Diskuse k článku

Jak Ukrajinu zbavit noční můry jménem plyn z Ruska. Jednou provždy.

Je třeba definovat a následně postavit několik plynovodů a jeden terminál, píše Vratislav Ludvík.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Raději dokoukám
toho Ramba v TV, ten alespoň věděl co jsou Rusové zač.
0/0
20.3.2014 21:09
Foto

Josef Novak

tak ted je videt co formuje
tak ted je videt co formuje vas pohled na svet!! :-DDDDDDDDDDD
0/0
21.3.2014 9:05
Foto

I25n93g58. 12V35r98a42t90i20s71l97a30v 30L84u68d38v94í20k 6766562810125

Pár závěrečných slov k diskusi
Milí čtenáři a přispěvatelé!Rád bych nejprve rád poděkoval těm z Vás, kteří provevili svůj zájem o fakta a argumenty. Můžete si snadno všimnout, že se jedná o článek spíše technický; navrhuje řešení, jak ochránit Ukrajinu od vyděračské politiky Kremlu (Ukrajina ostatně nebyla první; již v roce 1991 byly zastaveny dodávky do Pobaltí ve snaze zamezit nezávislosti těchto tří evropských zemí). Byl jsem upřímně překvapen, jak bouřlivou reakci vyvolal prostý návrh na soubor technických opatření. Mám pro to dvě vysvětlení. To první - připouštím, že možná lehce paranoidní - spočívá v cílené kampani na objednávku (Rusům se takový návrh opravdu líbit nemůže). Nebo je to všechno dáno nedostatečnou informovaností. Zatímco s tím prvním typem reakcí mohu sotva co udělat, mohu slíbit, že se vynasnažím, aby mé příští příspěvky byly jednoznačnější.Za obsahem svého článku si plně stojím a návrhy považuji za uskutečnitelné. Ano, jsem antikomunistou - už pro všechny ty hrůzy, které tato zločinná ideologice během několika desetiletí na této Zemi napáchala.Ano, považuji Rusko za nebezpečnou imperialistickou zemi s tenedencí k diktatuře, a proto budu dělat vše pro to, aby tato infekce nezasáhla demokratickou Evropu. Jsem přesvědčen, že s tímto názorem nejsem zdaleka osamocen.Ano, přeji si, aby se Ukrajina hospodářsky i politicky od Ruska emancipovala a sama si zvolila svojí další cestu.Váš Ing. Vratislav Ludvík
0/0
20.3.2014 20:27
Foto

Moc děkuji
alespoň za sebe. Jsem tu docela osamocen se svými názory na Rusy a jejich expanzní politiku, která je vždy doprovázena jen silovými argumenty. Bolševická ideologie Rusy zdaleka neopustila, protože je doktrinou neznající reformu. Ukrajina to dobře ví, a proto chce být orientována na Evropu. Bez naší podpory to sama nezvádne a to bychom si měli uvědomit.
0/0
20.3.2014 20:41
Foto

K60a77r96e87l 74V50y90š57a27t55a

Taky na závěr,
až budete pane Ludvíku psát "technický" článek vyvarujte se prosím zarytého ideologického pohledu, který podstatu technického článku posouvá do hloupé pozice. Váš expresivní antikomunismus, kterým zakrýváte zjednodušený pohled na ekonomické procesy, nesvědčí o zrovna velké fundovanosti. Nechci Vás urazit, vzhledem k Vaší životní pouti po lukrativních pozicích se mi náhle stav naší ekonomiky zdá jasnější. Asi jste opravdu nebyl osamocen.....
0/0
20.3.2014 20:52
Foto

Tobul

Fakta ??
Pane Ludvíku,Váš problém totiž je, že s fakty zacházíte dle své libovůle. 1)Nechtěl už jsem v diskusi pokračovat, ale když mne níže "školíte", že na presidentské standartě byl původně "Boží pravda vítězí" a cituje přitom nějakého Honzu (asi Vašeho kamaráda), možná také, že ministra zahraničí Jana Masaryka, ukazuje to docela přesně Váš přístup k "faktům" a k sebeprezentaci. Mimochodem, oba moji rodiče (narození ještě za Rakouska Uherska) pana presidenta Masaryka i jeho děti z Lán znali, ale nikdy by si netroufli o nich hovořit jako o Honzovi, Bertíkovi, ... BTW - na presidentské standartě NIKDY nebyl nápis Boží pravda vítězí, i když to tvrdíte. Evidentně si to pletete husitskými korouhvemi. Za TGM byl nápis český - latinskou verzi standarta "obdržela" až za pana presidenta Václava Havla - a to kvůli Slovákům. 2)Několikrát ve svých příspěvcích tvrdíte, jak Vás polistopadová politika sklamala, jak nebyly zákony nastaveny "k obecnému prospěchu" atd.Ale nějak jste zamlčel FAKT, že jste byl členem Klausovy vlády právě v období obou privatizační kupónových vln - jako náměstek ministra průmyslu a obchodu - takže"u zdroje". Na rozdíl od mnohým jiných Vy jste byl u toho (zodpovědný a placený), když se zákony "ku prospěchu" tvořily, pouze to slovo " k obecnému" tam nějak chybí. Mimochodem vláda se v té době komunisty jen hemžila, to jste ještě asi přesvědčený antikomunista (veřejně) nebyl. 3)Již níže někdo napsal, že když čte Vaše ekonomické názory, tak se nediví, že jsme tam, kde jsme - já bych dodal, že je s podivem, že to dopadlo takto relativně dobře, mohlo to být mnohem horší.HOWGH
0/0
21.3.2014 1:17
Foto

Martinn

Oceňuji podložený a věcný názor.
Já si také přeji, aby se státní prostředky (kdekoliv, ale zejména v ČR) nerozkrádaly v takové míře jako doposud, aby fungovala byla reálná demokracie bez plitických, mafiánských gangů a fungoval právní stát se stejnými zákony pro Janouška i pro mne... Pouze jsem Váš názor na Rusko rozšířil na USA/EU. Za ta léta v pseudodemokracii jsem učinil poznání, že antikomunista je ve výsledku pro nestranné lidi horší než komunista. Už jenom pro ty hrůzy, která tato zločinná ideologie páchá na těchto lidech po celém světě každý den... A tento názor o škodlivosti pravého/levého bolševismu (zejména stranického) není osamocený a získává čím dál větší podporu.
0/0
21.3.2014 9:17
Foto

Martinn

Oceňuji Vaše podložené, věcné a zásadní řešení
I proto zareaguji na Vaše závěrečná slova formulující Vaše postoje. Používám stejný metr pro obě strany jako NESTRANÍK, ze zásady.Já si také přeji, aby se obecní a státní prostředky (kdekoliv na světě, ale zejména v ČR) nerozkrádaly "podnikateli" v takové míře jako doposud, aby existovala reálná demokracie bez politických, mafiánských gangů a fungoval právní stát se stejnými zákony pro Janouška i pro mne... Váš názor o imperiální politice lze rozšířit na další světové mocnosti USA/EU. Za ta léta v pseudodemokracii jsem učinil poznání, že antikomunista je ve výsledku pro nestraníky horší než komunista. Už jenom pro ty hrůzy, která tato zločinná ideologie páchá na těchto lidech po celém světě každý den... A tento názor o škodlivosti pravého/levého bolševismu není osamocený a získává čím dál větší podporu.
0/0
21.3.2014 9:41
Foto

Josef Novak

Měl byste se probudit!
Měl byste se probudit! Skutečné nebezpečí hrozí z Washingtonu nebo z Bruselu! Ale starého psa novým kouskům nenaučíš""""""""""""
0/0
21.3.2014 10:53
Foto

J75i69b 58J44i41b 5614284107917

K vašim bodům, pane Ludvíku:
K vašim bodům, pane Ludvíku:Ad1) Ukrajina sice zatím ještě má přístup k moři, otázka ovšem zní, jak dlouho ještě?Ad4) U břdlicové bublin y měli příkladně poláci také velké oči, do té doby než se ukázalo, že skutečné zásoby jsou jen zlomkem toho, co původně avizovaly těžařské společnosti, které měly zájem se na tom napakovat.A to nemluvě o “drobných“ doprovodných jevech. “Chce-li však Evropa opravdu pomoci Ukrajině, aniž by nějak významněji přišla o své hospodářské ambice na území Společenství nezávislých států (z tohoto argumentu mám vyrážku, a to již od roku 1968...), měla by se zasloužit o významné snížení závislosti Ukrajiny na Rusku.“ … tesat do kamene! Jen se obávám, že ve Vašem případě se to omezilo jen na přesměrování této závislosti z Ruska na … na koho vlastně?!Krátkodobě lze jistě Ukrajině pomoci otočením toku plynu v Družbě, ale to je tak všechno a hlavně jen dočasně a to jen jako neodkladnou první pomoc. viz zde:Dlouhodobě není jiné cesty než kombinace úspor a bioplynu. Vše ostatní je jen ztrátou času a peněz. Obávám se však, že to nejsou řešení, které by jste byl ochoten podporovat…
0/0
20.3.2014 20:17
Foto

I28n71g33. 83V51r47a94t45i24s30l71a38v 49L36u22d42v79í15k 6466332900105

Ale vůbec ne!
Naopak, definujete dobrou a užitečnou cestu, se kterou nejenom souhlasím, ale budu Vás plně podporovat! Jediným diskutabilním faktorem je ovšem čas. To, co navrhuji, jsou akutní či krátkodobá řešení - ta Vaše cesta je v podstatě systémová změna, která by mohla (či spíše měla) navázat na období akutní "sanace". Jenom malá poznámka: ukrajinské černomořské pobřeží je přece jen o něco delší, než představuje Krym.
0/0
20.3.2014 20:34
Foto

J61i54b 52J53i59b 5354344967437

Tak to jste mě mile překvapil.
Tak to jste mě mile překvapil.Co se týče času, tak s výjimkou úprav na zobousměrnění Družby jde investice do úspor provést mnohem rychleji než Vámi navrhovaná opatření a to řádově! Přeorientování se na bioplyn lze pak realizovat ve srovnatelném čase jako vybudování nových plynovodů či terminálů na zkapalněný plyn. Jinak co se týče onoho černomořského pobřeží, které je zatím pod kontrolou Ukrajiny tak zde bych si dovolil doporučit sledovat aktuální zpravodajství viz třebas zde.Nebo se domníváte, že Rusko se dlouhodobě nebude snažit propojit Podněstří a Krym se zbytkem Ruského území? Ono zdá se, že pro Putina je přece jen snazší obsadit další kus Ukrajiny s vybudovanou infrastrukturou než-li několik let stavět 5km dlouhý most přes úžinu. Krym jak známo je závislý na dodávkách plynu, elektřiny a hlavně vody na Ukrajinské pevnině…
0/0
20.3.2014 21:23
Foto

Josef Novak

obávám se že bioplynky jsou
obávám se že bioplynky jsou jen řešním pro místní oblast!
0/0
20.3.2014 20:54
Foto

Místní - tím lépe.
Zřejmě neznáte energetické ostrovní systémy množící se jak houby po dešti daleko, předaleko - až v sousedním Rakousku. Včetně (a právě) místních bioplynek. Stát se skládá z "místních oblastí".Mimochodem - Bavorsko s koktejlem diverzifikovaných zdrojů již začíná být energeticky nezávislé na státu. Také jedna taková "místní oblast". Naučte se technikálie.
0/0
23.3.2014 6:00
Foto

Máte pravdu
odpovídám, někdy až do omrzení, jeho taktika že 100x opakovaná lež se stává pravdou je starý bolševický tah.
0/0
20.3.2014 19:44
Foto

Josef Novak

to klasicky argument tech co
to je klasicky argument tech co nemaji zadny argument!!
0/0
20.3.2014 20:47
Foto

Kecálek

No pěkná kavárenská teorie
1 ponechme stranou ekonomickou reálnost takového projektu (výstavba plynovodu je docela drahá věc) - ekonomického realismu v EU příliš mnoho není2 kdo by měl takový pojekt financovat? EU po uších v ekonomických dluzích? Proč proboha? UK v ještě horší situaci?3 kde se vezme ten plyn? pokud nebude do EU proudit z Ruska? Autor článku a přispěvatel LEW nám tu předkládá, že na trhu v EU lze koupit plyn levněji než od GAZPROMu, obávám, že autor s plete komoditní trh (tedy hrátky s virtuálními dodávkami) a reálnou schopnost dodávat...4 někteří diskutéři (zastávající podobné myšlenky jako autor článku) tu hojně ostatní obdarovávají slovem "bolševik" - zajímavé, že tím častují lidi, kteří se staví proti myšlenkovmu mainstreamu prezentovanému EU - ale ideový otec EU byl italský komunista, předsedou EU komise je maoista a procento Eurokomisařů s komunistickou (bolševickou) minulostí je více než nadprůměrné5 výše zmínění se slovem "bolševik" zřejmě snaží dát najevo své opovržení vůči totalitní komunistické ideologii, ale vůbec jím nevadí, že jádro "dobrých hochů z Majdanu" zcela zjevně tvoří totalitně smýšlející nacionalisté - autor a jeho přívrženci tedy mají rádi nácky?
0/0
20.3.2014 19:29
Foto

I90n75g64. 62V40r37a92t54i50s79l14a76v 36L55u26d36v43í45k 6116602550815

Jen malý dotaz k té kavárně:
pijete italské espresso, nebo raději ruské bukvice?
0/0
20.3.2014 20:38
Foto

I75n10g28. 20V78r41a97t86i68s21l26a86v 79L62u84d72v81í15k 6866592950535

Jen kdyby to tak opravdu bylo...
Mám v ruce poslední statistiky Gazpromu o exportu plynu do Evropy. Jsou tam pouze dvě skupiny odběratelů: Západní Evropa (a to včetně kupř. Finska či Turecka, o Itálii či Řecku nemluvě) a Východní Evropa, což jsou všechny bývalé ruské satelity. Třetí skupina (Pobaltí, Bělorusko, Ukrajina či Moldávie) tam nejsou uvedeny vůbec. Na můj dotaz, proč tomu tak není, jsem dostal odpověď, že to není export, neboť plyn dodává přímo Gazprom. Sám jsem se vždy snažil o správné geografické členění tak, jak uvádíte Vy. Někde jsem ostatně poznamenal, že Vídeň leží východněji, nežli Praha. Obávám se, že jde o tradiční setrvačné geopolitické myšlení Gazpromu; nakolik to myslí vážně, nevím. Ostatně pravdou je, že Gazprom svůj plyn pro západní odběratele opravdu prodává až na německém (Waidhaus), respektive rakouském (Baumgarten) území a přes naše území se jedná o plyn v ruském vlastnictví.
0/0
20.3.2014 19:04
Foto

Josef Novak

ja mam statistiku pro
ja mam statistiku pro jednotlive zeme-............
0/0
20.3.2014 19:39
Foto

I86n32g34. 98V35r26a26t89i33s46l86a19v 98L63u43d30v58í60k 6566622200915

K vašemu příspěvku... 2.
Zapomněl jsem jednu poznámku ku Vašemu PS. Jedná se zhruba o cca 800 m potrubí na slovenském území mezi mezinárodní předávací stanicí Ruská a výpusťmi čistících řadů potrubí (je to patrno z obrázku), postaveného v ochranném koridoru, který je ve vlastnictví slovenského plynárenství; Vámi popsané problémy tedy stěží nastanou.
0/0
20.3.2014 18:50
Foto

I59n49g74. 63V51r69a63t94i72s95l85a32v 22L94u84d79v16í80k 6696782870795

K Vašemu příspěvku o nepochopení
Obávám se, že jsme oba četli jiný článek; v tom mém není ani zmínka o tom, že by bylo třeba, aby byl Ukrajině prodáván plyn za odlišné ceny. Pouze jsem konstatoval, že v Evropě lze koupit na volném trhu plyn za ceny o dost nižší, nežli nabízí ruský Gazprom, a současně jsem konstatoval, že jsme technicky schopni plyn ze západu na Ukrajinu přepravit. Toť v zásadě vše.Možná jste též přehlédl, že jsem svůj původní názor, že poté, co bolševík od nás odtáhne, bude po změně politického systému z totality na demokracii také ekonomika standardní, prohlásil za infantilní. Ze svého omylu jsem se snad dostatečně vyznal; ekonomika zcela ovládla politiku. A já si stále myslím, že zákony by měly být formulovány k obecnému prospěchu, a nikoliv pouze k užitku několika firem nebo podnikatelů (viz např. "solární boom").Jen pro pořádek:1) údaje o plynu jsou převzaty z oficiálních materiálů Gazpromu; jestli se mýlí, je mi to líto;2) Do jmenného výčtu jste opomenul zařadit Putina, Hitlera a Mussoliniho.
0/0
20.3.2014 18:44
Foto

Tobul

Neopomenul
... jsou v těch třech tečkách ... stejně jako Kim Ir Sen, Kim Čong-il (nebo správněji ill), božský MAO a další.Obhájcem Putina nejsem ani náhodou, ale mohu-li citovat Miloše Zemana, jen idiot schválí jazykové zákony, jako to udělala nyní UKR. Dali Putinovi "krásnou" záminku.Ale vážně - opravdu jsem nepochopil, "čemu" říkáte "plyn ze Západu", když podle Morganů je většina plynu Gazpromu? Myslíte si, že by Norvé pokryli spotřebu "levnými" dodávkami - já ne.Mimochodem zachytil jste, že pro přepravu břidlicového plynu z US nejsou tankery? A zachytil jste postoj Gerharda Schrödera? Prohlášení Světové židovské obce? Víte, na presidentské standartě je heslo původně Jiříka z Poděbrad "Veritas vincit", které TGM přeložil jako "Pravda vítězí".Moderní překlad by měl správně znít "PRAVDA VYDĚSÍ" - jenom se bojím, aby to s tou Ukrajinou nakonec nebylo ouplně jinak.
0/0
20.3.2014 19:49
Foto

I10n69g62. 30V39r61a56t35i13s43l42a93v 72L84u33d70v74í56k 6356372720905

Nejprve k té prezidentské standartě:
původní nápis zněl Boží pravda vítězí; k té zkrácené verzi dodával Honza Masaryk:: "...ale dá to fušku!" Ale zpět k plynu. Otevřete si prosím můj dřívější článek "Budoucnost zemního plynu - Tři úhly pohledu". Naleznete tam tabulku (již jsem se o ní v jedné reakci zmiňoval), ve které máte přehled spotřeby plynu, dovozů a v tom podíl Ruska. Údaje jsou z věrohodných zdrojů. To, co zřejmě máte na mysli je fakt, že Rusko disponuje největšími zásobami zemního plynu (o nějaký ten fous za ním je Irán). Jenže: největší těžba plynu již dnes není v Rusku, ale v USA. Vedle toho se zdá, že všechny v budoucnosti flekuje Čína, která má obrovské zásoby břidlicového plynu (největší na světě). Připočtěte si k tomu potenciál hydrátů metanu a zjistíte, že Rusko bude mít zatraceně těžkou pozici. Je totiž zřejmé, že většina jejich snáze dostupných ložisek se blíží k vyčerpání a je nutné otvírat nová pole, většinou za polárním kruhen a v moři. Pokud se týče tankerů, plave jich po moři dost a dost; příčinou je fakt, že země jako např. Quatar investovaly před pár lety nemalé prostředky do zkapalňovacích stanic a výstavby tankerů (včetně třídy Qmax) v naději, že budou plyn exportovat do USA (tam už byly ostatně budovány odpařovací stanice). Prudký zlom, způsobený masivní těžbou plynu z břidlic, však tyto plány zhatil. Stejně tak dopadl i ruský projekt na ložisku Štokman, který byl zastaven. A stran té Ukrajiny - asi by pomohla upřímná modlitba... A také dokončení odpařovací stanice LNG v polském Swinouscije (i když asi ne moc).
0/0
20.3.2014 21:05
Foto

Tobul

Nějak Vás nechápu pane LEW
Četl jsem článek několikrát, ale nevím, co chtěl autor říci.Až diskuse - vedená panem Ludvíkem dosti neurvale, mi napověděla. Pan Ludvík si evidentně myslí, že v EU je dostatek plynu nepocházejícího z Ruska. který by mohl být reexportován do UKR. Nevím, rád se nechám poučit - zatím mám k dispozici "pouze" analýzy Morgan Stanley, které (v oboru, který znám) bývají velmi přesné - takže jim věřím i u plynu.Odkazuji na www.businessinsider.com/european-dependency-on-gazprom-2014-3 .Vaše představy, že SRN "bere" 38 % svojí spotřeby analýzy M-S nesdílí, sorry M-S jsou pro mne autoritou vyšší. Mimochodem pane Ludvíku, některé diskutující nazýváte bolševiky, aniž byste je znal, podivné. Mně například přišel velmi bolševický Váš názor, že by Ukrajina neměla mít ceny plynu jako SRN - proč??, že by každému dle potřeb? Stejně tak Vaše představa, že by politika měla ovlivňovat ekonomiku - to je (doplňte si dle preferencí - Stalin, Brežněv, Husák, Jakeš, ... Fidel) jak vyšitý. taky si dám P.S.Plynu nerozumím, ale vím co to je stavět "mezinárodní transportní sítě", jenom trasa v ČR znamená několik desítek tisíc majitelů pozemků - výkupy, břemena, stavební povolení - mezitím UR "zmrzne".
0/0
20.3.2014 18:19
Foto

Martintruhlik

Uznanání
Dobrý den pane Ludvík. Velmi mě překvapuje vaše tolerance a trpělivost odpovídat na některé komentáře. Máte můj obdiv, protože já neodkážu jednat s lidmi, kteří mají svůj projev na hranici slušného chování a vzdělání níže než, aby pochopili argument a nesklouzly k osobním útokům.
0/0
20.3.2014 12:30
Foto

Křivan

Pokud by jako odborník pan
Pokud by jako odborník pan Ludvík používal korektní výrazy, měl by jste pravdu. Jenže tuto zásadu porušil. Možná mi i vysvětlíte proč ČP uvádí v CV autora jako generálního ředitele ČPP a pan Ludvík se k tomu nezná. Pokud má ČP a pravdu je moje poznámky legitimní.PS mne by ovšem více zajímaly odpovědi na mé věcné připomínky.Jinak autory reagující na připomínky lze jen přivítat.
0/0
20.3.2014 13:29
Foto

I33n76g50. 47V44r77a54t74i91s41l14a78v 48L14u11d30v39í11k 6476472910515

Máte pravdu
Nevšiml jsem si, že v mém CV je omylem uvedena funkce, kterou jsem opravdu nezastával. Poprosím redakci o opravu a Vám děkuji za zpozornění.
0/0
20.3.2014 19:39
Foto

Křivan

Ach jó, ještě štěstí, že jsem
Ach jó, ještě štěstí, že jsem tady pouhý nick a proto do dalších detailů nezabruslím.PS. zkontroloval jsem si to dodatečně na justici.
0/0
20.3.2014 21:04
Foto

Magnolia

Váš dvojí metr
Váš dvojí metr mne udivuje, Vy tady bez mrknutí oka tolerujete vysloveně vulgární výpady (termín na "k" aj.) hyperaktivních fanatiků jen proto, že jinak názorově ladí s Vašimi sympatiemi k autokratickému souč. Rusku. A to co praktikujete s panem C. selektivně vůči jednomu přispěvateli se dá nazvat diskutérskou šikanou. Divím se Vám, že to máte zapotřebí. přesto pěkný den i Vám!
0/0
21.3.2014 8:31