Výtvarné umění

Toyen se vrátila do Prahy

Toyen: Půlnoc, erbovní hodina (Minuit L´heure blasonnee, 1961). Olej, plátno,...

„Vidím neboť je noc“ se jmenuje výstava probíhající v pražském Museu Kampa pořádaná u příležitosti životního jubilea jeho zakladatelky Medy Mládkové. A volba to byla šťastná. Expozice představuje dílo česko-francouzské malířky Toyen.

Radan Wagner 2.10.2015

Zákulisí „žížal“ Zdeňka Sýkory

Zdeněk Sýkora (2004).

Ve druhé polovině 20. století se do mezinárodního kontextu prosadili prakticky jen tři původem čeští výtvarníci: František Kupka, Josef Šíma a Zdeněk Sýkora, jehož tvorbu lze ocenit na výstavě v Emil Schumacher Museu v německém Hagenu.

Bosonozí proroci i geniální umělci

Karl Wilhelm Diefenbach: Per aspera ad astra (1892, část vlysu). Kombinovaná...

Národní galerie v Praze se v novém směřování dále „otevírá světu“ již nejen slovy, ale i skutky. Dokladem je i výstava Umělci a proroci.

Šumavští „superhrdinové“ ožívají v komiksu

Pohled do expozice Superhrdinové z východního bloku.

Pohnuté příběhy z česko-bavorské hranice z období po únoru 1948 budí zájem i po desítkách let. Staly se také tématem prvního česko-německého komiksového sympozia.

Maoři migrovali do Plzně

Gottfried Lindauer: Tohunga-ta-moko při práci.

Na výstavě v Masných krámech můžeme skrze mistrovské malby Maorů, sugestivních v reprezentativních pozicích s tetovanými tvářemi, vnímat dnes už málo čitelnou kulturu.

Příběh Mary Duras a její Evy

Pohled do expozice v galerii Klatovy / Klenová.

Díla ze soukromých sbírek, ale například i z Národní galerie v Praze představují na výstavě v Klenové jeden z dominantních proudů meziválečného umění v Evropě, i osobitý autorčin vklad.

Konkrétní abstrakce v Topičově salonu

Pohled do expozice v Topičově salonu.

Exponáty jsou spíše jakýmisi laboratorními výstupy, hrou barev a příběhem tvarů, odrazem sofistikovaných konceptů. To ale není málo. Klubovou příslušností poukazují zúčastnění na své – společné – teritorium, na kterém čtverec či jiný obrazec není jen dekorací...

Anděl v graffiti oděný

Graffiti na pražském Andělu (Jan Kaláb).

Nemůže-li hora k Mohamedovi, musí Mohamed k hoře – takový pohyb uskutečňuje stále častěji umění vůči divákům, kteří si málokdy, pokud vůbec, najdou čas a chuť navštívit výstavu jakkoliv atraktivní. S tím se zbývá smířit, či lidi kultivovat ve školách či médiích. Nebo vstoupit do veřejného prostoru...

Art brut: Podivně blízký svět

Zdeněk Košek: Bez názvu (kolem 1990). Fixy a propiska v notovém sešitě, 21 x 30...

Na exponátech výstavy v Centru současného umění DOX lze například přihlížet precizně vyvedeným automatickým kresbám napojených médií či urbanistickým projektům.

Radan Wagner 17.7.2015

High-tech lesklé plechy a kořeny lidstva?

Pohled do expozice v trutnovské Galerii UFFO.

Aleš Veselý patří mezi špičku českého umění 2. poloviny 20. století a jeho práce jsou zastoupeny v řadě zahraničních a prestižních sbírek. Jeho skutečně velkorysé dílo do 28. července vystavuje trutnovská Galerie UFFO.

Tajemné dálky českého symbolismu

Maxmilián Pirner: Konec všech věcí (1887).

Symbolismus je úvodem k mezinárodně sdílenému modernímu umění s mimořádnými individualitami. Mimořádná expozice zaměřující se na klíčové období mezi otevřením Národního divadla a vypuknutím 1. světové války probíhá v Anežském klášteře v Praze.

Radan Wagner 3.7.2015

Záhadně zmizelý Karel Šebek stále žije?

Práce Karla Šebka z majetku jeho přítele Františka Tůmy.

Prokletý surrealistický básník a výtvarník je již dvacátým rokem nezvěstný. Záhadné zmizení Karla Šebka v mnohém souzní s jeho nekonformní pozemskou existencí, které se chtěl tolikrát nadobro zbavit. Nejen Šebkovy výstavy ve Vrchlabí a v Jilemnici naznačují a dokládají, že téma sebevraždy nemusí vždy souviset jen s tíživou či chorou myslí.

Objevená mystéria Jeana Delvilla

Jeane Delville: Studie k Cyklu vášně (cca 1890). Soukromá sbírka.

Jeho tvorba ve své ikonografii staví na dobové symbolistní mystice. Časem byl Jean Delville opomíjen či nedoceněn a pro uhranutí svým tématem se dostal mimo následný vývojový proud.

Žádný obyčejný komiksový šampion těžké váhy

Reinhard Kleist, Boxer. Pravdivý příběh Hercka Hafta

Boxerskou kariéru Hercka Hafta nejvíce ovlivnily okolnosti, za nichž se naučil boxovat – v jihopolském Javořnu, pobočce koncentračního tábora Osvětim. Jeho příběh je o nezlomné vůli, násilí i velkém citu.

Sochař Suška: Zásadní je pro mě myšlenka znovuzrození

Čestmír Suška na výstavě Restart v Plzeňském Depu 2015.

Dvě vysloužilé budovy, dvojí regenerace. Oběma vdechl nový život sochař Čestmír Suška (63). V rozhovoru hovoří o své práci, plánech do budoucna a významu nových začátků.