Školy

U profesí kontrabasisty a učitele chemie lze najít mnoho podobností

Jan Hrubeš, kontrabasista a nově také učitel chemie a hudební výchovy.

„Na zkoušku v orchestru i na hodinu výuky se musíte připravit. Práce učitele se třídou je svého druhu koncert. Největší rozdíl je v tom, že den hudebníka kulminuje večer,“ říká v rozhovoru Jan Hrubeš, kontrabasista a nově v důsledku covidu učitel chemie.

Školy by již neměly produkovat poslušné občany, ale hybatele změn

Michael Fullan, emeritní profesor Torontské univerzity

„V některých oblastech světa má 80 procent žáků a studentů pocit, že to, co se učí ve škole, pro jejich život není relevantní,“ říká v rozhovoru emeritní profesor Torontské univerzity Michael Fullan prosazující směr Nová pedagogika pro hluboké učení.

Online výuka je minimálně stejně kvalitní a efektivní jako prezenční

Online výuka (ilustrační foto).

„Studenti, kteří si na ni loni na jaře nemohli zvyknout, se teď k tradičním prezenčním lekcím nechtějí vracet. Lektoři oceňují možnost využívat doplňkovou online podporu k učebnicím nebo online kvízy,“ říká v rozhovoru hlavní metodička jazykové školy Skřivánek Marie Jelínek.

Ředitelé českých škol mají snad nejvíc autonomie a svobody v Evropě

Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily

„Chceme ředitele škol odbřemenit, aby se stali pedagogickými lídry, a nikoliv především ,správci budov‘,“ říká v rozhovoru Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily v rámci pilotního projektu Strategie 2030+.

Šance přijetí na univerzity jsou velké. Neplatí to však pro všechny

Studenti  čekají na zahájení písemných maturitních zkoušek.

Kvůli koronavirové situaci některé fakulty přijímací zkoušky, nebo jejich části, promíjejí, jiné na obsahu přijímaček nic nemění. Podrobnější informace lze dohledat na webových stránkách fakult, nebo ověřit na studijních odděleních vysokých škol.

Německý učeň má lepší možnost zajímavější a odbornější práce než český

Václav Korbel, datový analytik.

„Na učňovské obory míří třetina žáků ze základních škol, navzdory tomu je v české debatě o vzdělávání tento segment školství opomíjený i málo probádaný. Chtěli jsme se na něj podívat víc datově, a tím na téma upoutat pozornost,“ říká v rozhovoru o českém učňovském školství datový analytik Václav Korbel.

Newtonovy zákony jsme neztratili. Může je učit každý učitel, chce-li

Irena Dvořáková, Katedry didaktiky fyziky MFF UK

„Je to omyl, já jsem nebyla ta, kdo škrtal! My jsme se Newtonovy zákony, přesněji to, co obsahují, naopak snažili do hodně proškrtaného rámcové vzdělávací programu vrátit. To, co jsme se pokoušely upravit, se tam však neobjevilo,“ říká v rozhovoru Irena Dvořáková z Katedry didaktiky fyziky MFF UK.

Zájem o povolání učitele se zřejmě bude zvyšovat. A to i u nepedagogů

Jan Koucký, ředitel Střediska vzdělávací politiky na Pedagogické fakultě UK.

„Absolventi pedagogických fakult a učitelských nebo pedagogických programů v Česku nastupují do pozice pedagoga jako ve většině zemí Evropy,“ říká v rozhovoru Jan Koucký, ředitel Střediska vzdělávací politiky na Pedagogické fakultě UK.

Je třeba začít řešit nedostatky vzdělávání na dálku

Online výuka (ilustrační foto).

Školy by měly kvůli významné části výuky ve virtuálním prostoru začít brát rizika a kybernetické útoky vážně.

Vstřícné podmínky na trhu práce pro absolventy vysokých škol skončily

Pracovní trh.

Firmy pečlivě zvažují, do koho investovat, a často upřednostňují lidi s bohatou praxí, jež vysokoškolákům s čerstvým diplomem mnohdy chybí. Ti si svou obtížnější startovní pozici už uvědomili – jejich platová očekávání vůči loňsku klesla.

Videohry se jako literatura a film postupně stávají součástí výuky

Videohra Assassin’s Creed: Odyssey

Část odrostlejší populace, jejíž vzdělání je založené na čtení knih, považuje čas u monitorů za zmarněný. Jiná část používá technologie k předávání znalostí. Z málokteré encyklopedie se žáci dozvědí o starověkém Řecku tolik jako ze hry Assassin’s Creed: Odyssey.

Žákům říkáme, že zákazník není jen zdroj peněz, ale především člověk

Jarmil Brynda, umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami.

„Naším úkolem není vychovat součástky do soukolí současného profesního světa, ale člověka, který si v životě poradí, bude si umět svými tvořivými schopnostmi prošlapat vlastní cestu,“ říká v rozhovoru umělecký truhlář a učitel na waldorfském učilišti v Příbrami Jarmil Brynda.

Vzdělávání na sociálních sítích je pro studenty další cestou k poznání

Jarmil Vepřek, bohemista a lektor.

Brněnského bohemistu a lektora Jarmila Vepřka dovedla k publikování na sociálních sítích jarní karanténa. A v rozhovoru říká: „Snažím se komunikovat se studenty, ale zároveň je naučit. Povídám jim o lingvistice, aby pochopili, že čeština ani zdaleka není jen pravopis.“

Dvacet praktických tipů a rad, jak motivovat děti při výuce na dálku

Online výuka (ilustrační foto).

Psychoterapeut Jan Vávra a zkušená pedagožka Andrea Tláskalová sestavili deset konkrétních tipů, co mohou děti, rodiče i učitelé dělat, aby se během nekonečných hodin strávených u počítače chuť učit úplně nerozplynula.

Budou děti rozumět světu, když jim zapovíme Archiméda či Newtona?

Sir Isaac Newton

Zatímco prosperita zemí stále více závisí na rozvoji technologií založených na matematice a dalších přírodních věd, české ministerstvo školství přichází s redukcí výuky mimo jiné fyziky a chemie.