Předseda slovenské vlády vnímá politiku jako pokračující podnikání

Tištěné noviny zdarma do každé domácnosti se Igoru Matovičovi, slovenskému premiérovi a šéfovi hnutí OL’ANO, jeví vhodným marketinkovým nástrojem i pro seznamování veřejnosti s vládní agendou.

Milan Žitný 19.6.2020
Igor Matovič | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Igor Matovič | foto: Lidové noviny
Igor Matovič

Mezi první nápady, s nimiž se nový slovenský premiér a předseda hnutí Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti (OĽANO) Igor Matovič po vítězných parlamentních volbách na Slovensku blýskl, patří projekt vydávání státních novin, jejichž obsah bude plnit vláda. Distribuovat se budou do poštovních schránek zdarma.

V době rostoucího vlivu sociálních sítí a přechodu mnoha tištěných periodik do online verzí působí Matovičův nápad anachronicky. Vláda, její instituce i Úřad vlády, všichni mají k dispozici webové stránky, kde informují o svých činnostech. Státní noviny proto vyvolávají úsměv i výsměch, navíc s velkým otazníkem: K čemu to má být?

Desítky tisíc eur

Údiv vydrží jen do seznámení se s počátky kariéry politika Matoviče. A ty jsou charakterizovány stejným modelem – novinami do schránky. Matovič ještě před vstupem na politickou scénu vydával ve své společnosti RegionPress s.r.o. od roku 2002 portfolio inzertních periodik s více než 30 regionálními mutacemi a dosahem 1,5 milionu domácností. Projekt inzertních novin s názvy Bratislavsko, Žilinsko, Košicko a podobně se ukázal životaschopný a Igor Matovič si na těchto stránkách vytvořil rubriku, kde komentoval dění v politice. Zviditelnil se tím a získal nemalý dosah na voliče.

V parlamentních volbách 2012 již Matovičovo hnutí vstoupilo do Národní rady SR jako samostatný politický subjekt. Za volby získalo státní příspěvek více než dva miliony eur. V té době a až do roku 2019 mělo přitom pouze čtyři členy a žádné zaměstnance. Navzdory tomu se v položce náklady na mzdy a odvody ve výroční zprávě hnutí objevovaly desítky tisíc eur.

Před parlamentními volbami roku 2010 poskytly Matovičovy regionální noviny inzertní prostor straně Richarda Sulíka Sloboda a Solidarita (SaS) a on dostal místo na její kandidátce. Přestože startoval až z posledního místa, s číslem 150, voliči – znající jeho jméno z regionálních tiskovin – jej překroužkovali na čtvrté místo, čímž přeskočil i mnohé členy SaS. Společně s ním se dostali do parlamentu tři jeho přátelé, s nimiž v roce 2011 opustil Sulíka a založil hnutí Obyčajní ľudia a nezávislé osobnosti. Dodnes není jasné, zda OĽANO mělo stranický sněm. Na webové stránce hnutí tuto informaci nelze najít.

Regionální noviny poté poskytovaly Matovičovi i jiné benefity. V parlamentních volbách 2012 již jeho hnutí vstoupilo do Národní rady SR jako samostatný politický subjekt. Za volby získalo státní příspěvek více než dva miliony eur. V té době a až do roku 2019 mělo přitom pouze čtyři členy a žádné zaměstnance. Navzdory tomu se v položce náklady na mzdy a odvody ve výroční zprávě hnutí objevovaly desítky tisíc eur.

Jako komunistické plátky

Otázka televizního moderátora na tehdejší místopředsedkyni OĽANO Veroniku Remnišovou, kolik má hnutí členů, u ní vyvolala dlouhé mlčení a až posléze řekla, že ví o čtyřech. Novela zákona o politických stranách z roku 2019 donutila Matoviče formálně vyhovět dikci zákona informovat, že strana má předsednictví o 45 členech. O dalších členech hnutí opět žádná zmínka. V roce 2007 Matovič převedl společnost RegionPress na manželku – opět jen formálně, neboť jak se zmínil v jednom zveřejněném rozhovoru s kolegou poslancem, firmu řídil dál.

Média se začala zabývat tímto „byznys modelem“ a všimla si, že hnutí OĽANO sídlí na stejné adrese v Trnavě jako vydavatelství RegionPress, jež si zaregistrovalo prostřednictvím dceřiné společnosti různé webové domény, jako je Igormatovic.sk, Olano.sk, Obycajniludia.sk a další a další s příbuzným názvem. Občanské hnutí OĽANO se tak stalo de facto dceřinou společností firmy RegionPress. Matovič přelévá peníze od státu, jež hnutí dostává za výsledky voleb, do RegionPressu prostřednictvím různých služeb – včetně stranické inzerce.

Noviny z Úřadu vlády dostanou všichni a pravidelně. Budou si moci číst, co nového vláda připravuje, jaké má úspěchy a co si o dění doma i ve světě myslí premiér... Model připomíná komunistické plátky před rokem 1989 s tím rozdílem, že tehdy byla tato agenda prezentována ve stranickém tisku Rudé právo nebo Pravda.

Navíc se v dokumentech OĽANO objevily příjmové položky z podnikání jako výnosy z finančních trhů, což zákon politickým stranám nedovoluje. Matovič fakticky vytvořil prostřednictvím politického subjektu byznys pro rodinnou firmu. Tištěné noviny zdarma do každé domácnosti jako úspěšný marketinkový nástroj v silně digitální době se zřejmě slovenskému premiérovi jeví vhodným projektem i pro seznamování veřejnosti s vládní agendou. A lze předpokládat, že své lidovým jazykem psané komentáře z regionálních novin přenese do vládního plátku. Důvodů má několik.

Lidé brouzdají po internetu na svá oblíbená místa denně, leč na vládní stránky denně nechodí, jestli vůbec. Noviny z Úřadu vlády ovšem dostanou všichni a pravidelně. Budou si moci číst, co nového vláda připravuje, jaké má úspěchy a co si o dění doma i ve světě myslí premiér... Model připomíná komunistické plátky před rokem 1989 s tím rozdílem, že tehdy byla tato agenda prezentována ve stranickém tisku Rudé právo nebo Pravda.

Dalším důvodem smyslu vládních novin na Slovensku je, že do svých někdejších regionálních novin již Matovič psát nemůže. Jeho manželka firmu v roce 2017 prodala. Vhodné místo nyní nabídnou vládní noviny. Nabízí se i reklamní slogan: Matovičovy noviny do každé rodiny.

Počet příspěvků: 1, poslední 20.6.2020 01:40 Zobrazuji posledních 1 příspěvků.