Nacismus

Korunovačním klenotům náleží přirozená úcta

Klíč číslo jedna od českých korunovačních klenotů, který je v současné době v...

Mají být české korunovační klenoty uloženy v Korunní komoře katedrály sv. Víta a vystavovány výjimečně nebo zpřístupněny veřejnosti ve stálé expozici? Letošní karlovské oslavy vzkřísily i tento zdánlivě nevyřešený problém. Do diskuse o tradici uložení svatováclavské koruny vstoupil Jakub Doležal, spoluautor výstavy Koruna bez krále.

Ztratil Západ víru ve své civilizační vědomí a poslání?

Oswald Spengler, Zánik Západu. Obrysy morfologie světových dějin.

Dílo Oswalda Spenglera Zánik Západu dodnes fascinuje monumentálností, fatalismem i jazykem. Spengler ho začal psát už před první světovou válkou, dokončil a vydal během ní, revidoval a o druhý díl doplnil v roce 1922. Jeho tezí je, že západní civilizace zaniká – je odsouzena k neodvratnému zániku –, což odpovídalo náladě v Německu.

Roman Joch 7.9.2016

Pravda, že svoboda znejišťuje, je jediná, kterou máme

Boualem Sansal, 2084: La fin du monde

Román alžírského spisovatele Boualema Sansala zavádí mezi stoupence fanatického náboženství a jeho srovnání islamismu a nacismu je přijatelnější, i proto, že pochází z muslimského prostředí.

Osvícenská emancipace či zakořenění v tradici?

Chantal Delsolová, Populisme: Les demeurés de l’Histoire.

Západní společnost je vydána napospas souboji populistů s globalisty, který se vede neustále a nikdy neskončí. Stoupenci univerzálního dobra mají v současném mediálním světě politickou převahu, a proto je populismus ostrakizován. V tom ale paradoxně spočívá jeho síla.

Jan Kuklík: Témata z nedávné minulosti mají stále co říct

Profesor Jan Kuklík, děkan Právnické fakulty UK.

„Když Židé před rokem 1938 utíkali před nacismem, evropská společnost je vnímala spíše nepříznivě. Dnes každý rozumně uvažující člověk musí odsoudit, co se jim stalo za druhé světové války,“ říká v rozhovoru Jan Kuklík.

Kde se v lidech rodí zlo

Milena Štráfeldová, Trestankyně. Příběh Růženy Vackové.

Růžena Vacková byla jednou z prvních profesorek Univerzity Karlovy. Za protinacistický odboj byla v roce 1945 odsouzena k trestu smrti. A nezlomil ji ani vykonstruovaný proces v roce 1952, ani 15 let vězení.

Bránit vydání Mein Kampfu je v éře internetu anachronismem

Adolf Hitler, Mein Kampf

V Německu i jinde v Evropě končí copyright na jakoukoliv knihu 70 let po smrti jejího autora. Platí to i pro Adolfa Hitlera a jeho Mein Kampf. Až 8. ledna 2016 mnichovský historický ústav Hitlerovu knihu zveřejnil.

Polemika Tomáše Halíka: Ateisté mohou být různí

Velikonoce v Itálii. Otisk krvavé ruky kajícníka.

Nositel Templetonovy ceny Tomáš Halík napsal esej, jejž ČESKÁ POZICE zveřejnila pod titulem Tomáš Halík: Desatero argumentů ke strachu z islámu. Zareagoval na něj příspěvkem Strach z islámu a vábení teokracie zveřejněným v sobotní příloze LN Orientace filozof Tomáš Hříbek. S ním nyní opět polemizuje svým dalším esejem Tomáš Halík.

Tomáš Halík 22.11.2015

Islámské absurdity Václava Klause mladšího

Protest organizoval Blok proti islámu.

Václav Klaus mladší ve svém komentáři opakuje národoveckou mantru, když volá do války s nepřáteli národa, jimž jsou cizinci, jinověrci a místní zrádci. Pokud však používá Winstona Churchilla, aby zesměšnil evropské lídry, riskuje jeho odpověď, která se mu líbit nebude, a to z projevu na Curyšské univerzitě 19. září 1946. Píše Vít Kučík.

Vít Kučík 20.11.2015

Odkaz Andrého Glucksmanna: Je třeba vidět ve dne i v noci

André Glucksmann

Francouzský filozof André Glucksmann nikdy neztratil cit pro pojmenovávání problémů. Proto ani v době globalizace nebyly jeho názory konformní. Jeho smrt 10. listopadu v 78 letech symbolizuje konec intelektuálního boje proti bezpráví.

Petr Pietraš 17.11.2015

Německu stále chybí samostatná politika vůči Střednímu východu

Úsměvy diplomatů po náročném jednání. Zleva Frank-Walter Steinmeier (Německo),...

„Pro Evropu a Střední východ je nezbytná radikální změna myšlení v Berlíně. Nutná je i produktivní kritika USA. V těchto bodech má Berlín před dějinami zvláštní zodpovědnost,“ říká v rozhovoru německý arabista a historik Wolfgang G. Schwanitz.

Snyder: Holokaust byl horší než sovětský teror

Osvětim: Po výstupu z vlaku.

Osvětim je špatným symbolem holocaustu, říká v rozhovoru americký historik Timothy Snyder a vysvětluje proč: „Řekne-li se Osvětim, objeví se obraz mechanizovaného, odlidštěného zabíjení. Jaká ale byla realita holokaustu? Začal osobním vražděním, Židé byli stříleni kulkou do týla a i později - dokonce v Osvětimi - bylo vraždění velmi osobní.“

V informačním věku je ohroženo autonomní jednání

Michael Pauen, Harald Welzer, Autonomie: Eine Verteidigung.

Autonomie je spojená se svobodou a lidé ve svobodných společnostech jsou nuceni k samostatnému rozhodování. Zbavení se odpovědnosti, které nabízí totalitní režimy, je činí přitažlivými. V době Googlu a Facebooku není konspirace možná, nebo jen pokud jedinec opustí společnost a rozhodne se nevrátit k tomu, co ostatní považují za běžné.

Petr Pietraš 14.10.2015

Důchodce by také mohlo čekat konečné řešení

Senioři (ilustrační foto)

Je holokaust uzavřenou kapitolu dějin, či procesy, které jej podnítily, jsou stále přítomné? Pokud ano, mohly by ohrozit seniory. Argumenty proti Židům a důchodcům však jsou podobně falešné.

Neidentifikuji se ani s Němci, ani s Rusy

Pomoc na území ovládaném separatisty.

Druhá světová válka, studená válka, boje na Ukrajině… Do života uznávané německé spisovatelky rusko-ukrajinského původu Nataschy Wodinové silně zasáhly všechny tyto konflikty. Jak na ně vzpomíná? A jak přemýšlí o ukrajinském, který je dosud živý?