Automobilový průmysl

Světový byznys poroste letos kvůli epidemii koronaviru pomaleji

Desinfekce kvůli koronaviru v Číně.

V Číně továrny prodlužují nucené dovolené, někdy kvůli koronaviru. Stále více firem, a nejen v Číně, zavírá, protože nemají díly od čínských dodavatelů. Dopady se nevyhýbají ani Česku. Z Číny se dováží řada automobilových dílů, stejně je pro řadu českých firem důležitý čínský trh. Analytici a snižují odhady vývoje čínské ekonomiky.

Roman Šitner 18.2.2020

Ropa včera, dnes a zítra na existenčním rozcestí

Proč cena ropy roste či klesá skokově?

Na rozdíl od Evropy USA výrazně nemodifikují svůj přístup ke spotřebě energií a k energetickému mixu. Vítězí v nich totiž pragmatismu nad dlouhodobou vizí. Ať už bude „globální přístup“ k oteplování jakýkoliv, význam ropy ve světě bude v příštích 30 letech klesat.

Budoucnost patří propojení světa aut, chytré techniky a aplikací

První obrázek nového elektrického SUV značky Fisker

Veletrh CES v Las Vegas již před mnoha lety přesáhl svůj původní obor spotřební elektroniky a každoročně se na něm představuje i spousta novinek z automobilového průmyslu. Letos především ukázal, že digitální technika je pro moderní automobily nezbytná, což předvádí například automobilka Fisker a její nové plně elektrické SUV Ocean.

Rok 2020 bude minimálně stejně turbulentní jako ten uplynulý

Mají dlouhodobé předpovědi ekonomů smysl?

Americký miliardář Douglas Kass, označující se za cynika hledajícího pravdu, sepsal 15 událostí, jež letos pravděpodoně nastanou na více než 50 procent.

István Léko 24.1.2020

Británie se nakonec s EU omezeně dohodne

Britský premiér Boris Johnson na summitu EU. Vlevo vzadu je německá kancléřka...

Bývalý guvernér britské centrální banky Mark Carney změnil názor na vztahy Británie s EU po brexitu a prosazuje co největší regulatorní divergenci. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Je jeho návrh realistický? Jaké jsou pro a proti?

Jan Macháček 16.1.2020

Tempo růstu české ekonomiky letos zřejmě poklesne

Hospodářský růst.

Růst českého hrubého domácího produktu (HDP) by měl z loňských 2,5 procenta podle odhadů ekonomů zbrzdit na dvě procenta. Zpomalení ekonomiky s sebou nese i pomalejší růst mezd než dosud. Důvodem, proč si mzdy udrží navzdory ochlazování hospodářství relativně vysoké tempo, je přehřátý pracovní trh – lidé firmám budou nadále chybět.

Vojtěch Wolf 13.1.2020

Jak designér Jozef Kabaň několikrát šokoval automobilový svět

Designér Škody Auto Jozef Kabaň představuje třetí generaci modelu Octavia.

V sobotu 4. ledna bylo slovenskému designérovi Jozefu Kabaňovi 47 let a zhruba deset let patří k elitě světového automobilového designu. Vše jako by odstartoval „čtyřoký“ facelift třetí generace Octavie.

Velké německé automobilky se chystají propouštět

Řada automobilů Audi.

Německé automobilky, jako je Daimler či Audi, se už začaly chystat na krizi – propouštějí a mění investiční plány. Podobně reagují i subdodavatelé včetně obřích koncernů. Tyto kroky se odrazí i v našem autoprůmyslu, protože německé koncerny nejvíce odebírají české subdodávky. Tuzemské automobilky ale zatím větší potíže neočekávají.

Česká vláda by neměla škrtit své investice

Třetina veškerého vývozu z Česka jde právě k německým sousedům a každým rokem...

Se zpožděním se u nás projevuje pokles německého průmyslu, především kde je provázanost na dodávky německému automobilovému průmyslu. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Má na pokles německého průmyslu reagovat česká vláda?

Jan Macháček 12.12.2019

Problém Evropské unie: Jak pokračovat se společnou měnou euro

Řecko a odchod z eurozóny.

Diskuse o euru a jeho budoucnosti budou v příštích pěti letech živé. Nejasné směřování Evropské komise ohledně eura by mělo tvrdé dopady, proto bychom neměli zavírat oči před mračny nad ním.

Na českém trhu s ojetými auty stále vedou naftové motory

Ojeté auto. Ilustrační foto.

Tuzemský trh s ojetými auty je přehledný. Podle statistik společnosti Cebia Češi stále preferují auta se vznětovým motorem. V první polovině letošního roku si takový vůz pořídilo více než 52 procent kupujících, přestože stojí v průměru až o 40 tisíc více, než je průměrná cena všech v Česku prodávaných ojetin – skoro 300 tisíc korun.

Je třeba lidem říct, co pro ně bude znamenat uhlíková neutralita

Ministr životního prostředí Richard Brabec.

„Jsem rád, že mladé lidi zajímá evropský záměr uhlíkové neutrality do roku 2050, ale u stávkování by to nemělo skončit. Měli by se zajímat o pozici Česka, Evropy, světa,“ říká v rozhovoru ministr životního prostředí Richard Brabec.

Pokles HDP v Německu vzbuzuje obavy v Česku

Hrubý domácí produkt.

Německá ekonomika dlouhodobě zpomaluje. Zatímco meziroční tempo růstu jeho HDP činilo v prvním čtvrtletí 0,9 procenta, teď jen 0,4 procenta. Zpomaluje zároveň celá Evropská unie. To, že se ekonomický motor Německa zadrhává, pociťuje i Česko. To je na ně navázáno především přes autoprůmysl – vyváží asi třetinu automobilové produkce.

Vojtěch Wolf 27.8.2019

Prosadí-li se v Německu elektromobily, obrátí to českou ekonomiku

Elektromobil Volkswagen ID.3, ilustrační foto.

Dnes se na výrobě spalovacích motorů podílejí stovky českých firem. Eletromotory jsou oproti tomu jednodušší a jejich výrobu mohou převzít roboti. A ti stojí v Německu stejně jako u nás, takže čeští subdodavatelé nebudou třeba.

Ministerstvo financí snížilo odhad růstu ekonomiky. Ale o málo

Hrubý domácí produkt.

Správce státní pokladny vyhlíží příští rok o něco pesimističtěji než na jaře. Vzhledem k situaci evropské ekonomiky, jejíž jsme součástí, je míra ministerského pesimismu malá. Snížení očekávaného růstu o 0,1 procentního bodu z 2,4 na 2,3 procenta je totiž na pozadí špatných zpráv, jež k nám proudí z Německa, jen kosmetickou změnou.