Diskuse k článku

Jak se ve Státní opeře dvacet let podnikalo s čertem

Prakticky po celou dobu své existence neměla Státní opera Praha kontrolu nad prodejem vstupenek a obchodní politikou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Aris 1.6.2012 21:48

Kdo z koho.

Pan Herman uvedl, že neví jak to pan Plecháč dělá, ale svou iniciativou držel SOP dlohodobě nad vodou. Nechápu snahu o diskreditaci. MK je zřizovatelem a tudíž kontrolním orgánem, který má vliv na organizaci domu. Stačilo zadat své připomínky řediteli, který byl MK vybrán.  Nemělo by být diskreditováno MK?Nesouhlasím s tvrzením, že SOP uváděla pouze kasovní trháky. Skoro každý rok měla premiéry ne zcela světových titulů a hlavně prvních 10let byla velmi inspirativní. V dalších 10: Smrt v Benátkách, Candide, Ruleta...Asi 7let jsme byli svědky snižování dotace z rozpočtu. Poslední rok byl dokonce pod úrovní platů zaměstnaců. Na premiéry toho zbylo málo. Pro mne to byla diskriminace, která zvýhodňovala ND. Ale proč by měla mít privilegia?Tady se někomu vyčítá schopnost udržet divadelní dům při životě a ještě z toho má profit. Promiňte, ale to jsme asi zpět v totalitě, že schopní jsou perzekuováni?  Proč by nás neměl pan Plecháč např. učit, jak se to dělat má s asistencí MK? Asi je mnohem schopnější než mašinérie zaměstnanců placených z našich daní a to se úředníkům MK nemusí líbit.Slučování SOP s ND mi připomíná zakládání družstev za totality. 
M. Reslová 1.6.2012 22:15

Tak ještě jednou. Pan Plecháč

Tak ještě jednou. Pan Plecháč se choval jako normální obchodník. A i kdyby někomu dával "provize" nebo se dělil o "zisk", pořád je problém na straně šéfa příspěvkovky nebo ministerstva. Ale to snad je i v textu.Marie Reslová
M. Reslová 1.6.2012 16:16

Snažila jsem se být

Snažila jsem se být objektivní. To je všechno. Myslím, že některé inscenace SOP jsou normálně neprodejné. Pan Plecháč to dokázal.Cena za to zaplacená je veliká. Takovou produkci, jaká se leta hrála v SOP, stát jednoduše podporovat nemá. Zahučelo tam za dvacet let odhadem nějaké 3 miliardy. 
Aris 2.6.2012 12:18

Nerozumím.

Prosím vysvětlete pojem zahučelo. Mohla byste porovnat zahučenost s ND, či jinými divadly? 3miliardy za 20 let: do nich asi zahrnujete Svobodovu Toscu, Štrosovu Kouzelnou flétnu, v Japonsku úspěšnou Aidu, představení roku Smrt v Benátkách, divácky velmi dobře přijatou Rusalku, Táliemi ověnčený balet......
Petr Lakaš 1.6.2012 9:57

To si děláte paní redaktorko

To si děláte paní redaktorko trochu legraci, že? Nebo si na vašem serveru objednal pan Plecháč nějakou reklamu za tučný peníz, že mu takhle podkuřujete? Nezlobte se, tohle není publicistika, tohle je inzerce...
M. Reslová 31.5.2012 20:48

A ještě něco: ano váš systém

A ještě něco: ano váš systém byl otevřený směrem k prodejcům, vstupenky mohl prodávat každý, ale pouze vy jste měl nad prodejem kontrolu a informace o průběžném prodeji.Ten článek, myslím, míří hlavně k tomu, že ministerstvo není dobrý zřizovatel a že politicky dosazení šéfové jsou vesměs katastrofální manažeři. To všechno jsou pro zběhlého obchodníka a jeho byznys nesporné výhody. Ale znovu opakuji: při setkání s vámi, za které jsem vděčná, jsem pochopila, že bez vás by SOP nepřežila ani první pětiletku.
M. Reslová 31.5.2012 20:37

Pane Plecháči, myslím, že

Pane Plecháči, myslím, že jsem váš obchodní talent mnohokrát v tomto článku upřímně ocenila. Text jste dostal k autorizaci a já jsem 90% vašich připomínek do něho zapracovala.Škoda, že stejně podrobně nepopisujete spolupráci se Sportpropagem.80% vašich připomínek jen opakuje skutečnosti, které v textu jsou obsaženy.Zbytek je vesměs strašlivá demagogie. Dobře víte, že se změnou ministra bylo všechno jinak a s paní Hanákovou jsou věci jinak každou chvíli. Měl jste štěstí, že ministerstvo kultury je plné buď lidí, kterým je všechno jedno, nebo těch, kteří věcem nerozumí, nebo ...Ano, též jsem pochopila, že současné vedení ND "přebírá některé vaše obchodní strategie." Zatímco tiskový mluvčí mi odpověděl, že podmínky spolupráce s BT budou standardní a stejné jako pro jiné prodejce, na setkání s novináři pan ředitel řekl, že s BT budou mírně nadstandardní.  
Bedrich Plechac 31.5.2012 14:22

Poznámky ke článku p.Reslové

Dovolte mi několik poznámek k příspěvku paní redaktorky M. Reslové - článek "Jak se ve Státní opeře dvacet let obchodovalo s čertem" - Předpokládám, že odhady minulého vedení Ministerstva kultury o ročních únicích ve SOP až 20 miliónů korun, jsou asi stejně fundované jako, že MK ušetří sloučením SOP a ND cca 25 miliónů Kč na managmentu, že SOP je v havarijním stavu a musí se v dubnu 2011 ! zavřít, že  Mk okamžitě zahájí rekonstrukci, na kterou má 500 mil. Kč, posléze, že o prázdninách 2012 provede rekonstrukci světelného parku za cca 160 mil. Kč .... kde nic tu nic.Nakonec z těchto slibů a odhadů zbyla informace, že sloučením SOP a ND bude v letošním roce stát cca 163 mil. Kč, které půjdou do mezd, takže se úspora těchto prostředků v příštích letech zcela jistě neprojeví. Paní redaktorka upozorňuje na výši soběstatečnosti, tzn. poměr výnosů k celkovým nákladům. Procento soběstatečnosti SOP v roce 2011 bylo ve výši 51 %, což je u operního repertoárového divadla zcela jistě evropská rarita, pak by při započtení ministerských "úniků"   byla soběstatečnost 60 %, což by byla rarita světová.Nemohu vidět do celkového hospodaření divadla (pouze do oblasti obchodní), ale domnívám se, že se z podfinancované SOP nedalo "vymáčknout" víc jak po stránce obchodní, tak umělecké. Dr. Eckrtein, bývalý poradce mnoha ředitelů ND říkal, že opera je otázkou peněz. Bez peněz se kvalitní opera udělat nedá.Při této příležitosti bych pouze poopravil paní redaktorku, tržby se v posledních letech pohybovaly v rozmezí 70 - 90 mil. Kč (s výjimkou v roce povodní 2002).A teď jenom krátká rekapitulace fungování BTI v SOP.Při vzniku SOP v roce 1992 jsme byli vedením divadla osloveni, divadlo jsme bezplatně vybavili hardwarem, softwarem (prvním v tomto státě), personálním obsazením včetně kompletního převzetí (kromě předplatného) obchodní agendy. Za tyto služby jsme dostávali standardní provizi (2,5 % v pokladně, 10 % v prodejní síti BTI). Při této příležitosti by bylo zajímavé srovnání s ND (koupě software, placený servis, zaměstnanci v obchodním oddělení, v účtárnách, fakturace) Ještě zajímavější by bylo srovnání obchodních výsledků opery a baletu SOP se soubory ND. Jistě existuje řada objektivních ukazatelů, jako např. počet prodaných vstupenek na operní a baletní představení v SOP a ND, srovnání % návštěvnosti s přihlédnutím ke kapacitě divadel ...             Obchodní výsledky, na které měla naše firma vliv, určitě z tohoto srovnání nedopadne špatně, ba naopak. Je samozřejmé, že zaměstnanci soukromé firmy se v oblasti obchodu chovají díky zainteresovanosti podstatně jinak, než státní zaměstnanci bez přímé zainteresovanosti na výsledku své práce. "Exkluzivita"  BTI na prodej vstupenek de facto umožňovala přímý přístup ke všem vstupenkám SOP komukoliv (přes internet, smluvní prodejci, síť téměř všech hotelů v Praze, tuzemské a zahraniční cestovní kanceláře). Z obdržených 10 % provize + DPH jsme našim obchodním partnerům nabízeli provizi ve výši 8,5 % vč. DPH. Tyto férové podmínky umožnily fungování rozsáhlé prodejní sítě, která také vykazovala např. ve srovnání s ND výborné výsledky. Nevím, jak komentovat "historky", které údajně kolovaly ve Státní opeře o igelitových taškách, v nichž se nosily peníze do kanceláře vedení. Náš prodejní systém je počítačově zpracovaný a jsme připraveni, tak jako v minulosti, předložit jakoukoliv počítačovou sestavu.            Původní pokuta za vypovězení smlouvy dříve než za jeden rok byla zvýšena na 3 miliony v souvislosti s instalací nového software. Obdobně poznámka na "nemalý prostor k manipulaci s počtem prodaných vstupenek i výši tržeb" je nepodložený a urážející. Porovnání s průměrnou celoroční tržbou za všechny tituly a měsíce s vyprodaným představením je scestné a tendenční. Je zajímavé, že vedení ND v loňském i letošním roce přebírá do své obchodní politiky řadu našich metod a zkušeností, protože ekonomicko-obchodní výsledky SOP byly zcela mimořádné.