Křesťanství

Moderna se stala obětí morální katastrofy

Moderní společnost.

Skotský filozof Alasdair MacIntyre kritizuje představu, že se máme mít dobře, a dělat, co nás baví. Jeho nejnovější kniha Etika v konfliktech modernity je smířlivější než jeho přelomové dílo morální filozofie Ztráta ctnosti, ale na modernu, jež si spletla morální život s moralizováním, názor nezměnil.

Székesfehérvár se Evropským hlavním městem kultury nikdy nestane

Székesfehérvár.

Porota Evropské unie při hledání hlavního města kultury vytkla maďarskému Székesfehérváru, že stále ctí své antické kořeny a židovsko-křesťanskou tradici. Lze tuto soutěž nadále považovat za evropskou?

Evropa střet s islámem o veřejný prostor prohrává. Zatím

Lidé na prohlídce mešity ve Francii

Čím více bude v Evropě muslimů, kteří se s ní nebudou hodnotově ztotožňovat, tím více se bude měnit. Čím později se objeví snaha kapitulaci Evropy zvrátit, tím ošklivější může být.

Jak vyvést společenský dialog ze slepé uličky osočování

Společenská smlouva.

To, že někdo věří lživým faktům a ignoruje pravdu, není jedinou příčinou polarizace společnosti. Je jí neuvědomění si, že odlišné předsudky způsobují odlišné pojetí reality. Pak si uvědomíme, že lidé s odlišným názorem mají odlišné předporozumění, a nejsou pomýlení ignoranti.

Ať každý slaví Vánoce podle svého

Panna Marie a Ježíš.

S článkem Petra Bahníka „Nad křesťanskou civilizací se smráká. Ale náhrada za ni není“ polemizuje překladatel Zdeněk Zacpal. Dle něho, spojuje-li někdo snahu o uchování Vánoc s osudem nějaké doktríny či organizace, může natropit škodu. Mají totiž spojovat všechny lidi dobré vůle, aniž by na ně měla jakákoli skupina přednostní právo.

Nad křesťanskou civilizací se smráká. Ale náhrada za ni není

Panna Marie a Ježíš.

Po pádu pozitivistické filozofie se křesťanství stává posledním hájemstvím, v němž se lze dovolávat nehmotných metafyzických i přirozených hodnot.

Utopickému myšlení je vlastní dvojakost

Utopie.

Utopie jsou osvěživé, neboť kladou provokativní otázky. V případě nekritického přístupu však jsou hrou s ohněm, jež může skončit až násilným potlačením všech jinak smýšlejících a vybudováním totalitního státu. Proto je třeba důsledně zvažovat, co je opravdu nadčasově utopické.

Ježíš nebyl blázen

Bůh a věda.

Ježíšův úsudek nebyl dotčen šílenstvím, naopak byl neobyčejně bystrý. Kromě toho byl nadán velkým charismatem. V jeho slovech se skrývá něco, co v lidech rezonuje. Jinak by nepřežila dva tisíce let a nevěřily by v ně více než dvě miliardy lidí. Následování Ježíše Krista by ale nemělo paralyzovat.

Kněz nemůže být pouhým manažerem sakrálna

Církevní hodnostáři se sešli na pohřbu kardinála Vlka.

V české katolické církvi najdete stěží vlivnější rodinu, než jsou Brožovi z farnosti v Červeném Kostelci. Pocházejí z ní čtyři kněží. Václav je převorem karmelitánského kláštera v Dačicích a Vojtěch spirituálem na biskupském gymnáziu v Hradci Králové. Jaroslav s Prokopem působí na jedné ze tří teologických fakult Univerzity Karlovy.

Martin Shabu 23.12.2017

Je možné dlouhodobě žít ve společnosti ovládané fikcemi?

Rémi Brague, Giulio Brotti, Où va l’histoire ? Entretiens avec Giulio...

Postmoderní kultura není schopná uvažovat o dlouhodobých vztazích lidí ve společnosti a je nepřátelská k historicitě, subjektivitě a pravdě. Cestou z krize je nový přístup k humanismu, přičemž překážkou jsou dva odlišné požadavky – svoboda pro všechny a rovnost. Oba jsou ale fikce.

Svatý Václav anachronický i moderní

Svatý Václav

Svátek české státnosti 28. září také připomíná, že Přemyslovci vybudovali středověký český stát, při čemž tekla krev, a to i jejich příslušníka Václava. Tento stát může být příkladem základních funkcí, na něž jsme zapomněli.

Kdo vítězí ve velké hře dějin...

Robert Bauval, Graham Hancock, Velká hra dějin. Odhalení tajemných pravidel...

Za vším podstatným stojí averze „dvou světů“, jejíž kořeny sahají hluboko do historie a jejíž „kyselé“ plody sklízíme dodnes. Jádrem věčného sporu je střet antagonistických sil – tmy a světla, dobra a zla –, který však není černobílý. Na jedné straně stojí osvícení a tolerantní názory a na druhé mocenská fanatická nebo zištná síla.

Je třeba opustit mýtus, že většina migrantů se začlení

Migranti na přeplněném člunu (Ilustrační foto)

Evropa může zůstat Evropou, nejen pokud si bude uvědomovat evropské hodnoty, ale i za nimi pevně stát.

Robot a jeho pán aneb Může mít umělá inteligence vlastní etiku?

Roboti a jejich etická pravidla.

V Evropě i USA se debatuje, zda mají i roboti dostat svá práva. Jaká práva a povinnosti však má v době překotného rozvoje umělé inteligence člověk? Etický problém v robotice již dávno není jen teoretický.

Křesťané by se měli stáhnout a vytvořit paralelní komunity

Rod Dreher, The Benedict Option: A Strategy for Christians in a Post-Christian...

Moderní západní svět se ocitl v hodnotovém vakuu – hroutí se řád spjatý s křesťanskou kulturou. Největším problémem nejsou lidé odmítající křesťanství, ale spíše to, že ani křesťané nejsou křesťany. Zachráncem zbloudilých se má stát nový svatý Benedikt, jenž by měl následovat toho starého (470–543), zakladatele západního mnišství.