Diskuse k článku

Národní zájem ČR: Ruské firmy by se na Temelínu podílet neměly

Energetická diverzifikace je nutná. Zejména je-li v Putinově Rusku energetika natolik propojená s politikou, režimem a mocenským aparátem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Vyšata 23.10.2012 12:24

Pane Mikeska kde berete tu jistotu,

že se můžeme obejít bez rozšíření JETE? A k čemu nám rozšíření bude? Laicky, produkce JETE je velmi dobrý exportní artikl firmy většinově vlastněné státem, z toho plyne příjem do státního rozpoču ve formě dividend. Výroba el. je v jaderných elektrárnách zatím bezkonkurečně nejlevnější. A navíc, JET je akciová společnost a je hlavně na akcionářích zda se smíří s výdajem v řádu stamiliard z jejich očekávaných didvidend potřebných na výstavbu. Námitku o případné záruce státu na výši cen není třeba řešit, zaručení cen je při takové investici je v celém světě normální a taky si musíme připustit i možný zisk státu v případě vyšších cen el. v budoucnosti než bude cena státem zaručená nyní. Na případnou námitku, že sami tolik el. nepotřebujeme tak proč stavět, uvedu námitku, nač vyrábět takové neuvěřitelné množství aut u nás, když je nepotřebujeme ? Jde o výrobu produktu který je exportuschopný v naší zemi postrádající mimo šikovné ruce téměř vše o co svět stojí, tak nač váhat?   
Křivan 21.10.2012 19:53

kdo hledá najde

V roce 2006 společnost Westinghouse  navázala úzké spojenectví s japonskou Toshibou a nyní jsou v představenstvu tři Japonci, jeden Ind (také zástupce Toshiby) z celkového počtu sedmi členů.Výrobní kapacity v Čechách nejspíše utřou nos, nebo budou páté kolo u vozu. Nehledě na ztrátu možných referencí na výrobu komponentů pro jaderky v Čechách. Úmyslně nepíši o českých firmách, nejspíš už většina z nich není česká.Když naše vlády nemají schopnost strategicky uvažovat, tak snad Čechům zůstaly alespoň šikovné ruce.http://www.westinghousenuclear.com/
Vladimir1950 21.10.2012 18:44

Nelze než souhlasit

Nelze než souhlasit..
F. Heczko 21.10.2012 17:45

K čemu nám vlastně takové rozšíření bude

Stando, v Zakladnim Zatizeni = ZZ (Zatizeni elektrizacni soustavy = okamzita hodnota cinneho vykonu) nemaji jaderky konkurenci, a s ETE 3,4 si muze Ceska Republika zajistit dobre predpoklady ke konkurenceschopnosti ve vsech prumyslovych odvetvich, a nejen v prumyslovych odvetvich, jednoduse, bude na desetileti vystarano, ani uhli, ani plyn ci omezene schopnosti vody u nas, to nejsou schopny zabezpecit, musis se divat minimalne 60 let dopredu :-)
Stanislav Mikeska 21.10.2012 17:31

Kde berete tu jistotu, že se

Kde berete tu jistotu, že se nemůžeme obejít bez rozšíření JETE ?? K čemu nám vlastně takové rozšíření bude???????
Miláno Z Děčína 21.10.2012 14:30

Velllikánský souhlas!

Po přečtení vašeho kraťoučkého článku mám radost,že i takový KULIHRACH žije součastností a chce,aby více a více lidí koukalo do dnů příštích.Proč?Podpořím váš komentář tím,že tůhle nabýdka Ruska,slovy p.Putina,naší zatim ještě ČR ve věci,že by od nás rádi a to podtrhuji,na léta další,brali např.vše kolem inceminace skotu,ne třeba samotné maso,masné výrobky apd..Vždyť oni sami by mohli krmit celý svět.Já tímto žádám všechny ty,kteří o tom rozhodujou,aby od zítra jednali ve vzájemných oboustraných dohodách s RUSKEM zodpovědněji,rozhodněji,rychleji a v prvopočátku i skroměji.Nás a především naše budoucí generace nebudou živit země EU na západ od nás!To je přece všem jasné,ale věřte a bylo to již napsáno i řečeno jistě milionkrát,ale je potřeba NEUSTÁLE o tom hovořit,hovořit  JEDNAT!!!Využijme RUSKO nyní v době,kdy nám dávají tzv. a to poprvé solidní návrhy v ekonomické,konkrétní podobě a to především samotným p.PUTIMEM!!!Využijme jeho se podívání sem k nám na naši stranu,kde leží naše republika.Vždyť on je především rus,pro ruské občany,ale dokáže se vcítit do nás,vždyť podstatnou dobu svého života strávil tu,v těchto končinách Europy.Takže,jako jediný a to věřte na 100 let to tu zná,má přehled a ví,co my dokážeme v našem kaskaderském společenském životě natropit!!!P.S: VĚŘTE,nemáme na to moc času!Aspoň pro blogaře!!!
Vladimir1950 21.10.2012 11:58

Pan bývalý poradce Joch...

Pan Joch opět vygeneroval zmatek, už poněkolikáté.. Je jasné, že bez rozšíření JETE se v budoucnu neobejdeme. Je, a to si myslím jako laik, že je jedno, kdo tuhle akci dostane, jestli "východ" nebo "západ". Jako vždy by měla zvítězit ekonomika, odpovídající a dodržená cena, zapojení českých firem do ofsetů a dodržení lhůty pro uvedení do provozu. Svět se tak globalizuje, "východ" vyváží na"západ" a obráceně..Peníze jsou jen jedny a obchod je obchod..Jen na okraj: Měl jsem svého "koně", AREVU, ta by byla "neutrální"..Uvidíme, jak uspěje s odvoláním..
Křivan 21.10.2012 10:10

podpásovka

kdo to šetřil na těch atomkách v Japonsku?
Křivan 21.10.2012 10:05

Realismus

to platí bohužel i obráceně
V. Větrovec 21.10.2012 9:35

Je to hezké, ale ...

Diverzifikace je určitě velice dobrý koncept, ale nesmí být prosazován za každou cenu. Podle mého názoru to je pouze jeden z důležitých bodů. Dalšími body je ekonomická výhodnost, energetická nezávislost ad. Je třeba brát v úvahu všechny tyto aspekty a nezapomínat pro jeden na ostatní. Pokud ve jménu diverzifikace rozhodneme pro Westinghouse a ten většinu zakázek nechá pro USA, co nám to přinese? Skoro nic. Stojí nám potom diverzifikace za to? Navíc nevidím důvod, proč upřednostňovat projekty amerických a evropských firem jenom kvůli tomu, že jsme v NATO a EU. Původním smyslem těchto organizací je přece něco jiného než upřednostňování zúčastněných zemí, obzvláště když nabídka od členských států je méně výhodná. Doufám, že alespoň na nevýhodnosti projektu od Westinghousu pro český průmysl se shodneme.Naši "spojenci" (Když už je takto označujeme.) ale mají v ČR jen ekonomický zájem a prosazují jej stejným způsobem jako Rusko, tzn. politickou lobby. V této souvislosti by mě velice zajímalo, co stojí za nátlakem ze strany EU na uzavření Dukovan.Také se tu zmiňovaly vztahy Ruska a pobaltských zemí ("našich skutečných spojenců"). Toto je velice komplikovaná otázka. Pobaltské země totiž Rusku jeho "zastrašování" oplácejí například ztížením podmínek pro získání občanství pro ruské menšiny, které tvoří až třetinu obyvatel.A na závěr by mě zajímalo, zda má autor nějaký hmatatelný důkaz o existenci "propojení mezi energetickým komplexem a státem". Pokud tomu tak je, nechť jej předloží, alespoň v oblasti jaderné energetiky (Ropná oblast to samozřejmě může mít jinak.). Lidé, kteří v Rusku dělají byznys s jadernými firmami (například z firmy Sigma Lutín, olomoucký výrobce čerpadel), mluví o tvrdě kapitalistickém byznys-prostředí, kde je natolik vysoká konkurence, že tam prakticky není místo pro korupci, a o velkém trhu, kde české výrobky mohou snadno najít uplatnění.
K. Vyšata 20.10.2012 22:49

Můžete si to nazývat

vznešeně strategické hry, balit to do hávu ideového, ekonomického, nebo náboženského, stejně je to jen nová podoba kojotí smečky co se dere hlava nehlava k mršině aby si nacpala břicho. Nic víc, nic míň.
J. Kulihrach 20.10.2012 12:29

Že o něčem nevíte, neznamená, že to neexistuje

Že o něčem nevíte, neznamená, že to neexistuje. Strategické hry o moc existují tak dlouho, jak dlouho existuje lidstvo! Vedou se - když vynechám boj o hlavu domácnosti - od úrovně ohrožených šéfů nějakých větších podniků a šéfů politických stran přes politiky na národních úrovních po podniky v zájmu ovládnutí trhů po státy v zájmu ovládnutí teritorií. Energetické zdroje jsou v posledním desetiletí jednou z nejdůležitějších zbraní. Divil byste se, jak důležitou! Ale co, vy byste těm hrátkám stejně nevěřil, kdybyste uprostřed nic seděl. Přítomné byste považoval za protivné přízraky.A tady jde o jednu z nejdůležitějších strategických her s českým územím.
K. Vyšata 19.10.2012 22:59

V příspěvcích se dokola opakuje termín diverzifikovat zdroje,

t.j. provádět strategii podnikání snižující míru rizika tím, že se nespoléhá jen na jeden zdroj nebo produkt. V případě zdroje (JET) je a bude po dostavbě v našich rukou, jiný produkt by bylo třeba  orientovat se na plyn, větrníky, nebo fotovoltaiku. Plyn by prohloubil naší závislost na dodávkách z většinou nestabilních oblastí, spoléhat se na vítr v naší středoevropské kotlině je fantasmagorie a fotovoltaika nás bude už teď stát víc než dva Temelíny.  Tak už si konečně přiznejme, že po odhození naivních ideologických nálepek jde jen o to, kdo si z těch 200 až 300 miliard nejvíc zvýší HDP a zaměstnanost. A potřebují to hodně všechny země zúčastněné v tendru.  
Urvisu 19.10.2012 21:55

• "Když americké jarmulky potřebují arabskou ropu (protože v Texasu by její těžba přišla dráž), pošlou do Íráku bomby, armádu." George Bush, Republikánská strana se svými historickými kořeny v newyorské židovské komunitě. • Mitt Romney (Republikánská strana) a jeho předvolební sliby ohledně preventivního vojenského útoku na Írán… Tohle je ta americká demokracie? Podle mne může být zárukou americká demokracie jedině tohle.
P. Smažák 19.10.2012 20:45

Patří akcionářům,

to je snad jasné. 
P. Smažák 19.10.2012 20:40

Strkat americkou demokracii

do jednoho pytle s čínským a ruským totalitně korupčním hnusem - to chce opravdu vysoký stupeň ignoranství. 
P. Smažák 19.10.2012 20:35

Tuplovaný souhlas!

.
P. Smažák 19.10.2012 20:31

Mně se ten článek líbí.

Energetická bezpečnost je základ zachování státu - a je tedy nutné naše zdroje energie diverzifikovat.Na rozdíl od pana Jocha ale nepochybuji o nezbytnosti dostavby JETE - Dukovany už budou velmi brzy končit, a hnědého uhlí sice máme na stovky let, ale není (zatím) vůle kvůli těžbě uhlí likvidovat lidská osídlení. 
Miláno Z Děčína 19.10.2012 19:38

To je drzost!!!

 LOAJALITA k ble,ble a ble!Proč? Pan Joch hovoří stále o stejném.Sice je liberální demokracie,či-li on,až na 3. místěza NATO a EU,ale je to pořád poukazování ve všem o 100 let nazpět.Vězí stále v auře TEORIE.Zapoměl,že tu tvoří živý lidé,se svým duchem lásky a duchovnem!A to jsem ateista!Jemu to však asi nic neřiká?!? Pane jo!To jsme měli poradce předsedy vlády.Měl by však určitě vrátit vše,co si vydělal v pověřeném postavení!ODS by aspoň měla počinek,či-li,sponzorský dar,který by mohla klidně uvést v daňovém přiznání strany! Doufám rovněž,že Aktuality.cz mu za takovouto blamáž nedají ani KAČKU,EURO či DOLAR!??Vždyť to jsou předpotopní fráze,které nejsou mimo jiné ani v učebnicích liberárníchškol po celém světě!!! Můj názor na konec je ten,že jaký koliv státní TENDR na cokoliv,by měl býti přidělen tomu,kdo nelže,nekrade,nepodvádí aa je hlavně v případě ATOMOVÉ zakázky VĚDECKY na výši,spolehlivý a spolehlivý!!!
F. Heczko 19.10.2012 18:59

pod to se mohu podepsat :-)

v.r.
19.10.2012 18:52

tuhle sračku opravdu myslíš vážně?

EKonomickým nesmyslem, ba co dím,  tunelem století, jsou především tzv. oze včetně těch solárních panelů. Z řecka budou němci dovážet tak maximálně ouze ale určitě ne elektřinu. Ten dementní koncept o tom jak řeci splácejí svoje dluhy elektřinou ze solárních panelů mohl vymyslet pouze ekonomický a energetický analfabet s hlavou zadělanou zelenou ideologií. Ty zřejmě budeš podobný exemplář navíc neschopný naučit se matiku ze základní školy - Temelín není zdaleka nejdražší jaderná elektrárna a zcela určitě vyjde levněji (i po dostavbě) než všechny ty nefunkční solární panely.  Korupce se počítá zdaleka ne v takové výši jako v dobách vlády socanů, takže nikoli dalík a vondra ale gross, palas, zeman, ozubená pleš, sexymozek, zgarba a destíky dalších oranžových vepřových hlav nasadili vysokou laťku - v případě dotací do tzv. oze až do výše 800 miliard korun.
Hdkn 19.10.2012 18:19

Nejsou peníze. ČEZ nabídne Rusům, že si to tu mohou postavit

jako reprezentativní zařízení. V rámci promo akce věrným zákazníkům. I tak by se to postavilo. V Rusku se to prolobuje, Rusové to zaplatí a o provizi se šábnou česko-ruské "elity". A těm je u zadku, kdo to platí. Místo českého ovčana to zaplatí ruský ovčan.
F. Heczko 19.10.2012 18:06

rusy stavěnou elektrárnu

Ufonku, ano, Temelin je treba zase stavet dal, ale, na zadnem bloku Dukovan nebylo vice nez cca 200 ruskych specialistu, mozna 300, ale to pouze v obdobi, kdy klesla cena automobilu Volha na takovou uroven, ze se jim vyplatilo do CSSR na pul roku az rok prijet a na auto nejak nasmoulit a hura s nim domu, nic nestaveli, jenom na nas koukali a obcas v necem poradili, vetsinou na nejaky obor prijel specialista na neco uplne jineho a proste byli trpeni (ve spicce tam pracovalo 5-6 tisic nasich lidi), v Temeline jsme meli ruskych specialistu mene nez 30, nevim jak to mam napsat, ale ruske veverky doprojektovavaji nasi lide, staveji a montuji nasi lide a uvadeji do provozu nasi lide, podobne to bude s Westinghousem nebo Arevou, kazdy nabizi nejake vyhody a nevyhody a to, ze byla Areva tak rychle v prvnim hodnoceni poslana domu znamena, ze na to bud hodili bobek, nebo doslo k nejakemu nedorozumeni, lide, kteri nabidky vyhodnocuji nejsou zadni idioti a nelajzli by si tak velky pruser v Evrope s vyrazenim Arevy pro neci uplakane politicke oci !
Ufonek 19.10.2012 17:25

Pochybné vyřazení Arevy

Temelín je potřeba dostavit, pokud se máme držet hesla diverzifikace. Pokud to neuděláme, tak si nemáme právo stěžovat na špatné ovzduší díky uhelným elektrárnám.Není otázka jestli, ale s kým dostavit (spíše přistavit, rozšířit) Temelín. Francouzi získávají většinu své energie z jádra, proto jsou v tomto oboru na světě prim. Nabízeli suverénně nejlepší technologii, narozdíl od ruského staršího typu elektrárny. Přesto byli vyřazeni, kvůli nesplnění české legislativy, chybám apod., na jejichž opravení je ale průběžné pořadí, které bude zveřejněno tento rok, a následující rok (2014 by se měl určit vítěz). V tu dobu se všem účastnícím se firmám posílají připomínky a požadavky týkající se jejich zapojení v konkurzu. Je normální, že firmy nesplní vše napoprvé, přesto byla Areva vyřazena - byla by totiž jako největší konkurent ruské firmě.Ať jsou energetické firmy provázané s ruskou vládou jakkoliv, není dobré mít zde rusy stavěnou elektrárnu. Už jen kvůli postarší technologii, kterou nabízejí, a když máme na výběr znatelně lepíš volbu.
K. Vyšata 19.10.2012 16:13

Jsem technik

 jsou mi z duše protivní manipulativní géniové řešící problémy přes brýle ideologicky zabarvené, hrající tzv. strategické hry o kterých si myslí že hýbou světem. Pak je oblbne frajtr s knírkem a výsledkem her je Mnichov a II. světová válka. To byl jen příklad z minulosti, současnost není o nic lepší, humanitárně se bombarduje, napadne se stát pod záminkou že vlastní zbraně hromadného ničení, zavede se bezletová zóna na ochranu civilistů a následně se na ně radostně sypou bomby. Tak pane, ne já jsem hlupák, hlupáci jsou ti co  hrajou strategické hry na nejvyšší úrovni ...... 
Olegis 19.10.2012 14:08

Dostavovat TEMELÍN je

Dostavovat TEMELÍN je ekonomický nesmysl , doba se změnila.Už teď mají solární panely v Česku kapacitu 2 000 megawattů - tedy zhruba stejně, jako jaderná elektrárna v Temelíně. A jejich výkon dále porosteNěmci, kteří ted elektriku kupují si ji v budoucnu budou dovážet z Řecka, aby dostali aspoň něco z těch pohledávek.Už v době kdy Westinghouse dostavoval tuto skoro nejdražší elektrárnu na světě,byla kolem toho korupce jako prase. Například i pouhá sekretářka co pracovala na příslušném ministerském oddělení si pak otevřela značkový autosalón.Ovšem teď v době liberalismu se už korupce nepočítá v drobných ale v miliardách. Dalík a Vondra nasadili vysokou laťku, že Jochu.  
Urvisu 19.10.2012 13:17

Souhlas, s elektřinou se dobře bártruje, a bártr může být co nevidět poslední pojistkou v ožebračeném státě.
J. Kulihrach 19.10.2012 12:07

Nevím, zda je to vaše nezkušenost

Nerozeznám, jestli si na hliupého jen hrajete, anebo jestli je to nedostatkem zkušeností s tím, jak se na nejvyšší úrovni hrají strategické hry. Může to být to druhé. Tohle je standardní hra, naprosto standardní.
Křivan 19.10.2012 12:05

platí obojí

Potřebujeme a rozkrade se.
K. Vyšata 19.10.2012 11:53

Nějak nechápu výraz a význam

"spojení s putinovským Ruskem prostřednictvím zakázky...", nikde jsem nepostřehl ani zmínku o tom, že by po uvedení dalších bloků jaderné elektrárny zůstala nějaká možnost zasahování do našich národních zájmů. Světová firma s dlouholetou zkušeností, ve spolupráci s českou firmou provede výstavbu na základě ekonomických norem a vyspělé technologie, uvede ji do provozu a pak už je na našich lidech jak budou JET  provozovat. Možná že namítnete dodávky ruského paliva, zase platí že nejlepší bude dodávat, palivovým tyčím je jedno jakou budou mít ideologickou barvu, důležité je aby se nehroutily jako americké články. Můžete mi dále upřesnit jak ruská technologie ohrozí životní prostředí a naopak jak americko japonská firma prostředí neohrozí? Zájem Česka je jednoznačný, mít na svém území a provozovat technologii která bude splňovat všechny bezpečnostní kriteria platné u nás, s přihlédnutím na podíl našich závodů a pracovníků (říká se tomu zaměstnanost) na výstavbě. Kdo to splní bude stavět. Ideologické nátlaky zakrývající stejně jen zájem o ekonomický profit nesmíme dopustit.