Diskuse k článku

Jemný polétavý prach zabíjí a jeho regulace vázne

Vdechování jemného prachu má v ČR ročně na svědomí 6400 předčasně zemřelých a 2000 léčených pacientů se srdečními a dýchacími potížemi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Babaq

Nestěžují - asi jim je to
Nestěžují - asi jim je to putna. Naštěstí přibývá lidí s poněkud aktivnějším a odpovědnějším vztahem k okolnímu světu. Dneska jsem zrovna našel zajímavé povídání na téma článku... http://blog.nny.cz/cesko-nema-ovzdusi-vyrazne-lepsi-nez-ostrava.php
0/0
21.2.2013 9:02
Foto

Rape

Přilehlé oblasti Polska měly nižší koncentrace
Chudáci Poláci, kdyby věděli v jakéže "Říši zla" to vlastně žijí... Na Ostravsku je vysoká koncentrace průmyslu v čele se zastaralým hutním komplexem Arcellor Mittal. Od převzetí tohoto podniku Mittalem se do ekologizace podniku neinvestovalo, k tomu dochází až v posledních letech, po tlaku občanských iniciativ (Předtím podnik problém bagatelizoval a obrovské zisky šly pryč). Kolem tohoto podniku se tady chodí po špičkách, protože je největším zaměstnavatelem. Člověk vnímá, jak komunistická ideologie práce za každou cenu a bez ohledu na kvalitu života je zadřená pod nehty politiků včetně ODS.  Že je tak místní člověk redukován na pohou pracovní sílu bez práva na zdraví a kvalitní životní prostředí je nabíledni. Poměrově cca 6000 pracovníků Mittalu otravuje život cca 600 000 lidí Ostravy, Havířova, Bohumína, Frýdku Místku. Kdo může, zvláště inteligence a politici:-) - stěhuje se pryč. Otevřeně tvrdím, že zavření ocelárny by vedlo k rozvoji tohoto regionu. (Po revoluci zde padly doly a o práci přišlo mnohonásobně více lidí... a stalo se něco? Ty reakce z opačné strany na možnost, že by ocelárnu zavřeli jsou někdy tak hysterické, jako by měl nastat konec světa.) Spousta lidí (s VŠ vzděláním a rozhledem) si zde přeje, aby ta fabrika šla do kytek.Ale zpět k emisím-imisím. Emise z Mittalu jdou identifikovat - jednoduše - jedete po Rudné z Havířova do Ovy nebo zpět a cítíte ten specifický (koksárenský) zápach a pak ten samý zápach cítíte, když otevřete okna (v dubnu, květnu, červnu...), tj. i mimo topnou sezónu. Při aktuální smogové situaci, která vedla v polovině února až k regulaci jsem se po celou dobu díval na stav ovzduší v přilehlém Polsku. A světe div se, koncentrace tam byly nižší. Hledání vnějšího nepřítele je klasický, antropology popsaný fenomén, jak stmelit domorodý kolektiv a odvést pozornost od domácích problémů. Pitoreskně pak působí novelizace zákona o ovzduší, kdy je smogová sitace a regulace vyhlašována až minimálně po 25 hodinách, či třech dnech. To znamená, že maminky s kočárky 2 dny vesele trajdají po ulicích, než je stát (který si platí) upozorní, že je ve vzduchu problém.  Tohle vymyslet, to musely být opravdu mozky. Představuji si jeden takový - těžký monolit, jak z betonové míchačky nebo z ocelového ingotu.      Shrnuto, podtrženo: Díky přístupu politiků (i hutních odborů!) a jejich filozofii se z Ostravska stává svého druhu kárně pracovní tábor. Základní životní potřeba - dýchání - byla redukována na pouhou ventilaci. Nadechnout se v místě, kde to po většinu roku smrdí,  je za trest. A změna je  v nedohlednu, neboť práce zde byla povýšena nad zdraví i nad kvalitu života.  
0/0
18.2.2013 17:15
Foto

L26a51d41i41s62l47a34v 39N92o67v28á63k 2317523384333

Nějaká hodnověrná čísla na podporu vašich tvrzení nemáte?
V Ostravě mám blízké příbuzné a na kvalitu ovzduší si nestěžují. A do přírody to mají autem pár minut. ;-)
0/0
9.2.2013 23:29
Foto

P30a60v21e62l 38M42i41c39h25a34l 9943945403

Když nám Marie Terezie blahé paměti,
zakázala krbečky, dymné jizby, nařídila komíny, naplnila nechtě sednici mouchama. Do té doby otevřené ohniště jako vigwam a tepee indiána.  Tu roduvěrní vlastenci prostonárodní a ještě moji dědové, hned fajfku vydatně nadívali. Jedna z teorií tabakismu poukazuje ne nepřirozený stav lidí zdravých, kteří instinktivně vyhledávají zátěž, kterou jim prostředí již upírá. Tu české dítko již maje let tucet, po cigáru sahá, neb medicina zadarmo mu přirozené marodění nedopřeje. Jak let mandel, nakupuje se HA a testuje systém, co vydrží. Konečně v juesej dávno radí ženám v naději, aby trávili čas v chlévě, že imunita dítka čekaného lépe se nastaví, a sebe sama alergií méně bude ničit.V kmetském věku viagra zkrátí trápení oběhovému systému. Opět je lepší postavit grafy vlivů, větší je bezesporu nestabilní rodina, bezdětnost... Rostlin ovšem želím, to člověk může odkočovat do lepší pozice, vlak do práce jede 1OO km hod, příjemný relax, i s tabletem. Potom tramvaj. Endemitům, co jim tradice starého Magdona svatá, více vegetace, proč jenom marihuanu? Když soused vsází do kamen PETky, neb nemá čím 6i pokojový byt domek vytopit.To otec spisujícího Hrabala topil pneumatikami, funkcionalistická vilka v komunistickém hospodářství s 1O q uhlí na rodinu , by jinak byla ledničkou. Pouze komplexní řešení má smysl, jinak příroda zase vyzraje.
0/0
9.2.2013 0:56
Foto

Babaq

Statistiky s vámi jaksi
Statistiky s vámi jaksi nesouhlasí. Resp. když se blbě dejchá v Praze, je toho plná televize. Když není co dýchat v Ostravě, nikoho to nezajímá. A ty vaše "dlouhodobější inverze" tu máme prakticky půl roku. Není náhodou, že roční zákonný limit na fujtajblový vzduch bývá pravidelně vyčerpán v únoru.
0/0
7.2.2013 22:19
Foto

Pavel Gadas

Pár komentářů k článku
Srovnání USA vs. Evropa opravdu nevychází pro nás zrovna nejlépe. Zajímavé je podívat se na to proč. Důvody jsou v podstatě dva: výrazně vyšší kupní síla obyvatel US a menší míra parazitování státu na prodeji paliv, tedy jejich výsledná nižší cena. To se projevuje v naprosto diametrálně odlišné struktuře zdrojů tepla pro vytápění: 0,1 % domácností v USA využívá uhlí, 1,6 % dřevo. Zbytek:  elektřina, zemní plyn, LPG, topné oleje.  (http://www.eia.gov/totalenergy/data/annual/showtext.cfm?t=ptb0207). Dopady jsou jasně vidět v sezónní variaci koncentrací PM2,5, kde neexistuje zimní maximum, které dobře známe u nás.Nižší zdanění a tedy konečná cena pohonných hmot se projevuje v malém zájmu o osobní automobily se vznětovým motorem. Řada států také logicky zdaňuje naftu více než benzín. To je záležitost historická, proto zde také neexistuje nelogické zvýhodnění dieselů tolerantnějšími emisními normami.  USA EPA obecně velmi přísně uplatňuje zásadu technologické neutrálnosti při nastavování podmínek pro provoz zařízení emitujících znečišťující látky (tedy stejné podmínky pro naftu i benzin). Důsledek: podíl dieselů mezi osobními vozy je pod 3 % (oproti 45-85 % v různých zemích EU). Nebudu již psát, s jakými státy sousedí USA a ČR a jaká je jejich struktura a úroveň průmyslu, to nechť si každý geograf amatér zváží sám.
0/0
7.2.2013 9:05
Foto

Martin Hájek1

Kecátorství
Ohledně korelace s průmyslem máte na mysli stanice Brno-Lány, Brno-Zvonařka, Brno - Svatoplukova, Plzeň- Lochotín nebo Přerov? Je pozoruhodné, jak lehce obviňujete z kecátorství někoho, kdo uvádí zdroje svých informací, zatímco sám stavíte na "zaručených" informacích typu "někde jsem četl o statistice".Jinak na vlastní plíce zažíváte imisní zatížení, ale nikoli to, kdo je původcem znečištění. Možná máte jiné plíce než já, ale moje plíce tedy původce vdechovaného prachu určit neumí. K tomu je zapotřebí jiná část těla a jiný proces než dýchání.Konkrétně v případě Ostravska jistě hraje průmysl významnou roli - ten Polský. S pozdravemMartin Hájek
0/0
6.2.2013 12:02
Foto

Martin Hájek1

Kouzlo statistiky
Krásným příkladem je statistika ČHMÚ, o které píšu výše.  Změníte předpoklady výpočtu a rázem snížíte emise prachu z malých zdrojů o 40 %. Samozřejmě jenom na papíře, který, jak je obecně známo, bohužel, snese všechno.
0/0
6.2.2013 10:53
Foto

L63a87d52i42s29l48a79v 67N61o41v67á79k 2527563574543

Samozřejmě, Churchill kdysi říkal, že statistikám, které
si nezfalšuje sám, nevěří. Takže když tady autor mává jakýmys čísly, měl by k nim doplnit, kým a jakou metodou ta čísla byla získána. Vzpomeňte si, jak s úmrtností v dopravních nehodách "zamávala" změna časového limitu mezi dopravní nehodou a smrtí těžce raněných v důsledku této nehody... :-PP.S.:Ostrava má (celoročně) lepší ovzduší než Praha - s výjimkoupár desítek dní v roce (inverzní stavy).
0/0
6.2.2013 7:55
Foto

L31a72d28i55s22l92a84v 63N64o23v83á21k 2267173664513

Ostrava má (celoročně) lepší ovzduší než Praha - s výjimkou
několika desítek dní v roce, a to jsou dlouhodobější inverze. ;-)
0/0
6.2.2013 7:48
Foto

Babaq

Jasně, zpochybníme statistiky
Jasně, zpochybníme statistiky a je po problému!Přijď někdy pobejt do Ostravy. Nejlépe v zimě, když je inverze. A dejchni si. A vynásob si to pár desítkama zim. Jo, to se to potom hůř kecá. Ono se potom i hůř dýchá, opět to jde vysledovat ze statistik.Blbý je, že z Prahy je to sem daleko a známe politiky - jejich hlavní starosti je mydlit schody těm ostatním a chodit opatrně po svých schodech. Řešení problémů se nenosí. A když někdo vystrčí rypák, zpochybníme jeho statistiky a výzkumy a bude klid.
0/0
5.2.2013 19:51
Foto

Babaq

Tak nevím, podle tabulky z
Tak nevím, podle tabulky z jiného příspěvku nekorelují místa s nadlimitními koncentracemi ani tak s dopravou nebo extra hustým výskytem lokálních topenišť, ale s průmyslem. Takže až se vy nedogmatiku zajdete nadýchat na ostravsko, tak si pak můžete povídat. Protože z takových salónních keczátorů se zase zvedá kufr mně.Ono vůbec dost pomáhá všechny tyto věci zažít na vlastní plíce. Dost to změní váš pohled na věc. Ale to se zase nehodí do krámu těm borcům, co jsou "proti zeleným", že jo.BTW, někde jsem četl o statistice, kde se jak co spaluje právě v těch lokálních topeništích. Nemůžu to dohledat, ale vycházelo tam, že na ostravsku to tak zlé není, nejhorší humusy se vypouštěly snad v jižních Čechách.Dejchání zdar!
0/0
5.2.2013 19:46
Foto

Martin Hájek1

Chybějící informace
Ano, pane Klosi,ty částice PM2,5 jsou hrozné svinstvo a je jich zřejmě ve vzduchu více, než jsme čekali. Čím to je? Jednoduše špatnou statistikou emisí. V případě lokálních topenišť totiž nikdo žádné emise neměří, jejich množství se pouze dopočítává ze spotřeby paliva. Navíc ČHMÚ udělal v roce 2006 účelovou změnu metodiky, takže podíl lokálních topenišť na emisích tuhých látek vypadá v jeho tabulkách lépe, realita měřená na stanicích se ale ošálit nedá. Podstatné je, že každý zdroj znečištění má specifickou distribuci částic, které emituje. Ty jemné částice PM2,5 vznikají zejména při nedokonalém spalování a jejich původcem je tudíž doprava a hlavně lokální topeniště. Takzvané velké zdroje znečištění se na imisním zatížení tímto polutantem podílejí zcela marginálně. Kdybyste se opravdu zajímal o životní prostředí, tak by Vám rozhodně nemohl uniknout materiál Ministerstva životního prostředí z loňského roku s názvem Potenciál snižování emisí znečišťujících látek v ČR k roku 2020, z něhož  vyplývá, že lokální topeniště se na emisích částic PM 2,5 podílejí závratnými téměř 50 %, zatímco na celou energetiku připadá zhruba 11 % (a číslo bude dál klesat) a na dopravu 16 %. Více zde:http://www.tscr.cz/?pg=0320Chápu, že není politicky korektní říkat lidem, že za své životní prostředí si mohou hlavně sami. Chápu, že zelený dogmatik musí především povinně hlásat, že nás zachrání úředníci EU a jejich další závazky, zatímco lidé budou moct dál házet do kamen, co je napadne. Nemůžu si pomoct, ale z takové "žurnalistiky" se mi prostě "zvedá kufr". S pozdravemMartin Hájek
0/0
5.2.2013 18:01
Foto

Martin Hájek1

:-)
Asi pana Klose ještě neznáte. Fakty se nikdy zbytečně nezdržuje, jde rovnou k věci.
0/0
5.2.2013 17:57
Foto

Skeril

Nepřesné informace
Dobrý den, samozřejmě jsem rád, když se média zmiňují o ovzduší, ale přesto musím podotknout, že i tento článek informuje dost nepřesně. Obzvláště mě zarazila tato formulace: "Evropský limit je proti platnému doporučení WHO dvaapůlkrát vyšší! Přesto je na všech českých stanicích, schopných měřit i jemný prach, překračován." To není pravda - stačí se podívat na stránky ČHMÚ. Např. tato tabulka ukazuje stanice s nejvyššími koncentracemi PM2,5 v roce 2011. Z té je patrné, že limit byl překročen na 13 stanicích, přitom dle informací ČHMÚ byla PM2,5 měřena v roce 2011 na 49 lokalitách. Proto považuji vaše formulace za hodně zavádějící. Mimo to například lokalita Churáňov by v roce 2011 plnila i zmiňované limity WHO.  A například lokalita zatížená průmyslem - Tušimice měla průměrnou roční koncentraci 12,9 µg/m3. Další věcí je, že zastoupení PM2,5 v PM10 je sezóní věc a rovněž je závislá na charakteru lokality ... ovšem že to z hlediska ročních průměrů není pouze polovina se ví (a měří) už poměrně hodně dlouho. 
0/0
5.2.2013 12:23
Foto

Josef Novak

Naprostý souhlas, ale idioti
Naprostý souhlas, ale idioti se dali cestou podpory biopaliv, misto aby za ty miliardy něco řešili!!
0/0
5.2.2013 7:25
Foto

Pekny clanek, pane Klosi
kumulativne jsem prozil pod kominy 3neckeho werku zhruba 30 let, to bylo poletaveho prachu, zdravi jsem si vylepsoval jako student pobytem v Brne a pak praci mimo rodnou visku, co se da delat, kdyz ten werk zivi tisice, ne-li desitky tisic lidi primo a neprimo v okoli, ale, vite, co me uz dlouho nejvice se@e, ze ony vydobytky werku shromazdovane na halde (struska, kusy zeleza, ... atd.) se jeste znovu semelou na "kamenivo" potrebnych rozmeru a tuny tohoto kameniva nam v sirokem okoli sypou od zacatku zimy do jejiho konce na cesty, a to hutne, auta a priroda to jeste dal semelou a na jare, kdyz uklizim cca 20-ti metrovy usek cesty pred barakem, pozametam a vyvezu tak 2-3 kary toho rozemleteho jeste kameniva a prachu do strze za barakama, kazdorocni ritual (ted si vemte ty kilometry cest), co jsme si nevyzrali, nebo moji sousede ze vzduchu, to stihneme "napapanim" z posypanych cest, a to mi pije krev, velice, a nemam cas ani silu s tim bojovat, bojovat proti tem, kteri radeji rozsypavaji po okoli rozemletou haldu, nez aby hledali  jine, zdravejsi reseni, mate pravdu, zabiji to lidi, a beztrestne 
0/0
4.2.2013 23:56
Foto

L92a74d15i25s85l43a82v 71N70o71v87á91k 2407203804843

A co kuřáci? Mají si kde hrát?
Je potřeba zakázat prachu, aby létal, a bude po problému! :-PJen tak na okraj, údaje o počtech úmrtí na důsledky "polétavého prachu" jsou podle mého názooru velmi problematické. Zřejmě by se muselo jednat o zcela nezpochybnitelné prokázání v každém konkrétním případě, že polétavý prach byl hlavní a zcela zřejmou příčinou vedoucí k úmrtí člověka jako hlavní faktor.V praxi jde většinou o souběh řady různých příčin, které mohou působit synergicky (viz třeba kouření, konzumace alkoholu, prašné prostředí atd.).No a když jenom na přímou "otravu alkoholem" (tím kolkovaným nezávadným) zemřou ročně stovky občanů ČR, tak mi vykládejte o tom, jak přesná čísla jsou úmrtí na vysokou prašnost v řádu tisíců ročně. :-)
0/0
4.2.2013 23:55