Školství

Nestydatá hloupost: Škola života – nejlepší škola

Konrad P. Liessmann, Geisterstunde: Praxis der Unbildung. Eine Streitschrift

Školu označujeme za užitečnou, pomáhá-li lépe zvládat každodennost, uskutečňovat naše sny. „Reálně“ žijeme, začleňujeme-li se do společnosti a využíváme jejích možností. Je-li škola prostředkem k takovému životu, jsou jí přisuzovány takřka nadpozemské schopnosti. Lze dokonce tvrdit, že jsme si ze vzdělání vytvořili sekulární náboženství.

Abeceda je věda aneb Co je mi do jména

Abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Jména odhalují vlastnosti svých nositelů, třeba etnikum studenta nebo kvalitu instalatérské firmy. Jejich lingvistické vlastnosti nevědomky ovlivňují naše rozhodování jak v osobním, tak v ekonomickém životě. A abecední řazení dokonce mění naši šanci uspět v různých konkurenčních situacích.

Proč české školáky učení nebaví – a proč to nikoho nezajímá

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Zabíjí škola touhu po vzdělání? Mezinárodní šetření žáků PISA i další ukazují, že čeští školáci školu a učení příliš neoblibují. Je problém v datech těchto šetření, jak jejich výsledky vnímá Stanislav Štech ve své polemice? Reakce Daniela Münicha.

Povinná maturita z matematiky: Dědictví komunistické výuky

Měření vzdělanosti podle PISA aneb IQ test?

Ve vzdělání se nic nemění, ani nezmění. Proto se i naše děti a děti jejich dětí budou rozčilovat nad podvody okolo veřejných zakázek, korupcí a vydáváním soukromých zájmů za veřejné. A sledovat paralyzování společnosti organizovaným sobectvím.

Paralelní polis: Bláznovství, jež nutí k zamyšlení

Paralelní polis.

Je znamením moudrosti demokratické společnosti, že je schopná do sebe vstřebávat antistruktury, které ji znejišťují. Jako by věděla, že do „moudrosti světa“ je třeba přimíchat i „ústranní moudrost“. Alternativní koncept v totalitní společnosti českého disidenta Václava Bendy dává do širších filozofických souvislostí Tereza Matějčková.

Ekonom z Harvardu: Rozvoj naráží na byrokracii a úzké cíle

Lant Pritchett, ekonom, Harvardova univerzita

Plnění světových rozvojových cílů bylo zdánlivě úspěšné – většina dětí na Zemi například má základní vzdělání. Jenže mnohé africké zůstávají negramotné, upozorňuje také v rozhovoru Lant Pritchett.

Jan Žižka 2.11.2014

Všichni na žebříčky brblají, ale každý chce být nahoře

Jan Konvalinka, prorektor pro vědu Univerzity Karlovy

„Nikdo z nás není dost dobrý, musíme aspirovat na světovou špičku. Nestačí, že jsme nejlepší v Česku a dobří v středoevropském měřítku. V evropském měřítku stále dobří nejsme,“ říká v rozhovoru Jan Konvalinka, prorektor Univerzity Karlovy pro vědu, a sám také špičkový vědec.

Jak být šťastný a spokojený

Lidský úděl a Sisyfos.

Kupujeme věci, které nepotřebujeme, za peníze, které nemáme, abychom udělali dojem na lidi, které nesnášíme. Nápis vyjadřuje absurdní pocit z vlastního života. V tomto smyslu je archetypem moderního člověka Sisyfos. Zamýšlení Terezy Matějčkové.

Úpadek americké demokracie

George Packer, The Unwinding: An Inner History of the New America

USA se podobají obchodnímu řetězci Walmart – všechno je laciné, ceny stejně jako platy nízké. Státu se zmocnila finanční elita a předala jej do služeb plutokracie. Lobbistické skupiny se pak starají, aby demokratické instituce nefungovaly. Z aktivních Američanů se stali vystrašení váhavci.

Jak se pozná dobrá škola a dobrý učitel?

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

Základní a střední školy se připravují na další školní rok a ministerstvo školství pod vedením Marcela Chládka jim připravuje řadu změn. Jedním z problémů českého vzdělávacího systému, o kterém se příliš nemluví, je řízení škol, píše Janek Wagner.

Janek Wagner 25.8.2014

Skutečně škola zabíjí touhu po vzdělání?

Skutečně škola zabíjí touhu po vzdělání?

Ani závěry některých textů, které se nedávno věnovaly mezinárodním šetřením, nebrání sugerovat, že vyšší výskyt českých žáků ve skupině těch, kteří školu nemají rádi, a nižší zastoupení těch, kteří tvrdí opak, se musí promítnout do špatných vzdělávacích výsledků. Polemika Stanislava Štecha.

Zabíjí škola touhu po vzdělání?

Způsob vzdělání na školách se českým školákům příliš nelíbí.

V roce 2001 pouze 32,6 procenta českých čtvrťáků naprosto souhlasilo s výrokem „Jsem rád ve škole“. Bylo to nejnižší procento ze všech 34 zemí v mezinárodním testu TIMSS...

Jan Libich 11.8.2014

Česká zahraniční politika? Více pragmatismu by neuškodilo...

Ministerstvo zahraničních věci, foto Česká pozice

Je Státní institut mezinárodních vztahů v Moskvě akceptovatelným vzděláním českých státních zaměstnanců? Širším rámcem veřejné rozpravy na toto téma je spor, má-li nové zahraničněpolitické směřování Česka zůstat spíše havlovsky lidskoprávně ideologické.

Se vzděláním drasticky klesá nebezpečí nezaměstnanosti

„Mladí lidé mají studovat to, co chtějí. Musí je to bavit, musejí z toho mít...

Německý exministr pro vzdělání, vědu a výzkum a několikanásobný čestný profesor Jürgen Rüttgers byl prvním členem své rodiny, který složil maturitu. Možná i proto zdůrazňuje, že má být systém vzdělávání hlavně pružný a nabízet všem stejné šance.

Podpora mladých talentů: Proč vymýšlet vymyšlené?

Martin Herman.

„Rodiče jsou často bezradní. Individuální studijní plány jsou spíš byrokratickým cvičením. Vzniká a zaniká řada iniciativ. Některé jsou financovány z evropských peněz, které často končí u expertů na talent,“ říká Martin Herman, který se v Česku snaží prosadit americký systém podpory talentovaných.