Pavel Dobeš: Loutka Víta Bárty nebo lobbistického podsvětí?

Dle většiny vrcholných manažerů oslovených ČESKOU POZICÍ není Pavel Dobeš ve funkci ministra dopravy správným mužem na správném místě.

Odpovídalo 146 vrcholných představitelů firem. foto: © ČESKÁPOZICEČeská pozice

Odpovídalo 146 vrcholných představitelů firem.

Resortu dopravy vládne od 1. července 29letý Pavel Dobeš (Věci veřejné), který však předtím nikdy v tomto oboru nepracoval. Dle Pavla Dobeše je jeho předpokladem pro práci ve funkci ministra dopravy to, že vyjednával zastoupení agentury Galileo do Prahy. Ministr dopravy přitom musí zvládnout důležité úkoly, například rozšířit mýta na silnicích prvních tříd, restrukturalizovat České dráhy a také shánět peníze na rozestavěné dálniční úseky.

Pavla Dobeše jeho krátkým politickým životem prováděl „superguru“ VV Vít Bárta. A důvěřuje mu natolik, že mu svěřil vládu nad stranickou pokladnou. Dobeš se také osvědčil jako volební manažer VV v Praze, kde řídil podzimní komunální kampaň. Za své služby dostal od VV odměnu – hlídá jejich zájmy v dozorčí radě Českého aeroholdingu, pod který spadají aerolinky ČSA i Letiště Praha. Dobeš byl donedávna většinovým vlastníkem vydavatelství Pražan, které pro VV vydává stranický časopis. A v květnu oznámil, že strana jeho 80procentní podíl ve vydavatelství koupí za 210 tisíc korun.

Premiér Petr Nečas o Pavlu Dobešovi po jeho jmenování ministrem dopravy prohlásil: „Je to mladý inteligentní člověk. Je to pro něho určitě velká výzva, ale je to dospělý člověk a musel vědět, do čeho jde.“ Dle 59,8 procenta vrcholných manažerů oslovených v průzkumu ČESKÉ POZICE však Pavel Dobeš není ve funkci ministra dopravy správným mužem na správném místě.

Domnívají se to i tito tři respondenti:

„Pana Pavla Dobeše neznám, a proto mu nechci křivdit. Jak bych ho také mohl znát, když v politice nebyl, a proto ani nic předvést nemohl. Jeho funkce jsou výsledkem klientelismu. Jako zkušenost uvádí tři roky selanky v přidělené a státem placené trafice.

V 29 letech člověk nemá, ani nemůže mít tolik zkušeností a moudrosti, kolik by jich na správné řízení resortu dopravy potřeboval. Ve srovnání se svým jmenovcem a kolegou z vlády předvádějícím se na ministerstvu školství by však určitě nedopadl hůř, ani kdyby mu bylo dvanáct a zkušenosti měl z oblastní rady pionýrské organizace.“

„Nechci podceňovat Pavla Dobeše, protože ho vůbec neznám, ale vzhledem k věku a kvalifikaci – pokladník podezřele fungující straničky vždy loajální k ještě podezřelejšímu jejímu superguru Vítu Bártovi – si myslím, že Věci veřejné (VV) nemají žádné vhodné lidi k dispozici.“

„Stačí se podívat na životopis pana Dobeše a je zřejmé, že je to jen další z řady figurek v naší nekompetentní vládě, kterou fakticky řídí ,podnikatelsko-lobbistické‘ podsvětí.“

Následující tři vrcholní manažeři se nedokážou rozhodnout kladně ani záporně:

„Vůbec ho neznám, ale jestli je to ten zpěvák z Ostravska, bude ,dobrej‘. S tím je aspoň legrace.“

„Je to úplně jedno, protože předpokládám, že ho řídí strana VV.“

„Časté změny v tomto resortu poukazují na silné tlaky zájmových skupin, které určitě mají své agendy. V jistém okamžiku již není natolik důležité, kdo prosazuje jejich zájmy. Pozorně budu sledovat, o čem a jak se bude rozhodovat.

Tato odpověď byla sice jako jedna z mála kladná, ale zato ironická: „Je plně kompatibilní s většinou ,kompetentních‘ členů vlády.“

Další čtyři záporné odpovědi jsou sice stručné, ale trefné:

„Na tuto otázku nelze odpovědět kladně už jen proto, že je to zatím ,nevyprofilovaná‘ osoba. Kladně by snad šlo odpovědět na otázku: Myslíte si, že ve VV není z čeho brát?“

„Jen další ,kašpárek‘ VV do hry.“

„Který člen vlády je však správným mužem na správném místě?“

„Správnými muži na správném místě však nebyli ani předchozí ministři dopravy Aleš Řebíček a Vít Bárta, takže to asi v této vládě může stačit.“

Tito dva respondenti nedokážou zaujmout kladné ani záporné stanovisko:

„Zatím jsem o něm četl jen v novinách a neměl čas se v nové funkci profesně projevit. Je však natolik úžasně mladý, že by byl div, kdyby odborně i lidsky zvládl takový náročný úřad. Zkušenosti z jednání s lidmi nelze nahradit ani skvělým vzděláním, ani poradci. To je téměř jisté. Rád se nechám překvapit, vybočí-li ze zažitého modelu českého vládnutí – především rozdělování zakázek a zajišťování partajní či vlastní kasy na úkor státního rozpočtu.“

„Nelze stanovit. Je to předčasné. Obecně asi žádné zkušenosti z řízení lidí a ministerstev nemá. Může překvapit, ale také nemusí. Neumím jakkoli posoudit. Z dostupných informací vyplývá, že jeho hlavní devizou je vztah k Vítu Bártovi. To samo o sobě však ještě není nic špatného. Kolik jsme měli již ministrů s dobrými vztahy na premiéry? Téměř všichni ministři dostávají místo (jen) proto, aby se (jakýkoli) premiér někomu zavděčil. Často za pochybné služby v minulosti.

Dokonce ani není nutné, aby byl odborníkem. V tuto chvíli nejeví známky odborníka na dopravu. To je zbytečné, takovou ambici mu nedávejme. Otázkou je, zda je svéprávný (svébytný) jedinec, nebo zda bude pouze ,loutkou‘ a ,figurkou‘ pana Bárty. Pokud bude pan Dobeš pouhou ,loutkou‘ pana Bárty, pak by bylo vhodnější, aby byl pan Bárta ministrem a nesl přímou politickou odpovědnost za své jednání a zejména za svou minulost – údajné šmírování politiků a jiných osob.

Málokdo si uvědomuje, že tato situace a konstelace nejvíc nahrává panu Bártovi. Ten je vítězem a může z pološera a stínu řídit ministerstvo dopravy. A zároveň radikalizovat svůj slovník a stávat se odborníkem na zdravotnictví. Byl by hlupákem, pokud by to nedělal. Záleží tedy na panu Dobešovi, zda se emancipuje jako bývalý ministr dopravy Radek Šmerda, či nikoli.

Ne vše, co pan Bárta prosazoval, bylo a priori špatné. Pevně však doufám, že takzvaná superkoncepce dopravy a různé názory na čínské stavební firmy nebudou realizované a prosazované. Stále se hovoří o koncepcích v dopravě, ale stav silnic je tristní. Je to hrůza. Je to nedůstojné pro naši zemi. Všichni žvaní, ale výsledky žádné.

Otázkou je i osud pana Bárty. Má neskutečný politický talent, který promrhal. Platí, že každého – ať chce, či nechce – dostihne jeho minulost. U pana Bárty to platí dvojnásob. Promrhat svůj talent takovým způsobem, jako to učinil on, je snad trestuhodné. Pan Bárta je i příkladem toho, jak destruktivní dokáže být lidské ego. Doporučuji studovat jeho projevy čistě z odborného hlediska. Nyní se nehraje o dopravu, nebo o Šmerdu či Dobeše, ale o pana Bártu a jeho další setrvání v politice. Doprava je jen zástupným problémem. To si je třeba každodenně uvědomovat.“

Pro další tři vrcholné manažery je Pavel Dobeš ve funkci ministra dopravy nepřijatelný:

„Jedním z hesel sametové revoluce bylo ,odborníci na svá místa‘. Z oficiálního životopisu (webová stránka ministerstva dopravy) současného ministra dopravy Dobeše vyplývá, že ani ve vzdělání, ani v praxi se problematikou dopravy nezabýval. Firmy, které uvádí, nemají v předmětu činnosti jakýkoli obor dopravy. A věta v životopise ,z této pozice vyjednával získání zastoupení agentury Galileo (GNSS) do Prahy‘, není kvalifikací na ministra dopravy.“

„Rozhodně není. Stejně jako paní Karolína Peake. Hrůza hrůz, jak mohou takové děti bez jakýchkoli zkušeností sedět na těchto místech. Dobeše bude vodit Bárta do té doby, než Bártu vydají a zavřou. Lépe řečeno měli by zavřít, pokud bychom žili v právním státě. V jakékoli zemi na západ od našich hranic by už dávno seděl!“

„Nemám nic proti panu Pavlu Dobešovi, ale jeho výběr a způsob dosazení do ministerského křesla jsou výsměchem všemu, co jsme za 21 let od ,sametové‘ revoluce zažili. VeVerky se opět ,blejskly‘ brilantním výběrem. Opět se ministrem stává člověk, který v dané oblasti není odborníkem, nemá patřičné vzdělání ani praxi a jeho jedinou kvalifikací je členství ve straně VV. Klasik by řekl: ,To je hnus velebnosti!‘ Aby šaškárna byla úplná, mohl by přes léto vystudovat třeba práva v Plzni.

Počet příspěvků: 4, poslední 31.8.2012 06:15 Zobrazuji posledních 4 příspěvků.