Umění

Na Malostranském náměstí v Praze tají ledy

Procesuální instalace na Malostranském náměstí v Praze

Na pražském Malostranském náměstí se od konce ledna tyčí sochařský monument z ledu, který bude měnit v závislosti na okolní teplotě tvar a skupenství.

Radan Wagner 4.2.2017

Člověk jako bůh

Yuval Noah Harari, Homo Deus: A Brief History of Tomorrow.

Zkáza člověka začne, až ho noví, lidští bohové zaženou zpět do rajské zahrady, v níž bude v bezpečí, zdravý a dlouhověký, nebude se obávat válek ani násilí a bude užívat psychofarmaka ze strachu z budoucího strachu. Budoucnost nepatří vědění ani umění, ale videohrám a drogám.

Kdo tvrdí, že existuje rovnost v myšlení, chce vládnout

Kupředu k realismu!

Na rozhovor o současném umění s českým filozofem Michaelem Hauserem pod titulem Leninismus dřímá i v Masarykovi zareagoval výtvarník Jiří David, jehož příliš nenadchl. Proto s ním vznikl kontrarozhovor na stejné téma – agonie umění –, v němž říká: „Umění v agonii? Silácká, a tudíž laciná metafora.“

Leninismus dřímá i v Masarykovi

Kupředu k realismu!

Je třeba prozkoumat, zda někteří socialistickorealističtí umělci nepředstavují možnost nového a alternativního umění. Tuto dosti provokativní vizi předkládá v rozhovoru český filozof Michael Hauser.

Přemysl Houda 9.12.2016

Pastrňák: Jen dobrý malíř pozná, kdy je obraz hotov

Petr Pastrňák: Jarní les (2012), akryl, plátno, 150 x 200 cm.

V klatovské galerii U Bílého jednorožce právě probíhá expozice nabízející ohlédnutí za posledními roky malířské tvorby Petra Pastrňáka. V rozhovoru hovoří nejen o svých malířských počátcích a cílech, ale i o důvodech pobytu v Indii.

Radan Wagner 26.11.2016

Krásné město je umělecké dílo

Roman Koucký, od roku 2012 byl vedoucím Kanceláře Metropolitního plánu na...

Roman Koucký, autor Metropolitního plánu, v rozhovoru říká, že na jeho tým byl vyvíjen politický tlak: „Různé pomluvy postupně ovlivňovaly politické názory. A politický názor pak ovlivňoval pořizovatele, který ve výsledku sehrál neblahou úlohu.“ Z Institutu plánování a rozvoje proto odešel.

Velké libido v Mánesu

Martin Krajc: Libido

Martin Krajc, malíř mladší generace, upoutává monumentální dynamikou velkoformátových děl. V impozantní síni Mánesa, kde si řada mnohem zkušenějších umělců dříve neuspěla, obstojí.

Radan Wagner 12.11.2016

Legenda vídeňské secese v Praze

Josef Hoffmann

Rakouské kulturní fórum v Praze představuje dílo Josefa Hoffmanna. Výstava se ohlíží za tvorbou objevnou, zásadní a trvale inspirující, byť širší veřejnosti nadále poněkud upozaděnou.

Radan Wagner 29.10.2016

Konceptualista Christo chodil na severu Itálie po vodě

The Floating Piers před spuštěním.

Na šestnáct dní se okolí malebného jezera Iseo v severní Itálii stalo jedním z nejrušnějších míst země. Umělecký projekt za 18 milionů eur sem přilákal přes milion lidí, kteří si chtěli vyzkoušet, jaké to je, chodit téměř po hladině vody. Jeho autor Christo přitom instalaci financoval z vlastních zdrojů.

Luděk Vokáč 9.10.2016

Mistr duchapřítomnosti, improvizace i zábavy

Andreas Ströhl, Vilém Flusser (1920–1991). Fenomenologie komunikace.

Světoznámý filozof českého původu Vilém Flusser, jenž strávil většinu života v Brazílii, patřil k posledním „Mohykánům“ česko-židovsko-německé tradice, která byla živnou půdou i mu blízkým autorům Franzi Kafkovi, Franzi Werflovi a Edmundu Husserlovi. Praha, kde se Flusser narodil, pak pro něho byla i za pobytu v cizině středobodem.

Celník Rousseau v Praze v plné parádě

Henri Rousseau, Bouře na moři (ca 1989)

Dílo Henriho Rousseaua je v těchto dnech poprvé k vidění v pražské Národní galerii. Návštěvníkům je Rousseau ukázán v kontextu tvorby jiných známých umělců, kteří rozpoznali jeho talent a obdivovali ho.

Radan Wagner 1.10.2016

Nerehabilitujme sovětský umělecký projekt

Manifest radikálního realismu

Na Manifest radikálního realismu, který ČESKÁ POZICE zveřejnila, se kriticky zareagovata kunsthistorička a spisovatelka Milena Slavická.

Manifest radikálního realismu

Manifest radikálního realismu

Manifest radikálního realismu Vasila Artamonova, Dominika Formana, Michaela Hausera, Alexeje Klyuykova a Avděje Ter-Oganjana reflektuje palčivé otázky, které se týkají stavu současného umění. Manifest publikujeme v plném znění.

Nadčasový český surrealismus v Alšově jihočeské galerii

Toyen: Spící (1937). Olej, plátno, 81 × 100 cm (soukromá sbírka, Praha).

Hluboká nad Vltavou a České Budějovice lákají v těchto dnech na výstavu českého meziválečného surrealismu. Nese jméno podle známé Nezvalovy básně Krása bude křečovitá.

Radan Wagner 27.8.2016

„Rodina“ sochaře Karla Nepraše se vrátila ze šrotiště

Karel Nepraš, Rodina připravená k odjezdu.

Kdyby mohl ve své době Karel Nepraš působit na mezinárodní umělecké scéně, stal by se světově proslulým sochařem. Předlistopadové poměry mu v tom zabránily. Ukázkou těchto paradoxních i trapných časů je příběh jeho díla Rodina připravená k odjezdu vystavená v pražském DOXu.

Radan Wagner 6.8.2016