Petr Rafaj v čele ÚOHS: Rozvrácený antimonopolní úřad a nulová důvěra

Sílí podezření, že pod vedením Petra Rafaje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) neměřil všem stejným metrem. Premiér Andrej Babiš i vicepremiér Jan Hamáček hodlají jeho další osud řešit s hlavou státu, která jediná může šéfa ÚOHS odvolat. Miloš Zeman však ctí presumpci neviny, a proto pro Rafaje může být poslední záchranou.

István Léko 6.8.2020
Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj. | foto: ČTK
Předseda antimonopolního úřadu (ÚOHS) Petr Rafaj.

Je to jeden z nejmocnějších úřadů v republice. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) má v náplni práce nejen boj s kartely, zneužitím dominantního postavení a tržní síly či dozor nad slučováním soutěžitelů, ale dohlíží také na zadávání veškerých veřejných zakázek. A to jsou kompetence, jejichž řádný výkon je kardinálním předpokladem zdravého ekonomického i veřejného života v zemi. Nefunguje-li antimonopolní úřad, jak má, bují korupce, svévole, odírání spotřebitelů a paralýza standardního fungování veřejné správy.

Bohužel právě na úroveň tohoto stavu jsme se pod vedením současného předsedy ÚOHS Petra Rafaje postupně dopracovali. Rafaj post šéfa antimonopolního úřadu získal v červenci 2009, v době úřednické vlády Jana Fischera, a v dubnu 2015 na návrh tehdejšího premiéra za ČSSD Bohuslava Sobotky byl jmenován předsedou ÚOHS i pro období 2015 až 2021.

Závažné informace

Okolo Rafaje, vyšetřovaného od loňského roku policií pro podezření z korupce a zneužití pravomoci, se toho poslední dobou děje opravdu hodně. Jsou to mimo jiné informace o zásahu policie na ÚOHS ve velké kriminální kauze takzvaného Švachulova gangu, elektronického mýta a dalších citlivých státních zakázek. Můžeme zmínit i domovní prohlídku, při které policie u Rafaje našla po bytě podivně poschovávané částky hotovosti v řádu milionů korun.

Objevily se také závažné informace o úzkých vazbách Rafaje na subjekty, jako je společnost BusLine, která mu hradila luxusní výlet za fotbalem do Amsterodamu a jež zároveň přímo či nepřímo figuruje v řadě citlivých kauz řešených antimonopolním úřadem minimálně v Libereckém a Ústeckém kraji

V této souvislosti vyvstávají závažná podezření včetně toho, že Rafaj a další lidé z nejužšího vedení ÚOHS měli manipulovat s různými správními řízeními. Objevily se také závažné informace o úzkých vazbách Rafaje na subjekty, jako je společnost BusLine, která mu hradila luxusní výlet za fotbalem do Amsterodamu a jež zároveň přímo či nepřímo figuruje v řadě citlivých kauz řešených antimonopolním úřadem minimálně v Libereckém a Ústeckém kraji.

V návaznosti na to nezisková organizace Transparency International (TI) i Ústecký kraj, který se zjevně cítí bezradný před zneužíváním moci, nedávno vyzvaly vládu k odvolání Rafaje a k souběžné reformě rozhodovacích procesů na ÚOHS. Na tuto výzvu okamžitě reagoval premiér Andrej Babiš i vicepremiér Jan Hamáček. Rozhodli se, že další osud Rafaje v postu budou po návratu z dovolené řešit s hlavou státu, která jediná může šéfa ÚOHS odvolat. Ale jak víme, Miloš Zeman ctí presumpci neviny, takže pro Rafaje může být poslední záchranou.

Představa nezávislosti

Rafaj na aktuální vývoj kolem sebe reaguje podrážděně, přešel do protiofenzivy, v podstatě označil zmíněné výzvy za kampaň a za trest za jeho nezávislé rozhodování. Taková drzost není bohužel k smíchu, ale k zamyšlení, jak si Rafaj svou nezávislost představuje. Jestli ji nechápe jako nezávislost na zákonu. Ze stále více zdrojů totiž sílí podezření, že pod jeho vedením ÚOHS neměřil všem stejným metrem. Kde se to hodilo, tam lehce přimhouřil oko nad porušením zákona, jinde zase uplatňoval exemplární přísnost, která zcela popírala smysl a účel dohledu.

Rafaj na aktuální vývoj kolem sebe reaguje podrážděně, přešel do protiofenzivy, v podstatě označil zmíněné výzvy za kampaň a za trest za jeho nezávislé rozhodování. Taková drzost není bohužel k smíchu, ale k zamyšlení, jak si Rafaj svou nezávislost představuje. Jestli ji nechápe jako nezávislost na zákonu.

I pouhý zlomek takových podezření by v normální zemi stačil k radikální personální obměně nejen předsedy ÚOHS, ale celého jeho vedení, které je za vzniklou situaci nepochybně spoluzodpovědné. A současně by měla přijít – jak na to zcela správně upozorňují TI a Ústecký kraj – systémová reforma, která zajistí kolektivní dozor nad činností antimonopolního úřadu a vyloučí podobné excesy do budoucna. ÚOHS je příliš důležitý, abychom si mohli dovolit přetrvávající stíny nebo i jen náznaky pochybností nad jeho další činností.

A nakonec není podstatné, zda zmiňované skutky činil předseda Rafaj vědomě a účelově, nebo jen svou totální neschopností. Výsledkem je rozvrácený úřad a téměř nulová důvěra v jeho fungování. A to je děsivý výsledek dnes už více než jedenáctiletého Rafajova působení v čele ÚOHS.

Diskuse neobsahuje žádné příspěvky.