Automobilový průmysl

Elektromobil dnes spíše uspěje než na přelomu 19. a 20. století

Původní verze Modelu 3 představená roku 2016, jehož prodej byla odložena.

Příběh elektrických automobilů začíná v 19. století a trvá více než 150 let. Jejich budoucnost nezávisí pouze na kvalitě technologie a baterií, ale i na světových zásobách lithia a na společenském kontextu a politické vůli podporovat jejich rozšíření, což by mělo značné důsledky, například pokles spotřeby ropy.

Policie se snaží zamezit neoprávněné manipulaci s filtry

Tomáš Lerch, ředitel dopravní policie.

I když je odstranění filtru pevných částic, součásti moderních dieselových aut, nezákonné, policie nemá velké šance jeho absenci odhalit. „V praxi je realizace takových kontrol spojená s řadou omezení,“ vysvětluje ředitel služby dopravní policie Tomáš Lerch.

Eliška Nová 9.5.2017

Po českých silnicích jezdí až milion vozidel bez filtru

Zjišťování filtru pevných částic u aut.

Filtr pevných částic, jenž zachytává rakovinotvorné látky, majitelé vozů často odstraňují nebo ho mají nefunkční. Přitom ho mají mít všechna moderní dieselová auta. Státu však chybí nástroje, které by takové jednání postihovaly.

Eliška Nová 25.4.2017

Dieselgate Volkswagen neskolil. Za loňský rok vykázal zisk

Matthias Müller, předseda představenstva Volkswagenu

Automobilovému koncernu Volkswagen se loni dařilo. I po započtení nákladů spojených především s kauzou Dieselgate zůstal v zisku. Teď se chystá dobýt ve spolupráci s indickou automobilkou Tata Motors indický trh.

Luděk Vokáč 19.4.2017

Fisker: Chci vozem zaujmout i ty, kteří auta nenávidí

Známý designér automobilů, Dán Henrik Fisker.

Navrhl jedna z nejkrásnějších aut. Pracoval pro ty nejlákavější značky. Špičkový automobilový designér Henrik Fisker je snílek, individualista a trochu blázen, který se cítí dobře, až když jde za svým cílem na volné noze. Rozhovor s tímto designérem.

Kabaň: Mistr automobilového designu, který vyrostl ve Škodovce

Šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň.

Česká automobilka Škoda měla ve své novodobé historii štěstí na špičkové designéry. Jozef Kabaň vyrostl v Mladé Boleslavi v eso světové extratřídy.

Luděk Vokáč 18.3.2017

Výrobky českých designérů končí v domácnostech mimo Česko

Designérka Lucie Koldová.

Mladý český design lze objevit spíše ve světě. Česko v zahraničí reprezentují významní designéři, jejichž tvorbu je možné najít ve sbírkách galerií v Miláně, Londýně i New Yorku.

Trh s licencemi na kontroly aut není otevřený konkurenci

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Kvůli kšeftům se stanicemi technické kontroly (STK) se měl změnit trh s nimi. Namísto toho změna, která se do zákona dostala v průběhu jeho schvalování, přinesla zakonzervování současného stavu.

Eliška Nová 7.3.2017

Jízdu na okruhu by si měl vyzkoušet každý. Kvůli bezpečnosti

Lexus CT 200h

Jízda na hraně na uzavřené trati není jen obyčejná zábava – naučí, jak mít auto pod kontrolou. A díky tomu jezdit bezpečněji.

Budou si roboti kupovat auta?

Martin Ford, Rise of the Robots: Technology and the Threat of a Jobless Future.

Důsledkem automatizace a robotizace je stagnace příjmů. Americké platy dosáhly vrcholu v roce 1973, od té doby kupní síla Američanů klesá. A kvůli robotizaci se bude ve vyspělých ekonomikách nadále snižovat. Najít si práci je stále obtížnější i pro právníky či novináře, u nichž se zdálo, že je automatizace neohrožuje.

Brusson: Lidé budou chtít vlastnit auto vždy

Smog z aut - ilustrační foto.

Desítky milionů volných sedadel jsou každý den v milionech aut brázdících silnice po celém světě. BlaBlaCar se snaží tato sedadla zaplnit a přispět majitelům na provoz vozů. Podle spoluzakladatele Nicolase Brussona má tato snaha smysl i ve světě se samořiditelnými auty. Věří, že lidé budou auta stále chtít vlastnit.

Samořiditelné auto už není sci-fi. Bude mít i svědomí?

Chytrá technika Valeo přináší funkce pro samořiditelná auta

Samořiditelná auta lze dnes potkat jen na vybraných místech. Zanedlouho by se k nim mohla přidat i Praha. Než se však stanou samozřejmostí, je třeba vyřešit i právní a morální otázky jejich provozu.

Samoříditelné auto: Děsivá představa, nebo spásná budoucnost?

Vývoj aneb Volvo XC90 z roku 2015 versus model V70 z roku 2005.

Zkušenosti s pilotovanými systémy řízení ukazují, že cesta ke zcela autonomním vozům bude ještě trnitá. Autonomní vozidla jsou však jasnou budoucností osobní mobility. Otázkou je, kdy dorazí.

Luděk Vokáč 29.10.2016

Výrobu aut zatím nic nenahradí

Je závislost Česka na automobilovém průmyslu nebezpečná?

Automobilový průmysl je pro Českou republiku klíčový. Spolupracovník LN Jan Macháček se českých ekonomů, analytiků a pedagogů ptá: Je závislost České republiky na automobilovém průmyslu příliš velká či dokonce nebezpečná?

Jan Macháček 27.10.2016

Právo dopady automatizace nevyřeší

Umělá inteligence.

Učiníme-li každé, dokonce velmi abstraktní nebo častěji velmi absurdní riziko jakékoliv lidské činnosti záminkou pro hledání právní odpovědnosti, rozmělňujeme ji na padrť. Budeme-li navíc hledat cesty, jak učinit „právně odpovědnými“ moderní automatické stroje, vysměje se nám budoucnost.