Tunel Blanka aneb O dodržování pravidel veřejných zakázek

V kauze pražského tunelu se opět rozjela arbitráž a noví rozhodci dospěli k názoru, že firmě Inženýring dopravních staveb (IDS) náleží za odvedenou práci odměna. Bude se opakovat případ Trojský most? Praha prohraje, uhradí vše, co IDS požaduje, a primátorka Krnáčová stejně jako její předchůdce Hudeček prohru hlavního města přivítá?

Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014. | foto: MAFRA - Michal Šula
Tunelový komplex Blanka po dokončení stavební části v září 2014.

Když říkáme, že se historie opakuje, většinou jde o nepříjemnou záležitost. A když se historie opakuje v souvislosti s magistrátem hlavního města Prahy, o to více bychom měli být ve střehu. V tomto případě jde o další arbitráž okolo tunelu Blanka, přesněji o spor Prahy s firmou Inženýring dopravních staveb (IDS) o 300 milionů korun.

Radní hlavního města se v uplynulých letech opětovně potýkali se zásadním problémem ve dvou největších a naštvanou veřejností nejvíce sledovaných kauzách – tunel Blanka a Opencard. Potíže sice nezpůsobily týmy exprimátorů Bohuslava Svobody či Tomáše Hudečka ani primátorky Adriany Krnáčové, jenže politici museli najít pro všechny strany přijatelné řešení, aby prokletý tunel už mohl být konečně otevřen. Proti magistrátu však stojí podniky, které se na výstavbě tunelu podílely.

Kardinální otázka

Kardinální byla otázka, jak vyřešit problém víceprací překračujících zákonem předepsaný limit. Proto dotčené strany vymyslely všelék, arbitráž u soukromého rozhodčího soudu, přičemž patrně zapomněli, že zákon o veřejných zakázkách platí i pro tyto případy. Pokud se totiž můžeme domluvit na půdorysu arbitráže, která dá papír na vše, co potřebujeme domluvit, tedy především zaplatit, proč se obtěžovat dodržováním pravidel veřejných zakázek, že?

Kardinální byla otázka, jak vyřešit problém víceprací překračujících zákonem předepsaný limit. Proto dotčené strany vymyslely všelék, arbitráž u soukromého rozhodčího soudu.

Takto se vyřešil problém Trojského mostu, kdy se postavila zcela jiná stavba, než byla vysoutěžena, navíc vysoutěžena za poloviční peníze. Praha nemohla za předražený most zaplatit, na takové práce neměla smlouvu a platit z veřejných peněz bez smlouvy je trestný čin. Tudíž se sehrála arbitráž. Poměrně rychle vydala verdikt, že Praha musí Metrostavu zaplatit za práce, které nebyly předmětem původní soutěže. Tehdejší primátor Hudeček prohlásil, že hlavní město svoji prohru přivítalo. To není vtip.

Kromě sporu s Metrostavem Praha rozhodla stejnou cestou sprovodit ze světa i problém vysokého překročení nákladů na stavební dozor prováděný firmou IDS. Vedení města loni dokonce souhlasilo se sjednáním nové rozhodčí doložky, která ve smlouvě s IDS nebyla. Rozjeté rozhodčí řízení ale v listopadu zabrzdila rozsáhlá analýza v LN zpochybňující legálnost takového postupu a po nástupu nového politického vedení Prahy všichni tři rozhodci z arbitráže odstoupili. Očekávalo se, že se spor začne řešit tradiční cestou.

Zdvojnásobený nárok

Jenže arbitráž se po několika týdnech opět rozjela, noví rozhodci začali jednat a před dvěma týdny dospěli k názoru, že firmě IDS náleží za odvedenou práci odměna. Také jsme zjistili, že společnost dozorující stavbu tunelu Blanka svůj nárok vůči městu najednou zvýšila na dvojnásobek, zhruba na 300 milionů korun.

Společnost IS, dozorující stavbu tunelu Blanka, svůj nárok vůči městu najednou zvýšila na dvojnásobek, zhruba na 300 milionů korun

Bude se tedy opakovat případ Trojský most? Praha prohraje, uhradí vše, co IDS požaduje, a primátorka Krnáčová si zahraje na Hudečka a prohru hlavního města dokonce přivítá?

Doufejme, že v tomto případě se z rozhodčího soudu nestane nástroj kšeftaření, jakéhosi maskování nelegální činnosti, která vytváří zdání, že zákon o veřejných zakázkách sice platí, ale o právech a povinnostech rozhodla k tomu povolaná instituce, rozhodčí soud, jehož verdiktu se dotčené strany musejí podřídit. To znamená zaplatit. Hlavně aby tunel Blanka mohli pražští radní co nejdříve slavnostně otevřít.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.