Středověk

Koronavirová pandemie: Příležitost k zamyšlení o každodenním chování

Lidská přirozenost není jen jedna.

Opatření proti šíření koronaviru léčí společnost, jež věří v člověka, který je mocí. Vždy ale zůstane něco, co lidé neovládli, co se vymyká jejich kontrole, třeba nemoc, jako je koronavirus. Ten umožňuje obrátit se od úprku hlavou proti zdi ke klidné chůzi moudřejším směrem a zeptat se: proč jdeme tam, kam jdeme? Píše Karel Hlaváček.

Důsledky morové a koronavirové epidemie se částečně podobají

Antisemitismus.

Snaha najít příčinu morové epidemie narážela na stejné překážky jako u současné koronavirové. Pomohl ji odhalit i německý lékař a historik Klaus Bergdolt svou knihou Černá smrt v Evropě.

Je možné dlouhodobě žít ve společnosti ovládané fikcemi?

Rémi Brague, Giulio Brotti, Où va l’histoire ? Entretiens avec Giulio...

Postmoderní kultura není schopná uvažovat o dlouhodobých vztazích lidí ve společnosti a je nepřátelská k historicitě, subjektivitě a pravdě. Cestou z krize je nový přístup k humanismu, přičemž překážkou jsou dva odlišné požadavky – svoboda pro všechny a rovnost. Oba jsou ale fikce.

Západ si obhajobu zaslouží

Rodney Stark, How the West Won: The Neglected Story of the Triumph of Modernity.

Proč se modernita zrodila na Západě? Proč se stal ekonomicky, politicky, společensky, vojensky i vědecky nejúspěšnější civilizací? Jeho vzestup se zrodil v hlavách Evropanů. Obhajoba Západu a odhalení příčin jeho úspěchu jsou proto žádoucí.

Osobní cesta k probuzení s určujícím ženským prvkem

Dante Alighieri, Božská komedie.

Poezie Dante Alighieriho je osobním příběhem, více či méně skrytým podobenstvím i pojednáním o okultním zasvěcení. Obsahuje však také řadu tehdy nových prvků, jež se slily do kompaktního tvaru. Takovou celistvost měl zřejmě na mysli Dante, když prohlásil: „Jsem čtverhran, stojím, ač vržen jakkoli.“

Odkaz Karla IV.: Pokud se Evropa nesjednotí, pohltí ji chaos

Karel IV.

Evropa zažívá podobné změny jako v době Karla IV. Mezi mocenskými centry Evropy zuří stejné konflikty. A stejně potřebuje vládce, jako byl první český král, který se stal i císařem Svaté říše římské. Při 700. výročí narození Karla IV. se nad jeho odkazem zamýšlí maďarský ekonom a filozof László Bogár.

Žádný politik není neideologický. A věda má také předsudky.

Bůh a věda.

Tvrzení, že existují „fakta“, věda nemá předsudky či politici nejsou ideologičtí, jsou součástí mocenské hry, která chce skrýt své hodnoty, ideologie a předsudky, aby je učinila vládnoucími. Pokud si uvědomíme, že „fakta“ neexistují, budeme si dávat větší pozor na zneužívání mocí, jež o sobě tvrdí, že je „faktem“.

Bránit vydání Mein Kampfu je v éře internetu anachronismem

Adolf Hitler, Mein Kampf

V Německu i jinde v Evropě končí copyright na jakoukoliv knihu 70 let po smrti jejího autora. Platí to i pro Adolfa Hitlera a jeho Mein Kampf. Až 8. ledna 2016 mnichovský historický ústav Hitlerovu knihu zveřejnil.

Čeští archeologové v Kurdistánu: Středověký islámský urbanismus i ze satelitu

Historik středověkého Blízkého východu z Orientálního ústavu Akademie věd ČR Miroslav Melčák v iráckém terénu.

Karel Nováček a Miroslav Melčák hovoří o svém průzkumu zhruba 18 zaniklých měst v severním Iráku, jež identifikovali ze satelitních snímků.

Jan Čuřík 10.3.2014

Ukrajina dnes jako včera: Mocenské přetlačovaní

Na Ukrajině nejde o zájmy jejích téměř 46 milionů obyvatel, ale o více než tisíciletý souboj o vliv, tentokrát mezi Ruskem a Evropskou unií.

Národ, rasa a hranice států znovu ve hře

Neexistuje nadnárodní celek, který by dokázal vytvářet pocit sdílené identity. Ta je však podmínkou úspěšné spolupráce a důvěry obyvatel.

Cíl vzdělávání je stále stejný: Dát přednost laskavosti před myšlením

Nedůvěra k akademickým elitám a univerzitám zasahuje samotné jádro západní společnosti. Pomůže vysokému školství z krize onlinová výuka?

Demokracie lapků

O vládu, moc a majetek se novodobí družiníci nějak podělí, výrazným prvkem jejich počínání je však naprostá absence osobní odpovědnosti.

Roman Joch: Má demokracie šanci v arabském islámském světě?

Otázka v případě Egypta nezní, umírají-li v politických turbulencích tisíce lidí, ale vydá-li se islamistickou, či sekularizovanější cestou.

Roman Joch 5.9.2013

Kdy se dozvíme, proč Benedikt XVI. rezignoval?

Možná, že papež utíká ze strachu před vlky, o čemž hovořil na začátku svého pontifikátu, interpretuje Michal Semín bezprecedentní abdikaci.