Diskuse k článku

Budou děti rozumět světu, když jim zapovíme Archiméda či Newtona?

Zatímco prosperita zemí stále více závisí na rozvoji technologií založených na matematice a dalších přírodních věd, české ministerstvo školství přichází s redukcí výuky mimo jiné fyziky a chemie.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Frank 16.3.2021 8:05

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

M. Frank 16.3.2021 8:05

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

M. Frank 16.3.2021 8:05

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

M. Frank 16.3.2021 8:05

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

M. Frank 16.3.2021 8:04

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

M. Frank 16.3.2021 8:04

Poznámka k autorovi: umím spočítat poláru i profil křídla (profil křídla není zborcená plocha, nemá řídící přímku a nevyrábí se obráběním) a umím naprogramovat pětiosé CNC a vyrobit model lopatky turbíny (lopatky se totiž odlévají, ale neobrábí). Umí to asi tak jeden člověk ze sta tisíc a to určitě není důvod, aby se to učily všechny děti na základní škole. Daleko užitečnější jim bude, když se naučí číst, psát a počítat, domluvit se cizí řečí, naučí se komunikovat, naučí se učit, naučí se detekovat naduté chytrolíny, naučí se spolu žít a naučí se vybrat si, co se jim bude hodit z učiva a co ne. Ti co mají vlohy a zájem se naučí i ty zborcené plochy, které 99% lidí nikdy nepochopí a kterým je to k ničemu. A budete se divit, Archimedův zákon, Pythagorovu větu a Ohmův zákon neumělo použít v roce 1970 90% vysokoškoláků, což bylo tehdy ověřeno průzkumem.

V. Jetmar 16.3.2021 7:53

celá ta nepovedená taškařice je jen pokračováním "biomasy" nebo přesněji "olovem", které zůstalo v zadnici našeho školství. je až neuvěřitelné, co za exoty se dostává do nejvyšších pater školství a s jakou dávkou prostoty a hlouposti se každý den setkáváme.

jen namátkou, včera jsem se setkal s názorem, že je třeba podpořit programy na rehabilitaci žáků, neboť ti jsou vystaveni stresu, krom jiného i z nedostatku tělocviku. pokud vím, jsem technik, na základních školách mají žáci maximálně dvě hodiny tělocviku týdně. nyní již rok nechodí do školy a po většinu času se ani neučí. Takže suma sumárum mohou se věnovat tělocviku dvě hodiny denně. stačí jim na to prostor 2x2 metu a otevřené okno!

podobné blbosti se ve školství šíří ze všech stran. bývalá ministryně, co utekla před zásahovou jednotkou a skrývala se osm a čtyřicet hodin na neznámém místě a která s nenuceností sobě vlastní leze do médií kde se dá, navrhuje, aby absolventi učebních oborů po třech létech učení skládali tzv. mistrovs

V. Jetmar 16.3.2021 7:53

celá ta nepovedená taškařice je jen pokračováním "biomasy" nebo přesněji "olovem", které zůstalo v zadnici našeho školství. je až neuvěřitelné, co za exoty se dostává do nejvyšších pater školství a s jakou dávkou prostoty a hlouposti se každý den setkáváme.

jen namátkou, včera jsem se setkal s názorem, že je třeba podpořit programy na rehabilitaci žáků, neboť ti jsou vystaveni stresu, krom jiného i z nedostatku tělocviku. pokud vím, jsem technik, na základních školách mají žáci maximálně dvě hodiny tělocviku týdně. nyní již rok nechodí do školy a po většinu času se ani neučí. Takže suma sumárum mohou se věnovat tělocviku dvě hodiny denně. stačí jim na to prostor 2x2 metu a otevřené okno!

podobné blbosti se ve školství šíří ze všech stran. bývalá ministryně, co utekla před zásahovou jednotkou a skrývala se osm a čtyřicet hodin na neznámém místě a která s nenuceností sobě vlastní leze do médií kde se dá, navrhuje, aby absolventi učebních oborů po třech létech učení skládali tzv. mistrovs

L. Písařík 15.3.2021 14:01

To je nápad pro autory: napište fyziku, matiku a chemii jako text do té hudby, co mladí pořád mají ve sluchátkách, třeba se chytnou. Výuka by měla být přizpůsobená době.8-o

L. Písařík 15.3.2021 14:00

To je nápad pro autory: napište fyziku, matiku a chemii jako text do té hudby, co mladí pořád mají ve sluchátkách, třeba se chytnou. Výuka by měla být přizpůsobená době.

D. Šumová 14.3.2021 6:18

Víte jaký vtip koluje na netu mezi mladými? "Kámo, jak ti jde 2. Newtonův zákon? Ale dnes přece máme fyziku a ne právo!" A ani se tomu nikdo moc nesměje. Tam jsme to dotáhli, a velká část destrukce přišla po sametu. A to nastupuje doba pozitronických mozků a umělé inteligence. Takhle naše děti těm, co opravdu umí, budou dělat jen námezdní dělníky - což už se dnes děje, anebo v horším případě otroky, když pán bude tyran.

L. Velisek 14.3.2021 5:24

Taky derivace a integrální počet na gymnasiu, v letech sedmdesátých, pan profesor Janda, stará škola, budiž mu země lehká. Dodnes z toho čerpám.

L. Velisek 14.3.2021 5:24

Taky derivace a integrální počet na gymnasiu, v letech sedmdesátých, pan profesor Janda, stará škola, budiž mu země lehká. Dodnes z toho čerpám.

J. Koutský 13.3.2021 9:50

Čtěte Bibli,tam to všechno je!!;-D!!

V. Bok 13.3.2021 17:22

No, spis v jednom spisku starém asi 150 let se o tom píše, dokonce jako o programu. Nějak se to tomu začíná podobat... ale je to jistě jen náhoda. že ano.

P. Čech 13.3.2021 17:52

Samuelova kniha nám povídá, jak na Žida přišla veliká bída. Jak ti bídní Filištíni válku vést nebyli líní až potkali Davida!

J. Koutský 14.3.2021 8:21

R^;-D!!

P. Čech 13.3.2021 9:40

Zdá se, že pan Baltus má pravdu. Systém výuky, takový jaký se u nás praktikoval posledních 100 let byl docela dobrý a výsledky našeho vědění o tom nemálo napovídají. Podléhání přitroublým názorům různých ministrů školství je jen ke škodě věci samé. Výuka totiž není obtížná, obtížná je jen práce s línými žáky a studenty, kteří místo toho, aby se snažili věci obecné pochopit, jsou vychováváni k tomu, aby si věci hledali na internetu a věřili jim. Jde o to, že školství a výuku není třeba vůbec jakkoliv reformovat, je třeba jej rozvíjet. A to je nemalý rozdíl.

B. Rudolf 12.3.2021 17:04

Už jsme jim zapověděli filosofii jako neužitečnou nepraktickou nauku. Tak čemu se dnes divíme?

Pokud věříme tomu, že hlavním problémem lidstva je jeho nedostatečný technologický pokrok a příliš pomalý pokrok v informatice, tak je nutné, aby co nejvíc lidí studovalo informatiku.

Pokud si ale myslíme, že hlavním problémem lidstva je to, že neví co se sebou, že sebou necháme manipulovat, orientujeme se na pohodlí, na zážitky, na budování ega, na vnější dojem, na zkratkovitou komunikaci, měli bychom toho změnit (zejména sami na sobě) hodně. A věnovat se hledání moudrosti, zklidnění, nestranného pohledu na svět.

Proti matematice, fyzice a chemii opravdu nic nemám. Vystudoval jsem teoretickou fyziku a živím se jako kryptolog. Ale hlavní lidské problémy nevidím v nedostatečných technologiích a v nedostatečném poznání přírody. Vidím je v nedostatečném poznání sama sebe, v nedostatečné schopnosti rozpoznat manipulaci, v příliš snadném podlehnutí nenávisti k někomu, kdo se provinil jen jiným náz

B. Rudolf 12.3.2021 17:08

Dokončení: ... v příliš snadném podlehnutí nenávisti k někomu, kdo se provinil jen jiným názorem, v příliš ochotném umlčování lidí s jinými názory, v příliš ochotném odsuzování bez důkazů.

Děti by se měly vychovávat k lásce k moudrosti, k samostatnému kritickému myšlení, k osobní odvaze (ale nikoliv k bezohlednosti), k zájmu o tento svět a ke snaze ho co nejadekvátněji chápat.

P. Čech 13.3.2021 9:43

Hlavním problémem lidstva, kterým je třeba se zabývat je pouze přelidnění planetzy Země. Pokud toto nepochopíme, my homo non sapiens,brzy vyhyneme a budeme nahraženi jiným živočišným druhem. Nahradí nás sama příroda. Tedy, pokud ji sami nezničíme .

I. Patta 14.3.2021 12:49

Jistě, myslete globálně, ALE jednejte lokálně. Lokálně hromadně vymíráme! Za posledních 25 let schází v NAŠICH rodinách každé třetí dítě. Celkem chybí jeden a čtvrt milionu dětí do VYROVNANÉ populační bilance. Důvod? Převzetí daňové a sociální legislativy od vymírajícího Německa k 1. 1. 1993 vládou V. Klause za účelem sjednocení našich zákonů se zákony EU v rámci přístupových rozhovorů.

P. Čech 15.3.2021 8:31

"Jistě, myslete globálně, ALE jednejte lokálně". Nesmysl! Je třeba myslet i jednat stejně a to zejména lokálně. My lokálně jednáme v globálním smyslu, ikdyž si to snad ani neuvědomujeme. A nejsme sami. Kazí nám to ovšem Asie a zejména Afrika, společně s jižní Amerikou. A my, hlupáci, tam ještě posíláme peníze na t.zv. pomoc potřebným. Tady je třeba začít, aby si ti "potřební" uvědomili, že dělání dětí, když je nedokáží uživit, není tím pravým, ořechovým.

I. Patta 15.3.2021 8:43

Kdybyste přestal za každou cenu, tj. NESMYSLNĚ oponovat, tak byste měl šanci na rozumný dialog. To "myslete globálně, jednejte lokálně" plně platí i na Váš poslední příspěvek. Důkaz, cituji: Tady je třeba začít, aby si ti "potřební" uvědomili, že dělání dětí, když je nedokáží uživit, není tím pravým, ořechovým. Shrnutí: To, co ordinujete globálně, zapomínáte ordinovat lokálně.

V. Čechtický 12.3.2021 14:56

Fyzika je základ všeho. Tvrdit, že Newtonovy zákony jsou složité, může jen b.b. Co vyroste z další generace, pokud nebudou mít základní znalosti fyziky? Ignoranti sušící zvířata v mikrovlnkách apod.....

J. Cervenka 12.3.2021 14:30

ani slovo o quantum fyzice, která vládne nyní ve vsem fysikálním: chips. laser, GPS , astrofyzika, atd atd. Je to možný?

H. Dostálová 12.3.2021 13:41

Kdysi jsem měla ráda sci-fi, četla jsem jich tuny. A ne málo bylo o tom, že je zakázána věda... Tohle by ani Orwell nevymyslel. Zato se zakládají školy, kde se neříká "hoch a dívka" ani "maminka a tatínek"...

B. Havel 12.3.2021 13:06

Raději mrskat větné členy a jiné důležitosti. Asi

Matematik, programátor a člověk v důchodu

H. Dostálová 12.3.2021 13:42

Od toho se taky upouští.

J. Václavík 12.3.2021 11:59

Osobně tvrdím, že v oblasti fyziky a matematiky by se středoškolská výuka měla ještě podstatně rozšířit. V matematice by středoškoláci měli zvládnout derivace (v úrovni pochopení významu a základního použití) a ve fyzice by žáci měli zvládnout termodynamiku a vlnovou mechaniku (na úrovni základních pojmů a jejich pochopení). Pokud tvrdíme, že je svět poznatelný, potom jsou tyto znalosti nezbytné pro správné chápání světa i jevů okolo.