Automobilový průmysl

Evropská komise: Od roku 2022 povinně nové bezpečnostní prvky u aut

Auto budoucnosti. Model Y se na trhu objeví v roce 2021.

Moderní auta mají bezpečnostní prvky, z nichž mnohé se dnes dodávají jen za příplatek. Návrh Evropské komise počítá s tím, že od roku 2022 bude řada z nich povinná. Brusel navrhl 15 opatření, která mají zajistit, aby vozy byly bezpečnější. Návrh musí ještě schválit Evropský parlament. Je proto možné, že se budou jeho detaily měnit.

Luděk Vokáč 26.4.2019

Česká vláda nehodlá dotovat nákup elektromobilu běžnými zákazníky

Škoda Vision iV na autosalonu v Ženevě

S masovějším přijetím elektromobilů zákazníky sice budou dotace v celé Evropě spíše mizet, ale český trh s těmito vozy je zatím na chvostu Evropské unie a větší podporu (ne nutně přímé dotace) by potřeboval. Podle Sdružení automobilového průmyslu (AutoSAP) je z hlediska podílu elektrických vozů na trhu až na 21. místě (0,4 procenta).

Chcete-li se dostat vysoko, musíte mířit ještě výše

Karel Havlíček, místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace.

„USA mají úžasnou vlastnost – velmi konkurenční prostředí, ale máte-li něco opravdu dobrého, pak vám to Američané zaplatí. Jste-li ale průměrní nebo podprůměrní, musíte mazat z USA. Evropa vám umožní přežít v průměru, ale neocení tolik nadprůměr,“ říká v rozhovoru místopředseda vládní Rady pro výzkum, vývoj a inovace Karel Havlíček.

Vojtěch Wolf 28.3.2019

Anketa: Nejlepší auto roku 2018

Automobilka Škoda Auto na letošním autosalonu v Paříži ukáže studii nástupce...

Úvod každého roku je plný různých anket, a to i v automobilové branži. A jelikož redakce během roku průběžně nová auta testuje, rozhodli jsme se také přispět. Tentokrát však v trochu praktičtějším podání, než je tomu u „věhlasných“ anket světového formátu.

S novým palivem ušetříte. Musíte ale jezdit častěji než na chalupu

Nákladní doprava. Ilustrační foto

Doposud méně známý způsob, kterým lze pohánět automobily, se rozšiřuje v Česku. Směs nafty a plynu zvaná dieselgas ušetří náklady hlavně dopravcům a firmám. Desetitisícové náklady na pořízení se vrátí hlavně permanentně vytíženým řidičům s vozy, které ročně najezdí desítky až stovky tisíc kilometrů.

Miroslav Petr 4.3.2019

Extrémní růst ceny elektrické energie zaskočil obchodníky na trhu

Vedení elektrického proudu (ilustrační foto).

Velkoobchodní ceny elektřiny loni téměř zdvojnásobily. Proto se na obchodníky s energiemi obracejí firmy s prosbou o pomoc. Jejich dodavatelé jim kvůli prudkému zdražení na burze nejsou schopní elektřinu dodat za dohodnutou cenu, čímž automaticky spadají k dodavateli takzvané poslední instance, jako je Pražská energetika, Eon a ČEZ.

Roman Šitner 25.2.2019

Kauza Dieselgate a americké pláně plné chátrajících automobilů

Odstavné parkoviště vozů vykoupených v rámci Dieselgate v kalifornském...

Zhruba 300 tisíc aut, převážně značky Volkswagen, stojí na 37 lokalitách v USA. Zavítali jsme na jednu, kde se skladují, a ještě zřejmě dlouho budou.

Případná cla na auta bude EU muset spolknout

Zavede Donald Trump vysoká cla na evropské automobily?

Evropa se obává, že Donald Trump zavede vysoká cla na dovoz evropských automobilů. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Jak by měla Evropská unie zareagovat v případě, že Trump vyhlásí 25procentní cla na dovoz evropských aut?

Jan Macháček 21.2.2019

Tvrdý brexit: Pokles českého HDP o více než 50 miliard

Jak se má česká vláda připravit na neřízený brexit?

V důsledku rozvodu Evropské unie s Velkou Británií by neměly problémy jen tuzemské firmy, ale i společné evropsko-britské vědecko-výzkumné projekty podporované EU, kde jsou v konsorciích i české organizace. Největší dopad by případný „divoký brexit“, kdy by se vyjednavači nedohodli, měl na automobilový průmysl a výrobce elektroniky.

Globalizace končí. Trendem je lokalizace

Soumrak světového obchodu.

Globalizace je zřejmě za svým vrcholem a rozvoj moderních technologií naznačuje směřování k lokalizaci. Ekonomka Ilona Švihlíková, ředitel strategie společnosti Triton Marek Pavlík a ekonom a propagátor odkazu bratrů Baťových Adrián Podskľan v rozhovoru představují možnosti lokální ekonomiky.

Řízení od patnácti. V Česku se šíří mopedauta

Jízda na skútru – ilustrační foto.

V České republice přibývá takzvaných mopedaut, neboli lehkých vozítek. Jedou maximálně pětačtyřicet kilometrů za hodinu a řídit je mohou i patnáctiletí. Ti s nimi také vesměs jezdí. Propagaci mopedautům dokonce dělá i jedna úspěšná youtuberka. Instruktoři autoškol se v hodnocení pozitivního vlivu „skoroauta“ na „skorořidiče“ různí.

Eliška Nová 7.1.2019

Bílé peklo aneb Kruté centrum, kde se testují pneumatiky

Testování pneumatik Nokian za Polárním kruhem

Nejméně 70 dní v roce zde slunce nezapadne a po 43 dní tu trvá proslulá polární noc. V roce tady mrzne nejméně 200 dní, přesto mohou výkyvy teplot i během dne dosáhnout až 40 stupňů Celsia.

V autě možná člověk najde víc klidu než v nepohybujícím se domě

Jozef Kabaň představoval na autosalonu v Paříži nové BMW řady 3

Jozef Kabaň se proslavil jako šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do BMW, vzbudilo to rozruch. Co pro Kabaně zásadní změna znamenala a kam chce s BMW směřovat?

Vodík by se mohl stát mobilitou budoucnosti

Toyota se chlubí prototypem tahače na vodík. Ukázku však trochu kazí překlep ve...

Vodík je mnohem univerzálnější palivo, než se zdá. Nemusí sloužit jen pohonu aut a kombinace vodíku a elektrické energie z obnovitelných zdrojů může vyřešit ekologickou energetiku budoucnosti.

Luděk Vokáč 27.10.2018

Mileniálové a byznys: emoce, zážitek, exkluzivita a angažovanost

Šťastní pracující - ilustrační foto.

V první polovině 20. století vítězily v byznysu technologické dovednosti. Ve druhé schopnost zvládat psychologii spotřebitelů. V 21. století se úspěch firem rodí tam, kde se daří propojit oba tyto světy.

Pavel Kysilka 4.10.2018