Židé

Bláhové snění (48.) O marketingovém nápadu měnícím Židy v padouchy

Šavel proměněný v Pavla povýší židovského Mesiáše s novým řeckým pojmenováním Christos na Bohem seslaného spasitele všech, kdo v něho uvěří.

Bláhové snění (44.) Zázraky muže, který popíjí s děvkami a nedrží šábes

Jak přesvědčit kultivované Jeruzalémce, že člověk, který přišel do města v doprovodu čety křupanů, je král a Mesiáš?

Bláhové snění (42.) Od Ježíšovy rozpolcenosti k charismatickému vůdci

Jako v moderním románu: Hrdina se potýká s hamletovskými otázkami, ale i s touhami po pomstě, trestu a státním převratu.

Benjamin Kuras 3.12.2012

Bláhové snění (41.) Ježíš bez hřejivých mýtů a pohádek

Nicolas Poussin, Svatá rodina (1651)

Nenarodil se 25. prosince posledního roku „před sebou“, nýbrž nejméně o čtyři roky dřív. A ne v chlévě, ale ve společensky ctěné rodině.

Průšvih v Pásmu Gazy: Konflikt bude pokračovat

Příčiny vojenského střetu Izraele s Hamasem můžou spočívat v dlouhodobých trendech, které proměňují izraelskou i palestinskou společnost.

Jan Čuřík 30.11.2012

Je přikázání „Nepokradeš“ fašistické? Pro Klause juniora možná ano.

„Židi či zlojedi. Pak hned bude ráj na zemi. Žid i zlojed dusí tvojí rodinu,“ dumá Václav Klaus ml. nad Karlem Janečkem.

Nechá se Barack Obama opět vydírat republikány?

Znovu zvolený americký prezident vstupuje do druhého volebního období s mandátem, který by mu mohlo mnoho politiků závidět. Co s ním udělá?

Igor Lukeš 11.11.2012

Bláhové snění (36.) Pomohl Římu kulturní mindrák vůči Řekům?

Marcus Tullius Cicero (106–43 před naším letopočtem)

V římském státu nemají literární talenty čas na beletrii. O světě bez padouchů si jen tu tam zasní Cicero. Je mu to však houby platné.

Benjamin Kuras 19.10.2012

Bláhové snění (33.) Farizeové aneb Nejbližší ideoví spojenci Ježíše

Na přelomu letopočtů se farizejská rabínská debata pod římskou okupací vyhraňuje do dvou kontrastních škol – Šamajovy a Hilelovy.

Bláhové snění (32.) O židovské tradici prát se mezi sebou

Kenaán za vlády Heroda Velikého a jeho následovníků v první polovině 1. století před naším letopočtem.

Pod dramatem hodným shakespearovské tragédie vře a bublá ideový konflikt, který za Hasmoneovců přetéká z politické do náboženské oblasti.

Benjamin Kuras 24.9.2012

Bláhové snění (30.) Řecko-židovská intelektuální symbióza je u konce

Wojciech Stattler: Makabejští (1842)

Řekové si po 20 letech uvědomují, že nad ideologickými fanatiky uctívajícími neviditelného Boha nelze zvítězit. Další díl seriálu Benjamina Kurase.

Bláhové snění (29.) Estetika versus etika

Poučení z doby okupace Alexandrem Velikým: Řecko předává židovství elegantní formu, ale odsává mu duchovní obsah.

Bláhové snění (28.) Pěstovat tolik dobra, aby nám nezbylo místo na žádné zlo

Alexandr Veliký nepořečtil největší říši světa ohněm a mečem, nýbrž hédonismem.

Německý islám, nebo islámské Německo?

Hamburg uzákonil tři islámské svátky. Zůstane německé povýšení náboženských svátků na státní jen u islámu, nebo obejme všechna náboženství?

Bláhové snění (24.) Co si přejí hebrejští proroci

Patetičtí hebrejští proroci usilují o pravidla společenské harmonie přimykáním k ideji tvůrčího všejednotícího Věčna, Všudypřítomna a Všemohoucna.

Padouchům odplatu za nemravnost, drzounům konec pýchy, nafoukancům a bezohledným pokoření. A národ národu bude vyprávět o míru.