Byznys
Zlevňování nových ani ojetých automobilů zatím nelze očekávat

Navzdory všem slevám se letos prodal jen zlomek aut jako v běžných jarních týdnech. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se ale situace zlepšovala pomalu. I když lidé zase chodí, prodává se méně než dříve. Proto by šlo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících. Jenže jsou i vlivy, jež tlačí ke zdražování.
Bez finanční pomoci by nacisté dodnes jen řvali v mnichovské pivnici

Na článek historičky Evy Hahnové V Česku se řeší hlavně Mnichov a odsun. Přinášíme 9 milníků války, které mezi klíčovými událostmi často chybějí zareagoval Jan Schneider.
Není vhodné vyrábět léky a další životně důležité věci v Asii

„Důležité je poučit se z chyb a lépe se připravit na budoucí krize. Lidstvo je ale spíše nepoučitelné, především Česko a Evropa. Nikoliv Čína, jež pomáhá prodejem zdravotnického materiálu. Přitom nelze pominout, že tam v důsledku špatných hygienických podmínek nákaza vznikla,“ říká v rozhovoru průmyslník a manažer Stanislav Kázecký.
Evropská unie hodlá zachránit turistiku. Řeší cestování na dovolenou

Státy evropské sedmadvacítky se snaží najít způsob, jak zajistit občanům letní dovolenou v zahraničí, a tím i příjem z odvětví, jež tvoří zhruba desetinu hospodářství celé Evropské unie. Na stole leží například Chorvatskem navržený „koronavirový pas“ – doklad o bezinfekčnosti platný v schengenském prostoru a části přidružených zemí.
Koronavirová krize globalizaci trvale neomezí

Věštit budoucnost ekonomik po koronavirové pandemii je módní, ale důležité téma. Očekává se odvrat od globalizace, minimálně oslabení. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Bude mít koronavirová pandemie vedle odvratu od globalizace i jiné dopady?
Odškodnit firmy vládou ano. Zdanit vítěze ne
V Česku se debatuje, zda by měla vláda odškodnit firmy, jež musely zavřít své provozovny. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Měla by vláda odškodnit firmy i zdanit zisky vítězů koronavirové krize?
Globální ekonomika nepotřebuje růst spotřeby energií včetně ropy

Cena ropy se nově řídí mechanismem, kdy tu nejnižší představují produkční náklady Ruska s minimální marží a nejvyšší tržba za ekonomicky zdůvodnitelnou těžbu americké ropy z břidlic.
Záporná cena ropy není dnes nijak mimořádná

Zápornou cenu ropy nelze ignorovat jako obskurní technikálii také proto, že se nic takového nikdy v historii nestalo. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Je záporná cena ropy exces z abstraktního světa finančních derivátů, nebo přelomová a významná dějinná událost reálného významu?
Koronavirová pandemie odfoukla světovým magnátům spoustu peněz

Podle každoročního žebříčku časopisu Forbes ve světě ubylo magnátů s majetkem alespoň miliarda dolarů. O něco si pohoršil i nejbohatší Čech Petr Kellner. V pořadí se však nic podstatného nezměnilo. Na špici dolarových miliardářů, a tedy nejmajetnějším člověkem světa, je nadále zakladatel internetového superobchodu Amazon Jeff Bezos.
Banky v Česku automatizují proces schvalování odkladů splátek

Banky už evidují desítky tisíc žádostí o odklad splátek. Nejvíce o ně žádají lidé, kteří si půjčili na vybavení bytu či dovolenou. Při jejich vyřizování pak stále více používají roboty, respektive chatboty, chytrý software, jenž nahradí bankovního úředníka. Stačí mu k tomu vyplněný elektronický formulář žádosti o odklad z webu banky.
Problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna a české závody Škody Auto do 27. dubna. Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě, a nejen kvůli karanténě. Kromě Číny se totiž nyní auta neprodávají prakticky nikde.
Koronavirová krize: Každá výjimečná situace představuje příležitost

Události, jako je současná koronavirová pandemie, v minulosti transformovaly světovou ekonomiku. Černá smrt zabila v Evropě třetinu populace, ale navyšováním mezd odstartovala inovace a rozpad feudálního systému.
Koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Zejména automobilky

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.
Realitní trh se reguluje sám, není třeba do něj příliš zasahovat

„Jak v Berlíně, tak v Mnichově jsou lidé ochotní se kvůli drahým nájmům vystěhovat z města do okolí. To je podobné v Praze, kdy lidé hledají bydlení ve Středočeském kraji. Pokud jsou nájmy příliš vysoké, pro lidi je takové bydlení méně atraktivní a hledají alternativu jinde,“ říká v rozhovoru Hendrik Meyer, šéf platformy Bezrealitky.
Na lyžařských voscích s jedovatým koktejlem se už závodit nebude

Lyžařské vosky většinou obsahují perfluorované sloučeniny. Některé jsou zakázané, protože jsou toxické a byl prokázán jejich neblahý účinek na zdraví, u dalších se o důsledcích prozatím neví. Teď promění i nejvyšší lyžařské soutěže. Mezinárodní lyžařská federace použití vosků s obsahem perfluorovaných látek od příští sezony zakázala.