Diskuse k článku

Imaginární představa Západu: „Islámsko“ a „muslimské ženy“

Na základě existence mytické země získávají nevládní organizace a nadnárodní instituce obrovské finanční prostředky na záchranu muslimek.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

Kecálek

Další hromada propagandistického bahna, ale...
Ať si "doma" dělají co chtějí a ať s tím nelezou do Evropy...
0/0
11.4.2014 10:49
Foto

Cermans

Pane Kecálku mám dotaz, kdo a kvůli čemu pozval Turky
do Německa , nevíte? Já si teď zrovna nemohu za nic na světě vzpomenout.
0/0
12.4.2014 15:34
Foto

Kecálek

Tak to Vás lituji
ale v ranném stádiu se to snad dá léčit ;). Nicméně - Turci do Německa přišli za prací - to je konstatování, nikoliv výmluva... a doporučoval bych Vám se seznámit, za jakýc podmínek může Evropan jít za prací do islámských zemí - v soukromí mu nikdo neupírá právo praktikovat své nábožensví (pro muslima je nejméně pochopitelný ateista), nicméně na veřejnosti a na pracovišti musí respektovat místní zákony a zvyky (o nějakém vynucování si svých "práv" si může necha zdát) - prostě je tam na práci a za tu dostane zaplaceno - a až mu skončí zaměstnanecký kontrakt - šup spátky domů.... nějak jsem neregistrova, že by např. v Arabských emirátech stát na školách řešil výuku křesťanství... ;).
0/0
14.4.2014 17:43
Foto

Asi se teď vyjádřím
jako křupan bez světonázoru, ale světová hnutí zachraňují muslimské týrané ženy a kdo zachrání svět před islámským terorizmem. Je to stejná snaha, nebo zbytečná kamufláš jak islám přizpůsobit k soužití s jiným náboženstvím, či vírou a kulturou Evropy, Ameriky i Asie. Já jako civilizovaný občan se Islámu bojím a vím, že mi na strachu neubere, jestli budou moci islamské ženy chodit po pařížských ulicích v tričkách a šortkách s ruksáčkem na zádech s bombou.Dost, to stačí a můžete mi nadávat.
0/0
10.4.2014 16:20
Foto

Cermans

Jiří , souhlasím, ale to že se budeme něčeho bát nás nezachrání.
Já také nechápu, jak se rozumná část společnosti může dostat do takové slepé uličky. Vždyťje to stále stejně analogické, pouze na výšších úrovních: - výchova dětí - přístup k cikánům - přístup k muslimům A přesto se rozumní lidé chovají jak uhranutí hadem. Nechápu! Ve všech případech jen mlátit nic neřeší, pouze rozumné vymezení hranic a trvalý tlak na jejich dodržování. Jak prosté milý Watsone. A přesto se většina společnosti chová jak idioti: jedni jim podlézají a druzí by je nejraději vystříleli. To jsou ty dějinné paradoxy. Jesttli si to neslyšel tak si poslechni mediální perlu:http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3096274
0/0
11.4.2014 3:55
Foto

Jindrichmelar

"...rozumné vymezení hranic a
"...rozumné vymezení hranic a trvalý tlak na jejich dodržování..." Naprostý souhlas! Zajímavé však je, že mezi mnohými intelektuály je už slovo vymezení se považováno za extrém a za něco nečistého a xenofobního. Podle mě jde spíš o neochotu těchto intelektuálů zaujmout jasný postoj. Vymezit se můžeme takto:"Vždy jsme byli a jsme otevření směrem k jiným národům a kulturám, avzhledem k tomu, že je ctíme v jejich zemích, tak nezasahujeme do jejich kultury ani náboženství. Jestli ctí i oni nás, budou se chovat stejně. Jsme tolerantní národ, ale musíme se umět též vymezit. Pokud v naší zemi chtějí žít jiné kultury, mohou, ale v souladu s naší zemí, tedy za podmínky, že budou dodržovat naše zákony a pravidla a respektovat naší kulturu a tradice."Je sice pravda, že někteří politici často podobná slova pronáší, ale jejich hlas je přehlušen lidskoprávními aktivisty, pro které už to je extrém.
0/0
11.4.2014 6:53
Foto

Cermans

Pánové jestli mi dovolíte svěřím se Vám s věcí která mě velmi
trápí. Dnes mě zase potkala. V 8,30 krmím moje králíčky a vetšinou při tom poslochám ČRo2 Jak to vidí. Dnes msgr. Malý. Poslechněte si: http://prehravac.rozhlas.cz/audio/3099933Já bych msgr. Malému nevyčítál , že jel do Ugandy pomáhat černouškům, je to bohulibé jak uvádí, nebylo by však bohulibější, kdybych před tím od něho desetkrát slyšel jak ve Vansdorfu sloužil mši pro romy, jak pomáhá vzdělávat romské děti, jak pomáhá bezdomovcům, feťákům a všem potřebným v Čechách. Já jsem přesvědčen, že je to úkol, poslání nechci říci přímo povinnost ŘKC. Ač o tom v ČP píši už po několikáté ticho po pěšině. Mám já špatný názor na věc , opravte mě? Co si o tom myslíte. Co je tedy posláním ŘKC?
0/0
11.4.2014 8:00
Foto

Křivan

Již jsem s Vaším návrhem v
Již jsem s Vaším návrhem v minulosti souhlasil. Skutečně považuji romskou otázku v ČR za velmi palčivou. Pro katolickou církev v tom vidím možnost prezentovat se jako tvůrčí síla v České kotlině a to se počítá.Neodpustím si dvě jízlivosti:Možná, že by msgr. Malému neškodil dlouhodobější pobyt v Ugandě.Konečně víme, kam budou směrovány prostředky z církevních restitucí.
0/0
11.4.2014 10:47
Foto

myslím, že zrovna Mgsr. Malý
toho za sebou má 1000 x víc, než krmení králíčků (nic proti krmení).Kdybyste kdysi pokračoval v ministrování, získal víc příslušného vzdělání mohl jste být třeba akolitou a tu mši ve Warnsdorfu odsloužit sám. Nevím, jak vypadáte, ale připadá mi, že Vám na rukou, na nohou, po hlavě a jinde po těle vypučelo odhaduji tak 547 ukazováků, kterými míříte všechny nehodné okolo Vás.
0/0
12.4.2014 4:47
Foto

Cermans

Vážený pane Meisnere, vím , že někdy píšu trochu jizlivě, je to
můj úlet, který někdy nejsem schopen potlačit. S otázkou vlivu ŘKC na romy to myslím zcela rovně. Protože v tom vidím reálnou možnost začít skutečně řešit palčivý romský problém v Čechách. Pan Šimáček ho není schopen vyřešit, protože mu jde o živobytí a vláda umí posílat poze těžkooděnce. Mohu Vás informovat, že jsem panu Václavu Malému napsal osobní dopis a on mi odpověděl. Protože dopisy jsou osobní nemohu ho zveřejnit. Odpověď msgr. Malého je velmi upřímná. Navrhuji Vám , pokud máte chuť zeptejte se pana biskupa sám, určitě Vám odpoví. Jeho mailová adresa je veřejná proto ji zvěřejním. sekretar.maly@apha.czHezký den pane Meisnere!
0/0
12.4.2014 5:07
Foto

Křivan

Nejspíše nevíte, že Romové jsou
Nejspíše ani nevíte, že Romové jsou ve své většině upřímnými a věřícími katolíky. Pokřtít své dětí považují za samozřejmost. Už proto se musím pana Cermana zastat i když on to nejspíš nepotřebuje, umí si poradit sám.
0/0
12.4.2014 7:27
Foto

Je to směšné
manipulovat s cikány, když nevím jak žijí a co si vlastně přejí. To je potom ten nekonečný příběh a hlavně mrháním peněz. Cikánský problém bude stát více a více, protože peníze nic neřeší jen prohlubují propast mezi nimi a řekněme normálními občany. Určitě jsou v politice lidé, kteří řešení znají, ale nejsou vyslyšeni, spíše zesměšňování, ku př. Tomio.
0/0
11.4.2014 7:42
Foto

Kiebitz

Nezodpovězeno, proč migrace k muslimům je menší, než od nich
Nezmíněno naše postavení, kde rodina se stala spíše parodií sebe sama, kdy nikoliv muslimové, ale my (vyjma katolíků) jsme handicapováni. Systémy jsou rozdílné, v arabských zemích komfort manželky garantuje i její původní rodina. A to něco stojí, vše má svou polaritu, tak i její větší bezpečí. V našem prostředí mateřství (před vlastnictvím psa, koně, bazénu, vilky, dovolené..) není úspěch, ale spíše překážka, to vidíme život přirozených rodin způsobem odpovídajícím. A hledáme lupou chyby. Již židovská kultura si neklade křesťanské maximy, někomu potom chybí. Aktuálně kompenzujeme oligarchickým státem, kde osvícený oligarcha zařídí vše. To je vratné. USA není vrchol kultury, je tam hodně migrantů z kuriozních končin. Základ byl sice puritánský, ale kdeže ty sněhy jsou. Rusko je sice ve statistice horší, ale američané jsou sebekritičtí a kontrolují i české kočovníky, zda se jim kočuje za lepším správně. USA kočovníky neusazuje, tak o svých nemá moc zpráv, jsou on the road, vymykají se, nelze je navštívit. Zatímco naši sedí doma, a jsou věrni byslišti i jako neplatiči, v jejich prospěch nutno dodat, že když jim potvrdíte bezdlužnost, přestěhují se o kus dál. (Tam na beuzdlužnosti předchozího bydliště trvají.) Palestina nejsou arabové, ač moc chtějí, jsou na to geneticky příliš chytří, a arabský svět je používá a tak i odmítá. jejich blondýnky jsou od čerkesů? z balkánu? možná jen staletý nákup otroků od ruského cara, ale i náš praotec Čech pilně takové v Ungeltu kšeftoval.
0/0
9.4.2014 18:38
Foto

Křivan

Ano souhlasím můj vůdče, jen
Ano souhlasím můj vůdče, jen neví proč nás ta katolická církev nechala na holičkách.
0/0
10.4.2014 12:17
Foto

Igorjansen

"proč migrace k muslimům je menší, než od nich"
Protoze treba neni. Kdyz se clovek podiva na tabulku zemi podle miry migrace (imigranti minus emigranti na tisic obyvatel) tak zjisti, ze na prvnich mistech == nejvice imigrantu = jsou muslimske zeme. Treba ve Spojenych arabskych emiratech zije pouze 13% puvodnich "obcanu", zbytek jsou imigranti s tim, ze krestanu + dalsi nemuslimskych nabozenstvi je vice nez puvodniho obyvatelstva...
0/0
11.4.2014 16:17
Foto

Pletete si imigraci s dovozem námezdní pracovní síly
v případě SAE nikdo z oněch "nepůvodních" obyvatel nemá stejná práva jako obyvatelé původní, kteří se samozřejmě tohoto stavu nehodlají vzdát. Úžasný počet křesťanů pak vytvářejí především filipínští dělníci, jejichž postavení se v reálu přiliš neliší od nevolnictví. Ještě máte nějakou statistiku o krásách a neodolatelné přitažlivosti muslimského světa?
0/0
11.4.2014 20:34
Foto

Cermans

Pane Chmelaři já jenom reprodukoval co jsem přečetl v knihách
p. Procházkové a Jazairové , které popisují pocity dívek v Afghanistánu a Saudské arabii. Procházková popisovala že většina afghánek když májí vyjít na ulici bez zahalení se cítí jako češka, když by měla vyjít na Václavák nahatá. Zajímavý byl popis Pavly Jazairová proč v Saudi všechna děvčata studují. Studují proto, že mají strach že Saudové, kteří teměř všichni studují na západě, si ženu přivedou odtud a nebudou chtít zaostalou Saudku. Uvažování muslimek o zahalování , dle Procházkové a Jazairové je takové , že vzhled ženy je intimní záležitost určená pouze pro manžela, co je na tom nepochopitelného. Nerozumím vašemu uvažování, já jsem přesvědčen , že je přirozené , že každá kultura má svá měřítka na hodnocení svých hodnot a činností. Nechápu proč by v tom měl být střet. Já jím maso soused je vegetarián já jsem přesvědčen , že mám pravdu , soused také. Přesto žijeme v sousedství beze střetu. Prosím vysvětlete mi Vaše uvažování? My jsme pro nejnižší daně ve Švédsku jsou vysoké v čem je střet. Já jsem také nechápal myšlení Roberta Fulghuma když v 50 tých letech dal k adopci vlastní dítě splozené se spolužačkou protože nedokázali předstoupit před puritánské rodiče s přiznáním , že zplodili dítě bez manželství. Považujeme pro to Američany za méněhodnotné? Děkuji !
0/0
9.4.2014 17:46
Foto

Jindrichmelar

Pane Cermansi, já chápu, že
Pane Cermansi, já chápu, že popisujete, co jste se dočetl. Já Vám jen říkám svůj názor, co si o tom myslím. Samozřejmě, že se Afghánka bez hidžábu cítí jako nahá, když jsou všechny okolo zahalené. Je to logické z hlediska psychologického. Ale ve chvíli, kdy se ty dívky pod hábit oblékají podle pařížské módy, znamená to, že jim společnost neumožňuje se projevit podle své touhy a volby. Takže musí sami sebe potlačovat. A to nikoliv dobrovolně v rámci vlastního rozhodnutí, ale kvůli společenské nutnosti. Pokud Češka vyleze z vlastního rozhodnutí nahatá ven, má pro to svůj důvod a určitě se necítí jako Afhgánka bez burky. To, že na ní ostatní koukají, je zřejmě její záměr. Rozdíl mezi touhle nahatou Češkou a Afghánkou bez burky je v tom, že u nás má nahatá Češka mnohem menší důvod k obavám z následků svého jednání.Důvod Saudek ke studiu je politováníhodný, tím víc, že osud západních nevěst v Saúdské Arábii je kapitola sama pro sebe. Ještě k tomu zahalování. Nechávat si svůj vzhled pro manžela je jedna věc, svalovat vinu za znásilnění na oběť proto, že byla moc vyzývavá je druhá strana mince. Není asi na světě víc sexuálně nemocná společnost než islámská. Zahalení nevede k větší cudnosti, ale naopak k větším úchylnostem, násilí a také opovržení vůči nezahaleným ženám.S těmi měřítky to máte obráceně. Hodnoty se netvoří podle měřítek kultury, ale měřítka kultury vznikají na základě jejích hodnot. Střet nastane tehdy, pokud se dvě kultury s odlišnými hodnotami snaží žít na jednom místě, kde je dána možnost oběma se svobodně projevovat. Pak dochází k tomu, že po Evropě chodí dle svého zvyku muslimy v burkách a Evropanům se to v souladu s jejich zvyky vůbec nelíbí. Muslimky se u nás pomocí žaloby snaží vynutit si možnost nosit hidžáb ve škole a Čechům se to nelíbí. Muslimové v Evropě v souladu se svými zvyky a právem šarija mají více žen, podle místního práva jen jednu a ostatní berou příspěvky jako svobodné matky. Že se tohle Evropanům nelíbí, je jasné a logické. Takhle nějak vypadá střet kultur podle mě.Se sousedem si rozumíte především proto, že sdílíte důležitější hodnoty než vegetariánství, např. svobodu se rozhodnout, co budete jíst. To, že si o Vás možná soused myslí, že jste barbar a cítí se Vám být morálně nadřazený, je jiná věc. Nicméně "správný" muslim se nad Vámi, nad nevěřícím Čechem, bude cítit povýšený vždy: http://jindrichchmelar.blog.idnes.cz/c/392663/Vychazejici-hvezda-ceskeho-muslimstva.html
0/0
9.4.2014 19:40
Foto

Cermans

Vážený pane Chmelaři, díky za upozornění na Váš blog.
Nejsem islamolog ani humanitně vzdělán. Jsem technik a používám Newtovské i Einsteinovské /kvantové/ myšlení. Nezlobte se mám dceru ve Vašem věku s humanitním vzděláním tak občas od ní a jejich přátel něco pochytím. Dopis Ahmeda Bosneva může být Vaše provokace, promiňte, ale tuto alternativu nemohu vynechat.. Je napsán velmi sofistikovaně se znalostí českých dějin /Ibráhím ibn Jákúb al-Isráíli/. Na dikci dopisu mi vadí jeho agresivita vnucování a převahy islámu nad naší kulturou. Od tolerantního vyznavače islámu bych očekával postoj "pokud máte chuť a čas nabízím vám výklad hodnot islámu které považuji za úžasné" Nikoli postoj " Mám pravdu, a přesto nejede vlak. Pokud to někomu přijde arogantní, budiž, ale neznalost věci to prostě neomlouvá." Mám zkušenost z dalším sousedem který vyznává církev "Poselství Grálu" a tem mi nikdy svoje názory ani v nejmenším nevnucuje. Občas pouze nadhodí udičku a pokorně čeká jestli se zeptám. Já osobně nepokládám Islám za příčinu světového zla , agresivní postoj pana Ahmeda Bosneva považuji za nepřijatelný. To že Američani vedou nepřijatelnou politiku vúči islámu arabům a vůbec všem je pravda. Že u nás bylo je a asi i v budoucnu bude dost jejich řiťolezských přisluhovačů je také pravda. Že je naše společnost nemocná zvláště bankovní systém je také pravda. Nejsem znalec arabských bank to by ale pro ně mohla být velká výhoda. Euroatlantické banky ztratily svoji původní funkci a hrozí jim kolaps. To je nebezpečné pro celý svět. Díky pane Chmelaři.
0/0
10.4.2014 5:19
Foto

Jindrichmelar

Pane Cermansi, děkuji, že
Pane Cermansi, děkuji, že jste si našel čas a ten blog přečetl. ujišťuji Vás, že to ode mne provokace není. Znám minimálně dva lidi, kterým od stejného člověka (Ahmed Bosnevi je pseudonym) přišel podobný dopis - stejná arogance, stejné argumenty. Stejně jako Vy, bych očekával islámskou misijní činnost, jako nabídku, pokud mám zájem. Protože takhle my chápeme náboženství – jako soukromou záležitost každého člověka. Islám je ale v tomhle jiný, není to náboženství, jak ho chápeme my, je to celý společenský systém, který se promítá i do práva a státní správy. Nicméně s tou misijní činností to chodí tak jak píšete i v islámu. Například se pěkně pod záštitou MŠMT u nás rozjíždí projekt Muslimové očima školáků (www.muslimove.cz), který míří na školáky a středoškoláky a ukazuje jim, jak je islám prima, jak je příjemné se zahalovat atd. Před pár dny proběhla akce, kde nabízeli dívkám kolem 15. roku brigádu – focení v hidžábu pro účely propagace projektu. Všechny historické reálie, např. konflikt Evropy a Osmanské říše, jsou v tomto projektu popisovány tak, že my Evropané vidíme (a i třeba v 19. století viděli) Turky stereotypně jako nebezpečí a to je třeba změnit. Nebo tam píšou, že islám byl špiněn křesťanskou propagandou už v počátcích, proto existuje tolik negativních zkazek o tom, jak Mohamed kolem sebe všechny likvidoval. Zkrátka vše kontroverzní, co se o islámu dočtete, je islamofobní propaganda (i dokumenty z osmého století), vše dobré, co o něm slyšíte, je pravda.Já taky nemám historické vzdělání, tak jsem se na ten dopis informoval u odborníka z Historického ústavu AV ČR. Bylo mi řečeno, že je to demagogie a zneužívání faktů pro zamýšlenou argumentaci. Já nepopírám, že agresivní jednání USA na arabském území ztěžuje argumentaci v našem “euroatlantickém” zájmu, stejně jako koloniální minulost západoevropských států, ale na druhou stranu, naše země nikdy nikoho neokupovala, spíš naopak, proto máme lepší pozici ke kritice jakékoliv totalitní ideologie a hlavně k jejímu rozpoznání. Mrzí mě, že pánové Ostřanský a Tureček, kteří islám znají hodně zblízka, se dali spíš na stranu lakování islámu na růžovo, než aby se věnovali popisu nebezpečí šíření islámu po Evropě v souvislosti s naším kulturním úpadkem, který má na tom šíření lví podíl.
0/0
10.4.2014 8:57
Foto

Křivan

pýcha předchází pád
Také jsem si přečetl. Lidí je hodně, nás vyvolených je málo, kde jsem to již slyšel?Ano, takhle se vyjadřují, takto myslí. Takový může být i výsledek. Jenže, jako všude, i v té Sýrii se už kvůli malichernostem a trofejím mlátí mezi sebou. Občas sleduji na síti kavkazské islámské webstránky. Stejný slovník, stejné závěry.Jedno jim však nemohu upřít, jejich přesné stanovení diagnozy úpadku "civilizace bílého muže". A z toho jde mráz po zádech. Občas mám pocit, že jsme reálný život vyměnili za novou bižuterii jako v minulosti černoši a indiáni svojí svobodu.
0/0
10.4.2014 12:18
Foto

Že prý vraždíme ženy? A vy zase lynčujete černochy!
nic jiného, než tahle tradiční komunistická obrana neobhajitelného totiž tenhle článek, ani v něm recenzovaná kniha nejsou. Psát tohle ve chvíli, kdy se v Západní Evropě a v Severní Americe množí vraždy žen a dívek kvůli rodinné cti, kdy policie v obavách, aby nebyla podobnými užitečnými idioty obviněna z xenofobie, nedokáže ohroženým ženám pomoci a kdy ve Francii, Německu a Británii jsou celé oblasti, kde se stát de facto vzdal snahy prosadit demokraticky schválené zákony, kdy v Británii konečně stojí před soudem desítky členů prakticky stoprocentně muslimských gangů, které léta - někde téměř dvacet let - zneužívaly nezletilé dívky ze sociálně slabých skupin k nucené prostituci a kdy britské nemocnice registrují tisíce případů ošetření po ilegálně provedené ženské obřízce, to chce vskutku silný žaludek. Anebo notnou dávku tupohlavosti. Jistě - správný intelektuál autorova ražení se zřejmě nikdy neptá, jestli je něco pravda nebo ne. Ptá se "kdo stojí za mediálním obrazem". Formulace jak z Rudého práva v nejlepší formě. Ovšem tam, kde zazní, že "používání pojmu kultura vede ke konstruování nadčasové a nadindividuální entity" je každý odpor marný. Podle toho asi není nic v čem by se třeba takoví Češi lišili"nadčasově a nadindividuálně" v praktickém smyslu od Němců. Všichni jsme lidé, ne? V historii jsme se asi všichni vyvíjeli stejně, stavěli jsme stejné domy, malovali stejné obrazy, věřili stejným věcem. Hm... K téhle úrovni sociálních věd jsem ještě nedospěl. Mně to zní spíš jako tradiční muslimská/arabská výmluva - všechno zlé, co se nám děje je vina někoho jiného. Rozhodně ne naše. A už vůbec za to nemůže naše přesvědčení nebo naše kultura. Fuj! Co je to "kultura"? Západní imperialistický koncept, který nás utlačuje....bla, bla, bla... (Ovšem jen dokud nepotřebujeme prosadit naše zájmy v západní společnosti. Pak je najednou naše kultura cenné bohatství, které nesmí být poškozeno snahami o asimilaci...bla, bla, bla) Raději vám budu vyprávět příběh. Je pravdivý, i když mi ho nevyprávěl D.Taxis Taylor. Vyprávěla ho kamarádka mé ženy, americká antropoložka. Za mlada silně levicová, jak bývá v kraji zvykem. Zamilovala se do palestinského spolužáka. Byla to velká láska a měli před svatbou. Pak ho jednou našla divně zamlklého. Trvalo dlouho, než jí řekl, co se stalo. Jeho sestra čekala v Gaze na autobus. Zastavilo u ní auto plné mužů, kteří ji začali nahlas dělat nemravné návrhy a sprostě nadávat. Po chvíli zas odjeli. Neudělala prý nic, čím by to přivolala a nemohla se tomu nijak bránit. Ale rodina usoudila, že byla pohaněna její čest a tak to strýcové a bratři napravili tím, že jí uškrtili. Z té svatby pak nějak sešlo...Tož tak.
0/0
9.4.2014 17:43
Foto

Cermans

Bravo pane Soukupe, Bravo pane Turečku!!!
Skvělá recenze! Pan Soukup/+1977/pan Tuřeček /+1970/ mladí vzdělaní novináři s "kvantovým" myšlením , bez nadsázky naše budoucí elita. Přečetl jsem od Petry Procházkové Aluminiovou královnu, Frištu, a ještě jednu knihu od Pavly Jazairové o Středním východu. V Saudské arabii většina mladých žen studuje vysoké školy, a pod burkou nosí poslední Pařížské modní modely. Samozřejmě tyto vzdělané ženy chápou že stěžovat si na vlastní postavení je ponižující především pro ně , a chápou že osvobodit se od místních zvyků musí především vlastní aktivitou. Na druhou stranu jsou vlastenky a věřící a řadu kulturních zvyků nechápou jako vlastní ponižování. Je to jiný svět z těchto knih jsem pochopil , že pro řadu muslimek je vyjít na ulici nezahalená je jako pro evropanku jít na ulici nahatá. Je to pouze osobní pocit to snad dokáže pochopit každý evropan. Pro mě má ale pohled pana Soukupa a Turečka dále větší šířku , přesně v intencích pohledu Lila Abu-Lughodové. Co nás evropany opravňuje k tvrzením, že náš pohled na svět je správnější než muslimský. To má ale širší dimenze co nás opravňuje k tvrzení, že náš pohled na řízení státu je lepší než Putinuv pohled. Stojí Rusové o naši demokracii, nebo jejich totalita je neomezuje tak jako muslimky neomezuje burka. Něco jiného je jestliže muslimové nebo Putin chtějí svůj pohled na svět vnucovat nám v Evropě. To je nepřípustné. Nepřípustné je rovněž aby euroatlantická společnost vnucovala muslimum nebo Putinovi v jejich teritoriu. Vzkaz pana Soukupa a Turečka zvláště pro nás dříve narozené je významný. Jsem zvědav jak se s tím Američané srovnají. Ještě jednou dík pane Soukupe a Turečku.
0/0
9.4.2014 15:42
Foto

Jindrichmelar

částečný souhlas
Souhlasím s Vámi, že bychom si ěli hledět především svého písečku, ve smyslu, že se nemáme snažit zachraňovat někoho, kdo o to nestojí a kdo to ani nepotřebuje. Ale nepřijde mi OK, pokud dívky chodí pod hábitem oblečené dle poslední módy. To mi přijde jako nezdravá situace a říct o takovéto situaci, že je špatná a nezdravá není projevem pýchy, ale projevem přihlášení se k hodnotám, které považuji za správné. Stejně tak není nesprávné nebo namyšlené říct, že v tomhle a tomhle je náš názor a postoj lepší než názor a postoj jiné společnosti. Musíme ale vědět, proč je lepší. Pokud budeme za cíl a smysl společnosti považovat vytvoření prostředí pro svobodný vývoj jednotlivce, potom je naše společnost mnohem lepší než společnost v Saudské Arábii. Pokud budeme za smysl společnosti považovat srovnání lidí do latě podle jednoho mustru, pak byl Afghánistán za Talibanu ideálem. Takže nemůžeme jen tak relativizovat a prohlašovat, že všechny kultury jsou si rovnocenné a vyhýbat se porovnávání - tohle je lepší a tohle horší. Musíme vždy vycházet z nějakých základních východisek a měřítek. Pak můžeme dojít třeba ke zjištění, že měřítka v muslimském světě jsou jiná - potom je ovšem myšlenka střetu civilizací relevantní, anebo jsou měřítka stejná (to je můj názor), vycházející ne z kultury ale z určitých metafyzických lidských hodnot, které překračují rámec kultur, a potom ovšem můžeme porovnávat, co je lepší a co je horší. Myslím, že bychom se neměli snažit se skrývat za relativizaci.
0/0
9.4.2014 16:47
Foto

Křivan

Víte, vše je Ok, pokud nám
Víte, vše je Ok, pokud nám své zvyky napřed po dobrém nebude islám vnucovat. Zatím mne nikdo přesvědčil, že součástí muslimské víry není i právo na expanzi.Je to již hodně let, kdy moderátor Burián v ČT s "českými" muslimy probíral jejich názory. Závěr byl následující. Když si demokraticky přijmete islám jako svojí víru, tak my vám tu demokracii rychle vyženem nejen z hlavy,
0/0
9.4.2014 15:30
Foto

Falconeye

Dovolil bych si tuhle pár ukázek náboženských textů z Koránu
Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion(committing a religious sin), admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great.—Qur'an , [Quran 4:34] The Prophet said, "Isn't the witness of a woman equal to half of that of a man?" The women said, "Yes." He said, "This is because of the deficiency of a woman's mind." (Sahih Bukhari, Volume 3, Book 48, Number 826)The Prophet said: "When a woman dies, if her husband was pleased with her, she goes to paradise. (Mishkat_al-Masabih, Vol. 2, p 102) 22.The Prophet said: "On the Day of Judgement, a husband shall not be questioned for beating his wife." (Mishkat_al-Masabih, Vol. 2, p 105)A woman in many ways is deprived of the possession of her own body. Even her milk belongs to her husband. (Bokhari, Vol. 7, p 27)
0/0
28.4.2014 17:12
Foto

Jindrichmelar

Otázky
Na konci článku jsou položeny otázky, které zřejmě vystihují celou knihu (alespóň dle toho, jak ji autor líčí). Jsou to otázky, které vše zrelativizují tak, že se skoro černá zdá být bílou a naopak. Díky této knize se tedy dozvíme, že příběhy utlačovaných žen jsou všechny vymyšlené, Evropanky jsou často týrány víc než muslimky a ten, kdo poukazuje na nerovnoprávné postavení žen v muslimském světě, je xenofob. Ale k těm otázkám: 1. Ženy si po pár desítkách vlády Talibanu, kdy za odložení burky hrozila smrt, a sousedi fungovali jako dostatečná kontrola počestnosti, možná jen pomaleji zvykají. Ve filmu Afghánská superstar bylo pěkně vidět, jak v post-talibánském Afghánistánu sice povolili zpěv, ale když si jedna účastnice dovolila se otočit dokola a naznačit tanec, už jí hrozila smrt od milých počestných, netančících spoluobčanů. A všichni znají fotky Kábulu ze sedmdesátých nebo šedesátých let, kde bylo zase úplně normální chodit bez burky. Podle autorky tedy vlastně Taliban skutečně přinesl Afgháncům dobro návratem k tradici zahalování. 2. oblečení přiměřené situaci si volíme sami, to je pravda, ale je známo, že co se zahalování týká, funguje celkem slušně takový efekt, že nezahalené ženy si připadají mezi zahalenými tak nějak víc "odhalené" a tíhnou k tomu se zahalovat samy. Logicky z toho tedy asi vyplývá, že zahalení je přirozený stav? Podle mě ne. 3. Co se týká katedrály sv. Petra v Římě, tak je to samozřejmě něco jiného než nošení nikábu nebo hidžábu na veřejnosti. Jedná se totiž o 1 místo na světě a je to situace obdobná přiměřenosti oblečení v opeře. Vtipná je věta o tom, že muslimka má na výběr si vybrat mezi hidžábem, nikábem, čádorem a burkou a ještě dalším oblečením, zřejmě dalšímy typy halících šátků.No abych to nějak ukončil. Nepochybuji o tom, že plno románů, které autorka kritizuje, jsou vymyšlené nebo aspoň přibarvené, aby se líp prodávaly. Nicméně také existuje plno nezbeletrizovaných příběhů, které poukazují na to, že ta beletrie má reálný základ. Výsměch těmto příběhům je výsměchem těm ženám a dívkám, které si něčím podobným prošly a snaha prohlásit je za lhářky je snahou udělat z obětí viníky. A to mi přijde sprosté.
0/0
9.4.2014 14:37
Foto

Cermans

Pane Chmelaři doporučuji
knihy Petry Procházkové a Pavly Jazairové.
0/0
9.4.2014 15:59
Foto

Bronislav Ostřanský

Inspirativní čtení
Připojuji se k panu Turečkovi: Je to potřebný článek, o to více, že neexistuje žádné jiné tolik medializované "muslimské téma" jako žena v islámu. A k té srdceryvné knižní produkci o ženách v islámu: Je zkrátka tak početná, protože se velmi dobře prodává. Příběhy, v nichž se křehká žena sráží s neúprosným světem formovaným ještě neúprosnějším náboženstvím totiž obvykle mívají vše, co bestseller potřebuje: atraktivní kulisy, dramatický příběh a především konflikt, který je natolik vyhrocený, aby čtenáře vtáhnul do děje, ale ne zcela zřetelný, aby ponechával prostor jeho obrazotvornosti. Díky za článek!
0/0
9.4.2014 11:44
Foto

Břetislavtureček

Vynikající a potřebný článek
Velký dík, pane Soukupe! Zveřejňování takovýchto textů relativizujících "naše pravdy" může často být jako "číst korán oslovi" (afghánská verze našeho přísloví o perlách a sviních). Přesto je výborné, že se i v Česku objevují, byť český překlad samotné recenzované knihy si tu vůbec neumím předstvit, to raději někdo vydá dalších deset smyšlený "pravdivých příběhů", o nichž píše Abu Lughodova. Holt je potřeba jít s dobou, nepřítel "židovsko-křesťanské civlizace" je jasný. Paradoxní je, že ono "trendy" zachraňování muslimek často zamlžuje mnohem zásadnější problémy, které v muslimském světě jsou, a to i problémy, které škodí tamním ženám daleko více, než šátek na hlavě (pokud jim tento škodí, a není prostě jen součástí kultury, tak jako se naše ženy oproti příslušnicím mnoha přírodních národů naučily něco oblékat na dolní i horní část těla).Je přitom jasné, že kdo se chce stavem muslimských zemí opravdu zabývat, a nečiní tak jen od klávenice, může přímo v terénu narazit už v samotné "ženské otázce" na řadu paradoxů. A důkazů, že mnohé podivnosti vycházejí spíš z regionálních či kulturních poměrů. Tak třeba v Íránu sice na první pohled veřejný prostor ovládají muži (přispívá k tomu už samotný vizuální dojem z povinně zašátkovaných žen), ale doma obvykle vládnou ženy, a to i při dojednávání sňatků svých dcer, prověřování potenciálních ženichů atp. Křesťanky v mnoha blízkovýchodních menšinových komunitách žijí v daleko horším postavení než jejich muslimské sousedky - potvrdila mi řada tamních farářů s odkazem nikoli na křesťanství, ale na kulturní poměry. V mnoha židovských sektách si ženy po sňatku musejí úplně oholit hlavu a po zbytek života nosit paruku - ani o tom se v Čechách moc nedozvíme, a to v tu knihkupectvích bývají dokonce speciální regály s cedulí "judaika". Na paštúnských kmenových územích v Pákistánu a Afghánistánu mohou i ti nejvíce "zabednění" kazatelé v mešitách působit pomalu jako agenti západních nevládních organizací. Prosazují, aby žena dědila polovinu toho, co její bratr - avšak v prostředí, kde paštúnské kmenové právo zakazuje ženám jakékoli dědictví... Atd.Zkrátka tak snadno a zaníceně, jako mnozí demagogové v muslimském světě rozdmíchávají protizápadní vášně šířením polopravd i lží a zamlžováním reality, šiky západních demagogů podobně podněcují vášně proti muslimům a vydávají to za osvětu a ochranu lidských práv. Výsledkem pak je, že v internetových debatách u článků o sérii brutálních hromadných znásilnění v Indii desítky čtenářů píší o nutnosti vykořenit vše muslimské, a nenenachají si svůj názor vzít ani faktem, že pachatelé jsou v drtivé většině hinduisté... Nikdo si snad ale nemůže vážně myslet, že tato situace přispívá k serióznímu informování o muslimském světě - včetně rizik a nebezpečí, která pro Evropu může představovat či už představuje.
0/0
9.4.2014 11:07