Diskuse k článku

Jiří Drahoš: Akademie věd se promění. Nejsme všichni stejně dobří, posílit musíme schopné.

Znovuzvolený předseda AV hovoří o proměnách vědy, jejím financování, co očekává od průmyslu a kam by měl směrovat podporu stát.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Mf

Michal Hocek:  "excelentni
Michal Hocek:  "excelentni priklady i z univerzit v krajskych mestech - viz. rada biologu z Budejovic nebo chemiku z Pardubic." Ano, jenomže tam je oněch přibližně padesát let vývoje. Chemicko-technologická fakulta (resp. vysoká škola) v Pardubicích byla založena někdy v padesátých letech 20. st (nebo později, nevím?). Ostatní fakulty pardubické univerzity jsou odborně bezvýznamé. Biologická fakulta JČU zase těží z dlouhodobé existence biologických ústavů AV ČŘ, které jsou tam, tuším, někdy od poloviny 70.let. Fakulty regionálních univerzit většinou vznikaly z nějaké místní pedagogické, nejprve to táhli tamní učitelé, kteří byli takoví, jací byli, plus nějací "odborníci z praxe", hlavním cílem bylo, aby fakulta nějak zprvu fungovala, aby se učilo, aby měla absolventy. A po nějakým 10 letech se rozvoj zasekl. Ti původní, pokud nebyli příliš přestárlí, jsou tam dodnes - mají zásluhy, jsou to zakladatelé (znám příklad jednoho docenta, co se nemyl a páchnul, odborná komunikace s ním spočívala v tom, že referoval, jaké nejnovější vtipy si přečetl v Dikobraze, kvůli stížnostem pak nemohl už učit denní studium, jen dálkaře, měl ale zásluhy, tak mu jen domlouvali,aby se začal mýt, což sliboval, ale neučinil...)Souhlasím s vámi, že věci by šlo urychlit cíleným řízením dané instituce, akademické senáty v té podobě, co jsou, také neberu (i když protřelý děkan by je měl umět zmanipulovat).
0/0
8.3.2013 6:35
Foto

Msebek

Už je to nepřehledné, ale zkusím reagovat
 MF: Nenabízíte příliš sekyrářské řešení? MŠ: Ale ne, jenom preferuji náročnost, efektivitu a kvalitu. Na každé dobré škole ve světě se ale občas něco zruší, něco jiného založí, lidé odcházejí a jiní přicházejí. To vše je naprosto přirozené a zdravé. Nezdravá a nepřirozená je naopak naše uzavřenost a zatuchlost, jednobarevné kariéry od narození do smrti na jedné škole, pomluvy na chodbách místo otevřené a konstruktivní kritiky, … MF: Regionální univerzity …MŠ: Nic proti nim. Každá škola má mít definovanou úroveň, cíle, nároky, ... Některé školy mají mít (snažit se mít) mezinárodní úrovně a dopad, mají být  elitní, výběrové a náročné na všechny (učitele i studenty), špičkově výzkumné, lépe financované ale mnohem přísněji hodnocené! Jiné školy mají být regionální, důležité hlavně pro svůj región, méně náročné (na učitele i žáky), nevýzkumné, ale dobře spolupracující s lokálními firmami atp.Někdo prostě hraje na světovém hřišti, jiná na regionální, obojí je potřeba. Musí se ale vědět, kdo je kdo. Oba typy mají být jinak financované, jinak hodnocené,  … MF: Může se utvořit jedna poměrně malá parta, která kontroluje celý obor a ostatní si ani neškrtnou.MS: Odborně si to nedovedu si to představit, ve svém oboru vůbec ne. Mladému šikovnému člověku odkudkoli nemůže bránit snažit se dostat na špičkové školy v cizině a do špičkových světových časopisů. Potom, co se proslaví ve světě, mu ale „vlivná místní parta“ může bránit v návratu, zejména v návratu na vedoucí funkce, to máte bohužel pravdu. Je smutné v mém oboru pozorovat, jak v různých Radách, komisích, zejména nad úrovní školy, vidím úplně jiné lidi, než na špičkových (!) mezinárodních konferencích nebo na špičkových zahraničních školách. MF: Otázka je, proč jsou regionální univerzity po více než dvaceti letech v takovém stavu, jakém jsou, proč se je nepodařilo vytáhnout nahoru? Je na to u nás potřeba 50, nebo dokonce 100 let?MŠ: Vaši otázku opravím tak, že ji rozšířím na VŠECHNY univerzity! A teď odpověď, je zřejmá: Protože dosud neproběhla žádná pořádná reforma, univerzity jsou řízeny odborářsky zevnitř, a v podstatě i zvenku. Kdo vlastně u nás kazí hodnocení typu peer review? No přece většina akademické obce. Kdo později pokazil celý kafemlejnek (zanesení podvodných kategorií typu funkční vzorek, užitný vzor, …, ad hoc zakládáním školních a národních časopisů registrovaných ve WoS, …). No přece zase většina (průměr a podprůměr) akademické obce. MF: Jinak si nemyslím, že by dnes všichni říkali, že jsou elitní. Přece už po řadu let vycházejí různá srovnání našich univerzit, kafemlejnek také něco ukazuje.MŠ: No tak zkuste vyjmenovat pár elitních a pár neelitních škol JSrovnání dosud dělají výhradně novináři, obvykle s metodickými chybami. Žádné oficiální hodnocení jsem dosud neviděl. Pokud vy jo, dejte mi prosím odkaz. Kafemlejnek sice „něco“ říká, ale je to zaneseno neuvěřitelně mnoha podvody a nesmysly. Dále v něm dělení počtu bodů počtem akademiků. 
0/0
7.3.2013 22:55
Foto

Michal Hocek

Ale slo by to - existuji
Ale slo by to - existuji ruzne navratove granty, postdoktorske granty GACR apod. Tabulkovy plat mu dat muzou, ale pokud chteji nekoho dobreho tak se 100% osobnim priplatkem. 14 hodin ucit je hloupost (nebo v takovem pripade by to byla spis schvalnost, aby si mladej moc nevyskakoval)  - ale i tak zbyva v tydnu dalsich 36-50, kdy se da neco udelat. Kdo chce ten dela a umel bych vyjmenovat excelentni priklady i z univerzit v krajskych mestech - viz. rada biologu z Budejovic nebo chemiku z Pardubic.
0/0
7.3.2013 19:09
Foto

Helena Storchova

obecne
Opravdu jsem myselala sva slova obecne - vedci z AV CR predstavuji velky potencial pro vyuku, ktery muze byt lepe vyuzivan. Pokud by vice prednaseli i zakladni kurzy, meli by lide z VS vic casu na vlastni badani. Ne tedy ze by nahradili nekoho "horsiho", ale doplnili menu stavajici. Jsem rada,z e u vas se to jiz deje, ale moc rozsirene to zatim neni.
0/0
7.3.2013 18:31
Foto

Mf

Nemá to řešení
Msebek: „Prostě by prostě zavřeli školu, fakultu či katedru, které si nemůže nebo neumí sehnat zaměstnance alespoň na úrovni odpovídající jejímu okolí. Proč by to nešlo u nás, v čem je problém?“ Ale ti zaměstnanci, kteří tam jsou, plně odpovídají svému okolí. I akreditaci vyhovují.Nenabízíte příliš sekyrářské řešení?  Regionální univerzity byly budovány v dobré víře od roku 1991, řešením není teď je začít rušit. Centralizace Praha-Brno-Olomouc zjevně není dobrá. Už z důvodů koncentrace moci. Může se utvořit jedna poměrně malá parta, která kontroluje celý obor a ostatní si ani neškrtnou. Otázka je, proč jsou regionální univerzity po více než dvaceti letech v takovém stavu, jakém jsou, proč se je nepodařilo vytáhnout nahoru? Je na to u nás potřeba 50, nebo dokonce 100 let?Jinak si nemyslím, že by dnes všichni říkali, že jsou elitní. Přece už po řadu let vycházejí různá srovnání našich univerzit, kafemlejnek také něco ukazuje. Michal Hocek:  Podobné fakulty ale mohou nabídnout jen místo odborného asistenta, 14 hodin výuky. Tedy hlavně učit, o vědu až zas tak nejde, tabulkový plat a začnou zpravidla se smlouvou na 1 rok. Kde by se vzala výzkumná skupina, za co?
0/0
7.3.2013 18:25
Foto

Sebop

V USA či SRN se profesorem stát lze jen na jiné univerzitě,
než na které člověk graduoval, tedy až na výjimky potvrzující pravidlo...Institucionalizovaný český inbreeding nepřichází v úvahu. V civilizaci skoro všichni chápou, že pokud se sami mají posouvat vpřed, je užitečné, aby si přitáhli zvenčí někoho nového, kdo dělá něco jiného a přinese nové podněty, metody, ideje a posune stávající osazenstvo katedry/ústavu zase o kousek dál...Také na slušných školách "faculty members" vybírá k tomu ustavený "search committee", který dělá aktivní "headhunting", cíleně oslovuje nejvhodnějšíé kandidáty, nabízí jim "start-up package", tak je to zmiňované coby praxe na MPI...Nám by do začátku možná postačilo, kdyby se funkční místa vědeckých pracovníků a vysokoškolských učitelů opravdu konkurzovala pravidelně a neúprosně (to ostatně ukládá minimálně zákon o AV ČR ve svých přílohách) a všude byl podmínkou nekolikaletý předchozí pobyt v civilizovaném zahraničí na některé honorabilní instituci. Už to by způsobilo divy... 
0/0
7.3.2013 17:38
Foto

D66a79l54i40b41o62r 57S82t83y89s 3880170461731

viz níže
Šéf skupiny na Max Plancku, ISTA, NIH ( i jen "obyčejný profesor" na univerzitě ve Vídni) by takové věčné rekonkurzace považoval za nedůstojnou buzeraci. Pokud vím, z podobných institucí se takto (do nějaké míry) chová jen Janelia Farm. Z dění na ISTA vyjímám dvě poslední pozvánky http://ist.ac.at/en/news-media/news/news-detail/article/ist-lecture-stephan-smale/1/ a http://ist.ac.at/young-scientist-symposium-2013/program/ . Takhle nějak si totiž tamní vědecká a správní rada představuji směřování institucí, které dělaji základní výzkum.Ale jsem docela rád, že se pozvolna dostáváme k tomu, že "one size does not fit all". Třeba ty zmiňované venkovské univerzity by stálo za to odměnit, když dají dohromady na pedagogické fakultě kvalitní katedry angličtiny, němčiny, matematiky a fyziky. A ne, že je budou dusit proto, že pro ty první dvě si  kladou učitelé příliš vysoké finanční nároky a ty druhé dvě zas mají málo studentů. Konkurenceschopnosti regionů by to zvláště prospělo.
0/0
7.3.2013 16:49
Foto

Msebek

No v civilizované zemi
 by prostě zavřeli školu, fakultu či katedru, které si nemůže nebo neumí sehnat zaměstnance alespoň na úrovni odpovídající jejímu okolí. Proč by to nešlo u nás, v čem je problém? A už jste někdy někoho v ČR slyšeli oficiálně nahlas říct, která škola, fakulta, či katedra je nebo není elitní? Já tedy ne, marně na to už 20 let čekám. Naopak pořád slyším, že jsou dobří všichni anebo že je potřeba upravit kritéria hodnocení, aby všichni dobří byli. Jakmile někdo nedostane grant, už si stěžuje na agenturu. Jakmile někdo neumí svůj aplikační výsledek prodat, hned na něj chce body v RIV a peníze ze ně. Jakmile někdo nemá vědecké výsledky, už se prohlašuje za praktika. Naopak když někdo „neumí spravit rádio“, hned se považuje za teoretika. Proč myslíte, že nikdo nechce reformu, která měla rozdělit školy na elitní, regionální a praktické? No právě proto, že by se ukázalo, že všichni prostě elitní nejsou.
0/0
7.3.2013 16:47
Foto

Michal Hocek

V mem oboru - chemie - je
V mem oboru - chemie - je spousta nasich byvalych doktorandu, kteri stravili par let na postdokach venku a ted se rozhlizeji po pozicich v CR - jenze hledaji samostatnou pozici, kde by si mohli postavit svoji skupinu a delat svoje veci (nikoli aby jako asistent delali poskoka nejakemu staremu profesorovi). Pokud se pozice bude inzerovat takto, tak to bude fungovat. Ted na jare byl na UOCHB konkurz na 1-2 juniorska mista a aplikovalo pres 30 zajemcu, z cehoz 9 bylo excelentnich (vcetne postdoku z Harvardu a Scrippsu), kteri byli pozvani na presentaci a interview. Uznavam, ze universita v krajskem meste asi bude tahnout mene, ale kazdy z tech neuspesnych aplikantu z naseho konkurzu by na takove univerzite byl velkym prinosem. Otazka ovsem je, zda by ho tam vubec chteli a chteli mu nabidnout samostatnost. Vim o pripadech, kdy profesor rikal studentovi, ze jestli odjede an postdok, tak uz ho zpatky nikdy nevezme :-(
0/0
7.3.2013 16:09
Foto

Mf

Souhlasím, ale
Souhlasím. Nemluvme ale o vysokém školství a jeho problémech myslíce několik elitních kateder několika elitních fakult. Vybavuje se mi příklad jedné přírodovědně orientované fakulty v jistém krajském městě, kde říkají, že nemohou nikoho dobré sehnat. Nemohou sehnat ani lepší Čechy, natož snad excelentní cizince. Takže jsou rádi, že tam nějaké učitele formálně splňující požadavek akreditací mají, a ti to už nějak odučí. A osvícenější studenti nadávají, že je to k ničemu, pro ty méně osvícené je ale klíčovou hodnotou náročnost zkoušky.To je také problém.
0/0
7.3.2013 15:58
Foto

Michal Hocek

S temito priklady mate jiste
S temito priklady mate jiste pravdu - ale na vyzkumnych fakultach a ustavech AV by to melo byt pravidlem - jeste s vylepsenim, ze se nesmi prihlasit zadny byvaly absolvent, ktery mezitim nebyl aspon 2 roky venku.
0/0
7.3.2013 15:47
Foto

Mf

mimo realitu
M. Šebek:"Je zapotrebi zacit delat VSUDE opravdove OTEVRENE a MEZINARODNI konkurzy. " Už vidím, jak probíhá otevřený mezinárodní konkurz na místo docenta na katedře tělesné výchovy Pedagogické fakulty UJEP v Ústí, na místo odborného asistenta účetnictví Podnikatelské fakulty SLU v Karviné ....
0/0
7.3.2013 15:11
Foto

Michal Hocek

mezinarodni konkurzy
Na UOCHB jsme v roce 2006 vyhlasili mezinarodni konkurzy na VSECHNA mista vedoucich tymu (totalni rekonkurzace) a skoro polovina tymu se obmenila (nekde prisel jiny vedouci - vcetne nekolika cizincu a rady navratilci z venku, nekde se tym uplne rozpustil a zalozil se jiny na jine tema) a hlavne jsme zavedli institut juniorskych vedoucich, kde vyber nejlepsich kandidatu ve veku okolo 30-35 let (po postdoku) dostane sanci na 5 let si postavit svoji skupinu (musi si vymyslet svoje tema - jine nez delal na PhD a postdoku) a musi se behem tech 5 let prosadit jako samostatny vedec - po 5 letech mezinarodni evaluace a se success rate cca. 50% nejlepsi z nich povysi do statutu senior group leader. Kazdych 5 let je pravidelna evaluace vsech tymu (mezinarodnim committee - zadny kamosi) a pokazde se nejhorsi eliminuji na ukor povysenych juniorskych tymu. Produktivita (zejmena kvalitativni ale i kvantitativni, vcetne kafemlejnkovych bodu) od te doby porad stoupa - prorezavani sucheho dreva opravdu funguje.Krome nas to v mnohem mekci forme aplikoval UMG (aspon celkem pravidelne vyhlasuje konkurzy na nove tymy), ale jinak o zadnem jinem ustavu nevim. Na rade ustavu uz se ale aspon vnitrne hodnoti a diferencuji financovani - ale zalozit si svuj tym je na vetsina ustavu AV neresitelny problem (funkce vedouciho se mnohdy porad "dedi"). Jinak nekolik tymu vyhozenych z UOCHB uspesne zakotvila na jinych ustavech....
0/0
7.3.2013 14:51
Foto

Msebek

Nekonkrétní kritika
 Nekonkrétní kritika nemá smysl. U nás (ČVUT FEL, katedra řídicí techniky  http://dce.fel.cvut.cz/ ) se moc snažíme, aby každý náš kurz (třeba v našem programu Kybernetika a robotiky) přednášel opravdu ten největší odborník, kterého jsme schopni sehnat a zaplatit. Takže pokud je někdy ten největší odborník z AV (např. na nelineární systémy je to prof. S. Čelikovský z UTIA AV ČR), tak u nás už mnoho let úspěšně přednáší povinný magisterský kurz "Nelineární systémy a chaos" (https://moodle.dce.fel.cvut.cz/course/view.php?id=11) a my mu za to dobře platíme. Prospěch z toho mají všichni: Studenti, škola, on,  … Jedině správný princip na dobré škole je ten, že přednášet něco má vždy ten nejlepší odborník „na to,“ který „v tom“ tvořivě a úspěšně pracuje, se zkušenostmi ze světa obvykle také dobře přednáší, atd. Přednášet nikdy nemá „ten místní“ jen proto, že zrovna „nemá co dělat“. Takže to zkuste konkrétněji:Na které škole, fakultě, programu, které kurzy přednášejí „menší odborníci a horší přednášející“, než aby na to najmuli někoho lepšího, třeba vás? Jedině taková kritika může pomoci, nebo alespoň bude mít někdo ostudu, buď ta škola, katedra, anebo vy, to už je na čtenářích. Jinak souhlasím, že: "Je zapotrebi zacit delat VSUDE opravdove OTEVRENE a MEZINARODNI konkurzy. " Na univerzitách (rektor, děkan, vedoucí kateder, všichni zaměstnnaci, ..) i v Akademii věd (předseda, ředitelé ústavů, vedoucí jejich oddělení, všichni zaměstnanci, ...).Současný systém "odborářského řízení" (volené senáty na univerzitách a jejich obdoba v AV) tomu silně brání. Je potřeba ho změnit, reformovat!
0/0
7.3.2013 12:09
Foto

D92a20l19i10b32o11r 66S86t31y78s 3650840121391

Viz studie A 3-1 zmíněná v mém předchozím příspěvku
Vypracováno pod gescí MUDr Jiřího Vaněčka  DrSc.
0/0
7.3.2013 7:21
Foto

Ctenarcp

Malé udání
Dalibore, nebylo by možné "prásknout" zde někoho významného ze světa, kdo nám závidí RIV atd.? Alespoň 3 příklady.Velmi by mě zajímalo, PROČ v zemích, které vynikají ve vědecké produkci a kvalitě univerzit, nic takového nemají, a přesto nezahynuli. Nemají potřebu kafemlejnku, nebo jeho vzniku všude jinde někdo brání? Odcházejí němečtí vědci do USA, nebo se Američané usazují v Německu? A jedna řečnická: Jak se Němci staví k imbrednímu chovu univerzitních pedagogů? Mnoho zdaru.
0/0
7.3.2013 6:48
Foto

D11a25l76i10b45o25r 50S52t15y76s 3900970821401

Pár relevantních informací
Z pondělního setkání s prezidentem Max Planckovy společnosti např.:- neděláme na ředitele konkursy, děláme headhunting- kompetitivní financování vede k průměrnosti, my dáváme lidem jistotu na 20 let- nikdo není nucen si podávat granty, 80% rozpočtu je institucionálního- středně velká instituce je nejefektivnější, nejmenší velikost je 4 skupiny - 150-200 lidí- často se vyplatí zřizovat nové instituce uvnitř většího celku. Výborným příkladem spolupráce jsou Max Planckovy ústavy v Drážďanech.- ani Max Planckovy ústavy neudělují PhD, možná bychom si to přáli, ale nic nemůže být úplně optimální,- s transformací východoevropských vědeckých institucí máme zkušenosti a jsme ochotni je sdílet. Dále bych chtěl upozornit na studii institucionálního financování ve světě A 3-1 vypracovanou TCAV. Ke stažení na adrese http://www.vyzkum.cz/FrontClanek.aspx?idsekce=665501Obecně platí, že takové databáze jako je RIV, RUV a CEP zjevně nikdo na světě nemá a všichni, se živí hodnocením vědy, a přijedou k nám nám je závidí. Ovšem živení se hodnocením vědy je tak bussiness.... 
0/0
7.3.2013 6:25
Foto

Petr Svoboda

nejde o altruismus
Ja s tim zafixovanim rozpoctu AVCR souhlasim, je to rozumne a stabilizacni opatreni. Ale to driv bude v pekle snezit ...Ja to nevidim jako altruismus, ja to vidim jako pud sebezachovy. Pro orezavani penez do vyzkumu je idealni situace, aby se hadala AVCR s univerzitami, komu sebrali vic a komu min. Pro presun penez  ze zakladniho vyzkumu je vytecne, kdyz AVCR a univerzity o penize lobuji zvlast a navzajem se nepodpori. Me  ale nezajima, kdo komu kdy ukrivdil a kdo po kom hazi granaty. Je UK nejaky vzor, ke kteremu se AVCR chce priblizit?!? No asi ne. Tak proc se AVCR porovnava anebo vymezuje vuci ni ... nebo ty vidis nejaky smysl v tom, aby kvuli rozhovoru predsedy AVCR na Ceske pozici byla zase UK cela najezena? Pamatujes jak dopadla posledni vymena nazoru mezi V. Hamplem a J. Drahosem na strankach CP? ... ted prochazi obe instituce masivni generacni obmenou a ja uz vidim, jak se stane to, ze se obe instituce obmeni lidma nezatizenyma minulymi krivdami a pritom tu ta ukrivdena retorika zustane s nama nafurt. Ryt do univerzit v mediich je proste bezzuby, nedustojny a vadi mi to, to je vsechno.Teda vlastne neni - zatim jsem nevidel zadny plan, jak si AVCR predstavuje podporu PhD studentu, na jake varianty vyvoje je pripravena a ktere varianty preferuje. Ja akorat vidim, ze se o tom hodne mluvi a nedeje se nic. Kde je nejaky skutecne  elitni PhD stipendijni program AVCR pro 5-10% nejlepsich PhD studentu ... kde je nejaka systematicka podpora English language prostredi ze strany AVCR v prirodnich vedach ... 
0/0
6.3.2013 22:57
Foto

Helena Storchova

fair play
Podstatou kazde spoluprace je fair play. Pokud je prace PhD studenta 100% vykonavana a financovana AV CR, pod vedenim skolitele z AV CR, pripisovana take vysoke skole, ktera pouze administrativne zaridi statni stipendium, tak to proste neni fair. V biologii se tomu rika parazitismus.Spoluprace mezi AV CR a VS existuje v mnoha smerech a mohla by  byt v oblasti vzdelavani mnohem hlubsi. Badatele z AV CR by treba radi prednaseli i zakladni kurzy, kde by mohli nalezt budouci PhD studenty. Je vsak po tomto poptavka ze strany VS? Rada ucim, a proto jsem s radosti prijala nabidku US univerzity vyucovat Principles of Evolution pro bakalare a magistry. Pusobim tu jiz podruhe, mam 40 studentu a je to moc faj. Velmi rada bych tuto prednasku i s ozkousenym praktiky nabidla take ceskym studentum, klidne v anglictine...Avsak kde?? Zatim jsem po 20 let prednasela jen specialni prednasky ci seminare na UK pro hrstku studentu, nikdy jsem nedostala prilezitost  oslovit studenty v prvni puli studia.A kolegove z VS si stezuji na vytizenost ucenim...jak snadno by ji slo ulevit.Sebop ma pravdu !!!Je zapotrebi zacit delat VSUDE opravdove OTEVRENE a MEZINARODNI konkurzy. Lide se najdou !!
0/0
6.3.2013 22:16
Foto

Sebop

pod palbou....
Když na někoho létají granáty, těžko po něm chtít altruismus a koncepční reformy a postoje...Dokud Konference rektorů a exponenti Svazu průmyslu, Hospodářské komory a sféry aplikovaného výzkumu (Asociace inovačního podnikání a Asociace výzkumných organizací) nepřestanou usilovat o ořezání a rozebrání rozpočtu AV ČR, tak se AV své zákopové mentality nezbaví a vnitřně nezreformuje. Tedy, nepřestane se vymezovat vůči VŠ, jejichž Konference rektorů teď používá účelově zdeformovaný "kafemlejnek" jako "klacek" a tu "drť co sype" jako argument pro přelití části rozpočtu AV do rozpočtu VŠ. Chudoba se prostě hádá...Když už AV je a představuje zhruba 50% kvalitních výsledků výzkumu v ČR, tak ten "New Deal" má být, že se AV usnesením vlády ČR garantuje na několik let dopředu její rozpočet (který si vždy stejně nakonec uhádá). To vše výměnou za příslib vnitřní restrukturalizace pracovišť a reorganizace její soustavy 53 VVI, směrem k racionalitě a jasně definovanému směřování k dosažení excelence ve výzkumu v mezinárodním srovnání a k výrazné vnitřní finanční podpoře excelence a originality, na úkor "vaty" a "me too research".Pokud projde novela zák. 341/2005 Sb. navržená MZe, získá také AV, coby zřizovatel svých VVI, vůbec možnost se svou soustavou VVI nějak koncepčně pracovat.Ze stávající soustavy 53 naprosto samostatných veřejných výzkumných institucí (VVI) se pak časem může časem vytvořit opravdová "Akademie". Tedy soustava výzkumých týmů vedených volenými akademiky, jež do svého středu zvolili zase jiní respektovaní akademici, coby výraz mezinárodního uznání jejich vědecké kvality a schopnosti šoičkovou výzkumnou činnost vymýšlet a řídit (a la Max Plack Gesellschaft a její soustava direktorů vedoucích vědecká oddělení v rámci jednotlivých MPI).Tedy, mohl by vzniknout prostor k posunu vpřed a nahoru, místo stávajícího tlaku na nivelizaci podle průměru "a la kafemlejnek". 
0/0
6.3.2013 20:14
Foto

Sebop

AV zůstane v zákopech, dokud bude pod dělostřelbou...
viz níže
0/0
6.3.2013 19:52
Foto

Petr Svoboda

AVCR a univerzity
... ach jo, to opakovane vymezovani se vuci univerzitam a naopak ... ted uz chybi, aby zareagoval pan rektor, pripadne nektery dekan a "ostre se vymezil proti opakovane zkreslujicim tvrzenim predsedy AVCR tykajicim se produktivity" ... s timhle pristupem AVCR muze tezko resit problemy s afiliacemi a cokoliv jineho, co by s univerzitami potrebovala resit. Vzhledem k tomu, ze vykonnost AVCR je obrovsky zavisla na ziskavani magisterskych studentu a doktorandu z univerzit, mela by se AVCR venovat tomu, jak s univerzitami spolupracovat ku prospechu obou stran. Moc rad bych videl nejaky plan, jak se AVCR chce postarat o nejmladsi generaci svych zamestnancu (21-30), kdyz o ty nejlepsi bude bojovat s kvalitnejsimi  zahranicnimi institucemi a o ten zbytek s domacimi univerzitami. Proto je vykolikovani hriste a ferova spoluprace strasne dulezita. A tezko k ni dojde, kdyz AVCR bude pri kazde prilezitosti komentovat produktivitu univerzit a misto, aby se srovnavala s institucemi, na jejichz urovni by chtela byt.
0/0
6.3.2013 15:27