Diskuse k článku

Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupcí a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A sledovat paralyzování společnosti organizovaným sobectvím.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

V.Hricák

V podstatě s vámi souhlasím

Poznal jsem dost lidí,kterým dělal problém pravopis,nebo matematika nad rámec malé násobilky.Ale dláždit,obkládat,nebo jinou manuální práci zvládali,jako málokdo.V tom s vámi souhlasím.Proč ale,při současném způsobu financování našeho školství,zavádět jenom státní maturity.Proč nezavést i povinné státní přijímací zkoušky?Školy se nebudou mačkat k nějaké divoké selekci při výběru svých potenciálních studentů a pak může nastat situace,kdy naberou tisíce studentů,z nichž značné procento vyhoří při maturitě.Ztracené čtyři roky života,nehledě na to,že jsme tímto systémem devalvovali střední školství,dost možná pod úroveň komunistických učilišť.

0/0
10.11.2014 18:52
Foto

Mir

Také s Vámi souhlasím

Jenom se bojím jednoho - vidíte ten cirkus při organizaci státních maturit. A při přijímačkách

nebo plošném testování by to bylo totéž.

Jinak je dnes paradoxní trend, že na učiště přichází dospělí středoškoláci či vysokoškoláci,

aby si udělali výuční list.

0/0
10.11.2014 19:22

J. Malá 177

Re: V podstatě s vámi souhlasím

Trochu se bojím, že už teď není podstatné, kolik toho žák umí, podstatná je tloušťka tatínkovi peněženky a sponzoring školy....

0/0
11.11.2014 10:03

O. Horák

Aneb ve jménu svobody a demokracie

dopřejme glejt každému flákači a hlupákovi?

Bývaly časy, kdy maturita průmyslováka měla stejné renomé jako dnes titul ing.

To co všichni lidé vašeho typu stále zkoušejí okecat a prosadit je jen snižování skutečné hodnoty vzdělání. Hlavně že máme tři přehršle humanitně zaměřených absolventů, kteří nemají šanci sehnat práci v branži ani náhodou. Jistě, mají právo na vzdělání, ale proč se jim jejich koníčky (nevyužitelné vzdělání) má platit z rozpočtu?

Vraťme maturitě reputaci jakou mívala a do VŠ zaveďme školné, pak nebude možno vyčítat doktorům, kteří zdarma vystudují a pak vydírají, že chtějí plat jako kolegové co v zahraničí léta splácí to školné.

Lidem s úžasnými výkony můžeme školy platit ze stipendií (ne jen těm co prokáží hájenou barvu kůže), zaveďme dlouhodobé půjčky pro perspektivní obory, motivujme podniky, ať si zaháčkují budoucí zaměstnance firemním stipendiem ... , ale nesnažme se tvrdit, že všichni mají právo na jakékoliv vzdělání. Nechtějte vidět jak by padala letadla, kdy

0/0
10.11.2014 17:35

Ve vzdělání se změnilo mnoho.

Především to, že najednou bylo rozšířeno a vnucováno i lidem, kteří na pařičný stupeň vzdělávání nemají. Když "musí" mít 80% populačního ročníku maturitu, nemá ji nikdo - požadavky na maturanta a maturitu se musely snížit tak, že výsledky zkoušky o ničem nevypovídají. Když má mít 50% ročníku vysokou školu, ta škola prostě nemůže být vysoká a musí se blížit socialistické střední.

K matematice - matematika je jediný předmět, který na úrovni střední školy umožní PROVĚŘIT úroveň logického myšlení. Chemické vzorce a pavoukovce se lze "navrčet" - matematiku je třeba pochopit. Znal jsem dívenku, která se připravovala k přijímačkám z matematiky takovým způsobem, že každý příklad ve sbírce (Bělounovi, pokud si kdo vzpomene) počítala nejméně pětkrát. Na konci jesamozřejmě znala všechny nazpaměť - jenže škola na ni udělala "podraz": změnila pár slov ve slovní úloze a pár čísel ve výpočtu.

Samozřejmě, že dívenka naprosto vyhořela. A to zcela oprávněně. Prokázala, že má zicflajš, ale taky absolutn

0/0
10.11.2014 16:55
Foto

K14a83r55e15l 86P45l36í75h94a24l 2169625908251

Re: Ve vzdělání se změnilo mnoho.

Nelze než souhlasit. Ta devalvace titulů je děsivá. Na druhou stranu, kdo chodí na VŠ, není nezaměstnaný... A to se každé vládě hodí.

0/0
10.11.2014 17:17

J. Křivan

Re: Ve vzdělání se změnilo mnoho.

Ano, říká se tomu útěk před pracákem

0/0
11.11.2014 16:42
Foto

Jiri Janecek

Re: Ve vzdělání se změnilo mnoho.

Vidite, ja dodnes jsem presvedcen, ze kdyby si kazdy zak toho Belouna celeho propocital, tak proste matematiku musi pochopit (resp. to pocitani s pismenkama, jehoz nepochopeni dela zaklad pozdejsim problemum).

Co se tyka tech clenovcu, krouzkovcu a benzenovych jader - vite, dneska jsou trendy vselijake softskils, ktere se ovsem nedaji naucit, ale jdou natrenovat... No a to biflovani bylo podstatnou slozkou toho trenovani, ale jen se to explicitne nerikalo... Pochybuju ale, ze by na MSMT sedel tehdy nejaky metodik, ktery by opravdu byl presvedcen o nutnosti cele populace znat kmenovy vyvoj strunatcu...

0/0
12.11.2014 9:06

J. Křivan

Další Pussy na ČP

Tady někdo zkouší naší soudnost a trpělivost. Na první pohled to vypadá, že matematiku na školách zavedl teprve Stalin. Na absolventy VŠE jsem měl vždy vyhraněný názor a to jsem tam z povinnosti absolvoval jakýsi postgraduál. Vzpomínám, že písemné zkoušky z matematiky za ně chodili dělat studenti ze strojárny.

PS, tak co si myslíte smázne mne admin, nebo ne.

0/0
10.11.2014 16:37

J. Hampula

zrušte povinnou maturitu z českého jazyka!

Zajímavé je, že se stále diskutuje zda mít či nemít povinnou maturitu z matematiky.

Přitom primárně by se měla zrušit povinná maturita z českého jazyka.

1) hlavní část předmětu český jazyk jsou dějiny literatury, zcela zbytečná minoritní záležitost kterou není třeba takto preferovat. Opravdu nevím, proč by se mělo povinně maturovat z otázek typu 'Angličtí básnící 19. století' nebo 'Prokletí básící'. Co to má společného s českým jazykem? Samozdřejmě nic. Když už chcete mít povinnou maturitu z dějin, tak dejte povinnou maturitu z normálního dějepisu, ne jeho slabou výseč dějiny literatury.

2) pravopis se v podstatě společenská dohoda, jak se mezi sebou domlouvat. Tudíž není třeba z pravopisu dělat zlaté tele. Nežijeme v 19. století, kdy jazyk určoval národnost. Také nežijeme ve středověku, kdy znalost psaní definovala vzdělanost. Povinná maturita z českého jazyka je přežitek z 19. století.

3) Také bych zrušil příjímačky z jazyka českého na střední skoly. Tento předmět má obecně nejhor

0/0
10.11.2014 16:10

K. Vážný

Je to problém

Problém má několik rovin:

Je nesmyslné vyřazovat ze všeobecného vzdělání děti kolem 15 let. Je rozumné, aby co nejvíce děcek získalo všeobecné střední vzdělání a krom malé části na to mají. Jde o to, že maturita jako znak kvalifikace, a to i maturita odborná, je dnes na nic. S maturitou pedagogickou nemůžete učit, s maturitou zdravotní se můžete stát akorát ošetřovatelkou a s maturitou ekonomickou můžete být pokladní v hypermarketu. Cokoli víc (třeba fakturantka ve firmě) vyžaduje dnes vysokou školu, alespoň bakalářského stupně, na něco málo stačí i DIS ze školy vyšší odborné.

S tím souvisí i maturita. Je na místě možnost více stupňů, možná maturita a odborná maturita (jakožto nižší stupeň). A VŠ si vyberou, co požadují.

S matematikou je to ještě složitější. Jsem absolvent mat-fyzu, ale moje děti nadání nezdědily. Zdědily nadání na jazyky, společenské vědy, výtvarné umění. Pokud budou chtít být historikem, politologem, historikem umění, právníkem, potřebují středoškolskou matematiku, n

0/0
10.11.2014 16:06

K. Vážný

Re: Je to problém

Tak ještě konec textu:

Pokud budou chtít být historikem, politologem, historikem umění, právníkem, potřebují středoškolskou matematiku, nebo jim stačí znalosti končící rovnicemi, obsahy, objemy, trojčlenkou a procenty?

Poslední rána je zavedení a nic. Tomu mělo předcházet testování na ZŠ s tím, že by výsledky škol byly zveřejněny a rodiče by věděli o situace své školy ve srovnání s jiným. Musím říci že mne děsí, kdo a jak moje děti učil matematiku a fyziku na ZŠ.

0/0
10.11.2014 16:07

J. Buk

Autor je zcela mimo ...

... v jeho logice je zbytečná rovněž gramatika a pokud někdo už psát umí, tak nechť píše foneticky. Spousta povolání samozřejmě nepotřebuje ani znalosti historie a jestli tu byl dřív Karel IV nebo Marie Terezie jim může být zcela jedno. A tak bychom mohli dlouho pokračovat. Je příznačné, že zejména humanitně orientovaní lidé se pyšní tím, že neumí sečíst dvě čísla a styděli by se přiznat, že umí trojčlenku.

0/0
10.11.2014 15:26
Foto

K51a22r90e85l 43P40l17í52h96a62l 2389375378251

matematika

Nevím, zda mat. u maturit má či nemá být povinná, nechám na jiných, ale utlumit její výuku je neprozíravé. Ve škole žalostně chyběla výuka o společnosti - státě. Jen nám řekli, že je moc zákonodárná a výkonná. Vyjmenovat prezidenty. Tečka. Nikde nic o právním řádu. Ústava neexistuje. Pravomoci a služby úřadů nikdo neosvětlil. Slovo volby nikdy nezaznělo. Sociální role státu, daně, důchod, zaměstnanecký poměr - nic z toho se neprobíralo. Autorovi článku tímto dávám částečně za pravdu, výuka by se měla doplnit, ale vytlačit přírodní vědy je nesmysl. Spíše to chce trochu lépe vyvážit.

0/0
10.11.2014 14:46

J. Lepka

Naprosto mimo !

Maturita je důkaz a doklad o ukončeném středoškolském vzdělání. Mezi ně patří i matematika. Nechci-li maturovat z matematiky, nemohu maturovat vůbec. Totéž platí i o dalších disciplínách, včetně gramatiky. Jak se dnes a denně prokazuje, m.j. i v článcích mnohých novinářů, tak filosofická fakulta základy nedožene.

0/0
10.11.2014 13:54

Matematika?Ano!

Rozhodně nesouhlasím,autor článku je zcela mimo.Matematika je způsob myšlení a jako taková dává základ všem ostatním oborům,čím dál tím více je potřeba k jejich dokonalému zvládnutí(i např,psychologie,filozofie,bilogie).A spojovat matematiku s komunismem,to je tak náročná "intelektuální činnost" že autora článku demaskuje jako člověka,který:1)nemá rád matematiku,měl z z ní za 5 2)do školy chodil za komunismu2)měl problémy s uplatněním,tak se stal novinářem.Budiž tedy pozdraven!

0/0
10.11.2014 13:25
Foto

Jan111

Re: Matematika?Ano!

Chcel som napísať niečo podobné, no predbehli ste:)  Nechápem ako mohol napísať Rambousek tieto nezmysli, podľa životopisu by to mal byť inteligentný človek.

0/0
10.11.2014 13:44

Mimo realitu

Všechny tyto diskuse jsou mimo realitu. Různé odbory, komory a jiné zájmové skupiny prosadily pro svá povolání kvalifikační požadavky. Což bývá často maturita. I třeba pro takovou kosmetičku. Maturita je dnes potvrzení o vychození střední školy.

Nebo z jiného konce - pokud bude v současném právním (!!!) stavu povinná maturita z matematiky tak s matematikou nebude mít nic společného. Což povede k degeneraci samotného pojmu matematika (dříve bývaly na prvním stupni počty - pamatujete? ) .

Tyhle věčné výkřiky o maturitě z matematiky vedou jen k informačnímu šumu a zatěžování pracovníků ministerstva školství nesplnitelnými úkoly. Pokud po ní volají podnikatelské svazy, nejdřív si musí udělat pořádek na vlastním dvorku a upustit od některých kvalifikačních požadavků.

0/0
10.11.2014 13:24
Foto

Pavel Šefl

Je to zvláštní...

Oblast výchovy a vzdělávání má obrovský vliv na fungování celé společnosti a pro ekonomiku, v níž by znalosti měly být hlavním zdrojem konkurenceschopnosti a tvorby bohatství, je zcela zásadní. Organizace vzdělávání a aktivity spojené s výukou a výchovou na školách vyžadují v současné moderní společnosti široký okruh znalostí z různých oblastí, které zahrnují nejenom pedagogiku a psychologii, ale také management, sociologii, ekonomii, státní správu, etiku, filosofii a další. Nicméně zde platí zvláštní efekt. Protože jsme prakticky každý chodili do školy a řada z nás se školou přišla do kontaktu jako rodiče nebo prarodiče našich dětí, je masově rozšířena iluze, že problematice vzdělávání a výchovy každý rozumíme. Opak je, bohužel, pravdou. Platí to i pro autora článku. Chápu a sdílím jeho odpor proti byrokratickému zavádění maturit z matematiky. To ostatní je ale soubor zmatených a nekompetentních úvah. Platí tady známé doporučení. Ševče, drž se svého kopyta!

0/0
10.11.2014 12:51

Mrzí mě že ČP začíná upadat, noví autoři

jsou pro mě poněkud zvláštní. Teď na sebe poštvu mnoho diskutujících ale "tvrdostí" na matematiku se chlubí obvykle herci. Přináší nám obvykle emotivní potěšení , ale toť vše. Výuka matematiky má především metodologický význam. Učí systémovému myšlení, logice, přesnosti, abstraktnímu myšlení , zobecňování, vyhodnocování atd. Udělal jsem si průzkum mezi spolužáky /měli jsme 5 semestrů matematiky. Kdo byl dobrý na matematiku byl úspěšný i v životě. Každý přeci musí vidět že náš život stále více ovládá technika. Kdo není chytrý na matematiku není chytrý vůbec! Názor pana Rambouska je pro mě nepochopitelný.

0/0
10.11.2014 12:37

J. Křivan

Re: Mrzí mě že ČP začíná upadat, noví autoři

Pane Cermane, také se Vám otevírá kudla v kapse? Matematika, podstatně těžší,než ta současná se na obdobných školách učila už za císaře pána. Tohle je jen další krůček k úplné české negramotnosti. Potřebujeme vůbec nějaké školy, jiné než ty umělecké?

0/0
10.11.2014 16:46
Foto

K57a27r77e52l 23P46l79í86h15a98l 2959665888191

Re: Mrzí mě že ČP začíná upadat, noví autoři

Zdravím Vás Pánové. Nic proti matice, ale když se podívám kolem sebe, jaká zaměstnání lidé vykonávají, tak drtivé většině populace postačuje matika úrovně zš. Vyšší úroveň má význam pouze pro vědce a opravdové inženýry. Problém vidím v tom, že těch inženýrů máme poměrově více, než odpovídající počet lidí v populaci, kteří na to studium mají potenciál (= devalvace titulu ing).

0/0
10.11.2014 17:09

J. Křivan

tak to dopadá, když hezké CV nahrazuje vědomosti

Vítám po dlouhé době, nebo jsem něco přehlédl?

O devalvaci už je ten článek sám o sobě.

Z vyšší hory je dál vidět, každý nemůže na osmitisícovku, (teď tam ovšem šerpové vynesou i invalidu) ale uměle ty hory snižovat je ještě horší.

Člověk má znát o hodně víc než aktuálně potřebuje. Jde i o to projít cestu, ten trénink, trpělivost, houževnatost, schopnost se soustředit na úlohu. V matematice se na rozdíl od mnoha jiných oborů nedá výsledek okecat. A o to také jde. S tím studijním potenciálem moc nesouhlasím, někoho něco naučit je taky kumšt a ten kdo ho zvládá dokáže potenciál najít i tam kde ostatní vidí černou díru. Jde o alibismus některých vyučujících.

Skutečných inženýrů je podstatně méně než tahle společnost potřebuje, přesto naše školství produkuje značné množství vysokoškolských nepoužitelných absolventů. Zdůrazňuji produkuje, nevzdělává.

PS. Peněz na vzdělání je málo, proto většinou školy podlézají svým žákům, tak je hodnocen i profesorský sbor.

0/0
10.11.2014 18:16
Foto

K53a46r21e74l 30P36l33í41h12a69l 2529475618891

Re: tak to dopadá, když hezké CV nahrazuje vědomosti

Inženýrů mnoho a málo zároveň. Povinná matika u maturity problém nevyřeší. Je to okrajový problém, který je následkem špatné situace na VŠ. Jak to zredukovat?

0/0
10.11.2014 18:38

J. Václav 261

Mám vyšší odborné vzdělání,

jsem stavitelem silnic a bez maturity z matematiky bych byl v hajzlu, nespočítal bych si ani kubatury zemních prací, navíc potřebuji geodezii. Průšvih je ovšem v tom, že dnes chce být každý druhý student advokátem, ekologem, nebo MBA, našrotit za pár let studia zákony, předpisy a všelijaké elaboráty odborníků a pak celý život zahřívat židli v pracovně a vystavovat faktury za svojí duševní činnost. To přináší finanční úspěch a klidný život., matematiku nepotřebuje ani na vystavení té faktury. Technická práce ztratila svojí hodnotu a navíc jí ubývá. Tímto problémem by se mělo školství zabývat, ne to řešit jen zákonem o povinné maturitě z matematiky.

0/0
10.11.2014 12:16

I. Veselý

Je vidět,

že autor je přírodními vědami nepolíbený jedinec jinak by Mendělejevovu tabulku nenazval tabulkou vzorců když se jedná o tabulku prvků.

Můj názor je, že v základním školství by výuka všeho měla být samozřejmostí. Na gymnáziích za mě byly směry mat-fyz, přírodovědné a humanitní. Pokud to tak přetrvává ať jsou maturity podle toho (mat-fyz matematika nejvyšší úrovně, přírodovědné na střední a humanitní na určité minimum znalostí). U odborných středních škol podobné obtížnosti maturity z matematiky podle jejich zaměření.

Nejsou dva stejní lidé, proč mají mít stejnou maturitu? Zdůvodnění, že to je jistý srovnávací ukazatel bude asi argument těch, co neumí rozpoznat schopnosti jedince pro ten či onen obor (práci). Prostě snaha našeho školství vše postavit "do latě" aby mohla být prováděna jakási selekce schopností podle výsledku maturit.

0/0
10.11.2014 11:36

J. Páník

Správný směr

Naše školství je třeba podemokratit ( chápej zlikvidovat ). Musí dosáhnout úrovně vybrakované ekonomiky. Matematika je nepřípustná feudální a totalitní zrůdnost, ovčané nesmí logicky přemýšlet, co kdyby je něco ve vymytých mozcích napadlo - a chtěli by něco změnit!

0/0
10.11.2014 11:13

Mně

se líbilo jak jsem někde četl, jak se Němci šli poučit jak učit do Finských škol a Finové jim řekli, že to převzali z bývalé NDR. Jinak rovnici o dvou neznámých uplatní v českém tržním hospodářství málokdo. Přidal bych ,právo a normy, než členovce a bedrunky.

0/0
10.11.2014 9:50