Umění

Pokud pirátství slouží k šíření filmů, není to úplně špatné

Delegát mezinárodního filmového festivalu Berlinale Nikolaj Nikitin.

„Film je jako umělecké odvětví mimořádně náročný a nákladný, potřebuje mnoho peněz a státní podpory,“ říká v rozhovoru Nikolaj Nikitin, jeden z delegátů MFF Berlinale. A k investičním pobídkám pro zahraniční štáby dodává: „Jsou v první řadě dobré proto, že generují peníze pro veřejné rozpočty.“

Kultura je pro město dobrou investicí

Vídeň má novou stálou streetartovou realizaci. Stojí za ní brazilský výtvarník...

V českém kontextu se o kultuře často hovoří jako o oblasti, kterou je třeba masivně dotovat z veřejných prostředků. Jako o něčem luxusním a zbytném, o co je třeba se starat, až když politici nemají nic důležitého na práci. Ve Vídni o kultuře a její roli v moderní společnosti přemýšlejí jinak.

O kanibalismu aneb Jak byl sněden Michael Rockefeller

Carl Hoffman, Savage Harvest: A Tale of Cannibals, Colonialism, and Michael...

Příběh v knize amerického cestovatele Carla Hoffmana je v souladu s asmatskou kosmologií, lokálními událostmi a napjatou mezinárodní politickou situací. Naznačuje, jak geopolitické spory o území ovlivnily osud obdivovatele primitivního umění a potomka významné americké rodiny.

Neviditelná výstava Tomáše Vaňka

Dílo Particip č. 178 vytvořil Tomáš Vaněk „na objednávku“ PLATO – platformy...

Architekt Josef Pleskot proměnil bývalou průmyslovou halu ostravského Trojhalí v jakési kryté nádvoří – upravenou plochu pro běžnou městskou činnost a zábavu. Místo je však za jistých okolností výzvou pro uměleckou produkci. Ve Vaňkově případě jde o prezentaci nehmotnou a neviditelnou.

Avignonské vězení se proměnilo v galerii

Pohled do expozice ve Věznici svaté Anny v Avignonu.

Nejen lidé dnes mohou skončit za mřížemi. Stejně dobře se v současnosti mohou do vězení dostat i umělecká díla. Přesně takový osud letos v létě potkal část sbírky avignonského muzea současného umění – a mimo jiné i Warholovo elektrické křeslo...

Jiří David: Pomníky ve městech jsou jako plevel

Jiří David.

Jak vnímá vizuální umělec Jiří David v polovině června odhalený kontroverzní pomník československým letcům na pražském Klárově? A máme vůbec na pomníky pohlížet jako na umění, nebo jen jako na připomínku událostí, jejichž jedinou „správnou“ interpretaci chce právě vládnoucí systém kanonizovat a „naučit“ mladou generaci?

Přemysl Houda 16.8.2014

Fotografie: Němý svědek počátku antropologie v rasismu

Mnoho etnografických fotografií z 19. a 20. století nejsou nezatížené záznamy skutečnosti, ale promyšlené výtvory odrážející dobové názory.

Martin Soukup 9.3.2014

Kurt Gebauer: Když nebudeme kulturnější, skončíme ve zkáze

„Společnost se posunula do jakési nesmyslné separace, kdy se umění stává jakýmsi ghettem pro zasvěcené kamarády, kteří žijí v pocitu vlastní důležitosti. Zbytek společnosti pak zcela výjimečně nějaké umění do toho svého provozu sublimuje.“

Neumíme žít v demokracii, což je systém, který je pro chytré, rozumné a statečné lidi, říká sochař v rozhovoru s ČESKOU POZICÍ.

Petr Fiala: Spíše šedivý politik než zachránce ODS

Ze tří schopností lídra – charisma, zvládnutí politického řemesla a správná idea – má nový předseda občanských demokratů alespoň tu třetí.

Vít Kučík 24.2.2014

Momentka je rock‘n‘roll fotografie

Výstava Only The Good Ones v Rudolfinu předkládá „amatérismus“ v atraktivní podobě. Nejde však o anonymní práce...

Radan Wagner 21.2.2014

Čím nás překvapí nové pomníky?

Zamýšlené pomníky Žofie Chotkové a Marie Terezie v Praze 6 prověří obecný vkus, soudnost zadavatelů i stav současného sochařství.

Rektor „UMPRUM“: Chceme od studentů talent, ale i společenskou citlivost

„Z uchazečů bereme asi tak šest sedm procent, což je unikum, které si chceme i v rámci snížené demografické křivky uchovat. V populaci existuje nějaké stabilní procento talentů, a to nelze nijak nafukovat.“

„Na naší škole je nejcennější atmosféra renesanční huti. Že se studenti vídají, koukají si přes rameno,“ říká Jindřich Smetana.

Pasta Oner hoří v duchu pop artu

Pasta Oner: Riot (z výstavy Man on Fire v The Chemistry Gallery).

Rozhovor s uznávaným graffiti writerem a street artistou nejen o výstavě jeho tvorby z posledních let v pražské The Chemistry Gallery.

Radan Wagner 7.1.2014

Portrét Agenta 009 TOP rozděluje pražskou graffiti scénu

Zohavení knížete nemá na svědomí politická konkurence, nýbrž pobouření umělci.

Rapper Řezník? Bát se ho netřeba, je to sebestylizace, kterou vyžaduje žánr.

Martin Pohl alias Řezník ve videoklipu k písni Soudní proces z alba Hudba u který se chcípá.

Ani věta „Židé do plynu!“ nemusí být trestná, když to nemyslíte upřímně. Formát horrorcoru hrubost předpokládá, říká Miroslav Mareš.