Ježíš

Detektivní pátrání, co se při narození Ježíše mohlo odehrát na obloze

Giotto di Bondone: Klanění tří králů. Freska v kapli Scrovegniů, Padova, 1305

Nevíme, zda se příběh o narození Ježíška skutečně odehrál, nebo je jen legendou, motiv hvězdy betlémské, která mudrcům z východu oznámila příchod spasitele, však stále zaměstnává. Astronomové se snaží najít historický nebeský úkaz, který by hvězdě betlémské odpovídal.

Jan Veselý 25.12.2020

Jak se altruismus Ježíšova milosrdného Samaritána proměnil ve zlo

Bůh a věda.

Reciproční či genový altruismus v liberálních společnostech i v mezistátním prostředí bují ve finančních kruzích. Nejde o Ježíšův altruismus, ale o zlo ohrožující ekonomiku a společnost, jež poškozuje pravdu, etiku, morálku a právo a jeho vymahatelnost.

V očekávání Spasitele

Plakát na pražském nábřeží.

V souvislosti s druhým příchodem Krista (plakát na pražském nábřeží) si zaslouží připomenout Markovo evangelium. Ježíš v něm varuje před falešnými spasiteli, kteří se vynoří vždy, když lidstvu teče do bot. Rádoby zachránců je víc než dost.

Katolická církev není boháč, ale má jeho mentalitu

Roman Češka.

„Katolická církev z restitucí žádné dobro neměla a nemá. Navíc se od svého prvotního poslání velmi vzdálila,“ říká v rozhovoru bývalý šéf Fondu národního majetku Roman Češka, šestnáct měsíců hlavní ekonom Arcibiskupství pražského.

Koleda je vánoční píseň slovanské Evropy

Petr Daněk, muzikolog.

„Když se řekne koleda, každý slyší zvonky a představuje si zabalené dárky, ale během staletí se koledy zpívaly a říkaly nejen na Štědrý den, ale i u dalších svátků církevního roku. Pokud jde o dobu vánoční, koledou je myšlen především zpěv a deklamace textů spojených s narozením Ježíše Krista,“ říká v rozhovoru muzikolog Petr Daněk.

Každý velký duch potřebuje masku

Německý filozof Fridrich Nietzsche v roce 1899.

Anglická spisovatelka Sue Prideauxová se ve své biografii německého filozofa Friedricha Nietzscheho I Am Dynamit: A Life of Friedrich Nietzsche mimo jiné snaží odpovědět na otázku spojené s jeho životem: Bylo Nietzscheho maskou šílenství?

Třicet omylů dialogu islámu a křesťanství

François Jourdan, Islam et christianisme, comprendre les différences de fond.

Proč pokračovat v dialogu islámu a křesťanství, je-li jejich shoda v podstatě vyloučená? Ve skutečnosti však nejde o náboženský dialog, ale o dialog v křesťanství, a měl by sloužit především k tříbení vlastních i teologických názorů.

Štěstí: Hledání pilulky na nesnesitelnou každodennost

Michel Houellebecq, Sérotonine.

Francouzský spisovatel Michel Houellebecq ve svém novém románu Serotonin popisuje společnost, v níž jsou deprese a neschopnost milovat stejně nevyhnutelné jako se nadýchat výfukových plynů. Protagonistům jde o jediné – najít co nejúčinnější tišící prostředek na život. Štěstí objevují v bílé, ne modré pilulce. Píše Tereza Matějčková.

Tradice se má vracet k novozákonnímu odkazu. Ne k praktikám doby

Pašijový týden zahájil papež František mší pod širým nebem na Svatopetrském...

Na článek Michala Semína Je zneužívání mladistvých kněžímu jen jejich selháním? zareagoval Peter Žaloudek, který se považuje za kněze bez úřadu.

Peter Žaloudek 22.12.2018

Ať každý slaví Vánoce podle svého

Panna Marie a Ježíš.

S článkem Petra Bahníka „Nad křesťanskou civilizací se smráká. Ale náhrada za ni není“ polemizuje překladatel Zdeněk Zacpal. Dle něho, spojuje-li někdo snahu o uchování Vánoc s osudem nějaké doktríny či organizace, může natropit škodu. Mají totiž spojovat všechny lidi dobré vůle, aniž by na ně měla jakákoli skupina přednostní právo.

Nad křesťanskou civilizací se smráká. Ale náhrada za ni není

Panna Marie a Ježíš.

Po pádu pozitivistické filozofie se křesťanství stává posledním hájemstvím, v němž se lze dovolávat nehmotných metafyzických i přirozených hodnot.

Petr Bahník 7.1.2018

Utopickému myšlení je vlastní dvojakost

Utopie.

Utopie jsou osvěživé, neboť kladou provokativní otázky. V případě nekritického přístupu však jsou hrou s ohněm, jež může skončit až násilným potlačením všech jinak smýšlejících a vybudováním totalitního státu. Proto je třeba důsledně zvažovat, co je opravdu nadčasově utopické.

Ježíš nebyl blázen

Bůh a věda.

Ježíšův úsudek nebyl dotčen šílenstvím, naopak byl neobyčejně bystrý. Kromě toho byl nadán velkým charismatem. V jeho slovech se skrývá něco, co v lidech rezonuje. Jinak by nepřežila dva tisíce let a nevěřily by v ně více než dvě miliardy lidí. Následování Ježíše Krista by ale nemělo paralyzovat.

Život jako hra aneb Sázka na pravdu

Internetová ruleta – ilustrační foto.

Žijeme ve světě, v němž se lidé tváří, že vědí, přičemž neexistuje autorita, která by mohla posoudit, co je a není pravda. Neměli bychom být ochotní za svůj názor zemřít ani někoho zabít, neboť nemusí být pravdivý.

Eduard Petiška 16.12.2017

Žijeme-li v simulaci, Ježíš mohl vstát z mrtvých

Virtuální realita v podobě Sony a jeho produktu PlayStation VR.

Kniha Genese líčí, jak Bůh stvořil svět, což se podobá vzniku počítačové hry. Ve Starém zákoně Bůh zasahuje mnohokrát, činí zázraky. V kontextu hypotézy simulace, jež poskytuje nový pohled na Boha, lze říct, že tvůrce vstupuje do světa, který stvořil. Ježíš vybízí ,,hrát hru“ podle jeho pravidel.