Automobilový průmysl

Automobilky nemají prostor na slevy. Ze všech sil se snaží udržet zisk

Automobilka Škoda prezentuje model Fabia jako univerzální kompaktní vůz, určený...

Doba, kdy šlo obstojné auto koupit i pod 200 tisíc korun, skončila. Kdo má na automobil do 300 tisíc korun, najde jen několik modelů a jejich variant. Rozhodovat se nakonec bude jen mezi několika možnostmi, to je nevýhoda oproti vyšším rozpočtům, kde vyhovují desítky modelů a stovky jejich variant. Éra levných aut se jen tak nevrátí.

Elon Musk: Mistr manipulace s davy i kapitálovými trhy

Šéf Tesly Elon Musk před fotkou v současnosti nejlevnějšího elektromobilu Tesly...

Poslední kousky Elona Muska, zakladatele a šéfa elektromobilů Tesla, vesmírného SpaceX i futuristického Neuralinku, dokázaly, že je lídr, který umí strhnout davy. Zatím největší předvedl s bitcoinem. Otázka zní, proč to dělá.

Jan Klesla 26.2.2021

Úspěšné vynálezy se rychle mění. Základ automobilu však zůstává stejný

V Berlíně testují první samořídící autobus od společnosti Local Motors. Stroj...

Už zhruba 50 let patří k rekvizitám futuristických příběhů auta, která létají, potápějí se nebo jezdí bez řidiče. Jenže v reálném světě nefungují, vypadají pořád stejně. A ještě nějakou dobu se to nezmění.

Trh s novými auty je letos extrémně špatný. Prodej nepřekoná 200 tisíc

Zaměstnanci závodu Škoda Auto.

Mnozí zákazníci kvůli ekonomické nejistotě nákup vozu odkládají, případně místo nového auta volí ojeté. Když se k tomu přidá růst cen nových automobilů – a zlevňovat nebudou – je pokles poptávky logický.

České automobilky se s opatřeními proti koronaviru vyrovnávají dobře

Zaměstnanci závodu Škoda Auto.

České automobilky vyrobily za první tři čtvrtletí roku 2020 celkem 808 279 vozů – meziroční pokles o více než 24 procent. Navzdory nekončícím koronavirovým obavám se ale situace pomalu vrací k normálu. Například Škoda Auto zakončila první pololetí v provozním zisku 228 milionů eur a v září jí výroba meziročně vzrostla o 2,5 procenta.

Nad virtuální realitou stále visí prokletí, jež jí brání prosadit se

Virtuální realita

Virtuální realita zní pořád tajemně. Navzdory tomu ji dnes používají stavaři, učitelé medicíny i prodejci nemovitostí, asi nejznámější jsou showroomy Škody Auto. Mladším ročníkům se to může zdát divné, ale na virtuální realitě není nic nového. Běžně dostupná byla už v devadesátých letech, v technologickém pravěku.

Krize autoprůmyslu bude hluboká, v automobilkách vládne nejistota

Škoda stejně jako automobilka TPCA uzavřela výrobu z důvodu pandemie koronaviru.

Zatím to žádná automobilka neřekne nahlas, ale dění v autoprůmyslu, jednom z pilířů evropského hospodářství, naznačuje, že zotavení z koronavirové krize nebude jednoduché.

Sdílené dopravní prostředky jsou nedílnou součástí přepravy ve městech

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Auto přestává být statusovým symbolem, což spolu s chytrými aplikacemi radikálně změnilo dopravu ve velkých městech. Zdaleka nejde jen o sdílení aut, ale i skútrů, koloběžek, bicyklů, elektrokol, elektrických auta a dalších dopravních prostředků.

Rani Tolimat 12.7.2020

Německá verze šrotovného je pouhou dotací

Elektromobil Škoda Citigo iV.

Výraznější podpora od německé vlády se bude týkat jen elektromobilů. Namísto aby šrotovné zlevňovalo již tak cenově dostupná auta, nastartovalo poptávku a pomohlo ze silnic dostat stará auta s vysokými emisemi, připravilo Německo zelený paskvil.

Luděk Vokáč 23.6.2020

Koronakrize: Největší propad výroby i exportu v novodobém Česku

Továrna Fraenkische CZ v Okříškách.

České podniky vyrobily meziročně o třetinu méně zboží a vývoz oproti loňskému dubnu klesl o 133 miliard korun. Nejvíce koronavirus dopadl na motor české ekonomiky – výroba aut a jejich dílů se zmenšila zhruba na pětinu. Co se bude dít, je nejisté. Česko i další země se za cenu schodků státních rozpočtů snaží své ekonomiky zachránit.

Roman Šitner 22.6.2020

Škoda Auto: Letos oproti loňsku výroba v Česku o sto tisíc aut pozadu

Škoda Auto obnovila výrobu. Zavřená byla kvůli pandemii od 18. března.

Škoda Auto čelí propadu stěžejních trhů. Na začátku roku ji zasáhl koronavirus v Číně a poté v Evropě. Škoda i celý koncern Volkswagen však mají dost problémů i bez pandemie. Zákazníkům nemohou kvůli potížím se softwarem předávat ani nové golfy, ani nové octavie. Tyto dva modely jsou přitom pro finanční zdraví celé skupiny zásadní.

Roman Šitner 15.6.2020

Česko by mělo jako Německo zavrhnout přežité

Třetina veškerého vývozu z Česka jde právě k německým sousedům a každým rokem...

Německo na rozdíl od Francie nespustí předpokládané šrotovné pro auta se spalovacím motorem – podporu nákupu nového vozu při likvidaci starého. Podpoří pouze nákup elektromobilů. Spolupracovník LN Jan Macháček se ptá: Jak německé rozhodnutí nákupu elektromobilů ovlivní českou ekonomiku?

Sdílená ekonomika může naprosto změnit postoj k automobilům

Někteří autoři jdou ještě mnohem dál a tvrdí, že sdílená ekonomika je už dnes...

Samořiditelná auta mohou změnit životy jako mobily a internet. Pod tlakem se ocitne i veřejná doprava ve městech, protože taxislužby budou levnější než Lítačka a podobně. Opravdovou revolucí však může být, že mnozí nebudou auta vlastnit.

Znovuobnovování výroby aut současné problémy automobilek nevyřeší

Automobily u továrny Škody Auto.

Tuzemská výroba aut za první čtyři letošní měsíce poklesla téměř o třetinu, v samotném dubnu o 89 procent. Více než sto tisíc nevyrobených aut má hodnotu desítek miliard korun, které budou české ekonomice chybět. Dramatický pokles dubnové produkce není špatnou zprávou jen pro finální výrobce, ale také pro celý dodavatelský řetězec.

Bezuhlíková neutralita je ideologie. Problémy racionálně neřeší

Klimatické změny.

Nikdo nezpochybňuje, že nastává období částečného oteplování, ale je třeba tento problém řešit odborně, nikoli ideologickým aktivismem. A také, aby si jej nepřivlastnili zelení aktivisté ani legislativní tuneláři.

Robert Troška 26.5.2020