Diskuse k článku

Miroslava Kopicová: Uvažujeme o vzniku centra typu Max Planck Institut

Česko plánuje vznik nadace, která by podporovala opravdu excelentní vědu, říká první místopředsedkyně vládní rady pro výzkum.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

"dokument" je jen oběžník
s obecným popichnutím aby se věci konečně pohnuly. Což v pořádku. Mezi signatáři koukám Rusnok+Ciencialové  i člověk moudrý a duševně mladý - L.Lábus.Kopicová budí dojem pologramotné tiskové mluvčí která se právě naučila pár výrazů (Mack Planck...) které má odříkat. Pane Rychlíku, příště vezměte hřeben, ať si aspoň prohrábne vlasy.  
0/0
25.10.2013 2:17
Foto

Petr Svoboda

...
... mozna ze az dostudujete a vyjedete do sveta konfrontovat vase zivotni zkusenosti z mistniho akvarka, nebudete pak zamenovat diskusi o osvedcenych zpusobech podpory spickove vedy se svazackym nadsenim a dojde Vam, jak tragicky je zdejsi pristup "to by tady nefungovalo a kdyby nahodou mohlo, je potreba hlavne hledat duvody, proc by to neslo" ... ale mozna ne, mozna tady po studiu zustanete navzdy jako nenahraditelna kadrova zaloha UK ... to pak na sebe  budeme narazet casteji :)
0/0
24.10.2013 20:22
Foto

Sam Zajicek

Tak trochu v legraci, ale...
A me oznacujete za svazaka? Vas pristup je primo prikladem budovatelskeho nadseni, ktere si nedela hlavu s dopady a efekty druheho radu.
0/0
24.10.2013 19:35
Foto

Msebek

Naštvání sdílím, ze stejných
Naštvání sdílím, ze stejných důvodů.
0/0
24.10.2013 19:28
Foto

Kecálek

použití několika málo "anglických" idiomů
ještě z nikoho vědce neudělalo ;)
0/0
24.10.2013 15:21
Foto

Petr Svoboda

prkotina
Afiliace a kafemlejnek jsou v tomhle nepodstatna prkotina, ale ten destruktivne byrokraticky zpusob Vaseho uvazovani je skutecne desivy. Desi me to o to vic, ze jste senator a stale jeste student ...
0/0
24.10.2013 15:21
Foto

J86a19n 12K50u62l84i54h83r75a95c98h 9863312477426

(Před očima mi zmizela téměř
(Před očima mi zmizela téměř dopsaná odpověď - porucha serveru?)                    Ad 2) Chci říci, že jejich vývoj v posledním století by bez matematiky a chemie s pravděpodobností hraničící s jistotou (podle mého subjektivního názoru přímo s p=1) vypadal jinak. Možná by byl výrazně pomalejší, možná skoro žádný, možná by jen šel jiným směrem, ale byl by jiný. A pokud jde o translational výzkum v biomedicínských disciplínách, natož pak jeho přenos do léčebných postupů a protokolů, tam už vůbec není o čem polemizovat.   Tak nežehrejte na matematiky a chemiky, jejich pokrok razí cestu výzkumu ve spoustě dalších disciplín (v případě matematiků velké většiny disciplín) a pro biomedicínské disciplíny to platí ukázkově.                 Ad 1) Géniové se jednou za čas úplně stejně objevují ve vědě nebo v umění  jako ve sportu a obvykle je dříve či později vidíte (můžete to zohlednit ve srovnávání).  Jejich narození a setkání s vhodnou disciplínou (vědní, sportovní) může být jen věcí náhody. Systém podpory (VaV, stejně jako sportu) budujete tak, aby génie nezadusil (nebo nedonutil emigrovat), ani nepropadli sítem, ale aby je pokud možno vyhledal a umožnil jim vydat maximum svého génia. To je jen jedna  část toho systému, i když ne nepodstatná, zbytek je o tom, jak podporovat co nejlepší výsledky (za pro společnost únosný peníz) i tam a tehdy, kdy géniové od přírody zrovna nejsou v produktivním věku. Aby bylo vidět, kde s tím budováním jste a v jakém vztahu k jiným jste, musíte měřit, medaile, publikace, patenty, prestižní světové granty, výdaje z rozpočtu na hlavu... Děláte to ve vědě, děláte to ve sportu. Jistě, můžete  ve vědě i ve sportu srovnávat jen disciplínu po disciplíně a nesrovnávat napříč, ale to pro daňového poplatníka, který na to připlácí, nedává smysl. Výběr disciplíny nechť si volí vědci a sportovci sami, to by za ně stát dělat neměl. Stát ať nastaví transparentní podmínky podpory napříč disciplínami.  Pozn.: Samozřejmě, u sportu je důležitost jiná než u VaV, nejde o přežití a budocí rozkvět společnosti a ekonomiky (i když podpora národní soudržnosti, vytváření jisté míry patriotismu, odreagování lidu hrami od boje o chleba a vnější propagace státu jsou také důležité - tolik k vrcholovému sportu, a zdravá populace je obzvlášť důležitá - tolik k případné podpoře zdravého životního stylu).   
0/0
24.10.2013 15:04
Foto

Sebop

to není frustrace, to je realismus plynoucí z 18 let působení
v místní akademické obci. Jakkoliv si osobně mohu stěžovat tak nanejvýše na sebe sama, nějak e na to přeci jen nemohu koukat.Člověka prostě štve, když vidi kolik lidského potenciálu přichází vniveč a kolik z těch omezených disponibilních protředků by se dalo využít mnohem efektivněji.Jinak s tou firmou a američany máte plnou pravdu, to je dobrá zábava a skvělá terapie na podzimní spleen. Zrovna se otevřelo "window of opportunity" právě v oblasti, kde máme unikátní "know-how".
0/0
24.10.2013 14:31
Foto

Dr_No

Jinak toho nenechá a příště s tím začne zas
:-)
0/0
24.10.2013 14:16
Foto

Sam Zajicek

Celek systemu
Jenomze pak by nemohl byt celek systemu nastaven tak, ze afiliace vstupuje do kafemlejnku (a pak u VS jeste jednou do koef. K), protoze pak je otazka, proc by do toho ty "instituce zajistujici infrastrukturu" sly. Za 20 % (?) rezie a jakousi prestiz (ale je to jejich prestiz?) tezko. A budou mit ti lide uvazek i na te kamenne instituci? Uz dnes se resi, komu afiliovat, kdyz je spolecne pracoviste AV a VS, nebo kdyz ma clovek uvazky na obojim... Budme pragmatici. Kdyby to bylo jenom v acknowledgementu, bylo by to se soucasnym systemem konsistentnejsi, ale zase u striktniho pojeti luxusni grantovky hrozi jednak jeji hijacking viz vyse Dr_No a zmena na dalsi kolo vyzkumnych zameru, jednak prave nedostatek nezavislosti tymu (prachy jsou formalne instituce). A pokud by to nebyla virtualni instituce, ale instituce s vlastni infrastrukturou, mame tady to vyzobavani AV a VS.
0/0
24.10.2013 14:04
Foto

Michal Hocek

ale to jsou nepekna slovicka
ale to jsou nepekna slovicka ;-) Ale vazne - nikdo netvrdi, ze mistni biologove jsou horsi nez mistni chemici, protoze maji min pejpru - souhlas, kazdy obor je uplne jiny a neda se to mezi sebou primo srovnavat (ale i v chemii je rada veci, kde trva >3 roky nez je z toho poradny pejpr). Da se ale srovnavat to, jak blizko/daleko maji mistni chemici ci biologove ke svetove spicce a tam je to dosti jasne. Ale i biologie ted jde nahoru i diky lidem jako je Petr Svoboda - a to je dobre.
0/0
24.10.2013 14:01
Foto

Dr_No

Na biologii
většinou šli ti, kterým moc nešla matematika, fyzika ani chemie a na medicínu nebo veterinu si netroufli .....
0/0
24.10.2013 13:38
Foto

Petr Svoboda

virtualni ustav vs. luxusni grantovka
... ja v tom zas takovy rozdil nevidim, protoze oboji muze dosahnout stejny efekt. HHMI de facto je luxusni grantovka, akorat lidi na papery pisou afiliaci HHMI. Podstatne je, aby to:1) dostali ti spickovi ,2) bylo jich dost aby mezi nimi mohla vznikat nejaka synergie,3) byl to karierni a nikoliv projektovy award,4) podporovalo to jak starsi etablovane, tak mladsi talentovane,5) dostatecne je to zajistilo pri minimalni administrativni zatezi.Jestli to pak bude mit nalepku treba Wichterle Institute anebo Wichterle Investigator anebo Wichterle Grant a recognition tak bude formou afiliace anebo v acknowledgementu mi prijde jako minoritni problem.
0/0
24.10.2013 11:47
Foto

Petr Svoboda

medaile
1. ... hodnoceni podpory sportu podle medaili na hlavu je jiste indikator, ale nevim ceho. Me osobne pripada zoufale secist medaile bez ohledu na sport, podelit to poctem obyvatel a pak podle toho koeficientu hodnotit system podpory sportu. Protoze pak Vam kazdy maly zazrak typu Martiny Sablikove vysledny koeficient zasadne zkresli ... a pokud budete porovnavat treba gymnastiku s rychlobruslenim a sjezdovym lyzovanim, dostanete se to zcela bezpredmetne diskuse ... asi tak jako kdyz budeme porovnavat muj vyzkum na mysim modelu, kde na dalsi generaci cekate tri mesice a vytvorit unikatni kombinaci genetickych vlastnosti trva treba dva roky v zemi, kde byla prvni mys s kondicionalni deleci udelana teprve predloni, s Michalovou organickou syntezou. Muzet rikat, ze se vymlouvam. Kdyby to byla vymluva, nemakali bychom tolik na tom, abych to delali cim dal lepe ...2. ... nerozumim argumentu. Chcete rict, ze biomedicinske vedy by se bez chemie a matematiky neobesly? A?
0/0
24.10.2013 11:38
Foto

Kecálek

Nepotřebujeme institut - další trafiku pro různé kamarádíčky
Potřebujeme podporu kvalitního vzdělávání a soudružka socialistická sociální pracovnice Kopicová se už na stávající "kvalitě" vzdělávání podílela coby ministryně. Mimochodem, když bude kvalitní systém vzdělávání (a ne jen honba za nízkoprahovými VŠ tituly), bude pak prostor přehodnotit strukturu našeho školství (zejména počet VŠ) - je obvyklé, že VŠ kromě edukace též provozují vědu a výzkum, v ČR dnes máme desítky VŠ, ze kterých žádné výstupy tohoto typu nikdy nevzešly... pak bude prostor přehodnotit různé státní a státem podporované a financované vědecko výzkumné instituce.... no a až budeme mít vzdělané lidi a nebudeme financovat zbytečné instituce, pak můžeme uvažovat o založení nějakého Wichtrleho či Holého Institutu (ostatně už zde máme třeba Heyrovského ústav fyzikální chemie)... Nemá smysl jen vytvořit institut, ale dát mu náplň ...
0/0
24.10.2013 11:06
Foto

Michal Hocek

Ano - to co popisujes (obdoba
Ano - to co popisujes (obdoba HHMI, ten belgicky VIB bohuzel neznam) by byla ta spravna cesta, ale jak spravne pise dr_No - behem pripravy se to posouvalo mezi virtualnimi ustavy a luxusni grantovkou. Jako benchmark by to bylo idealni - v mistnich pomerech by to bylo spise zdrojem zavisti a vymluv typu "v mem oboru je tezsi se prosadit". Kazdopadne je to uz nejspis stejne mimo realitu, coz je skoda.
0/0
24.10.2013 10:59
Foto

Petr Svoboda

virtualni ustav
Tady nejde o vyzobani vedcu a nove ustavy, tady jde o znamku kvality, ktera se nalepi na konkretni tym a zaroven se mu zajisti maximalne stabilni a nadstandardni financovani, ustav poskytne jenom strechu nad hlavou a administrativni podporu. Je to neco jako je celosvetova znamka HHMI investigator nebo treba belgicka VIB investigator (VIB model a vubec transformace belgicke vedy je lepe srovnatelna s nasimi podminkami a proto mozna inspirativnejsi). Kdyz je to dobre udelane, ma to spoustu pozitivnich dopadu - zveda to reputaci instituce, ktera pak snaz rekrutuje dalsi kvalitni lidi - od studentu az po sefy skupin, zvysuje to zadouci kompetici, tvrde to nastavuje mistni benchmark, se kterym se lokalni komunita konfrontuje, motivuje to ostatni ke kvalitnejsi praci a prispiva to k tvorbe "intelektualne stimulujiciho prostredi" ... a zaroven to chrani vykonnost tech nejlepsich laborek pred ruznymi drobnymi lokalnimi protivenstvimi. Bez ohledu na to, co si myslim o nedomyslenosti mistni podpory VaV a nekoncepcni praci s lidskymi zdroji, kdyby tohle melo poslouzit i jenom k podpore tech tymu, jejichz vyzkum v CR patri mezi absolutni svetovou spicku, tak bych to podporil.
0/0
24.10.2013 10:48
Foto

J21a77n 37K60u43l29i41h13r49a29c36h 9543482957346

1. Tak to pak nehodnoťme
1. Tak to pak nehodnoťme národya jejich systém podpory sportu podle zisku olympijských medailí (na hlavu), každá přece pochází z hodně odlišného hřiště(te). 2. Jaký by byl býval vývoj biomedicínských věd v posledním století bez matematiky (vč. statistických metod a jejich uplatnění) a chemie?  
0/0
24.10.2013 9:42
Foto

J54a26n 58K94u97l34i38h28r22a94c27h 9533362537546

Souhlasím.
Souhlasím.
0/0
24.10.2013 9:30
Foto

J83a22n 84K86u91l56i69h90r93a22c55h 9163622317356

Váš poslední odstavec tesat
Váš poslední odstavec tesat do kamene. Bohužel do náhrobního. I jen samotná diagnóza  problému jsou v Česku "ošklivá slovíčka", "kacířství", anebo "revanšistická a revizionistická propaganda" - podle toho, kdo je momentálně u moci - a trestá se vypuzením na okraj (alibistické, kolektivně nezodpovědné, do sebe zahleděné, xenofóbní) společnosti, do zahraničí, případně i pod drn.    Jinak také zcela souhlasím s prvním odstavcem. Pokud jde o návrh řešení v podobě většinového volebního systému, nedělejme si velké iluze, ve společnosti, která velmi dlouhodobě  projevuje charakteristiky alibismu, kolektivní nezodpovědnosti, malomyslnosti, absence občanské odvahy, odporu k jakémukoliv vyčnívání z řady,  lze i s většinovým systémem dospět k opravdu ošklivým koncům.
0/0
24.10.2013 9:26
Foto

Dr_No

Tak se nebude vědět, jak s nimi naložit
viz výše
0/0
24.10.2013 9:24
Foto

Dr_No

:-)))))))
:-))))))
0/0
24.10.2013 9:22
Foto

Petr Svoboda

...
Michale, obdivuju a respektuju vykony ceskych chemiku a matematiku. Je to priklad elity s mistni tradici, kterou je vic nez zadouci udrzet. Ale uznej, ze biomedicina/life sciences je (minimalne co do velikosti a rozpeti oboru) o dost jine hriste, abys to mohl takhle porovnavat.
0/0
24.10.2013 9:17
Foto

Sam Zajicek

A kdyby prisly? Koneckoncu
A kdyby prisly? Koneckoncu buh vi, kdo bude vladnout...
0/0
24.10.2013 9:14
Foto

Dr_No

Prachy nepřišly
....
0/0
24.10.2013 9:12
Foto

Dr_No

Sorry
ale nenajdeme společnou řeč.Zkusím to krátce shrnout v časovém průběhu: 1) Vysmívaní strejci navrhli něco, co se v nám blízkém zahraničí osvědčilo při  transformaci komunistického systému organizace výzkumu na velmi efektivní.Analogii MPG laboratoří. 2) Byli přizváni tzv. vynikající čeští vědci, aby se k tomu vyjádřili. Když zjistili, o co by šlo, a že to není pro ně, tlačili, aby to byla de-facto nová grantová agentura - to je stav, který zmiňuje kolega Hocek. 3) Někteří strejci na taková setkání přestali docházet, protože to pro ně ztratilo smysl. Statut CIST se nepodařilo připravit. 4) V návrhu rozpočtu se původní koncept rozdělil, 800 mil mělo jít na MŠMT a 200 mil na GAČR. Obě instituce souhlasily, že peníze budou rozdělovat podle zákonů a pravidel jimiž jsou vázány. 5) Premiér Rusnok, předseda RVVI, s návrhem nesouhlasil a prosadil rozpočet velmi výhodný pro 100% financovaný výzkum (AV, VŠ, GAČR), bez excelence, ale s jízlivým komentářem o efektivitě. To vše je dostupné buď z veřejných zdrojů, nebo dotazem u některého ze strejců. 
0/0
24.10.2013 9:10
Foto

Sam Zajicek

A jak to dopadlo? A k tomu
A jak to dopadlo? A k tomu MPG - to byla nejaka bilateralni dohoda o pronajmu infrastruktury mezi univerzitami a MPG, nebo to ty univerzity dostaly befelem? Nevim totiz, jak AV a ostatni univerzity, ale ze by UK mela laboratori k rozdavani, o tom jsem neslysel (a kdyz uvazim, jake politikum jsou v soucasne rektorske volbec Albertov a BIOCEV, tak asi jsem neslysel dobre).
0/0
24.10.2013 8:49
Foto

Petr Svoboda

...
ad 4.  ... zas mi podsouvate neco, co jsem netvrdil a pak s tim polemizujete. Neni prave tohle znamka zuzeni myslenkoveho spektra? ad 5. ... tvrde podmiky ze pritahuji spickove incomery, to je hodne divny uhel pohledu?  ... vtomhle si  tezko budeme rozumet, protoze podle me zamenujete pricinu a nasledek - Spickove incomery do CR musite (stejne jako jinde, kde za Vami nestoji prestizni reputace instituce) bud primo individualne rekrutovat anebo zajistit skvele podminky, o ktere bude zajem i mezi temi spickou. TAkze: 1) nabidnete skvele podminky a nezavislost -> 2) v DUSLEDKU toho o misto bude mit zajem vic lidi -> 3) v DUSLEDKU toho bude o zdroj vetsi boj (predpokladam, ze tohle  je to, cemu rikate tvrde podminky, protoze jinak to vubec nedava smysl) -> 4) v DUSLEDKU vetsiho boje o zdroj mate lepsi sanci najit spickoveho incomera. PRICINA = nabidka skvelych podminek. Ve Vasem svete to vypada, ze pricina prichodu spickovych incomeru je boj o zdroje. Neni. Pricinou prichodu spickoveho incomera je nabidka skvelych podminek, nikoliv tvrde podminky financovani. Rozumite mi? CEITEC nabizi atraktivni penize, nezavislost, prostor a polohu v situaci, kdy je nadbytek postdocu a proto vidite pripady jako Plevka. Ne proto, ze ma tvrde podminky financovani. Shrnuto: asi je nakonec dobre, ze se prace na statutu CIST se za tehle situace nepohly. Tu zarazejici neschopnost ceskych kapitanu vedy nastartovat neco, co jinde standardne funguje, protoze jedni chteji tvorit a ridit elity "systemove administrativne", aniz by plne respektovali priciny a dusledky, a druzi  chteji system, ktery bude podporovat taky  je, asi bude muset vyresit prirozeny kolobeh zivota ... do te doby bude optimalni reseni pro tvorbu elit domluvit se treba s WT anebo ERC a zaplatit jim, at sami vypisou a zadministruji call pro vyber ceskych vedeckych elit.
0/0
24.10.2013 8:49
Foto

Sam Zajicek

Jak si tak ctu insidery v
Jak si tak ctu insidery v diskusi a srovnavam to s vlastnim clankem, tak mi predevsim vychazi, ze je v tom klasicky cesky bordel a pretahovana o moc a penize, kdy z celkem dobreho napadu na zacatku ruznymi kompromisy vznika naprosto nekoncepcni kockopes, ktery nakonec radsi padne pod kobrec. Jeste si pockam na vyjadreni dr_No, jak to nakonec dopadlo, nicmene vazne v clanku je napsane neco podstatne jineho, nez se diskutuje - a jelikoz jsem o celem CIST slysel poprve z clanku, napsal jsem to, co jsem napsal.
0/0
24.10.2013 8:45
Foto

Michal Hocek

OK - rezie v tom nebyla, ale
OK - rezie v tom nebyla, ale jinak v mem oboru by takova castka vystacila na tym o cca 25 lidech (rekneme 15 doktorandu, 10 postdoku) vcetne vsech platu (vim snad kolik v mem tymu vydavam na platy - velkou vetsinu z grantu, mensi cast s institucionalnich penez od ustavu) - takze pridejme 20% rezie [snad by si materske instituce neuctovali vic nez je zvykem u grantu] a jsme na 24 MKc - to je porad 40 tymu z 1 miliardy. Uplne nezavisly na zrizovateli nebude nikdy nikdo - a nejsou ani reditele Max Planck ustavu - naopak cely Max Planck je jedna "v.v.i" - narozdil od ustavu AV, ktere jsou vsechny nezavisle a samospravne organizace.
0/0
24.10.2013 8:43