Doprava

MLÁDEK: Neochota státu a města Prahy dohodnout se stojí peníze

Letiště Václava Havla.

Desítky let jsou v Praze prováděné spíše méně důležité dopravní stavby, zatímco ty prioritní zůstávají mnohdy jen na papíře. Přínos této dopravní politiky je natolik nízký, že by žádný soukromý podnikatel na takové projekty peníze nevydával. Otázkou je, proč tomu tak je, a kdy a kdo to změní.

Rudolf Mládek 11.6.2019

MLÁDEK: Jak z Prahy na Letiště Václava Havla?

Vizualizace estakády Bubny - Výstaviště na plánované rychlodráze Praha - Kladno

S výstavbou metra na letiště metropolitní plán nepočítá. Ani prodloužení tramvajové trati není reálné, čekáme, až se stát na letiště došourá rychlodráhou. Elektrobusy přitom představují alternativu.

Rudolf Mládek 23.5.2019

Stopka pro boeingy ohrožuje dovolené Čechů

Boeing 737 MAX 8 čínských aerolinek.

Cestovní kanceláře hlásí rekordní prodej. Na zájezdy last minute zbývá i kvůli stopce pro boeingy méně letenek než obvykle. Čechy, kteří létají na vlastní pěst a letenku a hotel s pořizují sami, však může uklidnit například expanze irské společnosti Ryanair ve střední Evropě. Řadu letů nabízí i z Prahy.

Evropská komise: Od roku 2022 povinně nové bezpečnostní prvky u aut

Auto budoucnosti. Model Y se na trhu objeví v roce 2021.

Moderní auta mají bezpečnostní prvky, z nichž mnohé se dnes dodávají jen za příplatek. Návrh Evropské komise počítá s tím, že od roku 2022 bude řada z nich povinná. Brusel navrhl 15 opatření, která mají zajistit, aby vozy byly bezpečnější. Návrh musí ještě schválit Evropský parlament. Je proto možné, že se budou jeho detaily měnit.

Luděk Vokáč 26.4.2019

České dráhy zvýší bezpečí svých vlaků. Bude to ale drahé

Průvodčí (ilustrační foto).

České dráhy (ČD) řeší jednu z největších zakázek své moderní historie. Nabídky na elektronické zabezpečení souprav, kterým má být osázeno 468 strojů, jsou výrazně vyšší, než čekaly. Původně odhadovanou cenu 4,7 miliard korun nabídky překračují více než dvojnásobně a i jinak zakázku provázejí značné rozpaky.

Michal Pavec 17.4.2019

Boeing musí současnou situaci zvládnout v co nejkratší době

Miliardář Jiří Šimáně.

Česká letecká společnost Smartwings má mimo provoz sedm Boeingů 737 MAX. A firmu to stojí velké peníze, zlobí se její majitel Jiří Šimáně. Celkem má provozovatel nízkonákladových linek a charterových letů 47 letadel. A absence sedmi z nich je citelná. „Škoda pravděpodobně přesáhne sto milionů korun měsíčně,“ říká v rozhovoru Šimáně.

Michal Pavec 26.3.2019

Boeing ztrácí kvůli nehodám na konkurenční Airbus

Boeing 737 MAX po startu v americkém Seattlu.

Čtvrtá generace amerického letounu Boeing 737 měla zvrátit nadvládu Airbusu ve středně velkých letadlech. Dvě nehody v uplynulém půlroce však návrat na výsluní zkomplikovaly. Pro Boeing je to velká rána, která může ohrozit jeho vzestup. Úřady v řadě zemí čekají, zda se potvrdí, nebo vyvrátí, že mají stroje 737 MAX konstrukční vadu.

Roman Šitner 21.3.2019

Celý projekt dopravní stavby by nově měli vypracovat soutěžící

Stavbaři posouvají ocelovou konstrukci mostu.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce stále častěji žádat, aby stavební firmy přicházely s vlastními projekty. O změnu přitom dlouhodobě usilují samotné stavební firmy, kterým se nelíbí, že musejí stavět podle špatných plánů a narychlo. V zahraničí už to funguje, soutěží se tak například téměř všechny dálniční stavby na Slovensku.

Roman Šitner 19.3.2019

Moos: Liberalizace železnice je nevyhnutelný proces

Petr Moos.

Národní vlakový dopravce zastavil před důležitou výhybkou. RegioJet a další soukromníci mu už dlouhý čas přebírají tratě – a ČD se brání. „Novými vlaky i moderním prodejem jízdenek,“ říká Petr Moos, šéf dozorčí rady Českých drah.

Michal Pavec 9.3.2019

Drtivá většina dopravních staveb se roky zadrhává

Stávající konec dálnice D11 u Hradce Králové.

Dvě investorské organizace, jež spadají pod resort dopravy – Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty –, daly pro vládu dohromady smutné čtení, v němž shrnuly, kolik projektů se zadrhává na vleklém papírování. U 99 procent připravovaných staveb, které vyžadují povolení podle stavebního zákona, je nějaké zdržení.

Vedení Českých drah je opět kompletní. Přichází i cizinec

Průvodčí (ilustrační foto).

Představenstvo státního dopravce doplní manažer slovenských drah Michal Vereš a exšéf polského těžaře Michal Heřman. Přicházejí v klíčový čas. Státní dopravce totiž v současnosti bojuje se soukromníky v krajích o zakázky. V řadě případů přitom prohrává. Mimo jiné proto, že konkurence nabízí krajům nižší cenu.

Michal Pavec 6.2.2019

Počet řidičů pod vlivem drog roste

Policejní prezident Jan Švejdar.

Nový policejní prezident Jan Švejdar v rozhovoru říká: „Drogy hýbou společností. Problematice by se mělo věnovat více lidí. Chtěli bychom rozšířit prevenci.“

Martin Shabu 1.2.2019

Porovnávat efektivitu jakoby téhož je složité

Proč se tak liší britská a japonská železnice?

Deník The Financial Times srovnal britskou a japonskou privatizaci železnic. V Británii je železniční doprava kritizována, ale v Japonsku funguje. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Jak si vysvětlujete rozdíly ve fungování britské a japonské železnice?

Jan Macháček 31.1.2019

Tankodromy pryč, moderní dálnice sem. Pomoci má obří půjčka

Provizorní pruhy na modernizované dálnici D1.

Od neustále rozkopaných tankodromů k moderním silnicím a dálnicím vhodným pro 21. století. Takový je plán ministerstva dopravy, které si na stovky náročných staveb hodlá půjčit peníze od Evropské investiční banky. Vedení resortu počítá s osmdesáti miliardami. Skok vpřed je ale v plánu také pro železnice.

Lidé ujíždějí od nehod. Vyhýbají se ztrátě bodů a vyšší pojistce

Fabie po srážce s motorkami.

Od každé šesté nehody loni viník ujel. Včasná pomoc u těžkých zranění přitom rozhoduje o tom, jak vážné následky si oběť nehody odnese, a někdy i o tom, jestli zůstane naživu. Lidé se podle dopravních psychologů takového nemorálního jednání dopouštějí z obavy ze ztráty bodů či dražší pojistky. Riskují ale vězení.