Školství

Rok s koronavirem: Strachem jsme se zdraví a životu vzdálili (5. část)

Axiální doba.

Civilizace vnímá zatím jen potíže, ne bytostnou krizi. To ke změně nestačí. Až koronavirus nás přinutil k rozhodnutí. Setrváme v bezduché oddělenosti, iluzorní kontrole, umrtvující složitosti, víře v technologickou spásu a narůstající neudržitelnosti, nebo budeme spolupracovat se Zemí? Píše Jan Piňos v páté, závěrečné části článku.

Jan Piňos 18.7.2021

Rok s koronavirem: Strachem jsme se zdraví a životu vzdálili (2. část)

Axiální doba.

Doba koronavirová žádá víc než roušky, testování, očkování, lékařskou vědu a spoléhání, že nás někdo a něco zvenku zachrání. Situace, do níž se civilizace propadla, nežádá nic menšího než obrat ke zdraví – nás samotných i Země. To je výzva, před níž se zřejmě klepeme strachy. Píše Jan Piňos ve druhé části článku na pět pokračování.

Školy by již neměly produkovat poslušné občany, ale hybatele změn

Michael Fullan, emeritní profesor Torontské univerzity

„V některých oblastech světa má 80 procent žáků a studentů pocit, že to, co se učí ve škole, pro jejich život není relevantní,“ říká v rozhovoru emeritní profesor Torontské univerzity Michael Fullan prosazující směr Nová pedagogika pro hluboké učení.

Ředitelé českých škol mají snad nejvíc autonomie a svobody v Evropě

Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily

„Chceme ředitele škol odbřemenit, aby se stali pedagogickými lídry, a nikoliv především ,správci budov‘,“ říká v rozhovoru Jaroslav Jirásko, koordinátor středního článku podpory škol v okrese Semily v rámci pilotního projektu Strategie 2030+.

Německý učeň má lepší možnost zajímavější a odbornější práce než český

Václav Korbel, datový analytik.

„Na učňovské obory míří třetina žáků ze základních škol, navzdory tomu je v české debatě o vzdělávání tento segment školství opomíjený i málo probádaný. Chtěli jsme se na něj podívat víc datově, a tím na téma upoutat pozornost,“ říká v rozhovoru o českém učňovském školství datový analytik Václav Korbel.

Každý by měl zodpovědně a důsledně dodržovat protiepidemická opatření

Hlavní hygienička ČR Jarmila Rážová vystoupila 3. srpna 2020 v Praze na tiskové...

Hlavní hygienička Jarmila Rážová v rozhovoru říká: „Občané by se měli nechat očkovat. Očkování je cesta, jak se z této situace můžeme dostat zpět do normálu.“

Eliška Nová 25.2.2021

Jak vybrat střední školu, co napsat do přihlášky a čekat od přijímaček

Příchod studentů k maturitní zkoušce.

Přihlášky k přijímacím zkouškám na střední školu musejí všichni uchazeči vyplnit a odevzdat nejpozději do 1. března 2021. Stejně jako loni se mohou hlásit maximálně na dvě střední školy nebo obory, ale letošní přijímací řízení bude kvůli koronavirové pandemii v ledasčem jiné než obvykle.

Česká státní správa se díky covidu-19 výrazně posunula do online světa

V polovině prosince si pražský Vrchní soud poprvé v historii úspěšně vyzkoušel...

Kvůli frustraci z covidových omezení se u nás rozjela digitální revoluce. Covid nastavil úplně jiná pravidla – bez online řešení se nedalo obejít, co šlo vyřídit na dálku, muselo se to tak udělat. Vedle chytré karantény vznikla v rekordním čase třeba i aplikace pro ošetřovné pro živnostníky, aby se nemuselo stát ve frontě na úřadech.

Moderní život jako prázdnota, nejistota, nevyhraněnost a osamělost

Moderní společnost.

Univerzita v americkém Zapadákově, milostný trojúhelník, nevěra a potrat. To je arzenál románu Na konci cesty postmoderního amerického spisovatele Johna Bartha, který se konečně představuje českým čtenářům, a to dílem z roku 1958.

Koronavirová pandemie mění podobu přijímacích a maturitních zkoušek

Příchod studentů k maturitní zkoušce.

Přijímací řízení bude jiné především v tom, že u čtyřletých oborů s maturitou si bude moci ředitel školy sám rozhodnout, zda pro tvorbu přijímaček využije jednotnou přijímací zkoušku Cermatu, či připraví pouze školní přijímací zkoušku.

Z hlediska předávání znalostí náš vzdělávací systém nefunguje dobře

Ondřej Kania, výkonný ředitel agentury JK Education.

„Pro český vzdělávací systém je zásadní předávat informace a fakta. To bylo historicky vnímáno jako vzdělání: přístup k informacím. Ten se zejména v poslední době velmi otevřel, navzdory tomu se této představy pořád držíme, říká v rozhovoru výkonný ředitel agentury JK Education Ondřej Kania.

Jitka Polanská 15.12.2020

Český vzdělávací systém je příliš rigidní a encyklopedický

Green School na ostrově Bali v Indonésii.

Rodičů, kterým nevyhovuje škola, do níž chodí jejich děti, není málo. Většinou hledají jinou. Andrea Balharová z Prahy ji našla až na Bali. „Na Bali jsme nejeli proto, abychom si užili tropického ráje. Chtěli jsme do jedné z nejpokrokovějších škol na světě, do Green School,“ říká v rozhovoru.

Radka Kvačková 24.11.2020

Antarktida je zajímavá projekční plocha, na které se dá leccos ukázat

Výtvarník David Böhm a jeho dva synové v průběhu cesty do Antarktidy.

„Antarktida je zajímavá i tím, že je přehlížená. To jen tak vypadá, že to je kus ledu a nic,“ říká v rozhovoru výtvarník David Böhm o své knize A jako Antarktida. Pohled z druhé strany, jež získala cenu Magnesia Litera za dětskou literaturu, a cestě na jižní pól.

Nadaní lidé jsou nejen inteligentní, jsou také mimořádně citliví

Monika Stehlíková, terapeutka a konzultantka.

„Většině nadaných lidí je vlastní vyšší citlivost, smyslová i emocionální, což přináší riziko neurotických projevů, úzkosti, až deprese, nepředchází-li se tomu,“ říká v rozhovoru terapeutka a konzultantka Monika Stehlíková, jež se specializuje na práci s nadanými dětmi i dospělými.

Jitka Polanská 27.10.2020

Nepodmíněný základní příjem v Namibii: Devět skvělých dopadů

Všeobecný základní příjem.

Nepodmíněný základní příjem je částka, kterou dostává každý občan daného státu, aniž by musel splňovat nějaké podmínky. Ze zprávy hodnotící namibijský pilotní projekt vyplývá, že si jej mohou dovolit i podstatně chudší země než ty Evropské unie a že může zlepšit ekonomickou situaci mnoha států.