Divadlo

RIP Libuše Šafránková

Osobitý epitaf nedávno zesnulé herečky Libuši Šafránkové autorů s uměleckým...

Dílo v Praze na Těšnově bude během několika týdnů přemalované, takže pokud si někdo najde čas, může sem přijet, zapálit svíčku a chvíli zavzpomínat na andělskou herečku Libuši Šafránkovou. (RIP je zkratka latinských slov Requiescat in Pace i anglického výrazu Rest in Peace nebo italského Riposi in Pace, tedy „Odpočívej v pokoji!“.)

István Léko 19.7.2021

Pandemie odhalila, co vše kultuře chybí. Kulturní paradigma se mění

Národní divadlo prodává oponu Antonína Střížka.

V médiích se často objevuje entuziasmus divadelníků, jak se těší na návrat do divadel. V tomto očekávání však zřejmě nastane značná deziluze. Nic, a nejen v divadle nebude stejné jako dříve.

Svět jako děsivé loutkové divadlo, které nikdy nezatahuje oponu

Loutky

Kniha Loutkové divadlo strýčka Otta ve Švýcarsku narozené Brigid Graumanové přináší historii jedné židovské rodiny, tedy té její.

Připraví zanedlouho umělá inteligence všechny umělce o práci?

Projekt Next Rembrandt

Umělá inteligence už dokáže namalovat obraz, složit hudbu i napsat divadelní hru. Donedávna něco nepředstavitelného, teď stačí počítačům jen trochu pomoci. Co bude dál?

USA: Napadením Kongresu demonstranti opustili vyhrazený prostor

Jednou z nejvýraznějších postav na videích a fotografiích dokumentujících chaos...

Navzdory ničení majetku, symbolických hodnot a ztrátě pěti životů k okupaci Kongresu ve středu 6. ledna došlo způsobem, který lze označit za ludický. To by mohlo vést ke zlehčování těchto událostí, což by však byl tragický omyl.

Petr Tůma 23.1.2021

Žádný orgán státní správy nemůže žádat smazání internetového obsahu

Internet a kyberkriminalita.

Kauza Jaroslava Duška vyvolává diskuse o svobodě projevu a umělecké tvorby, ale v tomto případě je jedno, zda šlo o projev umělecký, či neumělecký – veřejná moc neměla možnost proti němu jakkoliv zasáhnout.

Jako by se vypařila ochota klást si otázky a nepřijímat mlčky příkazy

Jiří Pelán, romanista, literární historik a překladatel.

„Dnešní člověk se ohlíží maximálně pět let dozadu a hlubší historickou reflexi si nedopřeje. Je třeba jít dopředu. Cestu vždy někdo ukáže,“ říká v rozhovoru romanista, literární historik a překladatel Jiří Pelán.

Ztráty kultury budeme teprve sčítat. Vývoj nelze úplně prognózovat

Lubomír Zaorálek.

„Návrat bude opatrný, pozvolný a bude trvat měsíce. Pro kulturu to bude těžký zápas vrátit se. Kultura totiž nejsou jen umělci, ale i publikum, jež chodí na koncerty, do divadel, do kin,“ říká v rozhovoru ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD).

Sto let od zrodu českého robota aneb Karel Čapek a Isaac Asimov

Karel Čapek jako robot.

Slavnou hru R. U. R., kde se pojem robot objevil poprvé, začal psát Karel Čapek zhruba v době, kdy se narodil Isaac Asimov, americký spisovatel rusko-židovského původu, který Čapkův výtvor přetvořil k obrazu svému a udělal z něj celosvětový fenomén.

Jaroslav Veis 15.2.2020

Kino už nemůže být pouhou distribuční platformou

Jiří Forejt, dramaturg a producent společnosti Free Cinema.

„Nejmladší generace, narozená do digitalizované společnosti, bude mít jiné divácké zvyklosti,“ říká v rozhovoru dramaturg a producent společnosti Free Cinema Jiří Forejt.

V kultuře schází kariérní systém. Všichni chtějí jen do Prahy

Je něco špatně, pokud ministerstvo podporuje druhé největší divadlo v zemi...

Vede brněnské Národní divadlo. Režisér Martin Glaser tvrdí, že když jsou peníze, dá se vyjednávat s první evropskou ligou.

Jana Machalická 15.12.2018

Goldflam: Cítím takovou marnost. Je to trochu motivační a trochu ne

Arnošt Goldflam

V poslední době se stal úspěšným autorem povídek, a zejména knih pro děti. Velkým zdrojem inspirace je pro Arnošta Goldflama, divadelníka, ale i pedagoga, rovněž vlastní rodina, zejména „tata“ s rysy orientálního despoty a osudy téměř románovými.

V roce 1968 se národ projevil ve své velikosti a semknutosti

Jiří Anderle, malíř.

„Moje babička si nakládala do flašky od okurek bezinky. Jednou to chtěla mít moc dobré, tak tam dala víc cukru, víc bezinek a ono jí to bouchlo. Tak to bylo i v šedesátém osmém. Chtěli jsme to mít moc hezké, chtěli jsme svobodné volby a zrušili cenzuru a ono to bouchlo,“ říká v rozhovoru malíř Jiří Anderle.

Agónie operní režie

Její pastorkyňa.

Operní režie ovládla aktualizace. Aktualizují téměř všichni. Zastánci režisérské svévole se často hájí vývojem estetických norem.

Shakespeare funguje skvěle všude. I v byznysu.

Profesor Martin Procházka

William Shakespeare je nejen světově uznávaným autorem, ale i dobrým reklamním prvkem, říká v rozhovoru profesor Martin Procházka, ředitel Ústavu anglofonních literatur a kultur FF UK. V České republice to ale ještě tolik neplatí, protože tady má Shakespeare stále čestný až posvátný význam.

Jan Klesla 7.8.2016