Články autora

U profesí kontrabasisty a učitele chemie lze najít mnoho podobností

Jan Hrubeš, kontrabasista a nově také učitel chemie a hudební výchovy.

„Na zkoušku v orchestru i na hodinu výuky se musíte připravit. Práce učitele se třídou je svého druhu koncert. Největší rozdíl je v tom, že den hudebníka kulminuje večer,“ říká v rozhovoru Jan Hrubeš, kontrabasista a nově v důsledku covidu učitel chemie.

8.6.2021

Německý učeň má lepší možnost zajímavější a odbornější práce než český

Václav Korbel, datový analytik.

„Na učňovské obory míří třetina žáků ze základních škol, navzdory tomu je v české debatě o vzdělávání tento segment školství opomíjený i málo probádaný. Chtěli jsme se na něj podívat víc datově, a tím na téma upoutat pozornost,“ říká v rozhovoru o českém učňovském školství datový analytik Václav Korbel.

4.5.2021

Žákům říkáme, že zákazník není jen zdroj peněz, ale především člověk

Jarmil Brynda, umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami.

„Naším úkolem není vychovat součástky do soukolí současného profesního světa, ale člověka, který si v životě poradí, bude si umět svými tvořivými schopnostmi prošlapat vlastní cestu,“ říká v rozhovoru umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami Jarmil Brynda.

30.3.2021

Pandemie připravila děti o sociální kontakt a přilepila k počítačům

Kateřina Lerchová, školní psycholožka

„Je důležité nashromáždit co nejvíc pozorování, dokud je vše akutní. Za rok to vyšumí, musíme to dělat teď. Toto poznání potřebujeme, abychom děti uměli podpořit v tuto chvíli, ale bude se hodit i v dalších zátěžových situacích, až přijdou,“ říká v rozhovoru školní psycholožka Kateřina Lerchová.

9.3.2021

Vzdělanější člověk je nejen úspěšnější, ale i šťastnější. A zdravější

Pavel Bobek, český učitel žijící v Londýně.

„Role učitele je v Británii vnímaná jako klíčová. Učí, nečeká, až si na to děti přijdou samy. Tato metoda se označuje ,direct instruction‘ či ,explicit teaching‘, což bych volně přeložil jako ,přímá didaktika‘. Je to jiný přístup než v českých školách,“ říká v rozhovoru Pavel Bobek, český učitel žijící v Londýně.

2.3.2021

Učitelé se budou vzdělávat v efektivních pedagogických přístupech

Tomáš Zatloukal, ústřední školní inspektor.

„Je dobré zajistit, aby posun nastal ve všech předmětech, jinak se někteří učitelé vzdělávají, jiní ne, a ti, kdo přinášejí nové přístupy, to často mívají v kolektivu těžké,“ říká v rozhovoru ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.

16.2.2021

Pro děti je důležité být v přírodě a umět spolupracovat

František Tichý, ředitel a zakladatel gymnázia Přírodní škola

„Nějaká proměna současné školy je žádoucí. Rozšířil bych sportovní a umělecké aktivity, školy v přírodě a výlety, aspoň na den. A také jsem pro projektové dny. Tam je však třeba dávat pozor, jaké je reálné provedení, někdy to totiž může být dost zoufalé,“ říká v rozhovoru ředitel a zakladatel gymnázia Přírodní škola František Tichý.

26.1.2021

Z hlediska předávání znalostí náš vzdělávací systém nefunguje dobře

Ondřej Kania, výkonný ředitel agentury JK Education.

„Pro český vzdělávací systém je zásadní předávat informace a fakta. To bylo historicky vnímáno jako vzdělání: přístup k informacím. Ten se zejména v poslední době velmi otevřel, navzdory tomu se této představy pořád držíme, říká v rozhovoru výkonný ředitel agentury JK Education Ondřej Kania.

15.12.2020

Péče architekta se u nás nedostalo asi 95 procentům stavební produkce

Josef Čančík, architekt, odborný asistent na Fakultě architektury ČVUT.

„Architekti ztvárňují svět kolem nás. Je to strategická role, byť u nás do velké míry nenaplněná,“ říká v rozhovoru Josef Čančík, architekt, odborný asistent na Fakultě architektury ČVUT.

1.12.2020

Antarktida je zajímavá projekční plocha, na které se dá leccos ukázat

Výtvarník David Böhm a jeho dva synové v průběhu cesty do Antarktidy.

„Antarktida je zajímavá i tím, že je přehlížená. To jen tak vypadá, že to je kus ledu a nic,“ říká v rozhovoru výtvarník David Böhm o své knize A jako Antarktida. Pohled z druhé strany, jež získala cenu Magnesia Litera za dětskou literaturu, a cestě na jižní pól.

10.11.2020

Nadaní lidé jsou nejen inteligentní, jsou také mimořádně citliví

Monika Stehlíková, terapeutka a konzultantka.

„Většině nadaných lidí je vlastní vyšší citlivost, smyslová i emocionální, což přináší riziko neurotických projevů, úzkosti, až deprese, nepředchází-li se tomu,“ říká v rozhovoru terapeutka a konzultantka Monika Stehlíková, jež se specializuje na práci s nadanými dětmi i dospělými.

27.10.2020

Environmentální odpovědnost ovlivňují znalosti i vztah k přírodě

Jiří Kulich, ekopedagog a biolog.

O přírodu se začal zajímat jako malý kluk, ovlivnilo jej Hnutí Brontosaurus a stal se z něho jeden z nejznámějších vzdělavatelů v oblasti environmentální výchovy. Za svou činnost dostal cenu Josefa Vavrouška. „Environmentálním žalem netrpím, spíše se přikláním k naději,“ říká v rozhovoru ekopedagog a vystudovaný biolog Jiří Kulich.

10.9.2020

Děti je třeba vést k odpovědnosti a samostatnosti

Václav Fiala, učitel chemie a biologie z běžné spádové školy v Praze 10 a...

Letošní vítěz učitelské ceny Global Teacher Prize (GTP) Václav Fiala v rozhovoru říká: „Nedělá mi problém přiznat, že jsem udělal chybu, ani si udělat ze sebe legraci, když je pro to vhodná příležitost. A tím pádem ani žákům nedělá problém uznat svou chybu.“

29.6.2020

Po hodině na Zoomu jsem mnohem unavenější než po hodině ve třídě

Petr Fantys, učitel angličtiny, překladatel a spoluzakladatel jazykové školy...

„Do určité míry pokračujeme online. Už jsem se na offline těšil,“ říká v rozhovoru Petr Fantys, učitel angličtiny, překladatel a spoluzakladatel jazykové školy Penny Lane, kde učí.

18.6.2020

O autorovi

Jitka Polanská

Jitka Polanská | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy
Spolupracovnice LN.