Automobilový průmysl

Bezuhlíková neutralita je ideologie. Problémy racionálně neřeší

Klimatické změny.

Nikdo nezpochybňuje, že nastává období částečného oteplování, ale je třeba tento problém řešit odborně, nikoli ideologickým aktivismem. A také je třeba, aby si toto téma nepřivlastnili jak zelení aktivisté, tak legislativní tuneláři schopní za tučné provize vytvořit namísto solárních budoucí „zavlažovací barony“. Píše Robert Troška.

Robert Troška 26.5.2020

Německo by mohlo podpořit nákup nových aut likvidací starého vozu

Nové logo BMW na elektromobilu Concept i4.

Německé automobilky, například BMW, zmiňují, že bude nutné propouštět. Zatím pracovní místa drží především díky dosavadní vládní podpoře. Kancléřká Angela Merkelová chce podpořit inovativní technologie v automobilovém průmyslu, tedy nákup nových aut. Podmínkou opatření je likvidace starého vozu, proto se pro ně zažil název šrotovné.

Roman Šitner 20.5.2020

Zlevňování nových ani ojetých automobilů zatím nelze očekávat

Prodej aut. Ilustrační foto.

Navzdory všem slevám se letos prodal jen zlomek aut jako v běžných jarních týdnech. Poté, co se autosalony i areály bazarů otevřely, se ale situace zlepšovala pomalu. I když lidé zase chodí, prodává se méně než dříve. Proto by šlo čekat další zlevňování ve snaze přilákat více nakupujících. Jenže jsou i vlivy, jež tlačí ke zdražování.

Roman Šitner 19.5.2020

Není vhodné vyrábět léky a další životně důležité věci v Asii

Někdejší šéf svazu průmyslu Stanislav Kázecký.

„Důležité je poučit se z chyb a lépe se připravit na budoucí krize. Lidstvo je ale spíše nepoučitelné, především Česko a Evropa. Nikoliv Čína, jež pomáhá prodejem zdravotnického materiálu. Přitom nelze pominout, že tam v důsledku špatných hygienických podmínek nákaza vznikla,“ říká v rozhovoru průmyslník a manažer Stanislav Kázecký.

Problémy automobilového průmyslu se mohou přelít do celé ekonomiky

Závody byly zavřeny stejně jako delší spadající pod výrobce Volkswagen.

V Česku jsou zavřené všechny tři automobilky. Kolínský závod Peugeotu nepočítá s obnovením produkce před 20. dubnem. Nošovický Hyundai zastavil linky do 14. dubna a české závody Škody Auto do 27. dubna. Automobilový průmysl je nyní v těžké situaci na celém světě, a nejen kvůli karanténě. Kromě Číny se totiž nyní auta neprodávají prakticky nikde.

Koronavirus zásadně ovlivní českou ekonomiku. Zejména automobilky

Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi.

Automobilový průmysl v Česku se zastavil. Výroby zastavili i jejich dodavatelé. Na ty navíc dopadne zavírání dalších automobilek v celé Evropě. Omezování výroby se v Česku dotkne více než 100 tisíc lidí, kteří v automobilovém průmyslu pracují. Ten se přitom podílí zhruba čtvrtinou jak na tuzemském průmyslu, tak na celkovém exportu.

Roman Šitner 30.3.2020

Světový byznys poroste letos kvůli epidemii koronaviru pomaleji

Desinfekce kvůli koronaviru v Číně.

V Číně továrny prodlužují nucené dovolené, někdy kvůli koronaviru. Stále více firem, a nejen v Číně, zavírá, protože nemají díly od čínských dodavatelů. Dopady se nevyhýbají ani Česku. Z Číny se dováží řada automobilových dílů, stejně je pro řadu českých firem důležitý čínský trh. Analytici a snižují odhady vývoje čínské ekonomiky.

Roman Šitner 18.2.2020

Ropa včera, dnes a zítra na existenčním rozcestí

Proč cena ropy roste či klesá skokově?

Na rozdíl od Evropy USA výrazně nemodifikují svůj přístup ke spotřebě energií a k energetickému mixu. Vítězí v nich totiž pragmatismu nad dlouhodobou vizí. Ať už bude „globální přístup“ k oteplování jakýkoliv, význam ropy ve světě bude v příštích 30 letech klesat.

Budoucnost patří propojení světa aut, chytré techniky a aplikací

První obrázek nového elektrického SUV značky Fisker

Veletrh CES v Las Vegas již před mnoha lety přesáhl svůj původní obor spotřební elektroniky a každoročně se na něm představuje i spousta novinek z automobilového průmyslu. Letos především ukázal, že digitální technika je pro moderní automobily nezbytná, což předvádí například automobilka Fisker a její nové plně elektrické SUV Ocean.

Rok 2020 bude minimálně stejně turbulentní jako ten uplynulý

Mají dlouhodobé předpovědi ekonomů smysl?

Americký miliardář Douglas Kass, označující se za cynika hledajícího pravdu, sepsal 15 událostí, jež letos pravděpodoně nastanou na více než 50 procent.

István Léko 24.1.2020

Británie se nakonec s EU omezeně dohodne

Britský premiér Boris Johnson na summitu EU. Vlevo vzadu je německá kancléřka...

Bývalý guvernér britské centrální banky Mark Carney změnil názor na vztahy Británie s EU po brexitu a prosazuje co největší regulatorní divergenci. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Je jeho návrh realistický? Jaké jsou pro a proti?

Jan Macháček 16.1.2020

Tempo růstu české ekonomiky letos zřejmě poklesne

Hospodářský růst.

Růst českého hrubého domácího produktu (HDP) by měl z loňských 2,5 procenta podle odhadů ekonomů zbrzdit na dvě procenta. Zpomalení ekonomiky s sebou nese i pomalejší růst mezd než dosud. Důvodem, proč si mzdy udrží navzdory ochlazování hospodářství relativně vysoké tempo, je přehřátý pracovní trh – lidé firmám budou nadále chybět.

Vojtěch Wolf 13.1.2020

Jak designér Jozef Kabaň několikrát šokoval automobilový svět

Designér Škody Auto Jozef Kabaň představuje třetí generaci modelu Octavia.

V sobotu 4. ledna bylo slovenskému designérovi Jozefu Kabaňovi 47 let a zhruba deset let patří k elitě světového automobilového designu. Vše jako by odstartoval „čtyřoký“ facelift třetí generace Octavie.

Velké německé automobilky se chystají propouštět

Řada automobilů Audi.

Německé automobilky, jako je Daimler či Audi, se už začaly chystat na krizi – propouštějí a mění investiční plány. Podobně reagují i subdodavatelé včetně obřích koncernů. Tyto kroky se odrazí i v našem autoprůmyslu, protože německé koncerny nejvíce odebírají české subdodávky. Tuzemské automobilky ale zatím větší potíže neočekávají.

Česká vláda by neměla škrtit své investice

Třetina veškerého vývozu z Česka jde právě k německým sousedům a každým rokem...

Se zpožděním se u nás projevuje pokles německého průmyslu, především kde je provázanost na dodávky německému automobilovému průmyslu. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Má na pokles německého průmyslu reagovat česká vláda?

Jan Macháček 12.12.2019