Doprava

DEBATA Jana Macháčka: Pokus omezovat leteckou přepravu je populismus

Letadla aerolinek Air France na letišti Charlese de Gaulla u Paříže.

Francouzský parlament v prvním čtení zakázal vnitrostátní leteckou přepravu, kam lze dojet rychlovlakem za dvě hodiny. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Má Evropa a zbytek světa následovat toto francouzské rozhodnutí? Jde o předzvěst dalšího omezování letecké dopravy všude na světě?

DEBATA Jana Macháčka: Po pandemii asi přetrvá zájem o veřejné zdraví

Nemocnice Slaný v době koronavirové pandemie.

Leckdo si myslí, že po pandemii propadneme telemedicíně. Jiní, že lidé budou doma, nastydnou-li. Další, že budou čistotnější, a roušky a respirátory zůstanou ve veřejné dopravě. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Co podstatného zůstane po skončení koronavirové pandemie?

Úspěšné vynálezy se rychle mění. Základ automobilu však zůstává stejný

V Berlíně testují první samořídící autobus od společnosti Local Motors. Stroj...

Už zhruba 50 let patří k rekvizitám futuristických příběhů auta, která létají, potápějí se nebo jezdí bez řidiče. Jenže v reálném světě nefungují, vypadají pořád stejně. A ještě nějakou dobu se to nezmění.

Důsledek pandemie: Rekordní čínský vývoz do Evropy po železnici

Čínská ekonomika.

Více než 1200 nákladních vlaků bylo jen v průběhu července vypraveno z Číny do evropských destinací, včetně České republiky. Jde o historický rekord – meziročně objem zboží směřujícího po železnici z Číny do Evropy vzrostl téměř o 70 procent. Železniční trasy mezi Čínou a některými evropskými městy jsou součástí Nové hedvábné stezky.

Koronakrize: Stát zvažuje finanční kompenzaci pro zájezdové dopravce

Kolem 50 zájezdových autobusů vyrazilo 12. května 2020 ráno na protestní jízdu...

Devíti z deseti zájezdových dopravců spadly zakázky kvůli opatřením proti pandemii na méně než desetinu, téměř polovině došly všechny peníze. Nepravidelná přeprava pro školy, důchodce, cestovky a další zájemce je v krizi a bez zakázek. Stát by postiženým firmám, jichž mohou být až dva tisíce, mohl poskytnout kompenzaci, „sedačkovné“.

Koronavirový tvrdý úder ČD Cargo: Je ve ztrátě a chystá propouštění

Vlak společnosti ČD Cargo.

Pro nákladního dopravce ČD Cargo nastaly po několika letech hojnosti zlé časy – pro vagony vozící lidi i pro ty naplněné uhlím a dalším zbožím. Stačilo přiškrcení hospodářství v době koronakrize a následky, které s tím přišly. Už nyní je jisté, že kromě běžných úspor bude muset firma propouštět, zejména na administrativních pozicích.

Michal Pavec 25.8.2020

Proč české úřady ani v roce 2020 nefungují elektronicky...

Digitalizace státní správy.

Zatímco soukromá sféra se dávno digitalizuje, ostatní struktury jsou v Česku extrémně pomalé. A nejvíc stát. Proč nekomunikuje s občany elektronicky? Teoreticky je vše vyřešené, ale u nás to stále „nejde“.

Rani Tolimat 8.8.2020

Lidé pozapomněli, že tu virus stále je

Hlavní epidemiolog pražského IKEM a člen Rady vlády pro zdravotní rizika Petr...

Hlavní epidemiolog výzkumného zdravotnického centra IKEM Petr Smejkal v rozhovoru říká, že Češi přestali být obezřetní a virus už neberou jako závažný problém.

Sdílené dopravní prostředky jsou nedílnou součástí přepravy ve městech

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Auto přestává být statusovým symbolem, což spolu s chytrými aplikacemi radikálně změnilo dopravu ve velkých městech. Zdaleka nejde jen o sdílení aut, ale i skútrů, koloběžek, bicyklů, elektrokol, elektrických auta a dalších dopravních prostředků.

Rani Tolimat 12.7.2020

Koronavirus změnil a změní turistický ruch víc než 11. září 2001

Most Rialto v Benátkách - ilustrační foto.

Co bylo donedávna samozřejmé, přestane. V létě k moři, v zimě do Alp či Dolomitů? Zapomeňte. Epocha svobodného cestování jako v devadesátých letech skončila po teroristickém útoku v roce 2001, nyní možná čekají ještě drakoničtější opatření.

Sdílená ekonomika může naprosto změnit postoj k automobilům

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Samořiditelná auta mohou změnit životy jako mobily a internet. Pod tlakem se ocitne i veřejná doprava ve městech, protože taxislužby budou levnější než Lítačka a podobně. Opravdovou revolucí však může být, že mnozí nebudou auta vlastnit.

Jak se žije v chytrých městech v Evropě. Případ Vídně, Osla a Brna

Pohled na Oslo

Projekt chytrých měst, jako je Vídeň, Oslo či Brno, má jediný úkol – na základě co největšího množství dat maximálně usnadnit život obyvatelům. Vítejte ve vědecko-fantastické realitě.

Realitní trh se reguluje sám, není třeba do něj příliš zasahovat

Hendrik Meyer, šéf platformy Bezrealitky.

„Jak v Berlíně, tak v Mnichově jsou lidé ochotní se kvůli drahým nájmům vystěhovat z města do okolí. To je podobné v Praze, kdy lidé hledají bydlení ve Středočeském kraji. Pokud jsou nájmy příliš vysoké, pro lidi je takové bydlení méně atraktivní a hledají alternativu jinde,“ říká v rozhovoru Hendrik Meyer, šéf platformy Bezrealitky.

Koronavirová epidemie změní svět i společenský a osobní život

Nezvykle prázdné ulice newyorského Manhattanu.

Naděje umírá poslední a první vstává z mrtvých. Není důvod nevěřit, že koronavirovou epidemii zvládneme, a lze doufat, že z této další světové krize vyjdeme posíleni. A třeba v médiích a v politice začne přibývat reprezentantů realismu a zdravého rozumu a potichu se budou vytrácet progresivní šílenci všeho druhu.

Francie: Komunální volby ukážou sílu Macronova hnutí Vpřed

Demokracie.

Francouzské dvoukolové komunální volby ovlivní i společenská nálada. V mnoha městech výsledek překvapí. Čím jsou totiž města od Paříže vzdálenější zeměpisně i způsobem života, tím těžší to budou mít kandidáti vládního hnutí Vpřed.