Diskuse k článku

Jan Kysela: S prezidentem Zemanem míříme na Východ

„Existovalo riziko, že prezidentem bude někdo, kdo se v tom systému začne chovat dysfunkčně. A to se podle mě i stalo,“ míní ústavní expert.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Nesouhlasné poznámky
Komentář byl odeslán dvakrát, případným čtenářům se omlouvám.
0/0
13.9.2013 11:06
Foto

Nesouhlasné poznámky
Nejsem odborníkem na Ústavu, ale dostala jsem chuť se vyjádřit k některým částem tohoto dialogu jako občan. Do určité míry mi to dává možnost naznačit obsah petice „Za obnovu demokracie v ČR“, která je umístěna na www.jednej.cz.   „ČESKÁ POZICE: Dobře, jednání prezidenta má tedy nějaký historický předobraz. Přesto se zeptám – nejde Zeman i nad rámec toho, na co jsme byli zvyklí třeba u Havla nebo Klause, byť i oni byli často viněni z ohýbání Ústavy? Když Zeman vyhlásí, že hodlá ignorovat Ústavu do doby, než skončí vyšetřování nějaké jím vybrané kauzy, není to už skutečně poněkud přehnané?KYSELA: Určitě, s tím souhlasím. Navíc je tu rozdíl i v osobnostním zázemí. Václav Havel se opíral o revoluční legitimitu. Václav Klaus měl za sebou minulost zakladatele a vůdce velké politické strany, minulost v podobě klíčové osoby transformace politické i ekonomické. U Miloše Zemana ne že by šlo o člověka bez zásluh, ale řekl bych, že u něj jsou ty důvody, proč by si měl „vyskakovat“, slabší. Tedy on má nejméně důvodů pro to, aby se choval tak, jak se chová, a přitom se chová mnohem intenzivněji a razantněji než jeho předchůdci.“ Demos2013: Já nesouhlasím: Důvodů je velmi mnoho. „Pouze“ připomeňme, že Ing. Zeman v přímé volbě vyhrál, ale v době kdy je tato země je doslova paralyzovaná díky politickým reprezentacím, které se „zakotvily“ za dříve jmenovaných prezidentů, a které fakticky od r. 1993 porušují Ústavu. Je paralyzovaná ve veřejné správě (stát, kraje, větší obce) se všemi důsledky, je postiženo i soudnictví do značné míry právě tím, jak je vykonávána moc politická a exekutivní. Je pozoruhodné, že kdokoliv „vstoupí do kruhů“ našich „zasalašených“ politiků a je lhostejno, zda je to p. Bárta, p. Dienstbier, p. Šlachta nebo pí. Bradáčová (vyjmenováno namátkou), bere je amok a média ho s potěšením občanům předvádějí. (Mimochodem název tohoto zajímavého rozhovoru je také zvolen nešťastně, neřku-li, je zavádějící.) O jakou demokracii se politici, politologové či ústavní právníci přou? Co je demokratického na současném mechanismu výběru kandidátů na nejvyšší posty, na vedoucí pozice v různých institutech státu a obcí? Je to skutečnost, že mi 15-20 let nabízejí na kandidátkách stejné osoby, z nichž mnohé po dobu působení jednoznačně selhávali? Je to skutečnost, že různá výnosná místa jsou obsazována lidmi bez kvalifikace, profesních zkušeností, ale „věrnými“ straníky, příbuznými, známými, kteří budou přínosem pro stranickou kasu? Je to skutečnost, že bez ohledu na volební programy jsme nakonec svědky a doslova oběťmi prasácky (čtenář promine) splácaných koalic? Co mám jako obyvatelka Prahy z toho, že se během čtyř (!!!) let třikrát (!!!) změnilo politické vedení hlavního města? Kdo zná systém veřejné správy a má zkušenost s její politizací, ten ví, že ve lhůtách vládnutí těchto povedených reprezentací není prakticky možné splnit jakýkoliv časově náročnější úkol. …a že jich v hlavním městě je ke splnění nepočítaně! Lze se však posadit na výnosnou židli za zajistit si potřebné vazby a informace.V části, která se týká stranickosti současného prezidenta a jeho týmu dr. Kysela k osobě p. Mynáře říká:„Například že jsem-li vedoucím Kanceláře prezidenta republiky, tak holt nevedu souběžně politickou stranu a nekandiduji ve volbách.“Demos2013: V souvislosti s tímto kritickým upozorněním bych se ráda zeptala obou stran v dialogu, zda jim připadá normální, že předseda strany je současně předsedou vlády a současně poslance, příp. místopředseda je ministrem a možná také hejtmanem nebo starostou a senátorem atd. atd. Nechápu, že se dr. Kysela pozastavuje nad ambicemi p. Mynáře, když ten v žádném ohledu nenarušuje zavedenou praxi, která z mého pohledu je jedním z kamenů úrazů (!) naší otloukané demokracie.„To, že přímá volba umožňuje prezidentovi tam, kde existují prostory diskrece, se profilovat jinak než jeho předchůdci, je bohužel pravda. Ústava je založena na tom, že prezident je reprezentant a moderátor. Že mu ponechává poměrně široký prostor k uvážení, kdo bude předsedou vlády, jak se s tímto předsedou dohodne na tom, kdo bude členem vlády a tak dál. Proč? Protože se předpokládá, že prezident je mužem s olejničkou, že jeho cílem není prosazovat nějaký politický program, protože nemá žádný politický program, má zajistit, že si spolu budou ostatní povídat.“Demos2013: Dovolím si nesouhlasit, protože prezidenti jsou zpravidla reprezentanty konkrétní politické strany, resp. stávají se prezidenty z titulu zavedených politických institutů a mechanismů v zemi. Od toho se žádný nikdy nemůže oprostit, ale platí, co dr. Kysela říká v jiné části rozhovoru. Prezident si musí být vědom toho, že on slouží funkci, nikoliv funkce jemu.„Problém je, že proponenti přímé volby nikdy neřekli, proč chtějí přímou volbu. Respektive řekli, že chtějí přímou volbu, protože chtějí přímou volbu, což chtějí proto, že ji chtějí voliči.“Demos2013: Obávám se, že nemohu také souhlasit. Soudím, že myšlenka přímé volby nevzešla z řad voličů, alespoň si nevzpomínám, že by se jich někdo ptal J Přímá volba byla určena pro konkrétního kandidáta, velmi konkrétního. Zdálo se to jednoduché (stejně jako kdysi privatizace národního majetku, že?), proto se nikdo nezabýval příliš nějakými úvahami nad budoucí rolí prezidenta, nad možnými riziky. Jenomže se to pánům politikům vymklo z ruček (stejně jako privatizace, že?).„V našem případě však není možné činit viníkem všeho pouze Miloše Zemana, protože ten pouze sklízí plody, na jejichž sázení, pěstování a procesu zrání se podílely politické strany. Kdyby nebyly české politické strany tak neoblíbené a tak nenáviděné, a to do značné míry vlastní vinou, tak žijeme v jiných poměrech.“Demos2013: …a na tom se nepochybně shodneme.
0/0
13.9.2013 11:04
Foto

K86a86r25e84l 77V79y85š64a37t90a

Doufám, že prezident Zeman se ve zdraví
dožije nejenom konce prvního volebního období, ale i druhého. A Vám, asi mladíkovi kterému maminka asi občas zapomene vyměnit plenu, musím připomenout jednu základní spravedlnost života, taky zestárnete. U Vás ale hrozí, že neustálým vyvrháváním exkrementů z nečisté pusinky nejspíš skončíte daleko dřív než Zeman.
0/0
10.9.2013 8:21
Foto

L50a62d49i58s66l55a22v 25N25o61v50á63k 2187773614343

Věřit opakovaně soudně usvědčenému lháři může jenom naivka
Kořala Zeman zanedlouho přijde o svéprávnost a místo na lafetě jej z Hradu povezou ve svěrací kazajce do Bohnic. :-P
0/0
9.9.2013 22:13
Foto

Alenah

proč
"Zeman mordu na bilbordu"? pro tak hrubě a sprostě, jak vypadá vaše morda vážený přispěvateli? Vy byste zaručeně svoji mordu na žádný bilboard nedal, že?  Ne, vy budete jen plivat žluč z bezoěčné anonymity. Ono vystavit se veřejnému mínění vyžaduje velkou míru odvahy. Navíc, pan Zeman nemá s těmi bilbordy nic společného.Jinak pamatuji na jiné obludné obličeje na bilbordech, ze kterých se zvedal slušnému člověku kufr.A kdybych měla být stejná jako vy, dala bych k dobru některé pikantní historky z hradních porevolučních oslav...
0/0
9.9.2013 11:26
Foto

Alenah

nevolnost
opravdu mě svírá nevolnost, když čtu některé příspěvky. Chápu, že svoboda slova je prioritou, ale bohužel s ní nejde ruku v ruce prostá slušnost. Opravdu nechutně sprosté příspěvky plné vulgarit a nadávek na člověka, kterého dotyčný ani nezná, čerpá pouze informace z bulváru. Jak já jsem si udělala obrázek o panu prezidentovi je to sečtělý a vzdělaný člověk s encyklopedickými znalostmi a citem pro obyčejné lidi, myslím tím takové, u kterých se mamon nestal jejich modlou. Obyčejné lidi, kteří by rádi v klidu prožili své obyčejné životy, vychovali s láskou s vé děti a postarali se s láskou o své blízké a rodiče. Bohužel v této zemi křičí hlavně ti hrubí a sprostí, kteří se jaksi automaticky pokládají za pravičáky (nechápu proč?).Nevadí jim opilý a poblitý Kalousek, chrápající a šišlající Schwarzenberg (to jméno mi nejde přes prsty).  Pana Zemana automaticky házejí do pytle s "komunisty", aniž by zřejmě tušili, co to je komunismus (nikdy u nás nebyl ani jinde ve světě),  aniž by zřejmě tušili, jaká politika je levicová a jaká tzv. pravicová, a mezitím se pomalu ale jistě sune celý západ ke svému konci. Ten "východ" už je dávno vpředu, Rusko, Čína, Indie, ubohá Evropa jen kumuluje své dluhy, které už nikdy nikdo nezaplatí. Čína dávno vlastní většinu amerického dluhu.  Evropu drží zatím silné Německo, ale jak ještě dlouho.Tyhle bláboly jsou jen kalením kalné vody a oblbováním už tak vystresovaných obyvatel, kteří nevědí, komu věřit.Nikomu....a pokud někomu ještě věřím aspoň trochu, pak právě panu Zemanovi. 
0/0
9.9.2013 11:14
Foto

Leoš Jaroš

Ano
autore (ko), za hloupost se platí, bylo to bez  google a tak se omlouvám. Nějak jsem mu po těch letech nepřišel na jméno. Děkuji.
0/0
8.9.2013 18:59
Foto

L33a28d72i47s63l47a72v 68N27o76v52á71k 2327603504893

Útěchou a obranou před Zemanem může být jeho zdravotní stav
Pocit starce, že se ještě jednou v životě prolhal na výsluní moci, dávaný najevo všem, počínající stařecká demence spojená s alkoholismem a řadou nemocí s alkoholismem, přežíráním a kouřením spojených, to všechno působí dojmem, že se prezident "utrhl že řetězu". Dostal se na Hrad ve věku, kdy soudní lidé přenechávaji řídící pozice mladším a schopnějším. Zeman se takto samozřejmě chovat nebude, a proto si nejspíš i jeho voliči budou muset vychutnat smích a opovržení, kterým bude Zeman od té menší a soudnější poloviny národa zahrnován. Zemanovy hodiny tikají... Díky za zajímavý rozhovor! ;-)
0/0
8.9.2013 16:24
Foto

Tondy

Zeman se tomu všemu jenom směje
On sám a jen on ví co je nejlepší pro dolních deset miliónů, které shrábne do jednoho pytle a odnese kam bude chtít. Hovoří, jakoby ho všichni jaksi automaticky milovali a souhlasili s ním.  Nevidí, že miliony lidí si při vyslovení jeho jména odplivávají, že rozhodně není prezidentem všech (technicky ano, ovšem v reálu zdaleka ne).  Při svém věku a (řekněme) zkušenostech neví, že měl by naslouchat i těm, kdo s ním nesouhlasí - a tohle, ta ješitnost a sebestřednost je znepokojující a velmi nebezpečná. Ovšem jemu je to úplně jedno. Má za sebou podporu větší části veřejnosti a nezastaví se před ničím. Ti, kdo nesouhlasí jsou kašpaři a idioti, usměje se a potáhne z Petry. Řvěte jak chcete, média a všichni komu nevoním. Já teď držím opratě a snadno odkopnu z kozlíku kohokoliv, kdo neříká "Ano, Miloši." Bzučení pana Kysely a dalších mušek ke mně z posledního hajzlíku pod hradem nedolehne, takže si bzučte ... jak chcete :)
0/0
8.9.2013 9:01
Foto

Furio

Hezky popsáno
jen je s podivem, že kvílí vždy stále stejné typy jedinců, zejména v okamžiku kdy mají unikátní příležitost odstřihnout se konečně od státního struku, stát se tak nezávislými a postarat se konečně sami o sebe, tak jak to neustále doporučují ostatním. Problém je, že v tomto okamžiku nastupuje "sociální záchytná síť" v podobě Chrenkova CEVRO institutu, který je napojen na veřejné peníze, a dotyční kvičící budou zase, byť nepřímo, financováni z našich peněz. Takto opět nebudeme vědět, co to znamená ono tajemné "postarat se sám o sebe".
0/0
8.9.2013 7:45
Foto

Ctenarcp

a s "pravicí" na jih
Bývalý italský premiér Silvio Berlusconi měl být ve spolčení s mafií. Šéfům podsvětí údajně platil milióny výměnou za svoji ochranu. Uvádějí to spisy palermského soudu týkající se případu odsouzení někdejšího senátora Marcella Dell’Utriho z Berlusconiho Strany lidu. Právě ten měl být mezi expremiérem a mafií prostředníkem.  http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/312712-berlusconi-mel-20-let-dohodu-s-mafii-uvadi-soudni-spisy.html  
0/0
8.9.2013 7:09
Foto

Furio

Nemá cenu se rozčilovat
lidé s diferencovaným myšlením prostě existují a existovat budou. Stejně tak se nedá nic dělat s přírodními zákony. Je to stejné, jako slepá glorifikace politiky Klause a stejně tak i někdejší glorifikace politiky Hitlera. Zkrátka se vždy najde někdo, kdo bude velebit očividnou blbost a pevně si za svým názorem stát, neboť pevný postoj je fundament k přesvědčování ostatních, řekněme myšlenkově slabších jedinců a na tomto základě postavili svoji politiku i "pravicové" strany. Už jen ta hesla "společně pro naše děti" apod. hovoří za vše. Jediná možnost jak přesvědčit tyto pomýlence je umožnit jim plně zakusit jejich představy na vlastní kůži. To bys viděl, jak rychle pak opouští své zásady. Ostatně jsme toho nyní svědky v přímém přenosu.
0/0
8.9.2013 7:09
Foto

Šárka K.

Doporučuji si citovanou
Doporučuji si citovanou knížku v případě nejistoty prohnat googlem, než začnete někoho poučovat. F. Fukuyama, jako Francis.
0/0
7.9.2013 15:46
Foto

Jiný názor
Ze záplavy různých názorů a informací vzniká vždy jen chaos v hlavách občanů. Media navís nás "krmí" informacemi celých 24 hodin denně.Naši experti si musí zvyknout na tu skutečnost, že se celý svět okolo nás mění, aby již nebyl takový jak jsme jej znali. Pan M. Zeman jen hodik kámen do stojatých vod našeho malého rybníka. Tím  rybníkem myslím ale vše co se od 2. světové války stalo i naším státem. Stát již dávno neplní své základní povinnosti jež má k občanům.To je ale psaní na celou knihu. (zájemci se mohou leccos dočíst v knize "Sezame otevři se !" )Máme dost slušných občanů, ale jejich přání ve volbách není  patřičně vidětve vládě státu. K jejich škodě !
0/0
7.9.2013 8:39
Foto

Leoš Jaroš

  
  
0/0
6.9.2013 20:07
Foto

Leoš Jaroš

Dávám vám
tajemný ústavní komisaři tak do švestek, nežli se vás třeba zeptá zdecimovaná občanská menšina, například zdravotně postižených, kde jste nechal  i s Karlem její ústavní práva. Doporučuji doplnit všeobecné informace četbou. Dobrý je například Ch. Fukujama a jeho Konec historie. Dnes už nám to není drahé. No, a potom by mělo být možno pokusit se zavčasu pochopit co to znamená, když se člověk systémově hluboce mýlí a ještě mu svět neohrožených noslehů a mágů nějaký čas nejenom naslouchá, ale možná i záměrně fandí. Pravda, dočasně vydělat  se na tom dá, ale nikoli pro národ a společnost.  
0/0
6.9.2013 20:06
Foto

Josef Novak

Konecne nekam do civilizace !
Konecne nekam do civilizace !
0/0
6.9.2013 5:41
Foto

Problémem mnoha lidí, je to
že nečtou celé vlákno. Kdyby tak učinili tak by se dozvěděli, že předřečník žvaní cosi o hrubém pytli a záplatě a nemůže mít tedy námitky proti tomu pokud je stejná metodika použita i vůči němu, zvlášť s ohledem na tupost jeho komentáře. Stejně tak doporučuji těm "mnoha lidem" aby si  komentáře typu "černobílé a nekritické myšlení a nedostatek argumentů" šetřili až do okamžiku dokud si to vlákno nepřečtou a rozdělovali je až poté. Riskují totiž že budou za stejné blbce jako původní komentátor.
0/0
6.9.2013 0:15
Foto

Goeg 8540557949769

Problem hodne lidi je, ze
Problem hodne lidi je, ze vidi svet totalne cernobile a nejsou schopni jakehokoliv kritickeho mysleni. Kde pak schazi vecne argumenty nastupuje hulvatstvi a sprostarny. Kdyz to ctu tak se stydim za ne a je mi lito, ze takovi lide zamoruji svymi neinteligentnim vykriky do tmy celkem inteligentni disuse.
0/0
5.9.2013 22:47
Foto

Honzej

toto porovnání
dle mého názoru není zrovna ideální, když se podíváme na Francii,  tak já snad bych raději volil druhou variantu.  Otázka je , když tohle pronese údajný ústavní expert, jak se vlastně takový expert pozná ? Doufám, že ne dle tohoto vyjádření, protože potom bych si dovolil tvrdit, že i já jsem expertem.
0/0
5.9.2013 19:48
Foto

P11a27v88e60l 74M70i45c48h14a32l 9773465323

Mediální marketing přímost volby zobchodoval přínosně, pro sebe
Vše špatně bylo pro sprostředkovanou, vše dobře spasitelsky bylo pro přímou. Spokojen i politik, on nic, on jen hudebník. Tak i media a ženské pro pana Zemana, to nešlo nekoupit. Emoční volba už tak funguje. Racionální pokusy smeteny, možná lid tím potvorným referendem o panovníkovi i funci chtěl zničit, nechybělo moc, pády mohly končit státním funusem, než se ho pobočníci naučili chytat. Jak v přírodě zvykem, sklon k stabilitě a harmonii funguje. Hrad obsazen, pozornost odsunuta na další "volby". Mesianistická strana profláklých papalášů - tým prezidenta, má televizní diváky v hrsti. Zeman na známce, Zeman mordu na bilbordu, denně v TV, není pomoc.
0/0
5.9.2013 19:17
Foto

No to ses asi podělal,
jestli měly něco pravicové vlády společného s bordelem tak pouze to, že ho uklízely po zemanovi, špidlovi, grossovi a paroubkovi. Zemi zugrunt, přivedli socanské zákony (viz oze tunel století), a to jen proto, že si autoři tohoto tunelu, hodlali zachovat bezpracné příjmy i po té co byli nezbytně odsunuti od koryt. To, že zeman je ožralé hovno lezoucí rusákům z řitě, které klidně pouze z tupého populismu poškodí ekonomiku ČR (viz kauza z ruským dluhem), je holý fakt.
0/0
5.9.2013 17:55
Foto

Avanti

Ještě že tak!
Po tom co předvedli, či převádějí, poslední dva francouzští prezidenti, je to snad to menší zlo :-) 
0/0
5.9.2013 13:37
Foto

Svobodník

Obscese Zemanem
je opravdu legrační,z článku  čouhá TOPdemagogie , jako mužikovi sláma z bot.V tomto opravdu ČesPoz , Kysela a Kalenský míří s mužikem až na Sibiř .
0/0
5.9.2013 13:04
Foto

Černoušek

zajímavé
Chybí mi v rozhovoru zamyšlení nad tím, proč a jak mohli Rakušáci - a byl to citově "jejich Francjosef" ne náš, Češi k němu měli odtažitý vztah - být schopní se zkulturnit a vyčistit si hlavu od potřeby "tatíčka na Hradě" a proč, když mohli oni, bychom nemohli dnes a v budoucnu i my. Jde jen o to chtít... Je jasné, že mnozí politruci účelově jít rakouskou cestou nechtějí, aby mohli tatíčkovsko-hradní efekt zneužívat pro sebe. Jeden takový vážný pokus se v zimě podařilo odvrátit porážkou Schwarzenberga, kde byl už tento paternalistický a neofeudální element už přímo součástí předvolební kampaně ("děti bych mu svěřil... je lepší než já" jak říkal nevím už kdo, imbecilní prohlášení Menzela, Svěrákův podlézavý pseudointerview v kampani, atd. atd.). Místo reflexe tu poskakuje pan Pithart, tvrdící, "že zkrátka potřebujeme tatíčka" (nedoporučoval pan Pithart před volbami za toho tatíčka Švarcenberka?) a nedá se s tím nic dělat, a pan Kysela, krčící rameny a bavící (ale jen sám sebe) trousením citátů ze Švejka. Právě ta právnická čeládka by měla místo odevzdaného krčení rameny zkoumat, jak instituce změnit směrem ke slabému, úřednickému prezidentovi.                 Stejně byla přímá volba prezidenta jen populistické šidítko, které se lidem předhodilo, aby zapomněli na skutečně mocný nástroj, obecné referendum, kterého se všechen ten dobytek bojí jako čert kříže. Teď na podzim se jim zase bude jako šidítko předhazovat "přímá volba starostů a hejtmanů".  "Proces posilování hlavy státu vás může zavést stejně tak do Paříže jako do Moskvy. Ale to, kam se vydáte, hodně záleží na společenském a kulturním kontextu. A obávám se, že do té Paříže máme v tomto ohledu dost daleko."- Má to snad znamenat, že Francie je nějak kulturně-politicky výš než my? O tom by se dalo úspěšně pochybovat: narozdíl od Paříže přinejmenším nevedeme každý druhý rok mezinárodní právo porušující války na Blízkém Východě a v Africe.  
0/0
5.9.2013 10:40
Foto

Zk

To je pravda, v zemi s
To je pravda, v zemi s normální politickou kulturou by se po aféře s Nagyovou a trafikanty strany domluvily na předčasných volbách. Zeman nemůže za to, že  se pravice odmítala vzdát moci a mávala stojedničkou. Dobré řešení ta situace neměla. Je to jako v logice, když máte nesprávné premisy, tak můžete těžko dojít ke správnému závěru. Tím nijak neobhajuju řadu jiných kroků současného prezidenta, který se nezřídka chová opravdu humpolácky.
0/0
5.9.2013 9:00
Foto

Karel Iv

Havel taky jemnovatl vládu,
Havel taky jemnovatl vládu, která neměla domluvenou podporu v parlamentu. Ta nakonec ale důvěru získala.
0/0
5.9.2013 7:52
Foto

Pocono

Dysfunkčně se chovaly hlavně
Dysfunkčně se chovaly hlavně předchozí pravicové vlády. Od toho bordelu, co tu napáchaly, je potřeba se ve všech analýzách odrazit. A když nechtěli milí politici od koryta ani ve chvíli, kdy zemi přivedli zu grunt, tak se hold nesmí divit, že na hrubý pytel použil Zeman hrubou záplatu.Navíc ani jeden z jeho kroku nebyl protiústavní. Jen se zachoval trochu jinak, než jak byli zvyklí od ochočených panáků Havla a Klause.
0/0
5.9.2013 7:27