Školy

Ve školách by se mělo mnohem víc číst. A nejen v hodinách češtiny

Klára Smolíková, spisovatelka a propagátorka čtení .

„Se vztahem ke knihám i knihovnám na tom nejsme špatně, ale když se měří čtenářská gramotnost, schopnost textu rozumět a kriticky jej posoudit, dle mezinárodních výzkumů, jako je PISA, i České školní inspekce rok od roku klesáme jak v rámci Evropy, tak celosvětově,“ říká v rozhovoru spisovatelka a propagátorka čtení Klára Smolíková.

Lucie Fialová 12.1.2021

Není dobré překlopit kompletní rozvrh do online hodin

Štěpánka Baierlová, učitelka matematiky a informatiky na základní škole v Sušici

„Při synchronní online výuce je třeba střídat aktivity ještě častěji než při výuce prezenční. A potom je důležité nechávat toho hodně na žácích. Měli by cítit, že tu pro ně jako učitel jsem, ale že jsou to oni, kdo musejí odvést práci,“ říká v rozhovoru Štěpánka Baierlová, učitelka matematiky a informatiky na základní škole v Sušici.

Koronavirová pandemie mění podobu přijímacích a maturitních zkoušek

Příchod studentů k maturitní zkoušce.

Přijímací řízení bude jiné především v tom, že u čtyřletých oborů s maturitou si bude moci ředitel školy sám rozhodnout, zda pro tvorbu přijímaček využije jednotnou přijímací zkoušku Cermatu, či připraví pouze školní přijímací zkoušku.

Z hlediska předávání znalostí náš vzdělávací systém nefunguje dobře

Ondřej Kania, výkonný ředitel agentury JK Education.

„Pro český vzdělávací systém je zásadní předávat informace a fakta. To bylo historicky vnímáno jako vzdělání: přístup k informacím. Ten se zejména v poslední době velmi otevřel, navzdory tomu se této představy pořád držíme, říká v rozhovoru výkonný ředitel agentury JK Education Ondřej Kania.

Jitka Polanská 15.12.2020

Péče architekta se u nás nedostalo asi 95 procentům stavební produkce

Josef Čančík, architekt, odborný asistent na Fakultě architektury ČVUT.

„Architekti ztvárňují svět kolem nás. Je to strategická role, byť u nás do velké míry nenaplněná,“ říká v rozhovoru Josef Čančík, architekt, odborný asistent na Fakultě architektury ČVUT.

Český vzdělávací systém je příliš rigidní a encyklopedický

Green School na ostrově Bali v Indonésii.

Rodičů, kterým nevyhovuje škola, do níž chodí jejich děti, není málo. Většinou hledají jinou. Andrea Balharová z Prahy ji našla až na Bali. „Na Bali jsme nejeli proto, abychom si užili tropického ráje. Chtěli jsme do jedné z nejpokrokovějších škol na světě, do Green School,“ říká v rozhovoru.

Radka Kvačková 24.11.2020

Snažíme se změnit zklamání dětí z matematiky a češtiny a sebehodnocení

Petr Husar, učitel matematiky a zakladatel firmy Zkoušky nanečisto.

„Náš projekt je ryze pedagogický. Termín Zkoušky nanečisto jsem vymyslel v roce 1990. Od té doby ho používá kdekdo a často jde o pouhé testování. Tak to u nás nikdy nebylo,“ říká v rozhovoru učitel matematiky a zakladatel firmy Zkoušky nanečisto Petr Husar.

Radka Kvačková 19.11.2020

Jak učit moderní dějiny: Pomáhají konkrétní příběhy a učitelský zápal

Socha Jana Žižky na Vítkově.

Málo peněz a času. Tyto dva důvody se v souvislosti s výukou moderních dějin opakují, ale z rozhovorů s pedagogy vyplývá, že problém je komplexnější. Každá škola i pedagog se může rozhodnout, jak bude učit konkrétní téma a jakým tempem. To ale veřejnost, tedy ani rodiče, většinou netuší.

Nadaní lidé jsou nejen inteligentní, jsou také mimořádně citliví

Monika Stehlíková, terapeutka a konzultantka.

„Většině nadaných lidí je vlastní vyšší citlivost, smyslová i emocionální, což přináší riziko neurotických projevů, úzkosti, až deprese, nepředchází-li se tomu,“ říká v rozhovoru terapeutka a konzultantka Monika Stehlíková, jež se specializuje na práci s nadanými dětmi i dospělými.

Jitka Polanská 27.10.2020

Škola musí děti bavit. O výuce je třeba přemýšlet

Jan Grulich, vítěz ankety Ředitel roku.

„Co dnes děti potřebují víc, než umět pracovat s informacemi? Denně se jich na ně valí tolik, co na nás, když jsme byli malí, za rok. Potřebují se v nich vyznat. Pouze nad tím přemýšlet a nebát se změny,“ říká v rozhovoru letošní vítěz ankety Ředitel roku Jan Grulich, který ve vesničce Dobřany v Orlických horách vede základní školu.

Lucie Fialová 20.10.2020

Jasný trend vysokoškoláků: Stálá práce během vysokoškolských studií

Studenti - ilustrační foto.

Zhruba dvě třetiny vysokoškoláků pracují už v průběhu studia, přičemž absolventi si na vysokoškolském studiu nejvíc cení, že vedlo k rozvoji jejich osobnosti, říká v rozhovoru Michaela Šmídová z Centra pro studium vysokého školství.

Radka Kvačková 13.10.2020

Pracovní trh za pandemie: Méně postů a větší konkurence pro absolventy

Vysokoškoláci v Česku.

Ekonomické důsledky karantény a nouzového stavu vedou zaměstnavatele k tlumení náborových procesů a finanční obezřetnosti. Vysokoškoláci zřejmě budou muset slevit ze svých platových očekávání.

Je důležité vědět, co u dítěte spouští negativní emoce

Barbora Karpíšková, volnočasová pedagožka.

„Chtěla jsem vést kroužek, kdy budu s dětmi hodně venku, a neboť mě baví knížky a fantasy, pojmenovala jsem to Divocí, což je jeden národ ze Hry o trůny. Rodiče si to ale vysvětlili, že je to kroužek pro živější děti – a já brzy zjistila, že je to pro takové děti opravdu dobrá aktivita,“ říká v rozhovoru pedagožka Barbora Karpíšková.

Lucie Fialová 29.9.2020

Plošné uzavírání škol kvůli epidemii covidu-19 už zřejmě nehrozí

Zastaralé vybavení a místo programování a zásad bezpečnosti na internetu výuka...

Objeví-li se ve škole žák s příznaky infekce, bude izolován do předem připravené místnosti, škola informuje jeho zákonného zástupce a doporučí mu, aby kontaktoval praktického lékaře.

V českém vzdělávacím systému se změnám nelze vyhnout

Arnošt Veselý, sociolog, pedagog, Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy

Celý profesní život se věnuje vzdělávací politice státu. V uplynulých letech vedl osmičlennou skupinu odborníků, jež má nastavit dlouhodobý směr pro české školství. „Když se ve školách bude učit míň informací, děti si z toho odnesou víc,“ říká v rozhovoru sociolog a pedagog Arnošt Veselý z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.