Diskuse k článku

Konečná zpráva o Fukušimě: Nehodu způsobil lidský faktor

Společnost TEPCO patrně opravdu v okamžicích vrcholící krize zvažovala elektrárnu kompletně evakuovat a reaktory nechat napospas osudu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

K58a75r26e46l 42D27v32o72ř29á97k 2568424224570

Kladu si dve otazky
1) Do jake miry jsou clenove japonskeho parlamentu schopni posuzovat dosti komplikovane otazky jaderne bezpecnosti?2) Dosud jsem si myslel (zjevne mylne), ze pricinou havarie ve Fukusime bylo nedostatecne chlazeni aktivnich zon reaktoru (pripadne bazenu vyhoreleho paliva) nasledkem vypadku vnejsich zdoju energie kvuli zemetreseni a vypadku zaloznich dieselgeneratoru v dusledku jejich zaplaveni prilivovou vlnou tsunami. A ony byly ve skutecnosti pricinou "nadstandardní zákulisní úmluvy mezi provozovatelem elektrárny, vládou a regulátorem a nedostatečný výkon správních pravomocí výše uvedených subjektů". Co si pod tim predstavit? Pozadoval japonsky dozor nad jadernou bezpecnosti po provozovateli nejaka opatreni, ktera provozovatel nezavedl? Treba se souhlasem vlady?
0/0
20.8.2012 10:11
Foto

Pepan25

Zdroj článku je pochybný
V otázce 2 máte pravdu, zpráva takový závěr vůbec nedává. V článku jsou problémové informace už od první věty (vyšetřovací komise nebyla parlamentní atd atd), ale na delší reakci teď emá čas. Možná jako první seriózní zdroj je dobré si přečíst :http://en.wikipedia.org/wiki/Investigation_Committee_on_the_Accident_at_the_Fukushima_Nuclear_Power_Stations_of_Tokyo_Electric_Power_Company
0/0
21.8.2012 9:01
Foto

Yorick

?????(Kokkai jikocho)(Parlamentní vyšetřovací orgán)
?????(Kokkai jikocho)(Parlamentní vyšetřovací orgán)Zkrácený název pro „Komisi pro vyšetřování nehody jaderné elektrárny Fukušima společnosti TEPCO“. Jednalo se o oběma komorami parlamentu ustanovenou skupinu nezávislých odborníků, která disponovala všemi pravomocemi parlamentní vyšetřovací komise. Výsledky šetření reportovala předsedům obou parlamentních komor. K tomuto nestandardnímu postupu vedla snaha vytvořit orgán pokud možno zcela nezávislý a neovlivnitelný ani vládou, ani stranami. Při hledání výrazu v češtině jsem vycházel z termínu, který se ustálil v japonštině: ???????(Kokkai jikocho - Parlamentní vyšetřovací orgán). Takže jsem poměrně komplikovanou konstrukci v angličtině, která se objevuje i na wikipedii, řešit nemusel. Co se týká zdrojů informací, vycházel jsem především ze zprávy samotné. Dále pak z komentářů a vyjádření aktérů jak na japonské veřejnoprávní televizi NHK, tak v nezávislých médiích.
0/0
22.8.2012 4:20
Foto

Thomas Von Schulze

Konečná zpráva: Elektrárnu způsobil lidský faktor
    Váš článek se čte velice dobře, opravdu člověku rozpumpuje krev. Nejsem bohužel japanolog, ale souhlasím vaším přispěnkem níže - s Japonskem může na mezinárodní úrovni někdy opravdu těžké pořízení...    Rád bych ovšem varoval všechny potenciální účastníky diskuze, kteří dostanou chuť vylévat si zde své "čecháčkovské" komplexy logikou: Jádro bum - my tady taky mít jádro - v čechách všechno na prd - naše jádro určitě taky bum!!!...    1) Temelím patří ke světové špičce, co se bezpečnosti a procesního controlingu týče, a i s přihlédnutím k lidskému faktoru "šlape jako švýcarský"    2) Jak se již podobně vyjádřil pan Hýbl: nad námi visí ruka našich sousedů, připravená nám uštědřit políček v případě rozsvícení červené kontrolky    3) Domívám se, že, s přihlédnutím k českým nerostným rezervám, je rozšiřování technologie výroby elektřiny pomocí jádra nanejvýš v českém zájmu.
0/0
20.8.2012 10:06
Foto

Marek Kyncl

Z Vašeho článku naskakuje
Z Vašeho článku naskakuje husí kůže. Jak asi vypadá Temelín a evrospké jaderné elektrárny?
0/0
19.8.2012 10:33
Foto

J55i51b 28J85i45b 5144634157867

Jak asi vypadá Temelín a evrospké jaderné elektrárny?
No v Belgii aktuálně řeší objevivší velké množství trhlin v reaktorové nádobě (!) u elektrárny, která přitom před nedávnem úspěšně absolvovala bezpečnostní prověrku…A jaká situace je u nás, konkrétně v Temelíně? Doporučuji přečíst si následující text a názor si jistě uděláte sám …http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-tutter.php?itemid=15226
0/0
19.8.2012 19:31
Foto

Marek Kyncl

Díky za tip.
Díky za tip.
0/0
20.8.2012 9:59
Foto

J42i72b 22J74i26b 5514944407227

Na uvedeném odkaze je názorně vidět
Rádo se stalo.Jinak na uvedeném odkaze je názorně vidět, proč občanské iniciativy, když chtějí něco podstatného sdělit, na něco závažného upozornit, musí alespoň vylézt na nějakou tu věž, střechu… a rozvěsit transparent protože jinak, když postupují pouze oficiální cestou řehtajícího šimla, tak si toho nikdo ani nevšimne a příslušní obřadové dělají jakoby nic, doufajíc, že k maléru snad nakonec nedojde…Teda tak to zjevně funguje alespoň zde v ČEZku.
0/0
20.8.2012 18:25
Foto

Bojler

Jeďte se podívat na D8, jak
Jeďte se podívat na D8, jak to občanským iniciativám jde. Něco jiného chce chráněná kraijnná oblast, něco jiného ministerstvo, do toho samozvaní obránci mravenců s vzácnou barvou jedné nohy. Aktivisté otravují život desetitisícům lidí i bez transparetnů.
0/0
21.8.2012 21:49
Foto

J88i56b 53J60i40b 5764584567207

Soudě dle výroků nezávislých soudů to bude asi krapet jinak...
No vzhledem k tomu, že nezávislý soud doposvaď vždy zrušil rozhodnutí krajských úředníků a dal za pravdu těm „samozvaným“ ochráncům přírody, tak ten problém bude asi někde jinde, než tvrdíte… 
0/0
22.8.2012 19:39
Foto

V57í29t 74P28á11t76e76k 8356571719167

Problém bude asi někde jinde...
Že by v nekonzistentním, místy až nesmyslném, skrznaskrz prolobbovaném právním řádu, zneužitelném k čemukoli, od okrádání daňového poplatníka až po vydírání investorů i dodavatelů (porušování zodpovědného přístupu k přírodě samozřejmě nevyjímaje)?
0/0
26.8.2012 5:46
Foto

K45a76r93e69l 38D13v68o15ř57á56k 2778124254290

Je to trochu prozaictejci
Predpokladam, ze hovorite o tretim bloku elektrarny Doel. Ten je nyni odstaven kvuli provedeni planovane kontroly nutne pro prodlouzeni povoleni k provozu. Pri ultrazvukove kontrole tlakove nadoby reaktoru systemem s novym typem snimacu bylo zjisteno podezreni na vyskyt trhlin v nadobe. Aby se podezreni potvrdilo, ci vyvratilo, planuje se dodatecna kontrola systemem s odlisnym typem snimacu, u ktereho je z minula prokazana schopnost uspesne detekce defektu. Teprve po provedeni tohoto druheho mereni a jeho vyhodnoceni bude mozno delat nejake zavery. Minimalne do te doby zustava zmineny blok samozrejme odstaveny.Tolik tedy verejne znama fakta ocistena o ruzne "grínpísácké" šumy.
0/0
20.8.2012 10:38
Foto

Yorick

Nedokážu posoudit
 Bezpečnost evropských jaderných elektráren a Temelína, přípdně "reálnou kontrolovatelnost" hráčů typu ČEZ, opravdu posoudit nedokážu. Jako námět ale možná zajímavé pro některého z kolegů. Děkuji za komentář JiB. Co se týká srovnávání Japonska se zbytkem světa - i mimo otázky jaderné bezpečnosti - je dobré mít na paměti, že v mnoha oblastech je technicky nemožné na Japonsko efektivně vytvořit mezinárodní tlak. Někde to je pro Japonsko samozřejmě pozitivum, někdy to ale může být i ke škodě věci. Domnívám se, že už jenom s ohledem na velikost naší ekonomiky a geografickou lokaci našich elektráren v rámci EU (sousedící Rakousko, Německo...) by asi minimálně zahraniční tlak na kontrolu bezpečnosti měl být větší, než lze předpokládat v případě Japonska.
0/0
20.8.2012 2:03
Foto

Marek Kyncl

Děkuji mnohokrát za odpověď.
Děkuji mnohokrát za odpověď. Proč je nemožné vytvořit tlak na Japonsko? Kvůli jayzykové bariéře?
0/0
20.8.2012 9:59
Foto

Thomas Von Schulze

Věřte nebo ne, rozhodně spolehlivěji
    Pokud Vás zajímá problematika korporační manipulace s omezujícími zákony a vyhláškami, jejich překrucování a obcházení, či jednodušše porušování, na Vašem místě bych se spíše zajímal o dění v našich početnýchuhelných elektrárnách a teplárnách - každý si jistě dokáže představit, jak se to šmelí tam, kde to, k naší smůle, zatím média tak nějak "neprovětrali"....
0/0
20.8.2012 10:13