkazy na odborné studie, již zveřejnil renomovaný mezinárodní lékařský časopis Lancet. Není to potěšující čtení.

6.12.2019

Výzkumníci propojují díky DNA prehistorii se současností

DNA

Na jih od bavorského města Augsburg odkryli archeologové v osmdesátých a devadesátých letech 20. století řadu hrobů. Nyní se na nálezy znovu podíval tým německých výzkumníků a mezi nimi i genetici. Výsledky ukázaly nerovnoprávnou sociální strukturu tehdejší společnosti.

9.11.2019

Maso a uzeniny: Ohrožení rakovinou, nebo hysterie

Podle ohlasů laiky nejvíce zarazilo, že se uzeniny ocitly ve stejné kategorii...

Informace Světové zdravotnické organizace (WHO) o tom, že před několika dny zařadila uzeniny a další zpracované maso mezi rakovinotvorné látky a červené maso mezi pravděpodobné karcinogeny, vyvolala paniku. Máme se bát?

Josef Tuček