Vzdělávání

Podnikavost je ve školství popelkou, jež se jen pomalu dere na světlo

Martin Smrž, ředitel organizace Junior Achievement Czech.

„Pokud studenti projdou naším programem, do pěti let 28 procent z nich začne podnikat. I když nezaloží vlastní firmu, má to na ně pozitivní dopad, jsou kreativnější. Náš program není inkubátor na vznik firem, ale vzdělávací nástroj,“ říká v rozhovoru ředitel organizace Junior Achievement Czech Martin Smrž.

Děti by měly mít prostor „provětrávat“, co pro ně smrt rodiče znamená

Tereza Gafna Váňová, učitelka na Lauderových školách.

Učitelka Tereza Gafna Váňová v rozhovoru popisuje, jak se vyrovnává s rolí mladé vdovy a jak umírání probírat s dětmi ve škole. A říká: „Velká část problémů v dnešní společnosti kolem smrti vychází z anonymity. Dříve se všichni znali a věděli, kde někdo zemřel. Sdíleli to a uměli si pomoci.“

Lucie Fialová 15.6.2021

U profesí kontrabasisty a učitele chemie lze najít mnoho podobností

Jan Hrubeš, kontrabasista a nově také učitel chemie a hudební výchovy.

„Na zkoušku v orchestru i na hodinu výuky se musíte připravit. Práce učitele se třídou je svého druhu koncert. Největší rozdíl je v tom, že den hudebníka kulminuje večer,“ říká v rozhovoru Jan Hrubeš, kontrabasista a nově v důsledku covidu učitel chemie.

Je-li třeba, české nemocnice i celé zdravotnictví se umějí zmobilizovat

Vladimír Palička, ředitel Fakultní nemocnice Hradce Králové.

„Česko má možná i víc než dostatek nemocničních lůžek. Pouze asi nejsou správně rozčleněná. Jako poučení z covidu bychom měli dopracovat jasnou strukturu našeho zdravotnictví,“ říká v rozhovoru Vladimír Palička, ředitel Fakultní nemocnice Hradec Králové.

Školy by již neměly produkovat poslušné občany, ale hybatele změn

Michael Fullan, emeritní profesor Torontské univerzity

„V některých oblastech světa má 80 procent žáků a studentů pocit, že to, co se učí ve škole, pro jejich život není relevantní,“ říká v rozhovoru emeritní profesor Torontské univerzity Michael Fullan prosazující směr Nová pedagogika pro hluboké učení.

Online výuka je minimálně stejně kvalitní a efektivní jako prezenční

Online výuka (ilustrační foto).

„Studenti, kteří si na ni loni na jaře nemohli zvyknout, se teď k tradičním prezenčním lekcím nechtějí vracet. Lektoři oceňují možnost využívat doplňkovou online podporu k učebnicím nebo online kvízy,“ říká v rozhovoru hlavní metodička jazykové školy Skřivánek Marie Jelínek.

Ředitelé českých škol mají snad nejvíc autonomie a svobody v Evropě

Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily

„Chceme ředitele škol odbřemenit, aby se stali pedagogickými lídry, a nikoliv především ,správci budov‘,“ říká v rozhovoru Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily v rámci pilotního projektu Strategie 2030+.

Šance přijetí na univerzity jsou velké. Neplatí to však pro všechny

Studenti  čekají na zahájení písemných maturitních zkoušek.

Kvůli koronavirové situaci některé fakulty přijímací zkoušky, nebo jejich části, promíjejí, jiné na obsahu přijímaček nic nemění. Podrobnější informace lze dohledat na webových stránkách fakult, nebo ověřit na studijních odděleních vysokých škol.

Německý učeň má lepší možnost zajímavější a odbornější práce než český

Václav Korbel, datový analytik.

„Na učňovské obory míří třetina žáků ze základních škol, navzdory tomu je v české debatě o vzdělávání tento segment školství opomíjený i málo probádaný. Chtěli jsme se na něj podívat víc datově, a tím na téma upoutat pozornost,“ říká v rozhovoru o českém učňovském školství datový analytik Václav Korbel.

Newtonovy zákony jsme neztratili. Může je učit každý učitel, chce-li

Irena Dvořáková, Katedry didaktiky fyziky MFF UK

„Je to omyl, já jsem nebyla ta, kdo škrtal! My jsme se Newtonovy zákony, přesněji to, co obsahují, naopak snažili do hodně proškrtaného rámcové vzdělávací programu vrátit. To, co jsme se pokoušely upravit, se tam však neobjevilo,“ říká v rozhovoru Irena Dvořáková z Katedry didaktiky fyziky MFF UK.

Je třeba začít řešit nedostatky vzdělávání na dálku

Online výuka (ilustrační foto).

Školy by měly kvůli významné části výuky ve virtuálním prostoru začít brát rizika a kybernetické útoky vážně.

Videohry se jako literatura a film postupně stávají součástí výuky

Videohra Assassin’s Creed: Odyssey

Část odrostlejší populace, jejíž vzdělání je založené na čtení knih, považuje čas u monitorů za zmarněný. Jiná část používá technologie k předávání znalostí. Z málokteré encyklopedie se žáci dozvědí o starověkém Řecku tolik jako ze hry Assassin’s Creed: Odyssey.

Žákům říkáme, že zákazník není jen zdroj peněz, ale především člověk

Jarmil Brynda, umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami.

„Naším úkolem není vychovat součástky do soukolí současného profesního světa, ale člověka, který si v životě poradí, bude si umět svými tvořivými schopnostmi prošlapat vlastní cestu,“ říká v rozhovoru umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami Jarmil Brynda.

Vzdělávání na sociálních sítích je pro studenty další cestou k poznání

Jarmil Vepřek, bohemista a lektor.

Brněnského bohemistu a lektora Jarmila Vepřka dovedla k publikování na sociálních sítích jarní karanténa. A v rozhovoru říká: „Snažím se komunikovat se studenty, ale zároveň je naučit. Povídám jim o lingvistice, aby pochopili, že čeština ani zdaleka není jen pravopis.“

Dvacet praktických tipů a rad, jak motivovat děti při výuce na dálku

Online výuka (ilustrační foto).

Psychoterapeut Jan Vávra a zkušená pedagožka Andrea Tláskalová sestavili deset konkrétních tipů, co mohou děti, rodiče i učitelé dělat, aby se během nekonečných hodin strávených u počítače chuť učit úplně nerozplynula.