Doprava

Pandemie ovlivnila světový obchod mnohem víc, než se předpokládalo

Soumrak světového obchodu.

Svět stojí na proudu zboží po cele Zemi. Všichni na to natolik spoléhají, že se nebáli a zmenšili sklady. Věřili spolehlivým dodávkám i z druhé strany světa. Vypadalo to jako skvělý nápad, jak ušetřit, ale v době koronavirové pandemie se to stalo přítěží.

Roman Šitner 3.7.2021

Developeři budou muset k novostavbám zajistit více parkovacích míst

Kritická situace s parkování je v současnosti na Rovninách v ulici J. Seiferta....

Cena parkovacích stání v uplynulých dvou letech stále rostla. To dopadá na ceny bytů. Pravidla říkají, že k novým bytům parkovací místa být musejí, aby nový projekt ještě více nezahltil parkovací místa ve svém okolí. Například Praha chce ze současného systému, kdy je povinné vybudovat minimální počet míst, přejít na maximální počet.

Roman Šitner 25.5.2021

Pokus omezovat leteckou přepravu je populismus

Letadla aerolinek Air France na letišti Charlese de Gaulla u Paříže.

Francouzský parlament v prvním čtení zakázal vnitrostátní leteckou přepravu, kam lze dojet rychlovlakem za dvě hodiny. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Má Evropa a zbytek světa následovat toto francouzské rozhodnutí? Jde o předzvěst dalšího omezování letecké dopravy všude na světě?

Po pandemii asi přetrvá zájem o veřejné zdraví

Nemocnice Slaný v době koronavirové pandemie.

Leckdo si myslí, že po pandemii propadneme telemedicíně. Jiní, že lidé budou doma, nastydnou-li. Další, že budou čistotnější, a roušky a respirátory zůstanou ve veřejné dopravě. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Co podstatného zůstane po skončení koronavirové pandemie?

Úspěšné vynálezy se rychle mění. Základ automobilu však zůstává stejný

V Berlíně testují první samořídící autobus od společnosti Local Motors. Stroj...

Už zhruba 50 let patří k rekvizitám futuristických příběhů auta, která létají, potápějí se nebo jezdí bez řidiče. Jenže v reálném světě nefungují, vypadají pořád stejně. A ještě nějakou dobu se to nezmění.

Rani Tolimat 7.2.2021

Důsledek pandemie: Rekordní čínský vývoz do Evropy po železnici

Čínská ekonomika.

Více než 1200 nákladních vlaků bylo jen v průběhu července vypraveno z Číny do evropských destinací, včetně České republiky. Jde o historický rekord – meziročně objem zboží směřujícího po železnici z Číny do Evropy vzrostl téměř o 70 procent. Železniční trasy mezi Čínou a některými evropskými městy jsou součástí Nové hedvábné stezky.

Koronakrize: Stát zvažuje finanční kompenzaci pro zájezdové dopravce

Kolem 50 zájezdových autobusů vyrazilo 12. května 2020 ráno na protestní jízdu...

Devíti z deseti zájezdových dopravců spadly zakázky kvůli opatřením proti pandemii na méně než desetinu, téměř polovině došly všechny peníze. Nepravidelná přeprava pro školy, důchodce, cestovky a další zájemce je v krizi a bez zakázek. Stát by postiženým firmám, jichž mohou být až dva tisíce, mohl poskytnout kompenzaci, „sedačkovné“.

Koronavirový tvrdý úder ČD Cargo: Je ve ztrátě a chystá propouštění

Vlak společnosti ČD Cargo.

Pro nákladního dopravce ČD Cargo nastaly po několika letech hojnosti zlé časy – pro vagony vozící lidi i pro ty naplněné uhlím a dalším zbožím. Stačilo přiškrcení hospodářství v době koronakrize a následky, které s tím přišly. Už nyní je jisté, že kromě běžných úspor bude muset firma propouštět, zejména na administrativních pozicích.

Proč české úřady ani v roce 2020 nefungují elektronicky...

Digitalizace státní správy.

Zatímco soukromá sféra se dávno digitalizuje, ostatní struktury jsou v Česku extrémně pomalé. A nejvíc stát. Proč nekomunikuje s občany elektronicky? Teoreticky je vše vyřešené, ale u nás to stále „nejde“.

Rani Tolimat 8.8.2020

Lidé pozapomněli, že tu virus stále je

Hlavní epidemiolog pražského IKEM a člen Rady vlády pro zdravotní rizika Petr...

Hlavní epidemiolog výzkumného zdravotnického centra IKEM Petr Smejkal v rozhovoru říká, že Češi přestali být obezřetní a virus už neberou jako závažný problém.

Sdílené dopravní prostředky jsou nedílnou součástí přepravy ve městech

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Auto přestává být statusovým symbolem, což spolu s chytrými aplikacemi radikálně změnilo dopravu ve velkých městech. Zdaleka nejde jen o sdílení aut, ale i skútrů, koloběžek, bicyklů, elektrokol, elektrických auta a dalších dopravních prostředků.

Rani Tolimat 12.7.2020

Koronavirus změnil a změní turistický ruch víc než 11. září 2001

Most Rialto v Benátkách - ilustrační foto.

Co bylo donedávna samozřejmé, přestane. V létě k moři, v zimě do Alp či Dolomitů? Zapomeňte. Epocha svobodného cestování jako v devadesátých letech skončila po teroristickém útoku v roce 2001, nyní možná čekají ještě drakoničtější opatření.

Sdílená ekonomika může naprosto změnit postoj k automobilům

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Samořiditelná auta mohou změnit životy jako mobily a internet. Pod tlakem se ocitne i veřejná doprava ve městech, protože taxislužby budou levnější než Lítačka a podobně. Opravdovou revolucí však může být, že mnozí nebudou auta vlastnit.

Jakub Kučera 6.6.2020

Jak se žije v chytrých městech v Evropě. Případ Vídně, Osla a Brna

Pohled na Oslo

Projekt chytrých měst, jako je Vídeň, Oslo či Brno, má jediný úkol – na základě co největšího množství dat maximálně usnadnit život obyvatelům. Vítejte ve vědecko-fantastické realitě.

Rani Tolimat 31.5.2020

Realitní trh se reguluje sám, není třeba do něj příliš zasahovat

Hendrik Meyer, šéf platformy Bezrealitky.

„Jak v Berlíně, tak v Mnichově jsou lidé ochotní se kvůli drahým nájmům vystěhovat z města do okolí. To je podobné v Praze, kdy lidé hledají bydlení ve Středočeském kraji. Pokud jsou nájmy příliš vysoké, pro lidi je takové bydlení méně atraktivní a hledají alternativu jinde,“ říká v rozhovoru Hendrik Meyer, šéf platformy Bezrealitky.